Vetpercentage omlaag brengen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Re: Vetpercentage omlaag brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:39

Wat bijzonder dat het zoveel kan schelen :oo
Ik zal eens kijken of ik ergens hier in de buurt naar een sportarts of diëtist kan om het te laten meten, ben nou wel benieuwd wat het echt is!

Verootjoo, ook niet als je BodyPump bijvoorbeeld gaat doen? Dat programma is natuurlijk voornamelijk gericht op kracht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:55

Moet je het wel 3x per week doen en precies op jouw niveau, dat is lastig met groepslessen omdat dat meer algemeen is.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:57

Oké, dat snap ik... dat is dus bijna niet te doen..

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:11

Een weegschaal is niet betrouwbaar.
We hebben een enorm duur gevaarte bij ons op het werk staan waarbij je dus zo'n staaf vast houd en die dan een bonnetje uitprint met getallen en percentages.

Uiteraard zelf even uitgeprobeerd en daarna 10 minuten later er weer opgestapt na het drinken van een glas water. Weegschaal vond dat ik na het drinken van een glas water ineens veel meer vet had.
Juist..

Daarom altijd laten meten met een "knijpertje" door iemand die daar ervaring mee heeft.
Als je daarmee verkeerd meet kun je er namelijk nog ruim 8% naast zitten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:14

karuna schreef:
Nog iemand waarbij het vetpercentage wat dubieus is kennelijk. Mijn mannetje wordt steeds bij sportkeuringen gemeten. En steeds krijgt hij te horen veel te hoog percentage. Maar dat is voor mijn gevoel zowat onmogelijk. Er zit geen reserve laagje op, kwa voeding kan het niet magerder ivm voedselallergie waardoor er eigenlijk alleen olijfolie als vet gegeten wordt en af en toe wat varkensspekjes. Daar valt niet in te schrappen, en nog meer sporten is onmogelijk.

Theoretisch zou het kunnen.
Mijn vriend is zo'n figuur wat nog geen kilo aan komt als hij elke dag 4 taarten zou eten en daarna naar de mac zou gaan.
Maar heeft wel vet rondom zijn organen zitten wat dus gevaarlijk is.
Dan zou je dus een hoog vetpercentage kunnen hebben zonder een vetje vast te kunnen pakken.

Als jouw vriend mager eet dan is er gewoon verkeerd gemeten.

Althans, dat ligt eraan wat zij een te hoog vetpercentage vinden.
Te hoog voor wat? Voor zijn gezondheid? Te hoog om er "droog" uit te zien? Te hoog voor de sport die hij beoefend etc.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 17:18

Hmm ik ga eens kijken of ik een afspraak voor een knijper kan maken :)
Even uitzoeken hoe duur dat is en of het eventueel vergoed wordt. Zal toch niet heel duur zijn? De rest maakt mij niet zo veel uit omdat ik denk dat dat wel prima is.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:19

Suuzels, ja dat vindt zij dan inderdaad te vet. Even op de etiketten neuzen :P
Zij meet ook met een huidplooimeter. Dat is inderdaad verstandig om te laten doen.

Vet verbrand je bij een inspanning waarbij je hartslag echt omhoog moet. Calorieen verbrand je de hele dag door. Dus dan is het toch het makkelijkst om zo min mogelijk vet te eten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:29

Raponsje geen idee, het zijn standaard sportkeuringen met inspanningstest, verplicht voor sommige buitenlandse hardloopwedstrijden in ruig terrein. Cholesterol is goed, alleen vet% zou te hoog zijn. Ik weet ook het getal niet precies overigens alleen dat het te hoog zou zijn. Sport is hardlopen, zwemmen fietsen. Geen schokkende sporten dus waarvoor je extreem droog moet zijn. Maar wel afwisseld dus. Hij is redelijk groot en breed gebouwd maar niet extreem gespierd of zo gewoon breed skelet.

Hij komt juist wel vrij gemakkelijk aan, alleen houdt nogal eens vocht vast als er met eten iets fout gaat. Ik vermoed dat het daardoor steeds de mist ingaat. En ze meten na een inspanningtest altijd.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:31

TeeGee schreef:
Suuzels, ja dat vindt zij dan inderdaad te vet. Even op de etiketten neuzen :P
Zij meet ook met een huidplooimeter. Dat is inderdaad verstandig om te laten doen.

Vet verbrand je bij een inspanning waarbij je hartslag echt omhoog moet. Calorieen verbrand je de hele dag door. Dus dan is het toch het makkelijkst om zo min mogelijk vet te eten?

Zo werkt het helaas niet.

Als je overgewicht hebt zul je afvallen door extra te bewegen. (of dat nou rennen / fanatiek stofzuigen of gewicht heffen is)
Als je echt doelgericht je vetpercentage omlaag wilt hebben zul je spieren moeten opbouwen.

Hoe hoger je spierpercentage hoe meer calorieen je verbrand in rust.
Hoe lager je spierpercentage hoe minder calorieen je verbrand in rust / hoe minder calorieen je kunt eten zonder aan te komen.

Van cardio (fietsen - rennen - alles waarvan je buitenadem raakt) krijg je geen hoger spierpercentage.
Wanneer je extreem veel cardio doet breekt het zelfs je spierpercentage af.

Van kracht training krijg je meer spieren.
Kracht training betekend niet dat je moet gaan trainen om vrachtwagens te kunnen tillen.
Sit ups - squats - lunges etc is ook allemaal kracht training.

Ook pilates is erg goed om je spieren te trainen, al is trainen met gewichtjes wat effectiever.

Karuna: Dan bedoelen ze dat het vetpercentage te hoog is in vergelijking met athleten in zijn sport.
Het betekend dan niet dat je vriend te dik zou zijn of voor zijn gezondheid teveel vetjes zou hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:35

Aha zou het daarin zitten, al die latleten die bij windkracht 3 niet zonder leiband naar buiten mogen. :+ meestal passen die 2 keer in mijn mannetje. Althans de weglatleten uit nederland. Die aan de natuurwedstrijden in bv de alpen meedoen zijn vaak een stukkie breder en minder iel.

Vriend hihi we zijn al ruim 22 jaar getrouwd. :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:36

verootjoo schreef:
Zo'n weegschaal is dus verre van betrouwbaar. Het best kun je meten met een huidplooimeter of een goede bio impedantiemeter.
Kan maar zo 10% schelen :x

Mijn vetpercentage is dus gemeten met een fatsoenlijke bio-impedantiemeter en was nog 35% :=
Schrok daar toen wel van, was niet eens heel dik (wel licht overgewicht). Ben inmiddels 6 kg kwijt, aan het sporten gegaan (2x individueel krachttrainingsschema 1x boksen en 1x groepsfitness). Ben benieuwd hoe het 12 weken na meetdatum is!

Maar met eten... minder vet eten gaat toch niet echt op? Het gaat toch om minder calorieën eten zodat je afvalt (ook in vet)? Als je daarbij aan krachttraining doet en voldoende eiwitten eet zou je spiermassa niet moeten verminderen maar gelijk blijven/meer worden. Toch?

Hmm of zeg ik heel rare dingen nu? :?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:42

Vet in je eten is niet zo slecht als wordt gedacht ;) Te is natuurlijk nooit goed.

Met een gewoon gewicht kun je evengoed nog vrij veel vet hebben hoor! Als je weinig spier hebt en veel vet, kun je heel goed een normaal gewicht hebben. Dan heb je volgens de BMI geen overgewicht, maar je vet% zegt dat je veelste dik bent. BMI is dan ook niet zo betrouwbaar :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:43

Safiera schreef:
verootjoo schreef:
Zo'n weegschaal is dus verre van betrouwbaar. Het best kun je meten met een huidplooimeter of een goede bio impedantiemeter.
Kan maar zo 10% schelen :x

Mijn vetpercentage is dus gemeten met een fatsoenlijke bio-impedantiemeter en was nog 35% :=
Schrok daar toen wel van, was niet eens heel dik (wel licht overgewicht). Ben inmiddels 6 kg kwijt, aan het sporten gegaan (2x individueel krachttrainingsschema 1x boksen en 1x groepsfitness). Ben benieuwd hoe het 12 weken na meetdatum is!

Maar met eten... minder vet eten gaat toch niet echt op? Het gaat toch om minder calorieën eten zodat je afvalt (ook in vet)? Als je daarbij aan krachttraining doet en voldoende eiwitten eet zou je spiermassa niet moeten verminderen maar gelijk blijven/meer worden. Toch?

Hmm of zeg ik heel rare dingen nu? :?

Ligt er aan.

Een frietje is natuurlijk een vette hap.
Een bord groente - aardappels en kipfilet is veel minder vet.

In het frietje (zeker met saus en snacks) zitten ook veel meer calorieen.

Wanneer de voor het bord groente - aardappels en mager vlees zou kiezen eet je dus én minder vet én minder calorieen.

Je lichaam heeft vet nodig om te functioneren, je lichaam word dus niet gelukkig als je een jaar lang alleen groente en fruit zou eten.
Maar het beetje vet wat wij nodig hebben is zo weinig dat een paar ongezouten / ongesuikerde nootjes per dag al ruim voldoende is.

Wanneer je geen vette dingen zou eten zoals chips / friet etc maar elke dag 4000 calorieen binnen zou krijgen met groente / vlees / aardappels / brood dan eet je misschien wel niet meer echt vet maar krijg je te veel calorieen (brandstof) binnen waardoor je dus inderdaad nog steeds niet afvalt.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:32

Ik lees mee :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:23

Er zijn zoveel verschillende theorieën over wat je wel en niet moet eten. Alleen op je vet letten zoals al wordt geopperd is veel te eenzijdig. Als je nog genoeg zetmelen en suikers binnen krijgt is het vechten tegen de bierkaai. Dan zou je de hele dag lolly's mogen eten, 0% vet :D

Hou je totale intake aan calorieën in de gaten en overleg het liefst met een diëtist om te kijken hoe je verantwoordelijk deze intake kunt verlagen.

Doet me denken aan een grappig experiment, waarbij een hoogleraar 3 maanden op enkel snoep, repen, chips en een voedingssupplement heeft geleefd. Hij lette daarbij alleen op de calorische intake, deze was lager dan 1500 kcal per dag. Hij viel 9 kilo af, z'n bloedsuiker verbeterde en het was heel makkelijk vol te houden aldus hem (als hij honger had at hij chips of een Snickers, en hij hoefde nooit te koken :+ ). Geeft toch te denken over waar de nadruk op moet liggen in een dieet!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:17

Hii wat een dieet en verbazend dat hij er gezonder van geworden is. Alleen hoeveel repen moet je eten voor 1500 kcal? Alleen wat was zijn cholesterol gehalte na afloop en bloeddruk is daar ook op getest.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:22

Heb het stukje nog eens opgezocht! Excuus hij deed 10 weken het dieet en verloor 13 kg!

Altijd gedacht dat je "gezond" moet eten om slank en fit te worden? Grote onzin, bewijst voedingswetenschapper Mark Haub. Zijn snackdieet maakte hem gezonder. Marsen, Nutsen, Milky Ways, donuts, marshmellows en Twinkies... 10 weken lang at Mark Haub, hoogleraar humane voeding aan de Kansas State University, elke 3 uur een tankstationsnack.
Haub had bij aanvang zo'n 20 kilogram overgewicht. Bij het afvallen tellen alleen calorieën, redeneerde hij. Door zelf een snackdieet te volgen zou hij dat mooi aan zijn studenten kunnen demonstreren. Maar hij wilde ook uitzoeken of een snackdieet, een Twinkie Diet noemt hij het, echt zo ongezond is als iedereen denkt. Antwoord: Helemaal niet!

Normaal gesproken eet Haub ongeveer 2600 kcal per dag. Hij doet een paar uur per week aan sport. Maar in de loop der jaren verzamelde hij toch de nodige vetrolletjes. Zijn Twinkie Diet bestond uit minder dan 1800 kcal per dag. 2/3e daarvan kwam uit repen en cakes, de rest uit magere melk en doperwten. Ook nam hij elke dag een vitamine pil. Na 10 weken was Haub 13 kilogram afgevallen. Het snoepdieet beviel hem prima. "Ik had geen hongeraanvallen.", zei hij. "Het is een extreem gemakkelijk dieet, want je hoeft nooit iets te bereiden. Het is spotgoedkoop."

Dat Haub afviel verbaasde hem niet. Waar hij wel van stond te kijken, was dat al zijn gezondheidwaarden verbeterden. Zijn slechte cholesterol daalde, zijn goede cholesterol steeg, zijn bloeddruk zakte en zelfs zijn bloedsuikerspiegel verbeterde. "Dit was maar een heel klein experiment, maar het maakt aannemelijk dat caloriebeperking de sleutel tot gezondheidsverbetering is." zegt hij. "Het kan zijn dat we onze ideeën over gezond en ongezond eten moeten bijstellen."

Bron: Quest Magazine

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:30

Ik probeer ook m'n vetpercentage naar beneden te krijgen. Vind het heel lastig dat er zoveel onduidelijkheid is hierin! De één zegt dit, de ander zegt dat. Internet staat vol met troep. Heel lastig allemaal!

Daarom heb ik besloten niet zozeer meer op gewicht/percentages e.d. te letten maar gewoon 'gezond te leven'. Probeer dus gewoon een beetje van alles te doen. :)
Eet nu geen aardappelen meer, eet meer groenten/fruit (maak zelf smoothies).
Daarnaast ga ik 2x in de week hardlopen waarvan 1x op afstand (10 km) en 1x op snelheid (5 km maar dan 3 km per uur harder) en daarnaast 2x in de week naar de fitness. Hier doe ik een uurtje cardio op vetverbranding (65% denk ik) en daarnaast wat krachttraining voor mijn benen, billen en buik. Geen idee of het goed is maar ik voel me er iig gezonder door. :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:43

Focussed schreef:
Heb het stukje nog eens opgezocht! Excuus hij deed 10 weken het dieet en verloor 13 kg!

Altijd gedacht dat je "gezond" moet eten om slank en fit te worden? Grote onzin, bewijst voedingswetenschapper Mark Haub. Zijn snackdieet maakte hem gezonder. Marsen, Nutsen, Milky Ways, donuts, marshmellows en Twinkies... 10 weken lang at Mark Haub, hoogleraar humane voeding aan de Kansas State University, elke 3 uur een tankstationsnack.
Haub had bij aanvang zo'n 20 kilogram overgewicht. Bij het afvallen tellen alleen calorieën, redeneerde hij. Door zelf een snackdieet te volgen zou hij dat mooi aan zijn studenten kunnen demonstreren. Maar hij wilde ook uitzoeken of een snackdieet, een Twinkie Diet noemt hij het, echt zo ongezond is als iedereen denkt. Antwoord: Helemaal niet!

Normaal gesproken eet Haub ongeveer 2600 kcal per dag. Hij doet een paar uur per week aan sport. Maar in de loop der jaren verzamelde hij toch de nodige vetrolletjes. Zijn Twinkie Diet bestond uit minder dan 1800 kcal per dag. 2/3e daarvan kwam uit repen en cakes, de rest uit magere melk en doperwten. Ook nam hij elke dag een vitamine pil. Na 10 weken was Haub 13 kilogram afgevallen. Het snoepdieet beviel hem prima. "Ik had geen hongeraanvallen.", zei hij. "Het is een extreem gemakkelijk dieet, want je hoeft nooit iets te bereiden. Het is spotgoedkoop."

Dat Haub afviel verbaasde hem niet. Waar hij wel van stond te kijken, was dat al zijn gezondheidwaarden verbeterden. Zijn slechte cholesterol daalde, zijn goede cholesterol steeg, zijn bloeddruk zakte en zelfs zijn bloedsuikerspiegel verbeterde. "Dit was maar een heel klein experiment, maar het maakt aannemelijk dat caloriebeperking de sleutel tot gezondheidsverbetering is." zegt hij. "Het kan zijn dat we onze ideeën over gezond en ongezond eten moeten bijstellen."

Bron: Quest Magazine

Hij is afgevallen door calorieen te minderen. Uiteraard val je dan af, dat snapt iedereen.
Wanneer je overgewicht hebt en af valt verbetert inderdaad je gezondheid en kom je inderdaad gezonder uit een test dan met overgewicht.

Zelfde als die man die af viel door alleen bij Subway te eten.
Als je elke dag een te veel aan calorieen binnen krijgt en daarna je calorieen inname gaat minderen val je af.
Of je nu op alleen sla leeft of op chocolade repen.

1800 calorieen is trouwens te weinig voor een volwassen man en officieel een crash dieet.
Zou hij dit een jaar lang doen dan zou hij een serieus probleem hebben omdat zijn lichaam niet de voedingsstoffen binnen krijgt die het nodig heeft.
Ook het spierpercentage zou drastisch dalen waardoor hij nog minder calorieen per dag zou moeten eten om op gewicht te blijven, terwijl hij met 1800 calorieen al te laag zit voor een volwassen man.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:44

Samir schreef:
Ik probeer ook m'n vetpercentage naar beneden te krijgen. Vind het heel lastig dat er zoveel onduidelijkheid is hierin! De één zegt dit, de ander zegt dat. Internet staat vol met troep. Heel lastig allemaal!

Daarom heb ik besloten niet zozeer meer op gewicht/percentages e.d. te letten maar gewoon 'gezond te leven'. Probeer dus gewoon een beetje van alles te doen. :)
Eet nu geen aardappelen meer, eet meer groenten/fruit (maak zelf smoothies).
Daarnaast ga ik 2x in de week hardlopen waarvan 1x op afstand (10 km) en 1x op snelheid (5 km maar dan 3 km per uur harder) en daarnaast 2x in de week naar de fitness. Hier doe ik een uurtje cardio op vetverbranding (65% denk ik) en daarnaast wat krachttraining voor mijn benen, billen en buik. Geen idee of het goed is maar ik voel me er iig gezonder door. :D

Je zult hier inderdaad fitter en gezonder van worden, maar geen hoger spierpercentage krijgen, mocht dat je doel zijn.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:39

Raponsje; wat kan ik er dan nog bij doen om een hoger spierpercentage te krijgen? Meer krachttrainingen?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:53

Samir schreef:
Raponsje; wat kan ik er dan nog bij doen om een hoger spierpercentage te krijgen? Meer krachttrainingen?

Je kunt alleen een hoger spierpercentage krijgen door kracht training.
Van hardlopen of andere cardio sport krijg je geen hoger spierpercentage.

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:45

Ik volg dit even, wil ook het vetpercentage kunnen verminderen. Ik heb nu al meerdere topics doorgelezen op bokt, maar het is me niet altijd even duidelijk wat cardio precies voor je doet?

Cardio zorgt er toch voor dat je hartspier meer getrained wordt? Dus dat je een beter uithoudingsvermogen zal creeëren? Maar het zorgt er dus niet voor dat je vetpercentage afneemt? Waarom is cardio zo nodig in je training? (Ik snap natuurlijk dat een goede conditie nodig is zodat je geen hartstilstand krijgt als je een trap oploopt bij wijze van spreken ;) , maar waarom heeft elke training dit inbegrepen als dit niets doet aan je 'appearance'?

Ik heb echt het gevoel dat ik heel voor de hand liggende vragen aan het stellen ben hoor :D . Ik doe ook liever cardio dan krachttraining, maar ik snap niet 100% waar het goed voor is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:52

Cardio is idd goed voor je uithoudingsvermogen en je algehele fitheid/gezondheid. Het kan de kwaliteit van je krachttraining ook verbeteren. Daarnaast wordt het gebruikt om extra kcal te verbranden.

Met alleen cardio ga je er niet komen, omdat cardio geen spiermassa opbouwt en in sommige gevallen breekt het zelfs spiermassa af. Hierdoor zul je minder vet verliezen dan iemand die er ook krachttraining bij doet (want spieropbouw, dus meer kcal verbranden in rust).
Plus, door extra spiermassa zie je er sowieso strakker uit :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:56

Raponsje schreef:
Uiteraard zelf even uitgeprobeerd en daarna 10 minuten later er weer opgestapt na het drinken van een glas water. Weegschaal vond dat ik na het drinken van een glas water ineens veel meer vet had.
Juist..

Bij mij ook, ik hou helaas bij tijden nogal wat vocht vast, en dan is mijn vet percentage ineens 10% hoger.... maar dat is gewoon "het vocht".