uitstrijkje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:34

Je voelt er bijna niks van.. momenteel is er zoveel aan mijn poes gefriemeld dat ik al mijn schaamte kwijt ben. :j Bij een blaasontsteking allemaal slangen gehad in mijn plasbuis. Bij het laten zetten van een spiraaltje een arts, een assistente en een zaklamp richting poes. Was werkelijk waar 5 seconden een onprettig gevoel en OPGELOST! :)) Niks aan de hand. :+

Niet zo stressen, wat je vooral moet doen is ontspannen, ontspannen, ontspannen!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:12

MISTRAL94 schreef:
Nee elke 5 jaar krijg je een oproep voor een uitstrijkje.

oke bij mij staat echt duidelijk (heb het net weer even nagekeken) dat het 5 jaar geldig is

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:18

Spiraal is mij ook 100% mee gevallen vorig jaar.

Maar wat wil je ermee bereiken dan dat het 5jaar geldig is? Wil je 5 jaar er tegen aan hikken voor iets wat 5 minuten werk is? Om dan een nieuwe oproep te krijgen? Tot en met je 60e krijg je elke 5 jaar weer een oproep.

Waar ik overigens meer tegen op zie is het borstonderzoek, die schijnt wel vervelend te zijn.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:44

Nee, maar momenteel staat mijn hoofd er niet na, dus ik wacht liever nog even tot het wat rustiger is in mijn hoofd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:51

MISTRAL94 schreef:
Spiraal is mij ook 100% mee gevallen vorig jaar.

Maar wat wil je ermee bereiken dan dat het 5jaar geldig is? Wil je 5 jaar er tegen aan hikken voor iets wat 5 minuten werk is? Om dan een nieuwe oproep te krijgen? Tot en met je 60e krijg je elke 5 jaar weer een oproep.

Waar ik overigens meer tegen op zie is het borstonderzoek, die schijnt wel vervelend te zijn.

Inderdaad, maar dat borstonderzoek is volgens mij meer vervelend omdat het echt best pijnlijk is, zo'n in elkaar gedrukte pannekoektiet, auwie...
Daar is het onderdeel 'schaamte' volgens mij toch wel een stukje minder.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:27

waar zou je je voor schamen? Die mensen zien de hele dag niks anders hoor, die kijken er echt niet naar om te vergelijken met degene voor en na je. Ze vergaderen vast ook niet aan het einde van de dag met collega's wie 'de mooiste' en 'de lelijkste' heeft gezien die dag.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:29

Tja Polly, dat is de rationele kant van de zaak, en jij en ik weten dat het zo werkt.

Maar veel mensen denken er niet zo rationeel over na, en vinden het gewoon toch vervelend. Het blijft een intiem deel, en ik kan me voorstellen dat mensen zich er ongemakkelijk bij voelen.

Zelf heb ik dat ook niet. Het is niet mijn hobby, zo'n uitstrijkje, maar nouja, wat moet dat moet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:33

nee leuk is anders maar echt heel erg is het niet IMO.
Ik ben vorige maand bevallen en als je leest wat anderen zwangeren denken van bv strippen en het bevallen zelf en dat ze zich druk maken om wat de verloskundige wel niet moet denken, nou ze denken maar.. Niks van gemerkt overigens, die mensen doen gewoon hun werk.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:41

Goh voor de mensen die het uitvoeren is het routinewerk, dus day ze daar aan zitten of naar kijken, daar worden ze echt niet warm of koud van. Verder doet het echt geen pijn, je moet inderdaad ontspannen, het is zo gebeurt!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:19

Polly schreef:
Ik ben vorige maand bevallen en als je leest wat anderen zwangeren denken van bv strippen en het bevallen zelf en dat ze zich druk maken om wat de verloskundige wel niet moet denken, nou ze denken maar.. Niks van gemerkt overigens, die mensen doen gewoon hun werk.

Hahaha, nou inderdaad, als je eenmaal een kind hebt gekregen, ben je van alle schaamte 'daar' verlost!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:21

Het valt goed mee, het is een beetje raar maar niet pijnlijk.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:27

Wiesje schreef:
Polly schreef:

Hahaha, nou inderdaad, als je eenmaal een kind hebt gekregen, ben je van alle schaamte 'daar' verlost!!

Dat is misschien bij jou zo, bij mij niet hoor :o

Als de assistente het zou doen zou ik er een stuk minder moeite mee hebben dan wanneer mijn mannelijke Ha het zou doen. Ben blij om te horen dat mensen er niets van merken :) Want ik maak mij daar ook best zorgen om :+

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:31

Ik kan me voorstellen dat je er tegen op ziet hoor. En ik kan ook geen persoonlijke ervaringen delen, maar ik kan wel iets vertellen over de 'andere kant'. Zelf maak ik nu voor mijn co-schap gynaecologie meerdere keren per dag uitstrijkjes bij patiënten. En geloof me, een dokter of assistent of wie dan ook, kijkt écht nergens van op. Het is zo cliché maar ze zien echt wel meer. Het is voor de dokter maar een handeling die gedaan moet worden op een zo rustig en patiënt vriendelijke manier. Hij kijkt niet eens meer naar wat/wie voor hem zit.

En echt, 9 van de 10 keer is een uitstrijkje totaal niet pijnlijk. Soms geven vrouwen wel lichte pijn aan en bij een enkeling is het ietsje pijnlijker, maar dat is dan eigenlijk écht de spanning. Nu is op comando ontspannen erg moeilijk, maar er zijn wel een paar kleine dingetjes die je kan helpen. Denk elke keer bewust: 'billen laten liggen, knieen laten vallen (niet je knieen proberen bij elkaar te gaan houden, de dokter moet er toch zijn dus er valt toch niets te verbergen). Mocht je toch een klein beetje pijn gaan voelen kan je dit aangeven en zorg dan dat je met je handen op je onderbuik duwt, je kin op je borst legt en je rug juist wat bol maakt. (niet jezelf afzetten!).

Geef even bij de dokter aan dat je het eng vind, en dan wordt er echt wel wat meer tijd genomen om je rustig te begeleiden, na de tijd denk je vast: 'was dit het nou'!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:36

Wat fijn dat het is meegevallen!!
De eerste keer was bij mij zo'n ramp, dat ik de tweede keer niet heb durven gaan..... :o
Ik heb nu dus weer een oproep liggen. Eigenlijk baal ik als een stekker om niet te gaan, want je weet toch maar nooit of alles in orde is, maar ik zie er ZO ontzettend tegenop.
Ik heb de moed nog niet bij elkaar kunnen rapen.....

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:43

Ik weet niet of het al is gezegd (heb niet alle reacties doorgelezen), maar je bent niet verplicht om mee te doen aan een bevolkingsonderzoek.

Als je er zo mee zit, ga dan niet.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:34

Ik heb er echt geen enkel probleem mee,mannelijke of vrouwelijke HA maakt me ook niets uit.
Beter ff laten kijken dan strax dood gaan aan de kanker.
Bij mij was het niet goed en ben toen ook behandeld.
Heb inmiddels al een tijd geen oproep meer gehad en moet er weer eens achteraan voor een controle.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:35

Ik zeg altijd maar zo als je niet gaat en je loopt uiteindelijk wel iets op dan moet je ontelbare keren met de billen bloot en dan voor heel wat meer mensen.

Met het bevolkingsonderzoek worden er toch flink aantal vrouwen uitgehaald met verkeerde cellen die er op dat moment nog in een vroeg stadium bij zijn!

Kaygee schreef:

Dat is misschien bij jou zo, bij mij niet hoor :o

Als de assistente het zou doen zou ik er een stuk minder moeite mee hebben dan wanneer mijn mannelijke Ha het zou doen. Ben blij om te horen dat mensen er niets van merken :) Want ik maak mij daar ook best zorgen om :+[/quote]

Dat horen wij ook vaak, dat ze blij zijn dat dit bij de assistentes gebeurd en niet bij de huisarts zelf, de drempel is dus toch een stuk lager op de 1 of andere manier. Daarnaast schijnen assistentes het ook voorzichtiger te doen dan de artsen die toch iets harder te werk gaan, horen we ook vaak terug.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:36

Moet het in NL maar een keer per 5 jaar? Hier in Frankrijk gebeurt het om de twee jaar.
Je kan dan wel weer een afspraak maken bij de gynaecoloog hiervoor.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:52

Is hier inderdaad vanaf je 30e om de 5 jaar.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:39

Ik heb er inmiddels al twee gehad (zou al een derde gehad moeten hebben in december maar ben zwanger), in Frankrijk wordt je zeker met pil gebruik heel goed in de gaten gehouden (elke 3 a 6 maanden controle bij HA voor een nieuw recept, bloeddruk, lymfeklieren etc etc etc).
Hoe het zit voor mensen die geen pil gebruiken weet ik niet precies maar ik heb dus mijn eerste uitstrijkje gehad toen ik net 22 was.
Vond het vreselijk spannend toen en mijn moeder is toen ook mee gegaan, nu ben ik wel blij dat er hier zoveel controle is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:42

Wat een verschil zeg!!! Dat is hier dus echt niet.
En met mannen (prostaat) is dat nog erger...... Niet normaal hoeveel mannen dat krijgen, maar het komt er niet door om die vanaf (jongere) leeftijd standaard te laten controleren -O-

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:46

misschien lees ik er overheen maar weet iemand hoe het in Belgie werkt ben namelijk verhuist van Nederland naar belgie en heb geen idee of je hier ook vanzelf een oproep krijgt. heb overgens wel een nederlandse huisarts.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:14

Ik heb toevallig vorige week mijn '2e 5-jaarlijkse' uitstrijkje gehad. Niet leuk maar wel noodzakelijk. Is ook eigenlijk peanuts, duurt maar een minuut of zo.
En het klopt; hier in Nederland krijg je per post een oproep thuis. En twee weken na het uitstrijkje krijg je ook schriftelijk zelf een uitslag thuisgestuurd...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:15

Net de uitslag ontvangen, niks aan de hand. Voor bijna 100% weten ze dat zeker.
Ben toch wel een beetje opgelucht :+

(mijn moeders eerste borstonderzoek was niet goed, ze had borstkanker)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:24

Wat fijn!!
Kan me voorstellen dat je opgelucht bent!!