Mijn vriend heeft ADHD

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:06

jaaa alles volgens schema *\o/* ik moet ook altijd een beetje inleveren := mijn vriend vindt het soms heel moeilijk begrijpen hoe ik in elkaar zit, maar het is ook wel heel erg ingewikkeld.

'even laten' zou bij mij averechts werken, ik wil juist graag, hoe zeg je dat, bij iemand zijn die aandacht voor me heeft dan :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:07

Er zijn allerlei gradaties ADHD; de een heeft het heel sterk en bij de ander is alles toch wat gematigder. Het helpt enorm om er iets over te weten, over ADHD bij volwassenen dan, want dat is echt anders dan bij kinderen.
Er is gisteren een boek uitgekomen geschreven door een ADHD'er en dat lijkt me enorm zinnig. Het is geschreven door iemand die het zelf heeft. Ik hoorde een interview met hem op de radio en hij had het dus ook over de invloed die ADHD heeft op je relatie, de 'gevolgschade' zoals hij het spottend noemde :) Ik heb het al besteld, maar nog niet thuis.

Dit boek: http://www.swpbook.com/1598

NikkivanOlst

Re: Mijn vriend heeft ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:10

Hmmm mijn ervaring is dat als mn vriend een bui heeft waarbij hij vervelend word en echt HEEL druk dat ik hem het huis uitschop en hij maar even sociaal moet gaan doen met vrienden of hardlopen _O-
Iig zn energie kwijt. En snel :')
Hij is namelijk ook nog eens ERG ERG ERG lomp dus als hij te druk word kan hij uhm, tsja, ik hou er blauwe plekken aan over omdat hij te enthousiast en te druk word _O-

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:11

Klinkt heel interessant RosiePosie. :j Ik wil sowieso graag meer onderzoek doen. En Set_Elkol, daar heb ik dus gelukkig amper last van. Als hij even geen aandacht voor me heeft terwijl ik dat wel wil besef ik me even dat we met een wisselwerking werken en dat het voor hem af en toe wat moeilijker is... nou ben ik dat wel gewend met verschillende PDD-NOS patienten ook nog om me heen.

Edit: zou het boek graag aan vriendlief schenken maar die HAAT lezen. :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:14

ik begrijp dat ook wel :) ik woon samen dus eis niet van hem dat hij constant aandacht heeft.
Ik ben juist degene met AD(H)D he ;) haha dus ik ben er juist eentje die aandacht wil hebben op het moment dat het in mijn hoofd te druk word. Maar bij mij uit het dan ook vooral in het hoofd en niet lichamelijk.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:19

Oh sorry, daar heb ik gewoon finaal over heengelezen. *facepalm* :+

Aangezien mijn vriendje het ook in zijn hoofd heeft, heb jij nog tips voor mij over hoe ik daar het beste op kan reageren? Het gebeurt niet zo vaak meer maar soms kan hij er echt zo mee zitten. :\ Dan raakt hij helemaal de kluts kwijt als ik hem ergens op wijs wat ik niet zo leuk vind, omdat hij gewoon echt moeite heeft met het herkennen van dat ik het vervelend vind. (ADD/PDD-NOS heeft hij dus ook)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:27

Oh op die manier :)
pfff ja ik heb zelf ook nog eens last van lichte ADHD, maar dat is echt minimaal... Ik ga muziek maken :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:29

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:31

VisibreTeam schreef:
Oh op die manier :)
pfff ja ik heb zelf ook nog eens last van lichte ADHD, maar dat is echt minimaal... Ik ga muziek maken :j

Dat doet hij ook inderdaad. :j Sinds het begin van onze relatie iets langer dan een jaar geleden gaat het een stuk beter, hij had ook een tijdje medicijnen maar daar zijn ze mee gestopt omdat hij er heel ziek van werd.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:38

Muziek werkt altijd hel goed :j

Zelf wil ik niet aan de medicatie, vind het niks :P
en heb er niet echt veel last van verder.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:39

hier geen vriend met ADHD maar een broertje...
hij is 14 en we weten het pas sinds November...
het is niet altijd even makkelijk, vooral niet als meneer weer eens een bui heeft waarin hij niet te stuiten is...
maar hij krijgt via een psycholoog testen waardoor hij leert zich te foccusen en te concentreren...
deze test heeft er voor gezorgd dat hij iets meer te houden is...
ook kan hij heel veel energie kwijt door middel van zijn sport(en) hij doet een jujitsu en hij volgt het sport plus programma op school :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:39

Urbiezira schreef:

Aangezien mijn vriendje het ook in zijn hoofd heeft, heb jij nog tips voor mij over hoe ik daar het beste op kan reageren? Het gebeurt niet zo vaak meer maar soms kan hij er echt zo mee zitten. :\ Dan raakt hij helemaal de kluts kwijt als ik hem ergens op wijs wat ik niet zo leuk vind, omdat hij gewoon echt moeite heeft met het herkennen van dat ik het vervelend vind. (ADD/PDD-NOS heeft hij dus ook)

Oh jee :+ Het is gewoon heel erg moeilijk voor de partner, dat merk ik ook elke keer weer. Waar wij in de relatie tegen aan lopen is dat ik heul erg gefrustreerd kan worden, om hele kleine dingen die niet lukken, of iets wat ik zo wilde hebben/doen niet door kan gaan bijvoorbeeld, en dat kan mijn vriend soms totaal niet begrijpen, zo van hoe kan je daaaar nou gefrustreerd van raken. Daarnaast moet je je proberen voor te stellen dat je altijd heel veel verschillende gedachten in je hoofd hebt, waar je moe van wordt en gefrustreerd, omdat je dan niet goed kan focussen of 1 ding doen/afmaken. Dat kan heel erg lomp overkomen dan maar dat komt puur door mixes signals. Ik heb ook altijd net even wat meer bevestiging nodig, word net even wat eerder boos of dus gefrustreerd, en onzeker omdat dingen dus ook niet lukken zo. Wat ik dan nodig heb is een beetje geduld van de andere kant, en dus begrip en inlevingsvermogen dat ik het gewoon echt niet mooier kan maken dan het is soms! Lief dat je rekening wilt houden met je partner.

enneh, qua medicatie, ik ben er niks mee opgeschoten dus gebruik niks.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:42

ik denk dat je hem gewoon goed moet leren kennen, en je weet er steeds beter mee om te gaan :)
mijn vriend vond het met mij in het begin ook heel lastig,
En ik heb gewoon aangegeven wat ik lastig vind, en hij houd daar rekening mee,
Bijvoorbeeld in het begin, was het altijd schat we gaan over een half uur weg,
En mijn ritme is dan helemaal kwijt en verstoord en dan word ik heel chago,
Nu bepraten we gewoon eerder hoelaat ongeveer en hoe en wat,
Zodat ik me daar op in kan stellen zegmaar!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:56

set_elkol schreef:
Urbiezira schreef:

Oh jee :+ Het is gewoon heel erg moeilijk voor de partner, dat merk ik ook elke keer weer. Waar wij in de relatie tegen aan lopen is dat ik heul erg gefrustreerd kan worden, om hele kleine dingen die niet lukken, of iets wat ik zo wilde hebben/doen niet door kan gaan bijvoorbeeld, en dat kan mijn vriend soms totaal niet begrijpen, zo van hoe kan je daaaar nou gefrustreerd van raken. Daarnaast moet je je proberen voor te stellen dat je altijd heel veel verschillende gedachten in je hoofd hebt, waar je moe van wordt en gefrustreerd, omdat je dan niet goed kan focussen of 1 ding doen/afmaken. Dat kan heel erg lomp overkomen dan maar dat komt puur door mixes signals. Ik heb ook altijd net even wat meer bevestiging nodig, word net even wat eerder boos of dus gefrustreerd, en onzeker omdat dingen dus ook niet lukken zo. Wat ik dan nodig heb is een beetje geduld van de andere kant, en dus begrip en inlevingsvermogen dat ik het gewoon echt niet mooier kan maken dan het is soms! Lief dat je rekening wilt houden met je partner.

enneh, qua medicatie, ik ben er niks mee opgeschoten dus gebruik niks.

Medicatie is hij nu ook vanaf gelukkig.

Ik doe erg mijn best, want het is echt een schat van een mens. Je ziet het niet altijd even makkelijk maar van binnen... <3
En inlevingsvermogen en geduld heb ik volgens veel zelfs meer dan goed voor me is, haha. Zeker wat hem betreft. Gelukkig is onze relatie heel relaxed, en aangezien we allebei nog jong zijn (17 en 18) hebben we ook een beetje een "we zien wel" additude, wat het af en toe veel versimpelt. :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 22:28

Mijn vriend is wel chaotisch en heeft totaal gen planning, en ik was vroeger best een planmutsje.. Nu is dat al veel minder, toen ik 16 was ging dit meer weg. Dus ja soms zit ik in een rollercoaster met hem :p
En inlevingsvermogen heeft ie zeker!
Ik zeg de laatste tijd wel vaker tegen hem dat ik het soms moeilijk vind met zijn ADHD om te gaan.. Hij wordt er altijd wel een beetje sad van, want hij wil niet dat ik hem probeer te veranderen en ik wil dat hij wel lekker zichzelf voelt.
Maar vandaag heeft ie gesport en ik zie duidelijk verschil. Ik ga er eens wat vaker op letten wat hem rust heeft en wat hem druk maakt.

Bedankt voor de reacties :D

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:45

Ik heb geen vriend met ADHD maar wel een aantal klasgenoten. :D Een ervan kan erg druk worden als hij te weinig prikkels krijgt, dat zou dan betekenen dat andere eigenlijk zo idioot mogelijk moeten gaan doen, dan word ie weer rustig. Zo begeleid hij ook kinderen voor zijn werk met ADHD en autisme, zodra die druk worden, maakt hij zich nog drukker, gevolg, na een paar minuten hele rustige kinderen.
Verder krijg ik ze ook altijd rustig door een soort hoofdmassage te geven. Gewoon met je vingers, heerlijk vinden ze dat en helemaal relaxed, totdat je stopt natuurlijk. :p
Klinkt gek dat ik dat bij mijn klasgenoten doe, maar we zijn maar met 9, dus best wel hecht na 3 jaar met elkaar opgescheept zitten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:08

RosiePosie schreef:

Hier nog een vriend met ADHD, al bijna drie jaar :Y) :D .
Ik zou er best wel veel over willen vertellen, alleen, gezien het uiteraard overlapt met het privéleven van mijn vriend ga ik dat toch niet zomaar open en bloot op internet doen. Ik ga hier dus alleen maar even neerzetten dat mijn pb-box open staat voor mensen die echt vast zitten of ergens tegen aan lopen en, dat er even uit willen gooien, en er is een goeie kans dat ik wel wat tips ga kunnen meegeven ;)

Verder kan ik ook iedereen dit boek aanraden: http://www.bol.com/nl/p/adhd-bij-volwas ... 006274327/
Het is niet zo'n makkelijke lectuur, maar als je een wetenschappelijk overzicht van de feiten en van de stand van zaken van de kennis wil hebben, ga je hier heel gelukkig van worden. +:)+