Syndroom van Tietze

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Syndroom van Tietze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:27

Heb er op dit moment VRESELIJK veel last van, ben enorm futloos door ontstekingsremmers pfff ;(

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:32

Komt volgens mij nu ook door de kou, merkte gewoon dat het verkrampte dat ik buiten liep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:41

Ilse_C schreef:
Komt volgens mij nu ook door de kou, merkte gewoon dat het verkrampte dat ik buiten liep!

Ben vandaag ook naar de HA geweest, weer.
Moest een longfoto maken en bloed laten prikken. En moet morgen komen voor een hartfilmpje pff.
Heb ook nog medicatie gekregen ter bescherming van mn maag omdat ik zoveel ontstekingsremmers slik..

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:54

Beter dat het in ieder geval even goed wordt nagekeken en dat je serieus wordt genomen! Het voelt een stuk veiliger als je zeker weet dat er voor de rest niks aan de hand is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:37

Is zo!

Ben net thuis van de huisarts waar ze een hartfilmpje hebben gemaakt. Zoals ik allang had verwacht was dit helemaal in orde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:09

Hier ook hetzelfde syndroom geconstateerd. Al een tijd geleden. Ik had er vroeger al veel last van. Weet ik nog wel op de manege. Dan deed het opeens enorm pijn, kon ik even niet ademhalen omdat het uitzetten van de borstkas enorm veel pijn deed, en het enige wat hielp was zo klein maken als een balletje, heel oppervlakkig ademen en wachten tot het overging. Dat waren van de aanvallen. Ik heb daar toen veel last van gehad, maar daar ben ik toen over heen gegroeid (we wisten nog niet wat het was) en jaren geen last ervan gehad. Tot een aantal jaren terug, kwam het wederom weer zo enorm terug in de vorm van aanvallen. Ik ben naar de dokter gegaan, en die constateerde het syndroom van Tietze. Hij zei ook dat het voorkomt dat het zo jaren er niet is, maar dan opeens weer de kop kan opsteken. Nu heb ik inmiddels alweer een half jaar niet echt last. Heel soms weer lichte steken, maar niet enorm heftig. Paar jaar terug nog wel voor de zekerheid, ondanks dat hij het Tietze had genoemd, weer langs de HA geweest omdat ik dat moment ook hartritmestoornissen voelde en mij zorgen ging maken. Ik heb toen een 24 uurs ECG gehad, en daaruit kwam een onschuldig hartrimtestoornis (die overigens enorm veel minder werd toen ik wist dat het onschuldig was, hoe je dat blijkbaar toch ook zelf kan beinvloeden ;)).

Nu heb ik er geen last meer van, soms lichte steken, maar ik hoop dat dat zo blijft. Het komt bij mij in vlagen, als ik dat zo lees bij anderen is het bij jullie soms veel heftiger en langer? Mogelijk dan toch met een vorm van hyperventilatie erbij? Ik adem ook niet goed, daar moet ik echt op letten. Dat helpt uiteraard ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:44

Dat is erg heftig Tancreda, ja ik heb het nu al een week heel heftig, soms met pauzes, maar dan komt het net zo hard weer terug.

Uitslag van bloedtest, longfoto en ECG waren in orde.
Maar aangezien de HA het zo vreemd vind dat ik zo enorm veel pijn heb, word ik waarschijnlijk door verwezen naar een kinderarts, wat ik daar verder moet doen geen idee.
Word alleen heel gek van de pijn aanvallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:12

Oke ik mag dus niet naar de kinderarts haha.
Ik word door verwezen naar de internist

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:26

Welkom bij de club! Hier HMS, Tietze en reuma :o

Bij mij is t ontdekt nadat ik bijna een embolie heb gehad.. Veel pijn en benauwd en te lang doorgelopen. door het korte ademen zo een hoog zuurstof gehalte opgebouwd in mijn bloed dat toen ik in het ziekenhuis aankwam ik meteen mocht blijven.

Bij mij is t soms (nu toevallig ook) echt zichtbaar dat t borstbeen naar binnen gedrukt word door de ontsteking. In het begin raakte ik er echt van in paniek maar tegenwoordig heb ik me een manier van ademhalen aangeleerd dat ik gewoon rustig kan blijven ademen zonder dat t te veel pijn doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:55

@Vitaquilla, borstbeen ingrdrukt?!?!?!

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:00

Ikzelf kan er niet echt over meespreken maar mijn zus heeft dit ook! Weet van haar dat het inderdaad enorm pijn kan doen! Veel sterkte en hopelijk is het gauw beter!

P.S. bij mijn zus is de oorzaak dat ze onder andere veel cola LIGHT drinkt.. Ook zit zij heel vaak op haar bed in een slechte houding...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:05

Chrlooott schreef:
Ikzelf kan er niet echt over meespreken maar mijn zus heeft dit ook! Weet van haar dat het inderdaad enorm pijn kan doen! Veel sterkte en hopelijk is het gauw beter!

P.S. bij mijn zus is de oorzaak dat ze onder andere veel cola LIGHT drinkt.. Ook zit zij heel vaak op haar bed in een slechte houding...

Bedankt! Bij mij is de hele oorzaak niet eens bekend..

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:13

_Dominique schreef:
@Vitaquilla, borstbeen ingrdrukt?!?!?!

Door de ontsteking van het rib-borstbeen verbinding ontstaat er zwelling die zorgt voor de verdrukking van het borstbeen. Meestal is dit alleen het kraakbeen gedeelte (onderste gedeelte) van het borstbeen, en soms het hele borstbeen. Dan kom ik echt me bed niet uit en ieder kledingstuk of deken of weet ik wat benauwd nog meer.. :j

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:41

Mijn vriend heeft dit ook, maar heeft er al jaaaaaaren geen last meer van.
Zover ik weet is bij hem de oorzaak ook niet bekend.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:43

Ik haal dit topic weer omhoog
En is niet 5 jaar oud dus t kan haha
Ik heb van de week ook de diagnose gekregen
Pijn was gisterenavond en vandaag ondragelijk
En wat mooi klote is dat pijnstillers niet helpen dan word de pijn alleen maar ergers
HA zei dat t vanzelf overging en ik paracetamol moest slikken als ik erg veel pijn had
Paracetamol word ik kotsberoerd van dus ik slik finimal (ook bij bv mestruatieoijn of hoofdpijn)
Maar zodra ik t dus slik als ik veel pijn heb word t nkg erger dus denk dat ik van de week maar weer naar de HA ga
Of hebben jullie nog tips? Diclo kan ik vanavond wel even proberen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:50

Vervelend, ik zou idd langs de HA gaan weer, mogelijk kan die ook voor een andere oplossing zorgen om tegen de pijn te slikken.
Klinkt allemaal wel heftig, zo heftig heb ik het gelukkig nooit gehad. Ik had er een maand terug weer last van, waar het vandaan komt? Mogelijk in combinatie met stress/ verkeerd ademen dat het wordt getriggerd. Dan vind ik het wel eng om bv auto te rijden. Toen reed ik nog iedere dag ruim een uur enkele reis naar mijn werk, en terug naar huis kreeg ik het vaak in de auto, en de angst ervoor om een flinke steek te krijgen maakt het allemaal dat het vaker voorkomt lijkt mij. Momenteel gaat het gelukkig beter.
Ik noem het altijd hartspierpijn :+ Maar komt met vlagen, flinke steken, maar zijn ook zo weer weggeebt na een paar minuten.

@ Dominique is er bij jou nog wat nuttigs uitgekomen trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:02

Nee, ik slik nu elke dag nog steeds 12 pillen dus ben aan t eud van de dag helemaal futloos..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:34

Sinds een paar weken heb ik ook weer veel last.
Ik had eerder dat mijn borstbeen was opgezet en ik pijnscheuten had.
Door de dokter is toen tietze vastgesteld en ik heb veel gehad aan de fysio en vooral manuel therapeut. Ben jij daar al geweest Dominque?
Nou sinds een paar weken zat ik weer vast in mijn rug/schouders en kreeg ik een bult op mijn bovenste rib. Deze is nu nog groter en erg pijnlijk als ik er aan zit. Ik heb best veel stress gehad en angstige momenten. (emigratie, verhuis van de paarden etc.) En ik denk dat het daar bij mij echt aan ligt. Ik wil weer meer gaan bewegen, sporten, gek genoeg als mijn lijf los en soepel is verdwijnen de klachten ook.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:24

Ik heb het ook al jaren. Soms lange tijd nergens last van, en soms heel veel pijn.
Op zo'n moment probeer ik zo rustig mogelijk te zijn. Geen zwaar werk oid doen.
Want dan wordt je ademhaling weer zwaarder en dus extra pijn.
Een warme pittenzak erop is ook lekker :) En ik smeer ook wel eens Voltaren gel erop.
Dat helpt ook iets. Van pillen slikken wordt ik ziek, dus gebruik liever de gel.
Sterkte :(:)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:40

Een vriendin van mij heeft dit en ik heb het waarschijnlijk ook. We hebben nl dezelfde klachten, maar bij mij wordt het op chronische hyperventilatie gegooid. Ook ik heb de hartfilmpjes gehad, dacht in het begin elke keer dat ik een hartaanval kreeg! Door die stress kreeg ik dan weer last van een echte (gelukkig lichte) hartritmestoornis. Zo fijn... :( Maar goed, zowel die vriendin als ik lopen bij fysio/manueel en dat werkt beter dan pijnstillers!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:18

Ik heb ook net de diagnose van Tietze gekregen...
Ik had vorig jaar al pijn op mijn borstbeen, maar de ha vond niet echt iets speciaal.
Ongeveer 6 maanden geleden kreeg ik pijn aan mijn sleutelbeenderen.
Toen aan alle 2, zo een drukkend gevoel. De pijn was vooral s morgens. Het was niet echt hevige pijn, maar vooral een heel stijf gevoel.

Sinds 3 weken heb ik enorm veel pijn aan mijn rechter sleutelbeen.
Het is ook een stuk dikker dan de andere.
Ik heb een foto laten maken, maar daar was niks speciaal op te zien.
Dus nu is Tietze vastgesteld.
Zondag was ik op wedstrijd geweest met mijn paard en hij was enorm sterk dus ik had veel druk op mijn armen en sleutelbeenderen. s avonds kreeg ik enorm veel pijn, en s nachts heb ik niet geslapen van de pijn.
Ik merk wel dat warmte heel goed helpt.

Ik vraag me alleen af,
hoe erg zal dit mijn leven verder beïnvloeden?
ik zit er al ongeveer 2 jaar mee in totaal.
Ik doe op school een fysiek zware studie.
Ik ben altijd druk bezig met vanalles en doe vaak zwaar werk.
Ik vraag mij alleen af: kan ik dit blijven doen? (ik ga ervan uit dat de pijn en de last wel zal weg gaan, maar ik weet niet wanneer en wanneer het zal terug komen en hoe lang enz...)

Wat doen jullie qua werk (fysiek of niet)?

Ik dacht om te gaan zwemmen enkele keren per week, maar ik weet niet of dit zal helpen.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:43

Nou ik schop dit topic weer eens omhoog. Ik zocht op bokt naar lotgenoten, die zijn er dus blijkbaar.

Ik ben eergisteren vanuit de night care naar huis gestuurd met als diagnose, syndroom van Tietze.
Na bijna n uur ondraaglijke steken heb ik me daar maar gemeld en ben met ibuprofen 600 naar huis gestuurd.
Advies, medicijnen eventueel in combi met paracetamol, rust en warm houden.
Zit al van maandag thuis en merk dat kou en teveel doen echt invloed heeft..

Ik vind t fijn om te lezen dat er mensen zijn om t mee te delen, ik had er echt nog nooit van gehoord.
T beangstigd me wel n beetje dat het iets is dat kan blijven terug komen en je leven dus best kan beïnvloeden.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:38

Ik heb er vooral last van met stress
Pijnstillers hebben bij mij geen zin dan wordt t juist alleen maar erger
Maar ik twijfel nog steeds of t Tietze is..
Heb ook geregeld dood gevoel in mn linkerbovenarm (een baan aan de binnenkant die langs de zijkant van je lichaam gaat zeg maar als je je arm naar beneden houdt <-- miss zenuw knel?) soms ook in mn rechterarm maar links dagelijks en steken in mn borsten en minder bij mn borstbeen

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:48

Ik meld me ook! Dacht ook altijd dat het met me hart te maken had. Het is inderdaad heel erg vervelend, ik ken al sowieso vijf mensen in mijn omgeving die het ook hebben. Ik heb er nu eigenlijk al heel lang niet meer last van gehad gelukkig.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:03

ik meld me ook , heb er behoorlijk veel last van .. loop al anderhalf jaar te rommelen pff