Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
NathalietjeB schreef:zo blegh wat een goed topic dit word er helemaal emotioneel van wat zijn jullie allemaal stuk voor stuk sterk zeg om er zo open over te kunnen praten over wat er allemaal bij komt kijken terwijl het voor sommige zo kort is geweest dat diegene hun dierbare zijn verloren...
die ring en waxine lichtjes vind ik echt een heel mooi idee en zeker voor een gecremeerd iemand....
zelf heb ik er nog niet voor hoeven staan om mijn ouders te moeten begraven als ik alleen al keek naar wat er allemaal bij kwam kijken toen mijn opa op sterven lag het gedag zeggen...
ik voel me nog steeds ergens nog wel schuldig omdat ik op t moment dat ik gedag moesten zeggen tegen mijn opa dat ik zo schrok van hoe mijn opa er uit zag dat ik 1 moment maar binnen ben geweest en daarna hard huilend t huis heb verlaten....
maar wat er allemaal bij komt kijken idd kleding keus enzo en wij de klein kinderen mochten allemaal een brief schrijven aan opa deze werden in de kist gelegd.
ik heb maar een klein deel gezien van wat er bij komt kijken als iemand overlijd.
ik zou zelf denk ik mijn ouders niet kunnen wassen denk dat ik daarvoor te emotioneel ben.
maar je word toch geholpen met allemaal dingen toch als iemand is overleden??
Iedereen reageert anders, en ook voor diegene die op sterven ligt is het allemaal heel raar en gaat het allemaal heel snel. Hele zieke mensen maken de helft niet eens mee als de familie afscheid komt nemen.. Het is vaak meer een geruststelling voor de stervende en de nabestaanden zien iemand wegglippen en je staat volkomen machteloos.. Het is heel verwarrend om afscheid te moeten nemen. Want je wilt het niet, maar je moet wel. De een reageert heel emotieloos de ander stort in.. Schuldig voelen moet je je nooit, terugdenken aan alle leuke en mooie momenten is beter
) en we zijn toen even in het park wezen wandelen;
micha_a schreef:De uitvaartverzorger zegt wat je allemaal moet regelen, maar je moet bijna alles zelf doen, tot de postzegel op de uitvaartuitnodiging plakken. Je moet ook alles beslissen. Welke muziek, welke kleren, welke foto's. Enz.
Het echte regelen begint pas daarna, helemaal als je overledenen een koophuis had wat verkocht moet worden. En met inlichten van alle instanties heb ik de meest vreemde gesprekken en discussies gehad. Zelfs een discussie waarbij ze maar bleven volhouden dat meneer toch echt zelf de wijziging door moest geven. Ookal bleef ik maar antwoorden dat hij overleden was.
hoe verdrietig ook, komt ook hier even weer heel veel naar boven wat ik toch diep weg heb gestopt