Wie heeft er ook faalangst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Re: Wie heeft er ook faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:23

Ook hier weer een lotgenootje...!
Al mijn hele leven heb ik zowel last van sociale als prestatie (examens) faalangst. Op mijn opleiding een paar jaar geleden ben ik eens naar een man gegaan die mensen hierbij helpt, maar daar had ik echt helemaal niks aan!

Mijn sociale faalangst is door de jaren heen zeker verminderd. Tja, je wordt ouder en wijzer, denk ik maar. Wat mij zeker heeft geholpen hierbij is door achter de kassa gaan zitten en toch de denken van wat maakt het uit wat andere mensen van mij denken! Natuurlijk heb ik af en toe nog de gedachte van stom dat ik dat zei en wat moet diegene nu wel niet van mij denken?! Maar er volledig af komen, gaat denk ik ook niet gebeuren.
Mijn prestatie faalangst daaraantegen is een heel ander verhaal! Doordat ik ook nog eens een enorme perfectionist ben, heb ik in combinatie met mijn faalangst chronische hyperventilatie ontwikkelt. Dus je kan vast wel al raden hoe ik bij een examen zit... :') Zo had ik in december een praktijk toets op mijn stage. Ze hadden alleen de verkeerde dag aan mij doorgegeven. Dus in de pauze kreeg ik heel leuk te horen dat ik een kwartier later getoets zou worden. Ja, toen was ik een zielig, hyperventilerend hoopje. Terwijl ik dan achteraf denk: waar gaat het over?!
Het is echt een reactie die zo automatisch gaat! En zo moeilijk om tegen te houden!

Maar daarnaast heb ik bijvoorbeeld in de zomer een show waarin ik een solo dans voor honderden mensen en daar denk ik dan weer van kom maar op!! 8-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:43

Perfectionisme heb ik gelukkig los kunnen laten. Met kinderen, dieren, een partner, een sociaal leven, eigen hobby's en bezigheden was het geen doen om te proberen alle ballen in de lucht te houden en dat ook nog perfect te willen doen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:50

Ik ben mijzelf ook heel erg tegen gekomen met het perfectionisme, toen op mijn eerste stage. Op dat moment heb ik een tijdje in het ziekenhuis gelopen, waarna die hyperventilatie ontdekt werd. Ik had er zo'n last van dat ik alleen maar ziek thuis zat.
Daarna heb ik een tijdje bij een ademhalingstherapeute gelopen die mij goed duidelijk heeft gemaakt dat er een boel al opgelost zou worden als ik mijn perfectionisme wat zou loslaten. Het zal nooit helemaal weggaan, maar het scheelt inderdaad zoveel om het inderdaad wat los te laten. Hoe moeilijk dat ook wel niet was in het begin!! :o

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:35

Ashley5 schreef:
Maar daarnaast heb ik bijvoorbeeld in de zomer een show waarin ik een solo dans voor honderden mensen en daar denk ik dan weer van kom maar op!! 8-)

Ik zing en ben ook totaal niet bang voor optredens, dat vind ik juist geweldig! Raar he?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:35

Ashley5 schreef:

Ik zing en ben ook totaal niet bang voor optredens, dat vind ik juist geweldig! Raar he?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:53

Inderdaad! Ik heb wel wat gezonde zenuwen voor optredens, maar het geeft gewoon zo'n kik, waardoor het zo leuk wordt! Al die mensen er omheen zie ik dan vrijwel ook niet!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:55

Eindelijk een topic over faalangst!

Ik heb er zelf ook last van en dan vooral in werk/studie gerelateerde situaties.

Met paardrijden heb ik er ook last van gehad, maar sinds een aantal jaar is daar bij mij de knop omgegaan. Ik was een ontzettende streber, maar nu zie ik het allemaal puur hobbymatig en stel niet al te veel eisen aan mezelf en ben al helemaal niet meer bezig met wat anderen ervan vinden. Gek genoeg worden ge resultaten alleen maar beter..

M.b.t. studie ben ik 1,5 jaar geleden aan een universitaire thuisstudie begonnen en de eerste tentamens waren dramatisch. Zoveel zenuwen en altijd tot de laatste minuut nog denken dat ik dát nog eens moest doorlezen en dát nog moest onthouden. Ik haalde dan ook geen voldoendes en direct krijg ik huiluitbarstingen, gigantische twijfels over mezelf en wil ik het liefste stoppen. Nu zit ik in een flow en haal ik het ene tentamen na het andere met goede cijfers. Ik heb wel gewerkt met ontspanningsoefeningen en die hebben ook geholpen!

M.b.t. werk heb ik ook altijd die twijfels over mezelf. Ik had het ene positieve gesprek na het andere en had een ontzettende klik met collega's, maar ik kon 's nachts enorm malen of ik het wel goed had gedaan. Ik werkte bij het Openbaar Ministerie en soms moest ik weleens voor vragen naar de Officier van Justitie. Hoewel dat stuk voor stuk aardige mensen zijn en eigenlijk heel toegankelijk, ik was altijd zenuwachtig en onzeker.

Het vervelende bij mij is dat ik een heel goede en makkelijke prater ben, krijg alleen ontzettende rode vlekken in mijn hals en krijg rode blosjes. Dat is eigenlijk wat ik zelf nog wel het ergste vind aan alles en dan wordt het natuurlijk alleen maar erger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:53

vuurneon schreef:
Ik heb geen moeite met schriftelijke examens, maar op het moment dat het mondeling moet trek ik lijkbleek weg en weet ik amper wat uit te brengen. Te bang om een fout te maken... Echt pure faalangst. Ik voelde mij ook erg rot na een elk mondeling examen... Niet opgelucht, maar gewoon zo bang om het verknalt te hebben(Gelukkig ben ik nu klaar met de studie!)
Gek genoeg heb ik geen moeite met bv een presentatie geven; maar ja, daar ben ik diegene die weet wat er verteld moet worden :+

ja klopt, dit heb ik ook. Komt omdat je met een presentatie in een rol kunt kruipen.... Bij mij iig. Bij een mondeling moet je echt iets 'van jezelf' laten zien, want als een docent opgedreunde feitjes had willen horen had 'ie die wel schriftelijk gevraagd.

Bienotje, ik denk dat het een het gevolg is van een ander, als je eisen aan jezelf zo hoog zijn dat je het nooit kunt behalen.... of met ontiegelijk veel moeite. Dat is in mijn geval wel een beetje wat het is iig....

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 08:47

Menino, dat herken ik ook. De lat zo hoog leggen, dat het net (niet) haalbaar is.
Als iemand je adviseert bij level 1 te beginnen, wil ik zo snel mogelijk naar 2, 3, 4 etc.

Presenteren vind ik hardstikke gaaf! Daar heb ik geen angst voor.
Op school deed ik het ook met plezier en had ook het meeste voor elkaar.

Met examens ben ik wel "opgefokt" en word ik heel druk en onzeker.
Net wat iemand boven me zei: de laatste minuten nog even doorlezen en dat perse moeten onthouden.
(en dan er achter komen dat daar geen enkele vraag over gaat natuurlijk :P )

Mijn faalangst zie ik momenteel terug in werk, vrienden en als ik het heel druk heb of een tegenslag te verwerken heb.

Ik ben wel blij dat ik nu een paar bokkers zie, die het ook hebben :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:04

Dat had ik ook niet achter je gezocht Wanted, jij kwam zo ontzettend zelfverzekerd over!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:58

EngeltjeS schreef:
Ik ben wel blij dat ik nu een paar bokkers zie, die het ook hebben :)

Dit vind ik ook! Hoewel ik het niemand toewens, is het heel fijn om te weten dat je niet de enige bent :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 20:49

Ik haal er wel steun uit en heb het idee dat ik nu rustiger er mee om ga.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:58

een beetje soms, ik kan op sommige moment echt helemaal dichtklappen terwijl ik anders gewoon voor de klas sta alsof ik het al helemaal gewoon ben...
ik had het nog niet vaak meegemaakt maar overlaats, waren we met onze leerlingenraad van school naar een 'meeting' in Brussel gegaan, gewoon met 4 actieve leerlingen, ik was erbij. En we deden ook van die 'workshops' ik has eentje van spreken genomen zeg maar, dus over hoe jij overkomt bij iedereen. eerst vannalle leuke dingen gedaan, al een paar keer naar voren gegaan op het podium maar toen moest ik daar iets alleen gaan zeggen op het prodium, ik : ok, geen probleem en ik ga er naar toe en eenmaal dat ik er sta schijnen die lampen daar zo en iedereen kijkt je kritisch aan, ik weet niet wat er gebeurd maar ik zei wat ik moest zeggen en kon gewoon niet echt meer 'helder' nadenken, bena alsof ik verstijvde maar ik kon gewoon helemaal niet meer op mijn houding letten, en ja, dat was natuurlijk... slecht :')
nu weet ik dat dit helemaal niet zo erg is als de meeste anderen, die hebben er veel meer last van, maars soms heb ik toch schrik dat ik zo slecht en onzeker overkom... en omdat ik niet altijd weet hoe me te gedragen kan ik misschien soms verkeerd overkomen :P maarja... komt wel goed :)
voor de rest... ik ben snel 'bang' om iemand teleurte stellen, ik wil het altijd te goed doen, ik wil altijd aardig zijn en ik wil niemand uitsluiten of kwetsen, maar vooral niet teleurstellen, ik wil dan ook altijd alles goed doen en alles moet perfect gaan :P vroeger was ik daar at erger in, maar het hielp zeker niet dat mijn 'vrienden' het totaal niet begrepen en er over zaagde, en ook van al het kleins iets supergroot maken, terwijl ze het nu zelf, misschien dubbel zo erg doen... maakt niet uit, meer ik herriner het me nog en het steekt wel :) vroeger verstopte ik me gewoon in boeken. Dat doe ik nu niet meer :P

ik heb in ieder geval een heleboel respect voor de mensen die het heel erg hebben zitten en er toch supergoed mee leren omgaan :j

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:04

Ik heb ook faalangst. Dit is ook gediognotiseerd op de middelbare school.
Hierdoor presteerde ik op school niet goed.

Momenteel speelt het een beetje een rol in mijn leven.
Ik ben doordat ik alles goed wil doen nog al puntje precies in mijn werkzaamheden. Soms tot irritatie aan toe bij collega's. Ik probeer ze dan iets met de goede bedoelingen het uit te leggen. Op dit punt heb ik het laatste jaar gewerkt en gaat nu heel goed. Overigens zijn mijn leidinggevenden juist heel blij met deze eigenschap ;)

Ook kan ik mij er druk maken om kleine dingetjes.....

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:28

Ik heb ook vaak dat mensen zich ergeren aan mijn perfectionisme, terwijl ik dit enkel doe uit onzekerheid over mezelf en mijn capaciteiten en niet vanwege anderen. Maar helaas komt dat niet altijd over..

Wel goed nieuws op het spring-vlak :D! Ik leer mijn bijrijdpaard steeds beter kennen en dat werpt zijn vruchten af bij het springen. Heb nu het weer iets beter is weer de mogelijkheid een parcoursje in de buurt te springen en van een cm of 40 zitten we nu al aan de 70! Klinkt weinig, maar ik ben erg trots op paard en stiekem een beetje op mezelf! Wie weet overwin ik mezelf :)
Helaas de laatste keren iets minder fijn gereden; heb het idee dat het aan het bitje ligt. Heb er nu een enkelgebroken watertrens in maar hij is er zo druk mee bezig de hele tijd. Als ie aan het werk doet is hij tegen de hand en wil moeilijk verzamelen en buigen. Voorheen geen problemen mee gehad en rug/tanden/zadel zijn pas gecontroleerd. Iemand tips?

Edit: whooops, dit is geen huiskamertopic dus ik ging wel heel off topic, excuus!

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:26

laat ik me dan ook maar melden...;).
had er vroeger nooit last van maar na alle ellende die ik de afgelopen 2 jaar heb gehad ben ik enorm veranderd.

ik heb er overal last van, werk, op stal met uitgaan etc
tegenwoordig durf ik mijn paard niet meer aan te draven of galopperen als er iemand bij is, met opstappen heb ik al moeite. en het wordt alleen maar erger:(. gewoon te bang voor de mening van andere mensen.

op mijn werk(waar ik nieuw ben) raak ik over de zeik als ik iets fout heb gedaan en durf ik het niet te vragen als ik iets niet weet. ik ben gelijk bang dat ze me dom vinden....

ik vraag me de hele tijd af wat iedereen van mij vind en denkt en maak mezelf gek met allerlei gedachten...

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:37

Jeetje wat balen Goodwin, zeker omdat je er eerder nooit last van had. Verder ontzettend herkenbaar. Ik heb bij deze problemen ontzettend veel baat gehad bij mijn psychologe!

Edit: de reden dat ik naar een psycholoog ben gestapt was een burn out door mijn faalangst. Maar tegelijkertijd was ik het zo ontzettend zat om me zo met andere mensen bezig te houden! Ik kan het iedereen aanraden, vandaar dat ik het nog even wilde melden :)

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:43

Ik herken een heleboel dingen die hier voorbij komen in dit topic. Ik had hier alleen de noemer "faalangst" nog niet aangeplakt voor mezelf.

Ik heb zelf enorm last van perfectionistisch zijn, nadenken bij alles wat ik doe of zeg, me afvragen of ik dingen wel goed heb gedaan, bang zijn voor de mening van anderen etc. etc. Vooral op mijn stage heb ik hier erg last van. Zodra ik een handeling moet doen word ik rood, kom ik niet meer uit mijn worden, voelt het dier waar ik mee bezig ben mijn spanning en verloopt de handeling dus niet goed. Ook als er een simpele vraag gesteld word, krijg ik het benauwd, word ik rood en kom ik niet uit mijn woorden. Ik antwoord bijna standaard met "ik weet het niet" Het meeste simpele antwoord :+

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zo onzeker in het leven staat :)

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:58

Saar88 schreef:
Jeetje wat balen Goodwin, zeker omdat je er eerder nooit last van had. Verder ontzettend herkenbaar. Ik heb bij deze problemen ontzettend veel baat gehad bij mijn psychologe!

Edit: de reden dat ik naar een psycholoog ben gestapt was een burn out door mijn faalangst. Maar tegelijkertijd was ik het zo ontzettend zat om me zo met andere mensen bezig te houden! Ik kan het iedereen aanraden, vandaar dat ik het nog even wilde melden :)

en wat voor psycholoog was dat? zit er zelf ook wel eens over na te denken maar weet niet of het zin heeft. ik ben nogal een gesloten boek als ik iemand niet ken...m

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:25

Meld zich ook! Zal morgen even wat op een rijtje zetten hier, heb het niet heel erg en ook de negatieve manier. Tenminste dat denkt mijn leraar van school en mijn baas.
Mijn probleem is dat ik teveel over iets ga nadenken als ik iets moet doen en dan gaat het niet altijd gebeuren. Ook dingen vragen vind ik lastig, dan krijg ik hhet gevoel alsof ik dom ben.
Ik zal morgen wat uitgebreider verhaal doen! nu eerst slapen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:30

Goodwin: dat was een gewone eerstelijns psycholoog. Ik wilde naar de studentenpsycholoog, maar daar was een wachtlijst van 3 maanden (!!), dus de eerste de beste praktijk gebeld die ik kon vinden. Ik ben ZO blij dat ik dat heb gedaan. Ik ben verder precies zoals jij beschrijft; zag het eigenlijk niet zitten om van alles te delen met een wildvreemde. Verder bleek mijn psychologe nogal een 'zwever', om het maar even oneerbiedig te zeggen. Ze had het vaak over dingen als 'energie', 'aarden' etc. Nu ben ik daar helemaaaal niet van en wekt dat vrijwel altijd ergernis op (of een lachbui).
Maar vreemd genoeg kon ik beiden op een gegeven moment opzij zetten. Ze heeft mij eigenlijk gewoon geholpen mijn gedachten en gevoelens te ordenen en ze heeft mij geleerd goed naar mezelf te kijken en te luisteren. En dat bleek heel erg nodig :j

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:41

Ik meld me ook!
Dat wat Tin schrijft herken ik me ook in. Maar ik zeg niet altijd "weet ik niet" en antwoord wel gewoon, maar meestal antwoord ik te snel omdat ik bang bent dat het er raar uit ziet als ik lang moet nadenken over meestal simpele vragen en dan antwoord ik perongelijk een verkeerd antwoord omdat ik zo snel antwoord.

Ook vind ik het eng om mijn werk te laten zien aan klasgenoten, bang dat ze het niks vinden. (zit op een grafische school dus moet steeds maar weer creatief wezen etc.) En laatst mochten we allemaal een foto laten maken door een professionele fotograaf en die foto later bewerken voor de opleiding, maar ik wilde en durfde echt niet. Dan moest ik m'n eigen foto bewerken, maar dan zou iedereen die dus zien en zou ikzelf ook weer zien hoe lelijk ik wel niet was. (ik heb dus ook een negatief zelfbeeld ben ik bang). En dagelijks loop ik rond met de vragen: "Als ik dit doe, is dat dan raar?" "Loop ik niet voor gek?" etc. Als ik op straat loop, weet ik niet hoe ik moet lopen en lijkt het alsof iedereen naar me kijkt. Presentaties geven zijn een ramp en om eerlijk te zijn ben ik ook gewoon bang voor mensen, naast m'n faalangst. Ik ben bang dat ik er bijna depressief van ben geworden, ik wordt letterlijk gek in deze situatie (thuissituatie maar even hierbuiten gelaten). Maar ik wil ook geen psycholoog ofzo, want hoe kan je je verhaal tegen vreemden gaan vertellen als je het nog niet eens tegen je moeder/zusje of vrienden kan vertellen?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:02

EmmaVZ schreef:
Maar ik wil ook geen psycholoog ofzo, want hoe kan je je verhaal tegen vreemden gaan vertellen als je het nog niet eens tegen je moeder/zusje of vrienden kan vertellen?

Geloof me: tegen een vreemde is het vaak veel makkelijker dan tegen iemand die zo dichtbij je staat. En vergeet niet dat een psycholoog snapt hoe faalangst werkt en hoe het je hele leven kan beïnvloeden! Het is voor mensen die dit niet beroepsmatig weten erg lastig zich in te leven in de problemen die faalangst kunnen veroorzaken.
Verder ken ik je klachten ook. Bij mij was het op een gegeven moment ook heel erg. Ik zat een keer in de bus naast een zwarte man. Ik had telefoon, maar vind het vrij aso om te gaan zitten bellen in de bus, dus boog me van hem af zodat hij er geen last van had en zei dat ik zo terug zou bellen. Toen ik me afwendde, was ik zo bang dat hij dacht dat ik een racist was. Tja, ik was het zo gewend om niet alleen voor mezelf te denken maar ook voor al die andere mensen..

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:10

Saar88 schreef:
EmmaVZ schreef:
Maar ik wil ook geen psycholoog ofzo, want hoe kan je je verhaal tegen vreemden gaan vertellen als je het nog niet eens tegen je moeder/zusje of vrienden kan vertellen?

Geloof me: tegen een vreemde is het vaak veel makkelijker dan tegen iemand die zo dichtbij je staat. En vergeet niet dat een psycholoog snapt hoe faalangst werkt en hoe het je hele leven kan beïnvloeden! Het is voor mensen die dit niet beroepsmatig weten erg lastig zich in te leven in de problemen die faalangst kunnen veroorzaken.
Verder ken ik je klachten ook. Bij mij was het op een gegeven moment ook heel erg. Ik zat een keer in de bus naast een zwarte man. Ik had telefoon, maar vind het vrij aso om te gaan zitten bellen in de bus, dus boog me van hem af zodat hij er geen last van had en zei dat ik zo terug zou bellen. Toen ik me afwendde, was ik zo bang dat hij dacht dat ik een racist was. Tja, ik was het zo gewend om niet alleen voor mezelf te denken maar ook voor al die andere mensen..

Maar met een psycholoog lijk ik net zo'n probleemkind en dat wil ik juist niet zijn, wil zo normaal mogelijk zijn. Maar normaal ben ik eigenlijk niet, want ik durf niet eens te bellen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:22

Ik meld me ook!
Ik heb ook last van faalangst. Dat is soms zo vervelend! Dan moet ik bijvoorbeeld iets doen wat ik normaal ook altijd doe en waar ik nooit problemen mee heb. Maar als er dan allemaal mensen in de buurt zijn, en dan hoeven ze niet eens naar mij te kijken, dan moet ik altijd zo goed nadenken over wat ik allemaal moet doen. En als ik een gesprek heb met iemand die ik niet zo heel erg goed ken, ben ik altijd bang dat ik iets verkeerds zeg, of dat de stiltes te lang zijn. Ik ben ook erg verlegen. Ook vind ik het heel erg om te bellen... Waarom? geen idee... Mijn moeder kan me elke keer weer zeggen, dat de mensen aan de andere kant van de lijn toch niet weten wie ik ben, maar toch... Ik stel het het liefst zo lang mogelijk uit, en dat heeft geen enkele zin, want ik moet hoe dan ook bellen.

Het domme is wel dat ik dat op stal dus niet heb... Daar voel ik me heerlijk, en ik ben dan ook niet verlegen en heb geen last van faalangst als ik daar bezig ben met mijn eigen pony of iemand anders help.