Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders? Update3 P13

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:26

Bij de cliente op de groep bij ons is het wel te zien op een EEG, heeft hij het vaker zou je het moeten filmen (klinkt raar maar dat doen wij ook) dat is makkelijker voor de neuroloog het is dan te zien.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:26

Cayenne schreef:
Kunnen ze zoiets op een EEG of MRI zien? Die krijgt hij misschien donderdag al (ook snel trouwens).
Hopelijk duurt de uitslag niet zo lang.

dat is snel zeg! Mijn schoonzusje moest echt weken hierop wachten.
Terwijl ze echt regelmatig wegviel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:27

Mijn vriend is 35 en volgens mij komt het niet in zijn familie voor.

Het is trouwens bizar hoe je er zelf op reageert wanneer je zoiets ziet gebeuren. Ik wist helemaal niet wat ik moest doen terwijl ik normaal gesproken heel snel op dingen kan reageren. Maar dit zag ik gewoon niet aankomen. Hij voelt zich er enorm schuldig over. Gelukkig ziet hij er wel de ernst van in, want ik was al bang dat het een heel gedoe zou worden om hem een afspraak te laten maken.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:27

ps. als hij niet bekend is met suikerziekte (en niet ouder dan 50 jaar en zwaar van gewicht) zou ik ook niet aan een lage suiker denken.
Evt kan een hartritmestoornis. Dit gaat de neuroloog waarschijnlijk middels ECG (hartfilmpje) nog uitsluiten denk ik.

ps. het filmen en zorgen dat je vriend zich niet kan verwonden of bv kan vallen van de bank af is een goed idee!
Laatst bijgewerkt door Lhundol op 05-02-13 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:28

zacharyhill schreef:
Bij de cliente op de groep bij ons is het wel te zien op een EEG, heeft hij het vaker zou je het moeten filmen (klinkt raar maar dat doen wij ook) dat is makkelijker voor de neuroloog het is dan te zien.

Aan filmen heb ik ook gedacht, maar ik ben niet altijd bij mijn vriend thuis (Ik woon in NH en hij in NB), dus het was nu puur toeval dat ik erbij was toen het gebeurde. Voor ik het wist was het ook alweer over, dus ik had amper tijd om te reageren.

Hij is 35 en slank postuur.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-02-13 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:28

Goh... klinkt heel bekend, alleen mijn man is voor een paar minuten wel echt van de wereld...
Daarna is hij er wel weer, maar is niet aanspreekbaar, zweet echt ontzettend erg en als hij wat zegt is het onzin.

Hij is een keer van de trap gevallen, in de badkamer op de tegels en een paar keer wat "veiliger".
De laatste keer heb ik 112 gebeld en is hij afgevoerd naar het ziekenhuis.

Zijn hartritme gaf wel wat verstoring aan, waardoor ze hem goed wilden onderzoeken om alles uit te sluiten.
Hij heeft toen een week in het ziekenhuis gelegen, waarvan 2 dagen op de hartbewaking.
Daarna heeft hij een reveal gekregen, dat is een soort ECG apparaatje die ze naast je hart plaatsen (onderhuids dus ;)) en die hartfilmjes maakt.
Hier is niks uitgekomen.

Uiteindelijk heeft de neuroloog geconcludeerd dat het een combinatie van een burn out en hyperventilatie is.
Heel vervelend allemaal, maar gelukkig niks levensbedreigends.

Ik heb niet alle details hier neer gezet, dan zou het een mega lang verhaal worden namelijk, maar als je meer wilt weten, mag je altijd pb'en ;)

Pauline

Re: Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:31

Mijn kind heeft epilepsie en die valt ook zomaar om.
Of het aan te voelen komen is, dat wisselt. Soms wel en soms niet.
Epilepsie wordt echt geregistreerd bij het onderzoek. Er bestaan veel meer vormen van epilepsie dan de bekende schokkende bewegingen die iedereen kent. Mijn zoontje heeft bv ook absences en dat zie je bijna niet.
Hij slikt medicatie en daarmee is het redelijk goed onder controle te houden maar bv zwemmen mag hij niet zonder toezicht. Voor zijn rijbewijs, geen idee. Zolang hij niet goed ingeregeld is zou het niet eens moeten willen denk ik eerlijk gezegd, mits er echt epilepsie uitkomt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:31

Ik verbaas me echt over de hoeveelheid reacties en dat meer mensen dit herkennen :wow: Iedereen ook veel sterkte gewenst en bedankt voor de reacties!
Er kunnen zo te lezen dus heel veel oorzaken zijn. Hopelijk valt het mee, maar er schiet toch van alles door je hoofd heen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:32

Bij mijn neef bleek er een plekje in zijn hersenen te zitten. Vermoedelijk zit dat er al vanaf zijn geboorte. Maar waarom hij er nu juist last van heeft gekregen weet ik niet. Hij moet nu ieder half jaar op controle, zolang het niet groeit is het goed. Weghalen kan bijna niet, omdat het op een lastige plek zit.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:39

zacharyhill schreef:
Bij epilepsie kan men ook een absance hebben men is dan net of iemand van de wereld is een bewustzijns daling.
Een client bij ons op de woning heeft dit ook wel eens en die heeft de diagnose epilepsie.

Was ook het eerste waar ik aan dacht. Het hoeft ook niet te zijn dat je helemaal van de wereld bent tijdens een absance, maar er een stuk minder bij bent en dus wel meemaakt wat er gebeurt. Het lukt dan alleen niet om te reeagen.
Goed dat hij zich laat onderzoeken door een neuroloog.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:41

Hij kan ook goed flauw gevallen zijn hoor.
Ineens flauw voelen, het idee hebben even te moeten gaan liggen, beetje bibberen, even met rust gelaten willen worden, niet te veel dukte omheen, koud-warm-zweten, even wat eten of drinken dan gaat het wel over gevoel, ineens moe. En doe je niets dan wordt het ineens zwart. Hoor je nog wel, maar dat is een waas en je reageerd er niet op.
Bovenstaande is goed voor een bloedonderzoek voor inderdaad ijzer, bloedarmoede, bloeddruk, dat soort dingen. Kan een tekort zijn aan iets, maar ook oververmoeidheid.
Ga maar niet gelijk van iets engs uit hoor, dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:41

Mijn pa heeft dit soort gelijk ook gehad, allerlei onderzoeken, EEG,MRI, en toen richting het hart een Reval geplaatst, toen hij weer ' viel ' was daarop uit te lezen dat zijn hart zo een 10 seconde stil stond. Met spoed een pacemaker geplaatst en weer gezond als een vis !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:42

Oei wat vervelend zeg.
Burnout was inderdaad ook waar ik aan dacht. Ik ken meerdere mensen die zulke verschijnselen gehad hebben door een burnout. In 1 geval leek het haast zelfs op een hartaanval kwa symptomen.
Mijn baas heeft ooit door stress en burnout een echte volledige epileptieche aanval gehad.
Gaat hij nu op zijn werk iets regelen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:45

Sizzle, volgens mij is er nog geen sprake van iets regelen op 't werk, al moet hij natuurlijk wel vrij nemen voor vervolgonderzoeken etc. Aan de hand daarvan zal er wel het een en ander besproken moeten worden denk ik. Mocht het wel bijv epilepsie zijn, dan moeten collega's denk ik ook weten hoe te reageren etc?
Pff, komt nog best veel bij kijken := Hij rijdt nu ook liever even geen auto meer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:56

chocobroodje schreef:
Klinkt eerder als een tijdelijk lage bloeddruk of te lage suiker??

Ik dacht ook aan suikerziekte achtige verschijnselen dan ga je volgens mij ook heel erg zweten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:59

Even geen auto rijden is misschien wel verstandig inderdaad.
De baas van een collega had laatst tijdens een werkbespreking ineens en moment dat hij begon te zweten, niet meer wist waar hij was, een soort paniekaanval kreegen door zijn benen zakte. Dit was ook een zware burnout. Mijn vorige baas viel weg terwijl je met hem stond te praten. Dan had je een gewoon gesprek en ineens draaiden dan zijn ogen weg en viel zijn hoofd om en wist daarna niet meer waar we het over hadden en begon gewoon over wat anders.
Mijn huidige baas heeft verteld dat ze zichzelf zodanig overwerkt had dat ze echt eem volledige epileptisch aanval kreeg inclusief schokken en je tongkapot bijten. Ze vond zichzelf bond en blauw terug te volgende ochten. Dit is na aanpassing van het werkritme nooit meer gebeurt.
Bij mijn broer was het heel eng, die werd wakker omdat hij zich niet kon bewegen en geen lucht meer kreeg.
Bleek ook een burnout.
Vandaar dat ik bij jouw vriend daar ook als eerste aan dacht.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:02

Jeetje Sizzle, in jouw omgeving is het dus ook veel voorgekomen :=
Mijn vriend bijt overigens niet op z'n tong en weet daarna nog precies waar hij is etc. Het was ook op een vrije dag (weekeinde) en hij was eigenlijk heel ontspannen. Hij krijgt overigens wel antidepressiva (is in het verleden depressief geweest en nu is het dus meer uit voorzorg omdat hij er nog niet mee durft te stoppen) zou het daar een bijwerking van kunnen zijn?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:04

Het kan juist voorkomen in tijd van ontspanning :j

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:05

Ik heb hier helaas ook last van sinds 9 maanden.
Week opgenomen in het ziekenhuis, tientallen onderzoeken en uiteindelijk kwam er POTS syndroom uit.
vrij onbekend en moeilijk te vinden dus misschien even navragen?:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:07

De meeste stress problemen (en hartaanvallen) beginnen in de vakantie.
Ik zou in iedergeval melding maken dat hij die medicijnen gebruikt bij de neuroloog, het zou natuurlijk prima kunnen dat het er wat mee te maken heeft.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:25

zacharyhill schreef:
Bij epilepsie kan men ook een absance hebben men is dan net of iemand van de wereld is een bewustzijns daling.
Een client bij ons op de woning heeft dit ook wel eens en die heeft de diagnose epilepsie.

Mijn vriend heeft dit dus. Koste hem zijn rijbewijs, hij zou die zelfde maand afrijden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:28

miss_lizje schreef:
zacharyhill schreef:

Mijn vriend heeft dit dus. Koste hem zijn rijbewijs, hij zou die zelfde maand afrijden.

Maar bij een bepaalde aanvalsvrije periode is het toch mogelijk het rijbewijs weer terug te krijgen?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:35

Ja maar dat is zover ik van mijn vriend begrepen heb 2 tot 4 jaar. Dan gaat de neuroloog weer opnieuw testen doen (bij 1 test moest hij de hele nacht wakker blijven). Pas als de neuroloog te vreden is zou hij weer mogen gaan lessen. Echter, worden de regels betreft dit steeds strenger en helaas was zijn laatste aanval 12 weken geleden. De kans dat mijn vriend ooit zijn rijbewijs gaat halen word erg klein. Heel vervelend voor hem, maar ik vind het niet erg om hem overal naar toe te rijden. Voor zijn werk zou hij van het Ov afhankelijk zijn en misschien veel vanuit huis moeten gaan werken. Maar we studeren nu allebij nog, dus we zien wel hoe dat tegen die tijd gaat lopen.
Ik denk (want ik hou een "agenda" bij met bijzondere gebeurtenissen en aanvallen) dat het bij hem ook stress gevoelig is. Vind ik een "leuk onderzoek" voor mij zelf, na dat geïntresseerd werd toen een proffessor van mijn opleiding die onderzoek naar epilepsie hier het 1 en ander over verteld heeft.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:04

Dit klinkt wel als een epileptische aanval, een clonic seizure. Dus zonder de spasmen.

Mijn man heeft volledige epilepsie (tonic clonic) gekregen toen hij 35 was en we waren net een jaar getrouwd. Het is ontzettend naar om mee te maken, zeker als je denkt dat je vent helemaal 'normaal' is :(:)

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:04

De aanvallen bij mijn cliente komen vaak op momenten dat het spannend is of wordt b.v : moeder die op vakantie gaat, drukte op de woning, iets leuks in het vooruitzicht (ze gaat haar dan opwinden) hormonale schommelingen (menstruatie (bij jou vriend dan weer niet van toepassing :D )) opkomen van koorts, griep, verkoudheid, spanningen.

flitsen van lichten (met auto in de tunnel) t.v beelden die flitsen. Als ze een absance heeft kijken we vaak of ze reageerd op een pijnprikkel (knijpen in het oorlelletje) aan de hand van de reactie kun je zien hoever iemand weg is.

Heeft ze grotere en zwaardere toevallen zorgen we er voor dat ze veilig is niet kan vallen of zich pijn kan doen, we laten haar wel met rust maar niet alleen vaak komt ze er vanzelf uit ga je aan heer trekken of praten blijft ze in de toeval of wordt hij erger.

Dit is wel heviger dan wat je vriend heeft en ik wil je ook niet bang maken. hopelijk komt er wel wat uit de onderzoeken, niets is zo vervelend als je wat hebt en ze kunnen niets vinden en je zonder wat naar huis moet want wat moet je dan.............

Hopelijk is het iets kleins en is het eenvoudig te verhelpen, ik wens je veel sterkte