Hoe overleef ik mijn zwangerschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Hoe overleef ik mijn zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:28

Je kunt het ook zo zien, misschien heeft jouw lichaam dat vette nu juist eventjes nodig. Dan kun je wel vol willen houden aan het gezonde, maar als dat niet wertkt, dan werkt het niet. Dus lekker aan de pizza hoor!

Zou het kunnen zijn dat je lucht vasthoudt in je darmen? Dat kan erg veel pijn doen.
Dus, proberen scheten te laten. Gewoon lekker aan de fart whaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:30

Gemberpilletjes of gemberthee :j ik werd van emesafene zo duf

Verder blijven eten, ook voor het opstaan, ieder uur een beschuitje, krackertje, stukje fruit of wat zuivel. Als je wat in je maag hebt kan je ook weer wat drinken.

Bij mij duurde het de 1e keer 20 weken, het kotsen hield op na een bezoek aan de homeopathe, maar de 2e is nu geboren en ik heb nog een afkeer van sterke geuren, vlees, koffie.

Die krampen zijn innestelingskrampen en het rekken van je baarmoeder bij de 1e, denk ik, dat gaat vrij snel over. Mag je gerust een paracetemol voor nemen, voor het slapen bijv.

Slapen deed ik de hele zwangerschap nauwelijks en daarna heb je een baby, tropenjaren :Y)

Goede nieuws: je bent zo beroerd van de zwangersschapshormonen dus je bent goed zwanger! Het is allemaal niet leuk als je er middenin zit maar als straks je kindje er is lijkt het achteraf maar even te zijn geweest (leuker kunnen we het niet maken...)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:34

haha TS, wat heb je het heerlijk omschreven ;-) Ik herken het ook, en ik leefde op waterijsjes in de ochtend en frietjes wat later op de dag. Verdere dingen kwamen er ook weer uit ;-)
Hoop dat je je snel beter gaat voelen, de energie komt meestal in de tweede helft van de zwangerschap wel weer wat terug.
Succes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:48

Allereerst heel erg gefeliciteerd met je zwangerschap! *\o/*

Wat naar dat je je rot voelt. :(:) Ik ben nooit zwanger geweest dus ik kan je helaas geen concrete tips geven, maar mijn maag is mijn zwakke plek in m'n lijf en ik kan bijvoorbeeld echt geen jus d'orange hebben als ik misselijk ben. Dat is enorm zuur voor je maag. Bovendien is je braaksel dan ook zuurder en kan dat weer voor slokdarmproblemen zorgen.

Vezelrijk voedsel zorgt ervoor dat je darmen harder moeten werken, en dat wil ook nog weleens voor problemen zorgen als je darmen van slag zijn. Misschien op zoek naar snelle koolhydraten en licht verteerbare producten? Niet erg gezond maar ik kan als ik ziek ben altijd wel een bord droge pasta (met een beetje olijfolie) en een beetje geraspte kaas hebben. Gekookt in de groentebouillon is dat nog aardig te eten ook.

Mag je als je zwanger bent wel psylliumvezels? Die helpen bij obstipatie en zijn niet zo heftig als echte laxeerproducten.

Ohja, je mag natuurlijk niet teveel cafeïne, maar bij echte misselijkheid is bij mij de enige remedie een glas koude prikloze coca cola.

En als laatste, als jou kapitein haak later net zo mooi uitgroeit als 'hook' uit de serie 'once upon a time' zou ik me niet zoveel zorgen maken ;)

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:01

jeetje wat een drama! ik heb me de hele zwangerschap kiplekker gevoeld! heb nu echt medelijden met je.... moest af en toe ook echt lachen om hoe je t beschrijft... je humor heb je in iedergeval niet verloren! ik denk dat je t beste hele dag door kleine hapjes kan gaan nemen,
en inderdaad je rust goed pakken, lekker warme kruik tegen je buik, en geen bambifilms meer gaan kijken... neem aan dat je misselijkheid met een week of 2 a 4 wel helemaal weg zullen zijn, aan de hand van verhalen van vriendinnen... laat ook ff n uitgebreide echo maken,
zodat je zeker weet dat er niets mis is... het kan natuurlijk ook zijn dat je enorm sterke buikspieren hebt, en alles zo strak is, en dat dat nu allemaal moeite heeft met het rekken van je banden etc. maar laat t checken voor de zekerheid.

sterkte :(:)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:13

't Is alsof ik mijn eigen verhaal lees. Mijn eerste zwangerschap viel terugkijkend nog mee ("slechts" t/m wk 20 misselijk geweest), maar de tweede...pfff... Vanaf week 8 t/m de bevalling ziek geweest. T/m wk22 medicatie, daarna kon ik het zonder zetpillen volhouden (met moeite). Nog nooit zoveel overgegeven. En ook hier allee de meest vette maaltijden die het best vielen. Ik leefde bijna op pizza, kwark, lasagne en noem maar op. Ik kon het op m'n werk ook niet echt lang verborgen houden - met de lunch standaard een stoommaaltijd of iets anders warms. Brood kon ik totaal niet verdragen, salades idem.
Verder inderdaad energieloos (hoe raar). Bovendien: als ik iets teveel deed, dan moest ik meteen weer naar het toilet rennen. Op goede dagen kon ik naar m'n paard, maar dat wreekte zich altijd weer de dag erna (teveel gedaan, dag erna nog zieker en total loss).
Gelukkig enorm veel hulp gehad aan mijn moeder, die wekelijks het huishouden kwam doen <3

TS, ik kan je alleen maar beterschap wensen. En ja, de bevalling gaat goedkomen!!! Da's niet te vergelijken, en als je die eenmaal gehad hebt is je eetlust meteen terug en je misselijkheid over. Geloof me, ik heb nog nooit zo genoten van twee heerlijke boterhammen met kaas als toen mijn dochter eenmaal geboren was. Wat word je daar dan blij van zeg, dat alles weer smaakt en niet meer terugkomt.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:16

het wil niet zeggen dat als je je zo voelt dat de bevalling tegen zit he ! Ik vond mijn bevallingen serieus echt NIET erg !

het is heel vervelend om misselijk te zijn..kop op !

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 14:10

Bedankt voor alle lieve reacties.

Kapitein of prinses Haak heeft me vanacht flink.ziek gemaakt.
Letterlijk de hele nacht in de badkamer doorgebracht maar mijn darm problemen zijn voor nu over.

Ik heb een echo gehad vorige week omdat ik ook geen drinken meer binnen kon houden en dacht dat er misschien iets mis was.
Voor zover ze konden zien was het helemaal gezond.

Ze zeiden in het ziekenhuis dat het inderdaad wat zeer kon doen de bandenpijn omdat ik een strakke en gespierde buik heb. Gezien ik met sporten ook geen watje ben had ik verwacht dat het mee zou vallen maar helaas.

Inmiddels kan ik sinds vanmorgen ook droge thee bescuitjes eten wat gezien de afgelopen weken nu een culinair hoogtepunt is.

Ik ga nu samen met kapitein haak lekker Peter Pan kijken.
Misschien houd de baby zich dan ook koest als ie een tikkende kookwekker hoort.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:36

haha, grapjas!! En nu die darmen aan de gang zien te houden, dat scheelt waarschijnlijk een hoop ellende.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:25

Hoe gaat het nu? Gedragen je darmen zich beter?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:46

Oh meis, hier EXACT hetzelfde. een drama geweest van week 7 t/m week 16. Kapot van vermoeidheid, geen luchtje kunnen verdragen. De Emesafene hielp gelukkig wel. Mijn grootste vrienden die tijd: - Yoghurt drink (dat neutraliseerde mijn maagzuur) gewone cola, en vla. Zo ben ik er min of meer doorgekomen.

Bijna geen enkel eten bleef binnen en ik leefde als een ware zombie... Geef je over aan de vermoeidheid, het is niet anders. qua eten doe wat je lichaam wil, je kan even niet anders. Oh ja als je pruimen yoghurt haalt is het goed voor de stoelgang.

Hier ook zo'n drama. Ik en de aambeien zalf zijn de beste vriendjes, als ik dat opsmeer kijkt het net alsof ik een vicks blue in mijn kont heb gestopt (sorrt voor de beeldspraak) en dat lucht op :=

Na de kots en vermoeidheid periode kreeg ik direct ook blaasontsteking en schimmelinfecties op plekken waar je niet over na wil denken, dus probeer met voldoende vitamine tabletten je weerstand goed te houden, en blijf goed drinken, want door die ellende weken van overgeven en niks binnenhouden kreeg ik dus ook die kwalen.

Nu na 36 weken ellende een licht gekneusde rib (kind zit vast tussen blaas en ribben en weigert anders te liggen), en kan sinds week 22 niet meer zitten ivm mijn gigantische pijn aan het stuitje. Dus ik wens je veel sterkte de komende tijd. Sommige mensen hebben gewoon nergens last van... Ik heb bijna alles....

Maar het schijnt het allemaal waard te zijn. heb wel besloten om mij compleet van de wereld te spuiten met de bevalling. 9 maanden pijn lijden hoeft niet met zoveel pijn afgesloten te worden dus ik ga vol voor alles wat mogelijk is ;) Dan maar een mietje...

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:49

Allereerst gefeliciteerd! het klinkt heel herkenbaar, bij mijn eerste was ik de eerste 3 maanden zoo misselijk, ik gaf over, at niks, koorts, ik viel af bah geen ruk aan. Maar na 3 mnd ging het beter, alhoewel ik altijd heb gezegd liever een bevalling te hebben dan de zwangerschap. Het gezegde klopt zodra het er is vergeet je het ook weer...mare nu is het idd effe afzien! Sterkte!

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:09

Ik reageer niet snel maar kan het nu niet laten omdat ik helaas precies weet hoe jij je voelt! Ik lag al met 7 wkn totaal uitgedroogd in het ziekenhuis aan het infuus omdat ik ook 24/dag misselijk was en spuugde, ik leefde echt met m'n hoofd in een emmer. Op een gegeven moment moest ik zelfs 2 medicijnen tegelijk gebruiken (emasafene en primparan) en toen ging het een heeeeel klein stukje beter. Ook ik kon (als ik wat at) alleen maar vette dingen eten (pizza,patat, gebakken ei). Maar mijn gynaecoloog zei dat ik een wensdieet had, dus alles wat ik wilde mocht eten en niets moest. Ook mijn darmen waren totaal van slag, maar ja als er bijna niets inzit kan er ook niet veel uit (zo legde de gyn het uit). Uiteindelijk een tip van m'n oma (die zelf bij alle zwangerschappen ook 9 mnd misselijk is geweest): gewoon dooreten ook al ben je misselijk en spuug je. Nou dat werd m'n nieuwe motto: spugen hield voortaan in dat ik daarna verplicht een broodje moest eten van mezelf en wat een wonder, uiteindelijk hielp mij dit dus enorm!!!! Soms zo erg dat ik met mn hoofd in mn emmer hing terwijl mn vriend met pizza binnen kwam en ik mn mond spoelde en hup die pizza naar binnen werkte haha! Ook drop en danoontje hielpen mij en ik ben naar acupunctuur geweest.
Verder echt om een het uur wat eten en na een paar wkn kon ik gelukkig ook weer gezond eten naar binnen krijgen. Nu ben ik 23 wkn zwanger en nog spuug ik af en toe (vanmorgen zelfs nog) maar ik ben nu op het punt dat ik me er niet meer aan stoor, ik ben echt goed in spugen geworden haha! Daarna hup brood erin en m'n dag kan beginnen. Gelukkig gaat de rest van de dag dan wel echt goed (zolang ik naar m'n maag luister en regelmatig blijf eten). ik kan nu weer 6 uur per dag werken en zelfs naar m'n paardje! Dus als iemand nu aan me vraagt hoe het gaat kan ik alleen maar lachen en zeggen dat het onwijs goed gaat! En ik voel de kleine meid nu sinds ong 3 wkn bewegen in m'n buik en dat is ook echt super leuk!

Echt TS, geloof me, het wordt echt allemaal beter! Is het niet na 12 wkn, 16 wkn of 20 wkn dan wel na 40 wkn ;-) maar het is gelukkig maar tijdelijk!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 13:36

Bedankt voor alle reacties weer.

Mijn darmen doen het nu met het wondermiddeltje van de dokter een stuk beter.
Helaas nog steeds veel pijnlijke steken, bijna niets kunnen eten en daardoor ook weer erg moe en slap.

Omdat ik me al zo lang ellendig voel ben ik nu wel gewend aan het ellendig voelen want het toch weer wat draagbaarder maakt.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:46

ach toch, zelfs de ellende wordt "gewoon" :(:) Kan je nog wel werken zo?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:52

Wat een herkenbaar verhaal..Ik heb me ook echt weken zo gevoeld..
Maar gelukkig (ik klop het even af) is het nu sinds een dikke week helemaal over..
De vermoeidheid word ook minder.. geef je er gewoon aan over.. er tegen vechten heeft geen zin..

Komt wel goed.. je weet waar je het voor doet.. :(:)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:44

Ik hoop voor je dat je je snel beter voelt meid!
Ik voel me alweer 30 weken ellendig, zwangerschappen gaan niet over rozen. Jammer genoeg niet mijn eigen gezondheid maar die van de baby. De misselijkheid vond ik vervelend, maar wist dat dat geen kwaad kon voor uk, dat scheelde wel.
Rustig aan! :(:)

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:06

Hallo Raponsje!
Allemaal heel herkenbaar, ik ben ietsjes verder dan jij vandaag in week 13 aangekomen.
Sinds twee weken ben ik van mijn misselijkheid af, gelukkig heb ik niet hoeven spugen. Hoe ik eraf kwam? Niets gedaan ging vanzelf over, ook al geloofde ik het niet als andere het tegen mij zeiden. Hoop dat jij er ook met een weekje vanaf bent. Het liefst eet/at ik patatjes, niet teveel want dan zat ik vol en earl grey thee zonder suiker of een heeel klein beetje.
Verbaasd me dat je sinaasappelsap kan verdragen, dat kon ik echt niet ruiken! Laats staan drinken hihi..

Ik was ook helemaal verstopt van onderen, een woord heb ik er voor verschrikkelijk! Vond het erger dan het misselijk zijn. Voelde me opgeblazen, alsof het naar boven drukte. Vorige week naar de HA gegaan en heb lactulosesiroop gekregen, dat kan geen kwaad voor de baby en voor mij gelukkige geen smerig smaakje. Dit probleem begint zich langzaam aan op te lossen.

Mijn tepels zijn ook behoorlijk aan het groeien, vervellen en zien er behoorlijk uitgedroogd uit. Hier heb ik vaseline opgedaan, mocht ook van de HA. Voelt echt als een opluchting! Superheeeerlijk.

Wanneer ben je uitgerekend? Heb je al een echo gehad?

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:19

Ten eerste van harte, het is en blijft een wondertje. Ik heb nu twee zoontjes maar de eerste zwangerschap was vreselijk. Eerste 18 weken blijven spugen, viel ook alleen maar af maar hoefde net niet opgenomen te worden. De eerste 7 of 8 weken zo'n kramp in mijn buik dat ik alles ter plekke los moest laten omdat ik zo'n pijn had. Dit kwam vermoedelijk door het ontvouwen van de baarmoeder (is mij verteld) hij zat waarschijnlijk niet helemaal lekker. Na de 18 weken ging het even goed maar al snel last van mijn bekken en kon met 26 weken niet meer lopen. De hond uitlaten 5 minuutjes was al zwaar. (had wel een staand beroep en mijn werk hield geen rekening met mij). Afijn, hele zwangerschap was niet om over naar huis te schrijven maar toch voor de 2de gegaan. Deze zwangerschap was een eitje.
Het is even niet fijn en als het niet goed gaat moet je aan de bel trekken, verder is het even doorgaan maar over het algemeen zijn de eerste 16 weken het pittigst door de hcg. Je zou zo maar straks een fijne zwangerschap kunnen hebben.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 15:27

Werken doe ik al een maand niet meer.
Ik moet voor mijn werk zo'n 6 uur per dag sporten wat gewoon niet lukt als ik ook maar naar beneden hang word ik al ziek.
Ook kantoor werk gaat niet want ik ben zo slap en moe dat ik echt mijn hoofd er niet bij kan houden of terwijl ik clienten heb ineens naar het toilet moet rennen.

Ik hoop dus dat het snel weer beter gaat.

Ik heb een echo gehad en alles was zo ver ze konden zijn prima in orde.
Deze week nog bij de dokter geweest die vertelde dat ik waarschijnlijk zo'n pijn heb omdat mijn lichaam / buik zo strak is en het flink aan het oprekken is.
Wel moet ik het in de gaten houden omdat ik echte steken heb die pijn doen, de ongesteldheids achtige pijn vind ik niet erg maar die steken doen zo veel pijn.

Sinaasappelsap is 1 van de weinige dingen die ik nog lust.
Water lust ik uiteraard maar omdat ik steeds zo'n nare smaak in mijn mond heb wil ik ook iets met een smaakje. Vreemd genoeg is verse sinaasappelsap echt mijn wondermiddel.
Liefst met ijsklontjes.

We zitten nu nog 4 weken in onze tijdelijk flat tot we naar onze koopwoning mogen en de onderburen maken constant gebakken uitjes - saucijzenbroodjes - curries en andere dingen waar onze keuken en gang van gaat stinken. Helaas kan ik dan weer meteen naar het toilet rennen tot de geur weg is.

Ik als Engelse ben een echte theeleut maar dat krijg ik echt niet meer weg.
Wil sowieso eigenlijk niks warms.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:53

Gefeliciteerd met je zwangerscap,

Zoals al vele hebben gezegd, alles wat je nu wel binnen ka houden gewoon eten. De kleine kan dat bets handelen. Probeer ook zoveel mogelijk te ontspannen. Het lijkt erop dat je ontzettend gestrest bent. En dan ga je ook weer al je spieren aanspannen. Wat het oprekken van je banden/buik/ baarmoeder niet vermakelijkt en nog pijnlijker maakt.

Gember thee/gember pillen werkten bij mij met mijn zwangerschappen ook goed.

Ik had ook vooral in het begin van mijn zwangerschappen echt de raarste tijden dat ik trek kreeg in de meest rare ccombi's

Mijn zwangerschap ging ook niet over rozen. Heb last van mijn bekkenslijtage en nierstenen, die tijdens mijn zwangerschap te voorschijn zijn gekomen.
Ik ben blijven genieten ondanks alle pijn en ik ben vandaag precies 40 weken zwanger en hoop mijn kleine meisje snel bij me te hebben (dit is btw mijn 3e zwangerschap. ik heb al 2 jongens)

Je kan me altijd PB-en als je nog dingen hebt , van wat moet ik ermee. Heb zo'n beetje alles wel tijdens mijn zwangerschappen gehad :o

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 15:59

Gestrest ben ik gelukkig niet.
Maar dat neemt niet weg dat ik er wel vervelend van word van het niets doen en stil zitten.

En natuurlijk zou ik zo graag weer een normale maaltijd willen eten.
Het vette eten komt me nu echt mijn neus uit
(eet maar eens 4 weken hetzelfde en dan nog enthousiast blijven en je bord leeg eten) en ik ga vanavond toch proberen of ik er wat aardappels - vlees en groente doorheen kan duwen.

Ik denk dat ik me echt een stuk beter zou voelen als ik wat binnen zou krijgen / kan houden waar ik wat energie van krijg.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:23

Nog steeds aan de vette hap, of lukt het al wat beter andere dingen te kunnen eten en drinken?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 15:06

Gisteren heb ik de hele dag in het ziekenhuis gelegen.
Helaas ging het weer niet goed en kon ik ook geen vocht meer binnenhouden, dus aan het infuus gelegen en vanmorgen weer naar huis gegaan.

Heb nu het advies mee gekregen om me vooral te richten op het binnen krijgen van vocht en desnoods alleen zuivel te eten tot het weer beter gaat.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:38

Ik val hier ook maar even binnen aangezien ik regelmatig op je posts stuit Raponsje.
Heb jij dan ook niet hetgene wat Kate Middleton van Engeland heeft? Extreme ochtendmisselijkheid?