Bokkers ervaring met EMDR?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokkers ervaring met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:36

Dan ga ik eens kijken of het via mijn huidige psycholoog mogelijk is. Die wordt volledig vergoed namelijk omdat dat venuit derdelijns is.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:38

KoudbloedKim: Ja ik ben benieuwd. :j De 1e x bij de psych had zoveel impact, dat had ik nooit verwacht. Tijdens mijn springles 's avonds ben ik mentaal ingestort... De 2e x voelde al veel fijner aan, hoewel het even slikken was hoe goed ze me al kende en de realiteit van mijn situatie, begreep ze me en zei dat het echt niet raar was zoals ik me voelde en gedroeg. :)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:38

Ik lees hier even mee, interessant :)

Voor wat ik "heb" zou dit ook een goede behandeling zijn, maar helaas heb ik een chronische variant en moet ik er gewoon mee "leren omgaan", weggaan zal het nooit en ook niet door EMDR. Wel heel erg balen, want ik heb ook goede resultaten gehoord en kreeg het dus ook aangeraden door iemand die er heel blij mee was!
Mijn psycholoog raadde het mij vooral af omdat ik niet 1 traumatische gebeurtenis vertel/herinner, maar het zijn er meerdere die járen duurden/duren. Vandaar dat het bij mij niet "kan", ik heb teveel door mekaar (en ook nog een paar andere stoornissen erbij).
Ik heb 1x per week therapie, een uurtje, en daar kan ik al 2-3 dagen cómpleet van slag van zijn -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:40

Maiska, bij mij waren er ook meerdere (18), en met sommige zijn we echt heel lang bezig geweest en kwamen ook soms weer terug, maar het is echt mogelijk hoor!

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:41

Lente schreef:
Kan zeggen dat ik wel echt klaar ben om ermee aan de gang te gaan. Ben klaar met wat dingen nu nog met me doen, klaar met mijn onzekerheid die daar aan vast zit en eindelijk bereid om het over de donkere momenten te hebben. :j

Knap hoor!! Dat klinkt inderdaad alsof je er klaar voor bent (of eigenlijk, klaar mee bent :D ) en dat is al een heel goed begin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:41

Heftig :(:)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:45

Cayenne, wow dat zijn er inderdaad heel erg veel :oo
Op dit moment is het iig niet goed voor me, ik ben nog té geshockeerd na 1 gesprekje met mijn psycholoog, dat werkt nog dagen door :o Het is heel moeilijk om een balans te vinden, laten zien dat je het zwaar hebt of de sterke meid uithangen elke dag :P En ik kies altijd voor dat laatste ;) Ik heb o.a. chronische PTSS, dwangmatige persoonlijkheid, zit in een hele zware burnout en fysiek gaat het ook uhm... heel slecht. Dat alles bij elkaar zou er voor zorgen dat ik niet veel heb aan EMDR (zei mijn psycholoog tenminste). Maar ik blijf wel even mee lezen naar ervaringen hier, ben erg benieuwd! :)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:47

Jeetje Maiska, dat is allemaal wat zeg. :(:) Mocht je een luisterend oor willen, mag je altijd pben!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:51

RenWaBl schreef:
Jeetje Maiska, dat is allemaal wat zeg. :(:) Mocht je een luisterend oor willen, mag je altijd pben!

Ik weet zeker dat ik iedereen over mij heen krijg. Maar dit lijkt me niet zo slim.
Ik heb vaak gezien en gelezen dat mensen die psychische stoornissen hebben elkaar naar beneden trekken, onbedoeld. Lotgenotencontact is natuurlijk altijd belangrijk maar soms niet echt verstandig.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:52

Okee, slim! Bedankt voor je berichtje. :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:53

Bij mij heeft het veel geholpen en ik heb maar 2 sessies gehad. Ik was daarna wel heel moe en had die dag veel hoofdpijn, maar dat was het wel. Ik vond het zelf best vervelend om te doen, maar ben blij dat ik het gedaan heb!

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:55

MoonChloe schreef:
RenWaBl schreef:

Ik weet zeker dat ik iedereen over mij heen krijg. Maar dit lijkt me niet zo slim.
Ik heb vaak gezien en gelezen dat mensen die psychische stoornissen hebben elkaar naar beneden trekken, onbedoeld. Lotgenotencontact is natuurlijk altijd belangrijk maar soms niet echt verstandig.

Hoo jongens ik ben niet labiel hoor! :') Ik ben een heel nuchter persoon, niemand weet/merkt dat ik iets heb. Alleen mijn arme man :(:) :(:) Die heeft haast therapie nodig om te herstellen van alle ellende die ik hem bezorg haha! Eigenlijk helemaal niet grappig ;)
Dankjewel voor het aanbod RenWaBl :) Heel lief van je :)
Moonchloe, ik heb toen ik jong was (15-16) wel op een "lotgenoten" forum gezeten. Toen wist ik nog niets van dit alles, en was ik alleen met dat probleem wat ik toen had bezig. Het heeft mij toen heel erg geholpen, ondanks dat ik depressief was en suicidaal, wisten wij elkaar op dat forum altijd op te vrolijken. Het kan dus ook andersom, maar over het algemeen ben ik het wel met jou uitspraak eens.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:58

Haha niemand zei dat je labiel bent. :P Maar zo ben ik ook hoor, mensen merken bij mij ook niks. Op zich kan ik het ook goed naast me leggen, wanneer ik bezig ben etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:59

Maiska schreef:
Voor wat ik "heb" zou dit ook een goede behandeling zijn, maar helaas heb ik een chronische variant en moet ik er gewoon mee "leren omgaan", weggaan zal het nooit en ook niet door EMDR.

Hoi Maiska,
wat jou verteld is, is maar de helft van het verhaal. Uiteraard: de eerste fase in traumaverwerking heet "stabilisatie" en dat moet je om het zo eens uit te drukken al behoorlijk goed kunnen, voor je met emdr kunt starten. Er zijn -tig oefeningen in omloop en er zijn ook een serie emdr oefeningen, om jou te helpen, jezelf te troosten en te kalmeren. (Bijv. stel je een plek voor, die mooi is en waar je kunt ontspannen. Herinner je die ene, zonnige buiterit doe zo goed ging. Stel je voor, dat Boeddha zelf met alle mededogen en macht naast je zit - dat soort dingen, en dat effect kan door "links rechts links" worden versterkt.)
Tot je jezelf oed kunt kalmeren, hoort trouwens geen enkele therapie het echt over de nare dingen te hebben!

Als je het hebt over een chronisch trauma, dan wel de chronische nasleep van een heftig trauma - ik zou niet weten, waarom dat niet zou kunnen genezen. (Het duurt een poos, dat snap ik. Een een therapeut mag geen gouden bergen beloven, maar zo pessimistisch, dat hoeft nou toch ook weer niet.)

Maiska schreef:
Mijn psycholoog raadde het mij vooral af omdat ik niet 1 traumatische gebeurtenis vertel/herinner, maar het zijn er meerdere die járen duurden/duren.

Dit is dus gewoon kolder, deze psycholoog weet helaas weinig van emdr.
Op wikipedia staat een leuk artkel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eye_moveme ... processing
Daarwordt kort iets gezegd over"trauma type 1 en type 2". Ik geloof grif, dat jij helaas niet valt in categorie 1 - ik ook niet, trouwens. Maar met enige voorzorgen etc. kan een type 2 mens heel goed emdr doen.

Ook staat in dit artikel een verhaaltje over "de inktvis". Dat is een soort schema van een behandeling. Je hebt een rotbeeld, de kop van de inktvis - en daar hoort dan ene tentakel schaamte bij, een tentakel verdriet, een tentakel "ik werd gemanipuleerd", een nieuw tentakel schaamte, een tentakel woede - etc.
En met name, als er allerlei nare dingen in real life door elkaar heen liepen, dan kunnen de "inktvissen" dat ook doen. Dat kan verwarrend zijn, daar niet van. Aan de peut de taak, de boel overzichtelijk en vooral veilig te houden! (dat deze psych dat helaas niet weet en kan, dat is 1 ding - maar als je denkt, dat je voldoende ver bent met stabilisatie, dan kan emdr wel degelijk!!)

Ook als je andere stoornissen erbij hebt, kan emdr wel degelijk, al moet het uiteraard wel zo zijn, dat een en ander is besproken en er een veiigheidsplan is. (Bijv. bij epilepsie, migraine, narcolepsie, laag in je bloedsuiker kunnen raken, etc. Persoonlijkheidsstoornissen en emdr is een prima combinatie.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:03

Goed dat je die kanttekening toch even plaatst MoonChloe, want het werkt inderdaad ook vaak wél zo.

Ik kan ook heel goed de sterke vrouw uithangen, en dat ben ik ook op zich wel :j De dingen die spelen dat zijn dingen waar ik voornamelijk zélf last van heb en inmiddels ben ik wel op het punt gekomen dat ook dát een goede reden is om er iets aan te gaan doen (in plaats van alleen aan de dingen waar anderen last van hebben :+)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:10

Janneke, dat is heel duidelijk :)
Ik volg nu schema therapie. Ik weet echt niet wat het is eerlijk gezegd. Vind het op dit moment wel even prima (begin dit jaar begonnen) en het is eigenlijk gewoon nog 1 grote chaos. Door de burnout moest ik ook studie opgeven na het heel lang te hebben gerekt (was al halverwege derde jaar) en dat kwam er ook nog eens bij, zit daar heel erg mee, zie iedereen doorgaan en ik sta stil. Ik kreeg paniekaanvallen, onophoudelijk trillen, etc. op school, kwam niet meer bij, dus het was geen doen meer. Direct daarna kreeg ik longembolien (geheel toevallig, had geen uur later hoeven komen in het zkh anders was ik er nu niet meer geweest) en daar zit ik nu dus nog mee. Eigenlijk ben ik meer met dit stukje van mijn leven bezig dan met waar ik eigenlijk voor kwam bij de psycholoog, puur omdat ik niet "snap" waarom juist ik ziek moest worden, juist ik mijn studie niet af kon maken (was/ben echt een voorbeeld leerling, heel serieus en altijd goede cijfers). Bij mij moet zoveel gebeuren dat EMDR, op dit moment, ook wat mij betreft helemaal geen nut heeft.

Ik denk dat ik morgen wel mijn psycholoog even doorvraag naar waarom geen EMDR ;) nog een keer vragen kan geen kwaad, hij heeft de neiging mij de eerste keer altijd weinig info te geven en mij in het diepe te gooien, ik denk dat dat een onderdeel van de therapie is (mij aan het denken zetten :P ). Hij is gemeen! ;)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:14

Lente schreef:
Goed dat je die kanttekening toch even plaatst MoonChloe, want het werkt inderdaad ook vaak wél zo.

Ik kan ook heel goed de sterke vrouw uithangen, en dat ben ik ook op zich wel :j De dingen die spelen dat zijn dingen waar ik voornamelijk zélf last van heb en inmiddels ben ik wel op het punt gekomen dat ook dát een goede reden is om er iets aan te gaan doen (in plaats van alleen aan de dingen waar anderen last van hebben :+)

Lente, wacht je eerst hier op ervaringen voor je hulp gaat vragen? Je bent zo positief wat betreft aan jezelf willen gaan werken :) Helaas zijn er vaak wachtlijsten, er zijn ook lánge wachtlijsten van zeker een jaar. Echt belachelijk. Ik ben destijds naar de huisarts geweest, was toen 21, zij heeft voor mij de best passende instantie gezocht die ook het snelst kon. Andere instanties hadden dus wachtlijsten van soms wel 1,5 jaar. Onbegrijpelijk. Ik had het geluk nog nét bij een kinder- en jeugdpsychiatrie te kunnen, hoewel ik nu al 22 ben. Dus als je echt serieus wil beginnen, zou ik deze week eens langs de huisarts gaan om te vragen wat het beste bij jou aansluit :) en wat de wachttijden bij jou zijn trouwens. Is al een heel mooi begin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:16

Haha therapeuten zijn vaak gemeen. Heftig zeg, die longembolieën! Heb je nu medicijnen daarvoor?

Ik heb ook wel eens zoiets van; waarom ik?

Ben fysiek gewoon niet echt handig in elkaar gezet dus heb vaak kwaaltjes :=

Qua gebeurtenissen in m'n leven heb ik het 'waarom ik' wél los kunnen laten. Heel veel staat toch met elkaar in verbinding. Je hebt denk ik altijd een keuze hoe je met dingen omgaat maar niet altijd een keuze wat er in je leven gebeurt.

Ik wacht niet op ervaringen hier hoor, dit is ernaast :j Ik heb binnenkort weer een afspraak bij mijn psycholoog en heb bij haar al aangegeven dat ik met het verleden aan de slag wil. Ik ga dus komende keer bij haar navraag doen over EMDR :) In de tussentijd dus maar even dit topic geopend :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:32

Hoi Maiska,
nou, jij hebt je portie wel gehad in het leven...! Om niet te zeggen, meer dan genoeg!
Wat ik herken, is het "altijd doorgaan", overleven. Ik studeerde serieus, deed mijn plicht (en vaaak nog een beetje meer). En toen een burn out.
En daarna een groep, waarin we veel herkenning hadden:"Ik ben toch een sterk persoon...? ....moet je eens kijken, ik heb dit meegemaakt, dat doorstaan - en hoezo kan het nou, dat dit ene kleine dingete mij nu zo kan nekken???" Bijna iedereen in die groep snapte zichzelf eigenlijk niet.
(Maar - shht! - dat die anderen na al dat keiharde werk oververmoeid waren geraakt - hm, tja, och, dat ging ik wel snappen.)
Maar kennelijk had ook deze sterke persoon janneke zo haar grens en die was op gegeven moment bereikt. Tijd, om te gaan bijtanken en innemen en ontvangen....

Maiska schreef:
Janneke, dat is heel duidelijk :)
Ik volg nu schema therapie. Ik weet echt niet wat het is eerlijk gezegd. Vind het op dit moment wel even prima (begin dit jaar begonnen) en het is eigenlijk gewoon nog 1 grote chaos.

Ik ken schematherapie als "een hele grote lijst met vragen". De uitkomst was, dat ik ben opgevoed in een gezin met medogenloze normen. (En nog zo het een en ander - het is vooral onderzoeken, waar je pijnplekken zoal zitten.)

En in termen van "een trauma verwerken doe je in 3 fasen": de eerste fase is stabilisatie ne daarin moet er niet te veel schematherapie worden gedaan. Net als emdr is het echte werk in schema therapie 2e fase werk: de confrontatie met het trauma aangaan. (In termen van "bij emdr kunnen de inktvissen door elkaar heen gaan lopen" kan het handig zijn, als je met schema's een en ander helder in kaart hebt.)

Maar ik verbaas me er dus over, dat iemand die jou kennelijk een 2e fase therapie ontraadt, wel zelf met jou 2e fase werk doet... Om niet te zeggen: als je 2 of 3 dagen overstuur bent, van binnen, na een gesprek, is het misschien veel beter - en respectvoller naar je burnt out lichaam toe! - om eerst uitgebreid de eerste fase bij de kop te pakken.
Nadenken, over wat jou kan ontspannen en vooral HOE je kunt ontspannen en jezelf dat kunt gaan toestaan. "Zinnetjes in je hoofd tegenspreken" die zeggen, dat je niet mag genieten, nadenken over wat macht is en hoe je werd gemanipuleerd - dat soort zaken.

Maiska schreef:
Ik denk dat ik morgen wel mijn psycholoog even doorvraag naar waarom geen EMDR ;) nog een keer vragen kan geen kwaad, hij heeft de neiging mij de eerste keer altijd weinig info te geven en mij in het diepe te gooien, ik denk dat dat een onderdeel van de therapie is (mij aan het denken zetten :P ). Hij is gemeen! ;)

;) Vraag hem lekker de oren van zijn hoofd - daar is hij voor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:36

Je weet er wel veel van he Janneke :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:42

Lente schreef:
Je weet er wel veel van he Janneke :)

Ja, bloos, na allerlei gezoek (en verdwaald zijn) in de GGZ eindelijk iets dat zowel een logisch verhaal heeft als ook nog voor mij werkt als een tierelier - ik ben zo ongveer fan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:44

Hoef je toch niet van de blozen? Ik weet vrij veel over ADHD en hoogbegaafdheid. Ook allerlei dingen over opgezocht omdat ik dat belangrijk vind.

Enige waar ik nog wel eens mee moet uitkijken is dat ik niet overkom alsof ik de wijsheid in pacht heb :')

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:45

Lente schreef:
Erover praten zie ik nu al tegenop... :\

Dan zou ik niet aan EMDR beginnen.. Bij EMDR werd mij in ieder geval gevraagd om te voelen wat ik op de momenten van de gebeurtenis voelde aan emotie, wat ik rook, welke aanraking ik precies voelde, wat ik zag etc. Dat was voor mij heel heftig, heftiger dan enkel het praten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:50

Ja nou ja... er tegenop zien in de zin van; ik wéét dat het heftig is. De laatste tijd laat ik mensen regelmatig toe en laat ik mijn emoties toe en is het op die momenten áltijd huilen. Vroeger beet ik altijd tranen weg als mensen te dichtbij kwamen, wilde ik me niet kwetsbaar opstellen. Dat stukje zit er nog steeds. Liefst houd ik de deksel erop en ga ik tralalala verder alsof er niks gebeurd is maar dat is nu eenmaal de realiteit niet. :)

Er is iets gebeurd, er zijn meerdere dingen gebeurd die tot een kettingreactie hebben geleid en die me nu nog beïnvloeden in mijn reactie op mensen en situaties.

"The only way out is through it."

En ik ben er klaar mee dat die dingen waar ik geen invloed op had nu nog doorwerken. Inmiddels heb ik (grotendeels) invloed op de dingen in mijn leven en kies ik ervoor om er nu echt mee aan de slag te gaan. Omdat ik inmiddels sterk genoeg ben om dat te kunnen.

Voor mij voelt het een beetje als die laatste enorme knal aan het einde van een duizendklapper. Gaat heftig zijn maar daarna is het wel klaar. Dit stuk in elk geval.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:52

Ik ken het. Ik heb ook zelf in de kliniek gezeten, daarna nog EMDR gehad. Héél erg heftig.. bizar heftig echt, maar wel heel effectief. Ik ben nu zo ver (3 jaar terug dat EMDR) dat ik dus zelf een studie Psychologie doe :)