Fenomeen Reynaud/Reynaud syndroom; wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:43

delerium schreef:
Bij alleen handen doen jumpingjacks het prima :j
Bij tenen eerder een eindje op de hometrainer (maar dat voelt zo ellendig)

Op de hometrainer? := Ik heb wel een crosstrainer :D
Ik vind het sowieso een beetje eng om te lopen met dode tenen. Ik ben een keer door m'n voet geklapt omdat hij sliep en dit geeft een beetje hetzelfde gevoel. Daar hield ik toen een gescheurde enkelband aan over.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:45

Ik krijg van fietsen vaak ook juist dode tenen. Mja, dat is dan ook wel buiten fietsen wat ik doe.
Jumpingjacks moest ik even opzoeken :D Die onthoud ik, volgende keer na een koude buitenrit sta ik dat op stal te doen :D

@vu, dan heb jij het wel heftiger dan ik denk ik. Ik zorg wel ook altijd dat m'n schoenen warm zijn idd.
Goede snowboots kan een oplossing zijn, maar ik durf daar niet meer te rijden :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 13:49

Ik heb wel goede thermolaarzen voor het paard (zeer goed geïsoleerd, zijn ook geen rijlaarzen), lekker lomp haha maar prima om een uur mee uit te houden en daarna is het écht over met de pret. Ik rijd er ook gewoon mee; heb gewoon andere stijgbeugels gekocht :')
Ik overweeg nog wel van de lelijke Noorse sokken :D want ik kan qua sokken nog wel goede raad gebruiken.

delerium

Re: Fenomeen Reynaud/Reynaud syndroom; wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:53

Volgens HA was echte wol de beste keuze. Niet teveel laagjes (want knelt). En van die warmtestickers schijnen ook echt goed te werken. (warmtevoetjes.nl)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:54

Komt het eigenlijk echt alleen door zuurstofgebrek/doorbloeding?
Want ik heb COPD en daar zou het dan misschien ook een gevolg van kunnen zijn.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:54

Ik heb er ook last van. Ik ben er zelfs voor naar de reumatoloog geweest omdat het bij mij rond mijn 32e begon en het een symptoom van een reumatische ziekte kan zijn als het tussen je 30e en 35e begint. De reumatoloog heeft zelfs medicatie voorgeschreven om de doorbloeding in mijn handen/voeten te stimuleren. Helaas waren de bijwerkingen van deze medicijnen bijna erger dan de kwaal dus daar ben ik mee gestopt. Nu gebruik ik vaak rozemarijnzalf van Weleda om de doorbloeiding te stimuleren.
Daarnaast ben ik ook naar de huidarts omdat de huid van mijn vingers zelfs begon te 'barsten' of heel dik en eelterig werd nadat ze langere tijd koud zijn geweest. Iemand anders hier ook last van?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 13:56

Mijn handen zijn wel vreselijk ruw en barsten open; niet eens zozeer qua droogte, maar lijkt wat op eczeem. Dus ik behandel het ook als eczeem.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:01

Komt ze weer met "volgens de HA", maar hij vertelde dat ze het gewoon nog niet zeker weten. Ik heb bv op 1 been zo'n 20x10 cm + 2x 5x5 cm aan restbeschadiging, andere been iets minder maar wel spontaan opengaan van de huid. Kon hij ook niets anders van maken dan dat het reynaud was. Zodoende wel lang over gesproken dus.

Maar het is een soort krampreactie, je vaten vernauwen als het koud is, alleen bij ons vernauwen ze zich extreem. Dus om de boel weer aan de gang te krijgen en van de witheid af te komen moet je weer opwarmen, dan openen de vaten zich pas weer. Bij veel externe warmte beschadig je de weefsels, dus door beweging is het effectiever, dan gaat het van binnen naar buiten ipv van buiten naar binnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:04

De sauna is voor mij het effectiefste; na een sauna ronde kan ik rustig bij -10 met blote voeten in de slippers een rondje lopen of mijn handen in een bak ijs stoppen (al is dat niet zo verwonderlijk na 15 minuten in 95 graden te hebben gezeten haha, bloeddoorstroming is dan écht super). Jammer dat het op langere termijn niets uit heeft gemaakt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:05

delerium schreef:
Komt ze weer met "volgens de HA", maar hij vertelde dat ze het gewoon nog niet zeker weten. Ik heb bv op 1 been zo'n 20x10 cm + 2x 5x5 cm aan restbeschadiging, andere been iets minder maar wel spontaan opengaan van de huid. Kon hij ook niets anders van maken dan dat het reynaud was. Zodoende wel lang over gesproken dus.

Maar het is een soort krampreactie, je vaten vernauwen als het koud is, alleen bij ons vernauwen ze zich extreem. Dus om de boel weer aan de gang te krijgen en van de witheid af te komen moet je weer opwarmen, dan openen de vaten zich pas weer. Bij veel externe warmte beschadig je de weefsels, dus door beweging is het effectiever, dan gaat het van binnen naar buiten ipv van buiten naar binnen.

Bedankt! Vind het interessant om te weten.
Bestaat er door de vernauwingen dan geen gevaar tot afsterven? Misschien een domme vraag :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:06

Necrose kan ontstaan :j maar is wel zeldzaam. (Dan moeten de vaten echt langdurig vernauwd zijn)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-03-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:06

Mijn HA raadde af om te roken, omdat dan je vaten al vernauwen.
Als het dan na zo'n overdreven verkramp reactie van je lichaam je vaten er te lang over doen om weer bloed door te laten, kan het wel eens fout lopen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:08

Ik rook niet, maar mijn moeder wel en die heeft ook ontzettend last van Reynaud inderdaad.

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:14

Ik heb er ook last van aan handen en voeten en inderdaad mij is ook verteld dat je vooral niet moet gaan roken, omdat dit de klachten verergert!
Ik probeer zoveel mogelijk kleren aan te trekken en wat betreft mijn voeten heb ik altijd 3 paar thermosokken (of ook wollen sokken) over elkaar aan, en dan thermo laarzen (die dus te groot zijn zodat ik er in pas met al die sokken :P ) en ook rijd ik daar mee, want zonder is het met die kou echt niet te doen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:20

Mja, kan wel denk ik. Ben zelf niet goed genoeg thuis in wanneer iets necrose is of niet.
Had nu zelf bv een wondje dat spontaan ontstond en waar (weinig) zooi uit kwam. Maar dat is geen necrose, hoewel wel het directe gevolg van weefselbeschadiging door reynaud.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:15

Ik heb er ook last van. Omdat het ook erg vervelend was tijdens het uitoefenen van mijn werk (werk in de zorg) ben ik gestart met bloeddrukverlagers. Deze zetten je vaten wat open waardoor je weerstand minder wordt. Betekend ook bij een spasme dat mijn vaten net iets meer open blijven staan. En tot nu toe ben ik erg positief! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:38

Hier ook reynaud, aan 8 vingers en aan 8 tenen en de ballen van mijn voeten. Het wordt per jaar erger.
Medicijnen wil ik niet, want dat zijn vaatverwijders en daar krijg ik dan weer hoofdpijn van.
Mijn reynaus komt omdat mijn vaten samentrekken bij kou, soms kan het ook een symptoom zijn van een onderliggende ziekte, maar dat heb ik dan gelukkig niet.
Niets helpt, ja binnen blijven. In de winter zijn de paarden voor mij dan ook best lastig, want ik heb dan gewoonweg nergens gevoel meer in of bij het warm worden juist zeer veel pijn. Dus teugels vasthouden of borstels is een crime. Lang leve dat de lente er aan komt. Heel af en toe heb ik trouwens ook enorme steken in mijn longen bij koude, ademhalen is dan uiterst pijnlijk en met mijn armen hard om mijn ribben heen geknepen, gaat ademen dan het simpelst. Komt dat iemand bekend voor?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 11:59

Ik heb het vaak met koud weer :) mijn neus kan de lucht te weinig voorverwarmen en de koude lucht in de longen doet zeer :)
Dus ik sport ook absoluut niet buiten als het koud is.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:57

Heb je astma?

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:03

Ik heb er ook last van, maar vind de verkleuringen het minst nog.
Heb daarvoor medicijnen gekregen, en volgens mij slaat het wel aan. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:52

Hoe heet het trouwens, die witte verkleuringen? Want het zijn geen wintertenen. Heeft het een naam?

Knoffer: ik heb wel astma :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:59

Zowel aan mijn handen als aan mijn voeten, alleen de duimen niet. Snelste werkt als ik ze onder een warme kraan kan opwarmen. Ik heb nu ook verwarmde handschoenen en zooltjes gekocht maar heb nog niet de andere batterijen om de te testen. Gespen zijn een ramp en dat vervelende gevoel als ik bv de teugels vast heb dus rijden we weinig in de winter

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:12

Dood noem je die witte plekken. Wij noemen het iig zo.

Ah, de astma verklaard iig het moeilijk ademen in koude lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:25

Knoffer schreef:
Heb je astma?

Ik heb inderdaad ook astma.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:39

Je HA nooit gezegd dat het wellicht daardoor komt?
Mijn vader had astma en háátte kou. Ik heb er zelf ook een beetje last van, dat ik last van m'n longen krijg met de kou. Eigenlijk voornamelijk bij fietsen.