Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:54

xSwanHeart schreef:
Ik weet dat hulp bijna altijd nodg is, maar op het moment voelt het gewoon nog zo 'veilig' om me te kunnen verschuilen achter mijn eetstoornis. Ik wil er graag van af, maar ik weet niet of ik daar nu al klaar voor ben...

Een goede therapeut kan je ook helpen er klaar voor te zijn. En een goede therapeute pakt niet meteen je eetstoornis af. Kijk eens op de site van Human Concern.

xSwanHeart

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:56

Human Concern ben ik idd al bekend mee. Heb me onlangs aangemeld op hun forum, dus dat lijkt me een goede eerste stap :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:03

Heel goed! +:)+ Dat is inderdaad stap 1!
In mijn tijd was het forum er nog niet, haha.
Maar daar in therapie gaan is de beste stap van mijn leven geweest.
Al heb ik wel begrepen dat het erg ligt aan de therapeute die je krijgt. Ik had een onwijs goede, die dwars door me heen kon prikken en steeds weer motivatie uit mijn kleine teen wist te halen. Ze stond altijd voor me klaar, ik heb haar wat gemaild! En in het begin 2x in de week een sessie gehad. Moraal is: het moet klikken tussen jouw en de therapeut. ;)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:46

Ik kan me helaas ook melden..
Heb al enkele jaren Anorexia. Al meerdere opnames gehad, ziekenhuizen en klinieken, dagbehandelingen en deeltijdbehandelingen van binnen gezien ;(

In september 2011 was er ook een kaartentopic op bokt opgericht voor mij toen ik in het ziekenhuis lag, echt ontzettend lief! :) Heel veel kaartjes gehad!

Momenteel zit ik alweer ruim 5 maanden in de kliniek, maar het einde is in zicht. Over 6 weken is namelijk weer mijn afscheid!
Het gaat redelijk, mijn gewicht is weer oké, maar de gedachtes zijn nog lang niet vertrokken..
Zal het ooit helemaal weggaan? ;(

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:49

Het kan ooit helemaal weggaan :j
Alleen kost dat tijd, moed, kracht en doorzettingsvermogen.
Steeds weer tegenspreken van gedachten. En steeds weer vechten tegen het afvallen. Het gewicht went echt.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:52

Als ik lees hoe sterk je toe nu toe bent geweest weet ik zeker dat het je lukt!
En nu klinkt dat natuurlijk heel stom van iemand die er niks vanaf weet, maar ik denk echt, écht dat het je lukt!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:13

Dankjulliewel :)
Fijn om te lezen dat het gewicht ook gaat wennen, want poeh..
Heb momenteel een gewicht wat ik nog NOOIT gewogen heb!

Je hebt gelijk, constant moet je ertegen blijven vechten!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:52

Ik weet nog hoe moeilijk ik dat vond. Ben er depressief van geworden, maar ook daar weer uitgekomen. Want nogmaals: het went, het went, het went! Maar je hebt wel een heel lange adem nodig! Ik heb denk ik 2 jaar nodig gehad om dit gewicht te accepteren. Maar in die 2 jaar ook weer heel veel eetstoornisgedachten losgelaten. Het is een moeilijke strijd en ik weet niet of ik het nog een keer zou kunnen, maar ben wel echt blij dat ik het aangegaan ben. Voel me nu zo vrij! Mezelf mooi vinden gaat nog een stap te ver en ik weet niet of dat ooit nog veranderd. Maar acceptatie: ja, dat wel. Ik ben goed genoeg zoals ik nu ben.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:28

Ik vind het echt heel knap hoe je er zo over praat Broccoli, wat goed zeg!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:35

Inderdaad, wat ontzettend knap van je! :)
Daar vecht ik ook voor! Voor mensen die wél de strijd zijn aangegaan en wél zijn genezen. Daar neem ik echt een voorbeeld aan!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:39

Jaren terug had ik een topic over Boulimia, over de strijd die ik toen der tijd had.

Inmiddels gaat het een stuk beter met me, maar er helemaal vanaf, ben ik nog niet.

Als je je verhaal kwijt wilt, of vragen wilt stellen mag je me altijd pb'en :)

Sterkte voor iedereen, die met de strijd van een eetstoornis is.
Vergeet niet, dat je sterker bent dan jezelf denkt!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:48

Broccoli schreef:
Ik weet nog hoe moeilijk ik dat vond. Ben er depressief van geworden, maar ook daar weer uitgekomen. Want nogmaals: het went, het went, het went! Maar je hebt wel een heel lange adem nodig! Ik heb denk ik 2 jaar nodig gehad om dit gewicht te accepteren. Maar in die 2 jaar ook weer heel veel eetstoornisgedachten losgelaten. Het is een moeilijke strijd en ik weet niet of ik het nog een keer zou kunnen, maar ben wel echt blij dat ik het aangegaan ben. Voel me nu zo vrij! Mezelf mooi vinden gaat nog een stap te ver en ik weet niet of dat ooit nog veranderd. Maar acceptatie: ja, dat wel. Ik ben goed genoeg zoals ik nu ben.

Could be my story.

Ik vergeet nooit weer hoe schuldig ik mij voelde dat ik voor het eerst wat gesnoept had, ik kon mezelf wel wat aan doen. Wat heb ik gejankt en gekrijst omdat ik een paar m&m's had gegeten. Bij mij is het een paar jaar zo met ups en downs gegaan en kan nu zeggen dat ik ook redelijk stabiel ben. Al blijft eten hier altijd wel een dingetje.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:57

Eind 2010 tot 2011 begin 2012 heb ik een eetstoornis gehad, anorexia.
Het was niet voor lange duur zoals je ziet, ik kreeg vrij snel hulp en waren mijn ouders snel op de hoogte (door school). Ik had al brieven liggen voor een intake gesprek in een kliniek, mijn ouders hierin overtuigd dat het beter zou gaan, toen hebben ze afgebeld. Daarna nog een brief gehad, opnieuw een intake want daar stond mn HA op. Dit is ook niet gebeurd, ik had de pech (toen het geluk) dat ik vrij snel veel afviel en uiteindelijk op de 40 kilo gestopt. Uiteindelijk een motivatie gevonden om beter te worden en dit heeft gewerkt.
Ik herken mezelf wel in slechtere periodes dat ik terug val, een dag of een week of twee weer even veilig maar dit valt snel op te pakken. Ook momenten dat als ik in de winkel iets eten haal, ik daarna spijt heb. Ik verwacht niet dat dit ooit weggaat maar kan ermee leven.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 04-03-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:57

Ik weet niet of ik een echte eetstoornis heb gehad.
Ik heb mezelf jarenlang uitgehongerd, niet omdat ik mezelf te dik vond, gewoon puur omdat ik met mezelf in de knoop zat en mezelf wilde straffen door niet te eten. Ik at 2x per dag een beetje, omdat mijn moeder in de buurt was, maar verder at ik niets. Mijn moeder heeft een aantal maal de huisarts gebeld omdat ze geen raad wist met mijn gedrag, maar die wuifde het weg met het antwoord: pubertijd.
Ik heb er nu nog steeds last van, ik eet niet wanneer ik weer tegen mezelf aanloop. Ik heb er lang over gedaan om het gewicht te bereiken wat ik nu heb.

Dit is lang niet zo erg als dat jullie het hebben en hebben gehad. Ik vind het erg knap dat jullie er zo open over kunnen praten. Ik heb dat nooit gekund, werd altijd vreemd aangekeken. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:02

Broccoli schreef:
Maar acceptatie: ja, dat wel. Ik ben goed genoeg zoals ik nu ben.

En ik ben oprecht blij dat te lezen. :) Ik heb echt bewondering voor jouw proces.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:43

Hoe gaat het met jullie Bokkers, als je een terug val hebt?
Herken je het direct? Waar komt je terugval vandaan en hoe los je het op?

alchova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:27

Hallo Bokkertjes,

Ik werk bij een stichting voor eetstoornissen en zij hebben ook een forum. We zien daar best veel 'paardenmeisjes' en er zijn ook veel ervaringsdeskundigen die je goed kunnen helpen en steunen. Zeker een keer de moeite waard om te gaan kijken. Het forum heet ikookvanmij.nl

Groetjes!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:35

EngeltjeS schreef:

Jep, ik herken het direct omdat ik dan weer heel veel ga eten en snaaien.
De oplossing is uitzoeken waar het vandaan komt, al is dat soms erg moeilijk, iig probeer ik dan wel in gesprek te gaan met mijn hulpverleners.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:45

een van mijn beste vriendinnen kampt(e?) met anorexia/boulimia.. de kans dat ze er ooit bovenop zou komen was minder dan 1%. hulp accepteren was niet echt haar ding. volgens mij zat ze vol van angst, ik weet het niet. maar nu, een aantal jaren later gaat ze de goede kant op. natuurlijk met ups en downs, maar ik ben ontzettend trots op haar!!! ze is echt een lieve schat.

Ook voor iedereen hier hoop ik het beste.
Accepteer hulp en ga ervoor!!! Het is echt niet onmogelijk om je beter te voelen.
Je kunt leren jezelf te accepteren, dus geef het kansen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:18

Ik ben meer een depressie eter. Zodra ik mij minder voel, dan ga ik eten. Maakt niet uit wat. Nu weet ik gelukkig zelf waardoor het komt, en werk ik hier hard aan met mijn psycholoog. En weet alleen mijn vriend, dat ik na eten grijp. Zodra ik mij minder voel.

Het gaat nu steeds beter. En zit al paar maand op hetzelfde gewicht. Maar ik moet niet te veel in de spiegel kijken. Anders loop ik mijzelf alleen maar af te kraken, omdat ik echt overgewicht heb. En daardoor weer ga eten. Helaas door mijn gezondheid kan ik niet veel sporten. Wel wil mijn vriend graag dat ik binnenkort met hem samen naar de sportschool ga. Alleen durf ik niet, heb helaas faalangst. En denk dan continue dat mensen mij gaan uitlachen.

Wel probeer ik gezonder te eten. Maar weet niet hoe ik moet beginnen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:41

love_western, je kunt ook op zondag heerlijk lange tochten wandelen met je vriend. is kei gezellig en erg gezond :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:51

Stuk fietsen of flink baantjes trekken in het zwembad?
Is minder belastend voor je gewrichten iig. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:17

De sportschool... dat zou ik niet snel doen heel eerlijk gezegd. Alhoewel het natuurlijk wel heel erg uit schijnt te maken bij welke sportschool je terecht komt. Hier in de buurt schijnt bijvoorbeeld een heel laagdrempelige sportschool te zitten, maar echt heel normale mensen komen, in alle soorten en maten :) Iedereen wordt geaccepteerd zoals hij is, en er wordt ook gewoon niet echt naar je gekeken, behalve dan of je het goed doet.
De sportschool van mijn moeder is ook zo, het voordeel daar is trouwens dat je begeleid wordt door fysiotherapeuten, waardoor het allemaal heel goed aangepast is op jouw eigen mogelijkheden (mijn moeder heeft namelijk ook nogal wat lichamelijke problemen).
Zelf ben ik meer een individuele sporter. Alhoewel je natuurlijk ook uit moet kijken met sporten (en vooral te veel sporten) zorgt het er voor mij wel voor dat ik goed in mijn vel zit, en me goed voel.

Een van de eerdere vragen ging over terugvallen. Ook bij mij is dat enorm verbonden met hoe ik me voel. Als ik me niet goed voel ga ik snel toch weer eten, met alle gevolgen van dien. De truc is dan echt om uit die spiraal te blijven, want als je daar eenmaal in zit, dan is het toch heel lastig om er uit te komen. In de loop van de jaren heb ik ontdekt wat voor mij werkt en daar probeer ik naar te handelen. Dat zit hem vooral in een goede structuur in mijn leven (duidelijkheid over wat er bijvoorbeeld op het menu staat voor een dag), vooral benadrukken wat ik wel mag eten ipv van wat niet, en luisteren naar mezelf en mijn lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:08

Wendy schreef:
De sportschool... dat zou ik niet snel doen heel eerlijk gezegd. Alhoewel het natuurlijk wel heel erg uit schijnt te maken bij welke sportschool je terecht komt. Hier in de buurt schijnt bijvoorbeeld een heel laagdrempelige sportschool te zitten, maar echt heel normale mensen komen, in alle soorten en maten :) Iedereen wordt geaccepteerd zoals hij is, en er wordt ook gewoon niet echt naar je gekeken, behalve dan of je het goed doet.
De sportschool van mijn moeder is ook zo, het voordeel daar is trouwens dat je begeleid wordt door fysiotherapeuten, waardoor het allemaal heel goed aangepast is op jouw eigen mogelijkheden (mijn moeder heeft namelijk ook nogal wat lichamelijke problemen).
Zelf ben ik meer een individuele sporter. Alhoewel je natuurlijk ook uit moet kijken met sporten (en vooral te veel sporten) zorgt het er voor mij wel voor dat ik goed in mijn vel zit, en me goed voel.

Een van de eerdere vragen ging over terugvallen. Ook bij mij is dat enorm verbonden met hoe ik me voel. Als ik me niet goed voel ga ik snel toch weer eten, met alle gevolgen van dien. De truc is dan echt om uit die spiraal te blijven, want als je daar eenmaal in zit, dan is het toch heel lastig om er uit te komen. In de loop van de jaren heb ik ontdekt wat voor mij werkt en daar probeer ik naar te handelen. Dat zit hem vooral in een goede structuur in mijn leven (duidelijkheid over wat er bijvoorbeeld op het menu staat voor een dag), vooral benadrukken wat ik wel mag eten ipv van wat niet, en luisteren naar mezelf en mijn lichaam.

Sportschool waar mijn vriend heen gaat, word ook rekening gehouden met je lichamelijke problemen. Hij heeft 3 jaar terug zijn knie verbrijzeld. Dus die been hoeft hij minder te belasten. Want ze konden duidelijk zien op de body scan, dat daar ook veel minder spieren in zaten.

Ik hoop als ik binnenkort op begeleid wonen ga, dat er voor mij ook meer structuur komt. Hoef dan tenslotte ook met niemand rekening te houden. Daarnaast heb ik ADD, dus structuur is sowieso belangrijk voor mij. Plannen kan ik heel goed, maar het uitvoeren en van vind ik een stuk lastiger. Maar hiervoor heb ik ook therapie :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:23

EngeltjeS schreef:

Ik merk de laatste dagen dat ik weer een beetje achteruit ga. Ben meer met eten bezig dan anders, kan geen keuzes meer maken als het om eten gaat (overal is immers wel iets tegen te zeggen), en ben gewoon minder vrolijk. Het valt me zelf wel op, maar het wordt voor mij altijd het duidelijkst door signalen uit mijn omgeving; mijn vriend voelt me wat dat betreft perfect aan. Waar het vandaan komt weet ik niet precies. Momenteel maak ik me wel veel zorgen over o.a. mijn studie, en mijn opa, bij wie net darmkanker geconstateerd is. Ik denk dat het zulke 'simpele' dingen zijn die me een beetje uit evenwicht brengen.
Een oplossing vind ik moeilijk. Ik weet dat het niet goed is, en ik weet dat ik mezelf eruit moet trekken, maar juist als er veel in mijn leven gebeurt, voelt het zo veilig om me achter die eetstoornis te verschuilen; het is een zekere factor. Daarnaast maakt het dat ik andere dingen vergeet. Gelukkig houdt mijn vriend het allemaal goed in de gaten, waardoor ik toch een beetje een normaal eetritme moet houden. Vermoed dat vooral dat me enigszins op de rails houdt.