Slecht gebit in 1,5 jaar tijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Re: Slecht gebit in 1,5 jaar tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:37

Dat is minder.

Kan je niet nog een aavullend pakket nemen bij je zorgverzkering?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:56

Nu ik hier in Oostenrijk woon merk ik pas hoe schandalig duur de tandartsen in Nederland zijn.
Verder kost hier een huis huren, boodschappen doen etc. hetzelfde als in NL.
Auto rijden, uit eten, tandarts, mobiele telefoonabbo's, zijn veel goedkoper. Medicijnen zonder recept zijn wel een stuk duurder.

Maar hier laatst een tandarts rekening gezien van iemand die vanuit Nederland bij me op bezoek was en met spoed naar de tandarts moest.

Dat was eerste bezoek, rontgenfoto, verdoving, wortelkanaalbehandeling.
Volgende dag nacontrole en plaatsen van een noodvulling.
En jawel de rekening was 140 euro.

Gewoon in een hypermoderne praktijk met zowel jonge als oude tandartsen en nieuwe apparatuur.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:34

@crazycat, maar die persoon moet nog wel naar de tandarts in nederland om de wortelkanaalbehandeling af te laten maken. Voor zoiets ben je in nl. ook 140 euro kwijt ;) Het afmaken kost een hoop tijd.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:06

Mijn broertje, m'n vriend en ik zitten allemaal bij dezelfde praktijk.
Het was een praktijk met 1 tandarts, nu is het een praktijk met meerdere jonge tandartsen en mond hygiënisten. Ineens hadden we alle 3 toevallig 10+ gaatjes.

Klein vermoeden dat het gewoon om zakken vullen gaat.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:55

Diana_14 schreef:
Het was een praktijk met 1 tandarts, nu is het een praktijk met meerdere jonge tandartsen en mond hygiënisten. Ineens hadden we alle 3 toevallig 10+ gaatjes.

zou kunnen al denk ik dat nieuw opgeleide tandartsen gewoon veel secuurder kijken met meer geavanceerde apparatuur.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:31

Diana_14 schreef:

Klein vermoeden dat je gewoon (om het even lomp te zeggen) een prutser van een tandarts hebt gehad.. Afgelopen week in de praktijk nog 2 nieuwe patiënten gezien die in alle grote en kleine kiezen gaatjes hadden, variërend van klein en oppervlakkig tot een groot gapend gat waar direct een wortelkanaalbehandeling in moet worden gedaan. Een van die patiënten was zelfs 2 weken daarvoor nog bij zijn vorige tandarts geweest voor controle, die zei dat alles er prima uitzag :Y)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:35

Daphna schreef:
Misschien op vakantie gaan naar Turkije? Wellicht is dat het prijsverschil waard. Ze hebben daar speciale tandartsen voor buitenlanders.

Ik heb zelf 3 gaatjes laten vullen in Peru, 5 euro per gaatje! En alle tandartsen in Nederland vonden het heel erg netjes gedaan.

Dan heb je heel erg veel geluk gehad! :) De meeste tandartsen in Nederland zijn absoluut niet blij met het werk uit het buitenland!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:21

Ik herken het TS.

Vorig jaar met pijn en moeite een stuk of 6 gaatjes laten vullen. Begin dit jaar weer 1 en gelijk weer foto;s laten maken. Schrok toen ik zelf de foto;s zag. Er zijn bijna geen kiezen meer zonder vulling. Toch bleken er op de foto's nog 6 gaatjes te zitten!

Ik ben als de dood voor de tandarts en baal dan ook vreselijk. En al dat commentaar van 'moet je maar niet zo veel snoepen en beter poetsen' kan ze ondertussen wel wat... Drink alleen plat water, thee of koffie zonder suiker. Eet geen zoet beleg op brood, snoep bijna niet. Zuur fruit eet ik hoog uit 1 x in de week. Poets 2 x per dag mijn tanden incl stokeren. En dan nog zou het mijn eigen schuld zijn. >;) Om het over de kosten maar niet te hebben. :=

Roep altijd dat ik gewoon alles laat trekken en een kunstgebitje neem. Rottanden. :')

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:11

Een jaar geleden ben ik verhuisd en ik besloot een tandarts dichter in de buurt te zoeken. Deze beste man concludeerde dat er 0 gaatjes waren. Ik moest echter wel nog even langs de mondhygieniste in dezelfde praktijk. Toen ik daar 2 weken later naar toe ging, concludeerde zij dat ik 3 gaatjes had. Omdat ik het niet geloofde, haalde ze er nog een andere tandarts uit de praktijk bij. Zij concludeerde ook dat er 3 gaatjes te zien waren op de foto. Erg professioneel dus, verschillende meningen in 1 praktijk 8)7

Ik ben toen weer naar een andere praktijk gegaan voor een second opinion. Die tandarts vond dat ik sowieso 1 gaatje had, en dat hij om de rest te beoordelen eerst foto's wilde zien van langer geleden om te bekijken of de vlekjes of puntjes op de foto stabiel waren. Hij stuurde me naar een collega in een andere praktijk die dit voor mij kon uitzoeken, want hij nam zelf geen patienten meer aan.

Enkele weken later ook naar deze tandarts gegaan. hij vond dat er 3 of mogelijk 4 gaatjes waren. Daarnaast vond hij dat mijn nachtbeugel (die ik nog steeds draag, omdat ik 3 kaakoperaties heb gehad) niet meer goed was. Hij kon me wel een nieuwe aanmeten. Blijkbaar kon hij dat als tandarts beter dan hoe een van de betere orthodontisten van Nederland dat voor me gedaan heeft in 2011 :evaw:

Al deze tandartsten trokken deze uiteenlopende conclusies op basis van dezelfde foto's (bite wings) en een kijkje in mijn mond. Aan de verschillende apparatuur zal het dus niet gelegen hebben. Ik heb zelf eerder de indruk dat de ene tandarts sneller z'n boor trekt dan de andere. Het is dus maar net wat je wil.

Ik ben uiteindelijk naar mijn orthodontist gegaan en die heeft mijn gebit nagekeken (en de beugel nagekeken), ik wist op een gegeven moment niet meer wie ik moest geloven. Hij concludeerde dat er 1 vulling vervangen moest worden en dat er slechts 1 gaatje was. De nachtbeugel voldeed nog prima. Kon ook niet anders, ik draag hem iedere nacht en sla nooit over. Het gaatje en de vulling heb ik laten repareren en ik ben toen weer terug gegaan naar mijn oude tandarts waar ik voorheen altijd ging. Dan maar een stukje verder rijden 2x per jaar :)

Edit: mijn orthodontist zei trouwens dat het wel vaker voorkwam dat als mensen van tandarts wisselen, er ineens veel gaatjes zijn. Met betrekking tot mijn situatie gaf hij aan dat het hem geldklopperij leek. Dus TS, mogelijk kun je eens een second opinion laten uitvoeren voordat je in al je kiezen gaat laten boren.