Hoe vind ik weer rust/ontspanning in mijn hoofd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lis1

Re: Hoe vind ik weer rust/ontspanning in mijn hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:49

Het was voor mij inderdaad een stap.. Maar de stap werd minder groot toen het een psycholoog via de huisarts werd! Hartstikke vriendelijke meid en niet het type psycholoog wat ik voor me had zoals in gooische vrouwen;-)

Het boek leest inderdaad erg makkelijk weg en is leuk geschreven!
Waarschijnlijk heb je je slaap dan toch echt nodig en misschien helpt het om steeds een kwartiertje later naar bed te gaan?
Als het straks weer zomer is zal het ook allemaal weer makkelijker zijn! Tenminste dat hoop ik =)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:50

hey heb je even een pb gestuurd...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:44

Magica schreef:
Ik heb geen idee hoe ik zou moeten mediteren haha. Ik probeer nu wel meer eerst wat meer klusjes te zoeken in huis of wat dan ook, wat ik zou kunnen doen en dat moet ik dan eerst afronden. Dan zit het in elk geval niet meer in mijn hoofd haha.

Mediteren kan al zijn dat je in bed ligt met je ogen dicht en je concentreert op je ademhaling. Of je downloadt 'muziek bestandjes' waarin iemand tegen je vertelt wat je moet doen kwa ademen ofzo. Via google kun je vast een hoop vinden :j

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:57

mijn moeder heeft destijds Mind Fullnes gebruikt, je zet het op een mp3 speler en oordopjes in. je hoort dan een stem die zegt wat je moet doen, soort van oefeningen en dan maak je je hoofd leeg :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:19

Mediteren doe ik in bad, ik gebruik een cd. Ik doe het om los te laten, het werkt erg goed.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:13

Dat is inderdaad een goed idee Marleen! Daar ga ik ook eens naar op zoek..
Ik kan dingen ook moeilijk los laten, mijn moeder zegt daarom altijd lies smeer je schouders goed in met olie dan glijd alles er lekker makkelijk van af;-) klinkt zo simpel allemaal!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:15

kan je nu wel de hand schudden magica, zit nu ook heel onrustig te zijn......

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt een beeld krijg van je dagritme, wat best belangrijk is bij dit soort problemen.

Want als jij om 21/22u in slaapt valt, zou je ook om 5 à 6u weer op moeten staan, dan heb je voldoende slaap gehad. Dus hoelaat is 'vroeg' wakker worden in dit geval?
En hoe begin je je dag? Ga je eerst douchen en ontbijten of schuif je meteen achter de laptop en vergeet je die dingen eigenlijk helemaal?
Hoelaat ga je naar je werk en hoelang werk je dan? Wat doe je als je thuiskomt? Wat doe je voor je gaat slapen etc.

Je kunt het inderdaad er een soort van 'uit trainen'. Ben je 's ochtends veel te druk, dan moet je juist rustig aan doen. Ben je 's avonds bekaf, had je gedurende de dag wat rustiger aan moeten doen en 's avonds juist een activiteit inplannen.
Dan heb je nog fysieke beweging vs. mentale beweging. Heb je onrust in je lijf maar een moe hoofd, ga sporten. Andersom moet je juist iets mentaals inspannends doen.

En natuurlijk de vraag hoeveel suikers je eet en caffeïne je drinkt.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 07:42

Mijn dagritme:

Doordeweeks om 7 uur opstaan ('s weekends zet ik geen wekker maar wordt ik ook rond 7 uur wakker)
Meestal wordt ik 's nachts wel vaak een keer wakker en dan lig ik een uurtje te draaien en me te irriteren waarom ik wakker wordt haha.

Dan ga ik rustig douchen en aankleden enzovoort en dan ga ik achter de pc mijn ontbijt eten.

Dan is het weer tijd om aan het werk te gaan (van 9 tot 18)

Als ik vrij ben dan gaan we eten en dan of naar ons paard of bankhangen/internetten.

En dan om 21 uur begin ik al weer moe te worden en om 22 uur lig ik uiterlijk wel op bed, ook in het weekend.

Ik heb het overdag niet fysiek druk, maar wel geestelijk druk.

Wat betreft caffeïne gebruik; ik drink geen koffie en geen cola, ook snoep ik amper tot nooit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:59

Gezien je dagritme zou ik 's avonds denk ik sporten ipv bankhangen/internetten.

Tekort aan sport en teveel aan geestelijke prikkels spelen zeker een rol in onrust en slecht slapen.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 07:34

Zoals al eerder aangegeven, ga een cursus mindfulness doen. Hier leer je hoe je controle kan krijgen over je gedachten. Zodat je gedachten geen controle meer over jou hebben. Er is niets zweverigs aan, het is gewoon 'hersengymnastiek'. Geloof me, je hebt er baat bij.

Je kunt een heleboel boeken lezen, maar daar schiet je niets mee op. De enige manier is om het gewoon te doen. Je krijgt ook een strakke buik door er veel over te lezen, maar door te trainen. Uiteindelijk is echt zo simpel. Succes.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 08:24

Hoi,
Ik denk inderdaad ook dat je aan iets van mindfulness of meditatie (en geeft het echt een kans want met een paar keer doen kan je nog geen verschil merken). Of iets van yoga kan ook helpen.
Als je ervan uitgaat dat je gemiddeld 8u slaap nodig hebt (sommige meer of sommige minder) dan is het vrij normaal als je rond 6 uur wakker wordt.

Als je midden in de nacht wakker wordt dan moet je inderdaad proberen je niet te gaan ergeren. Als je je gaat ergeren (potverdikkie waarom ben ik nu weer wakker etc) dan ga je spanning opbouwen en om te gaan slapen moet je juist ontspannen zijn. Zodra je je gaat ergeren of spanning opbouwen kan je moeilijker in slaap vallen. Als je merkt dat je niet kan slapen doordat je gespannen wordt of gaat ergeren kan het juist helpen even uit bed te gaan (je lichaam moet je bed blijven associëren met ontspanning en slapen) en iets heeeel saais gaan doen (saai boek lezen, haken of breien ofzo). Iets waarbij je je hersenen even helemaal daarmee bezig zijn en geen tijd hebben voor andere gedachten. Als je weer ontspannen bent kan je weer gaan slapen. Het is trouwens beter om vlak voor het slapen geen tv of computer meer aan te hebben (inderdaad fel licht van het scherm waar je lichaam wakker van wordt).

Kijk trouwens ook eens naar je slaapkamer, is deze donker genoeg (geen lantaarnpaal voor het raam, maar goede donkere gordijnen), is het niet te koud/te warm of te benauwd?

Verder op de dag even sporten is ook goed voor je rust denk ik. Even alle drukte eruit en doodmoe raken. Heeft je lichaam soms nodig. Let wel op om niet te gaan sporten vlak voor het slapen want met sporten maak je ook adrenaline aan en kan je ook niet meteen van slapen.

Een cursus meditatie of mindfulness is natuurlijk ideaal. Wil je het toch eerst met een boek proberen denk dan ook eens aan de bibliotheek. Een abonnement per jaar is vaak goedkoper dan het boek. En ze hebben vaak ook een assortiment van dat soort boeken waardoor je zelf even kan kijken wat bij je past. En je kan gelijk een saai boek meenemen voor als je niet kan slapen! :)

Succes!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:50

Als lezen voor jou zo moeilijk is, waarom wijs je een cursus dan meteen af? Daar is er iemand die jou uitlegt wat je moet doen, ipv dat je het zelf moet gaan lezen en dan afleiden wat je moet doen.

Ik lees verder mee, heb hier af en toe ook last van..

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 08:36

Het afgelopen weekend heb ik verplicht rust moeten nemen; ben ziek en had toch wel wat koorts dus dan moet je het wel rustig aan doen.
Verder heb ik een weekje vrij van werk dus misschien kan ik mezelf deze week weer wat meer herpakken en me bezig houden met wat ontspannings oefeningen en leuke dingetjes om even mijn gedachten ergens anders op te zetten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:40

Je kan ook druppels nemen van A Vogel of Goupapaver dat geeft ook rust in je hoofd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:20

Ik heb vandaag weer eens een stiltewandeling gehouden, dat geeft mij ook erg veel rust en merk dat ik dan meer controle krijg over mijn gedachten. Ik kan dan opwindende gedachten ' wegsturen' uit mijn hoofd wat me overdag niet lukt.

Misschien dus ook een goed probeersel voor jou?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:27

stuur je vanavond nog wel even een berichtje...

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 07:33

Momenteel heb ik iets gevonden waar ik me ook wel eventjes mee kan vermaken en even wat ontspanning vind; tekenen. Ik heb al vele dingen geprobeerd in het verleden en ik weet dat ik moeite heb met creatief zijn maar toch probeer ik het maar. Ik weet alleen nog niet hoe het straks zal gaan zodra mijn weekje vakantie voorbij is en het dagelijks leven weer verder gaat met o.a werken enzovoort.