al half jaar erge rugklachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Re: al half jaar erge rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:06

klopt, vooral als het langer speelt, dan moet zo'n dokter ook best weten dat het echt niet klopt...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:07

:j Nou ja hopen dan maar dat hij alsnog een doorverwijzing geeft.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:11

Je zou wel een verwijzing kunnen krijgen.. kreeg ik ook. Alleen uit de foto's bleek niks te zien; zelfs niet dat ie scheef stond, ookal stond hij dat behoorlijk..

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 17:53

k heb vandaag met me moeder overlegt en die vind het ook een
goed idee. Ik ga het morgen met me fisio overleggen wat zij er
van vind en dan waarschijnlijk donderdag naar de huisart voor
een (door)verwijzing

vandaag heb ik ook weer heel erg veel last van me rug gehad.
heb 2ibuprofen 200 en 1 paracetamol ingenomen, helaas heeft het
niet heel erg gewerkt

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 18:44

en als je 2x paracetyamol neemt? dat mag je 3 keer op een dag.. en anders met codeine.. of diclofenac vragen aan huisarts maar beter is het als je zo snel mogelijk er vanaf bent!

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:22

k ben vandaag weer naar de fisio geweest
zij wil me volgende week donderdag nog
1x laten kraken en anders die woensdag
een röntgenfoto

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:28

liefpaardjee schreef:
k ben vandaag weer naar de fisio geweest
zij wil me volgende week donderdag nog
1x laten kraken en anders die woensdag
een röntgenfoto

Wat fijn!

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:06

ik ben vandaag naar een manueel therapeut geweest
en hij zegt weer iets heel anders als mijn fysio:

als je door je enkel gaat rek je je enkelbanden uit
en na een tijdje gaat dat weer terug

en om je ruggenwervels zitten dus ook spieren en
die zijn bij mij heel erg uit gerekt dus ik moet de
komende maand zo'n 2 x per week naar hem toe

hij heeft uiteindelijk ook niet gekraakt omdat hij
al redelijk snel de oorzaak kon achterhalen

ook vond hij het niet nodig om een röntgenfoto
te laten maken.

nu begin ik zelf heel erg te twijfelen over mijn
fysio, want toen ik met mijn knieën bij haar liep
had ik juist weer een hele goede ervaringen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:08

liefpaardjee schreef:
ik ben vandaag naar een manueel therapeut geweest
en hij zegt weer iets heel anders als mijn fysio

Lastig...!

liefpaardjee schreef:
ials je door je enkel gaat rek je je enkelbanden uit
en na een tijdje gaat dat weer terug

en om je ruggenwervels zitten dus ook spieren en
die zijn bij mij heel erg uit gerekt dus ik moet de
komende maand zo'n 2 x per week naar hem toe

Deze snap ik niet helemaal. Wat ik wel snap: als je door je enkel gaat, rekken je enkelbanden. (Bij mij zijn alle banden erg elastisch, dus niets scheurt, maar als ikvan het beruchte stoepje afzwik, rekt de boel idd op. Idealiter wordt het daarna, na verloop van tijd, weer sterker - alleen dat laatste gaat bij mij dus nauwelijks.)
Voorde banden rondom je wervels geldt min of mer precies hetzelfde - iedere keer als iemand wervels 'verzet' ("kraakt"), rekt de zaak een beetje op (en idealiter wordt het na verloop van tijd weer steviger).

Maar wat doet deze manule therapeut nu concreet, terwijl de boel bij jou dus al opgerekt is...?
(Zou hij nu uitgebreid manipuleren, rekt hij nog meer op.)

liefpaardjee schreef:
ihij heeft uiteindelijk ook niet gekraakt omdat hij
al redelijk snel de oorzaak kon achterhalen

Aha! ...had dat met je spieren te maken...?

liefpaardjee schreef:
iook vond hij het niet nodig om een röntgenfoto
te laten maken.

Dat kan.
Stel je een boek voor, dat op tafel ligt ("dat is je wervel").
Leg je een potlood onder het boek: zo'n soort scheefstand zie je erg goed op een rontgenfoto.
Draai je het boek op tafel (zodat de hoek over de rand steekt), of verschuif je het boek, een eind van de tafelrand af - dat soort ''scheef''standen zie je niet of nauwelijks op een foto, maar wie getraind is, kan het goed voelen. (Dus och, wat zul je ook en foto maken, als tastonderzoek meer info geeft!)

liefpaardjee schreef:
inu begin ik zelf heel erg te twijfelen over mijn
fysio, want toen ik met mijn knieën bij haar liep
had ik juist weer een hele goede ervaringen

...mogelijk, mogelijk heeft ze als fysio erg veel verstand/ affiniteit met knieen, en weet ze net iets minder van ruggen????

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:19

Ik ben niet echt actief in topics maar ik zag dit topic voorbij komen en misschien kan ik je een beetje helpen. ;)

Ik ben 3 jaar geleden aangereden en ik heb toen een enorme klapper gemaakt op mijn rug.
Op röntgenfoto's en de MRI scan was niks te zien aan mijn rug (behalve dat ik een kleine 's' in mijn rug heb, van voren gezien) maar ik heb er tot de dag van vandaag nog steeds last van.

Mij is verteld dat je ruggengraat heel erg reageert op de twee spieren die naast de ruggengraat liggen.
Op het moment dat die spieren heel gespannen zijn zal je dit ook doorvoelen in je ruggengraat.
Ik loop zelf 1x per week bij de fysio. Daar krijg ik een massage van een half uur aan deze spieren om ervoor te zorgen dat die spieren zich zoveel mogelijk ontspannen en ik minder last heb van mijn ruggengraat.
Ik heb net na mijn aanrijding ook een elektrisch warmtekussentje gekocht.
Op de dagen dat ik niet naar de fysio ga en ik toch ineens veel last krijg van mijn rug gebruik ik dit kussentje voor een half uur. Het is natuurlijk niet hetzelfde als de massage maar het helpt wel.

(mijn ruggengraat zelf kan niet gemasseerd worden want dan barst ik gelijk in tranen uit. :o )

Je houding heeft natuurlijk ook veel effect op je rug. Probeer zoveel mogelijk rechtop te staan/zitten.
Ik weet niet of je dat al doet maar slapen zonder kussen zorgt ervoor dat je rug tijdens het slapen mooi recht blijft en dat je ook dan niet in een verkeerde houding terecht komt. Als je niet zonder kussen kan slapen kan je een een kleiner of platter kussentje gebruiken.

Probeer ook zo min mogelijk te tillen en voornamelijk zware dingen. En probeer er ook aan te denken om ''goed'' te bukken. Dus niet naar voren leunen maar echt vanuit je knieën naar beneden zakken om iets te pakken zeg maar.

Ook heb ik spierverslappers geslikt maar dat kunnen natuurlijk gevaarlijke medicijnen zijn dus ben ik daar na een paar maanden mee gestopt en heb ik nu dus andere manieren om mijn spieren te ontspannen die hetzelfde effect hebben als de pillen.

Zelf vind ik het raar dat je fysio je rug kraakt als je met deze pijnklachten rondloopt maar goed ik heb ook niet gestudeerd voor fysiotherapeute..

Dit wordt een hele lange post dus ik maak er maar even een einde aan. Bij mij heeft dit toe nu toe goed geholpen de pijn wordt stukje bij beetje minder dus daar ben ik tevreden over. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 19:26

lovesamantha schreef:
Ik ben niet echt actief in topics maar ik zag dit topic voorbij komen en misschien kan ik je een beetje helpen. ;)

Ik ben 3 jaar geleden aangereden en ik heb toen een enorme klapper gemaakt op mijn rug.
Op röntgenfoto's en de MRI scan was niks te zien aan mijn rug (behalve dat ik een kleine 's' in mijn rug heb, van voren gezien) maar ik heb er tot de dag van vandaag nog steeds last van.

Mij is verteld dat je ruggengraat heel erg reageert op de twee spieren die naast de ruggengraat liggen.
Op het moment dat die spieren heel gespannen zijn zal je dit ook doorvoelen in je ruggengraat.
Ik loop zelf 1x per week bij de fysio. Daar krijg ik een massage van een half uur aan deze spieren om ervoor te zorgen dat die spieren zich zoveel mogelijk ontspannen en ik minder last heb van mijn ruggengraat.
Ik heb net na mijn aanrijding ook een elektrisch warmtekussentje gekocht.
Op de dagen dat ik niet naar de fysio ga en ik toch ineens veel last krijg van mijn rug gebruik ik dit kussentje voor een half uur. Het is natuurlijk niet hetzelfde als de massage maar het helpt wel.
sinds de val heb ik zelf ook al een tijdje het gevoel alsof ik me rug niet meer kan ontspannen

(mijn ruggengraat zelf kan niet gemasseerd worden want dan barst ik gelijk in tranen uit. :o )
hier nog iemand manueelterapeute ging dit proberen maar na halve minuut zei ik maar ''hou maar op dit word niks : $ ''
Je houding heeft natuurlijk ook veel effect op je rug. Probeer zoveel mogelijk rechtop te staan/zitten.
Ik weet niet of je dat al doet maar slapen zonder kussen zorgt ervoor dat je rug tijdens het slapen mooi recht blijft en dat je ook dan niet in een verkeerde houding terecht komt. Als je niet zonder kussen kan slapen kan je een een kleiner of platter kussentje gebruiken.
helaas kan ik totaal niet zonder kussen of een plat kussen slapen, mijn fysio rade mij ook aan om een hard matras te nemen
deze heb ik ook al een tijdje

Probeer ook zo min mogelijk te tillen en voornamelijk zware dingen. En probeer er ook aan te denken om ''goed'' te bukken. Dus niet naar voren leunen maar echt vanuit je knieën naar beneden zakken om iets te pakken zeg maar.
vanaf wanneer is iets zwaar want mijn school tas weegt al snel 10 kilo : $ 8 lessen op een dag, per les 2 boeken + een macbook&oplader
Ook heb ik spierverslappers geslikt maar dat kunnen natuurlijk gevaarlijke medicijnen zijn dus ben ik daar na een paar maanden mee gestopt en heb ik nu dus andere manieren om mijn spieren te ontspannen die hetzelfde effect hebben als de pillen.

Zelf vind ik het raar dat je fysio je rug kraakt als je met deze pijnklachten rondloopt maar goed ik heb ook niet gestudeerd voor fysiotherapeute..

Dit wordt een hele lange post dus ik maak er maar even een einde aan. Bij mij heeft dit toe nu toe goed geholpen de pijn wordt stukje bij beetje minder dus daar ben ik tevreden over. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!

heb even gereageerd met dikke letters

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:38

Wij hebben ongeveer dezelfde pijnklachten als ik dit zo lees.
10 kilo is wel redelijk zwaar vooral als je hier de hele dag mee moet lopen en al rugklachten hebt.
Dat belast je rug alleen maar..
Heb je een rugzak of een schouder/handtas voor je spullen? een rugzak is natuurlijk wel ietsje beter.
Zou het misschien een mogelijkheid zijn om sommige lessen via je macbook te volgen? Dat je je hoofdstukken waar je mee bezig bent in scant en zo in de klas alleen je mac nodig hebt zodat je je boeken thuis kan laten?
Ik weet natuurlijk niet hoe flexibel je school hiermee is.