Help... Emetofobie minipaniekaanval!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:52

Heb jij al EMDR geprobeerd? Dit is een goede traumaverwerkingstherapie.

Naamloos1

Re: Help... Emetofobie minipaniekaanval!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 21:30

Nou zo heet die therapie wat mijn psycholoog me heeft aangeraden.. Maar ze zei er ook bij dat het wel erg heftig kon zijn..
Heb jij er toevallig ervaring mee?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 21:30

En bedankt trouwens allemaal voor jullie lieve en respectvolle!! reacties!
Doet me echt goed! :)

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:45

Ja, ik doe de therapie op dit moment zelf, maar voor een minder groot trauma. Voor mij is die niet zo heftig, maar de therapeut heeft al gezegd dat voor sommige mensen hij wel heel heftig kan zijn.
Maar ik zou het toch zeker proberen, zeker als je er nog steeds zo veel last van hebt.

Zoek wel een goede therapeut uit om dit te doen, een die je ook kent en van EMDR ook veel vanaf weet.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 21:48

Kun je me er iets meer over vertellen? Mag in pb.. (Als je wilt tenminste.. Voel je niet verpllicht)
Maar ik ben benieuwd na of het werkt? En hoe het precies in zn gang gaat etc..
Ik ben namelijk alleen cognitieve gedragstherapie gewend.. En ik weet er verder weinig vanaf..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:54

En als je er iets over wilt vertellen, mij dan graag ook? Ben geen schoonmaakfreak-type maar wel begint openbaar vervoer steeds stressier te worden en ik ga niet uit, begin mijn fobie helemaal zat te worden, maar eindopdracht van de therapie = vinger in je keel? Jeetje, wat een gruwelijke eindopdracht :(!

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:10

Ik heb al jaren last van een soort van depressie, en van een ontzettend negatief zelfbeeld.
EMDR had ik ooit al eens in de dagkliniek gedaan, maar dat beviel me toen zo niet, ik vond het maar vreemd.
Nu ga ik al een tijdje bij een goede therapeut, en zij wou het toch nog eens proberen. Want zij denk dat het negatieve zelfbeeld misschien wel komt door onderliggende trauma's.

Op voorhand moet je (een paar) situaties schetsen waarin je je heel slecht voelt. Daarin moet je het moment waar je je het slechtste voelde in een beeld omzetten. Bv zoals je naar een video kijkt, en het net op dat moment op pauze zet. (Wie was er, wat voelde je, wat dacht je, wat gebeurde er, ...)
Dan begin je aan de sessie. Het is de bedoeling dat je een prikkel krijgt. Dit kunnen ze doen door een koptelefoon die om te beurten links en rechts een piepje geeft, of een vinger die je van links naar rechts moet volgen.
Je begint bij de situatie, en vertelt hem even. Dan beginnen ze met de prikkel. Deze doen je een tijdje, en dan stoppen ze deze. Dan moet je zeggen wat op dat moment je gedachten zijn (en misschien ook een korte uitleg).
Het is eigenlijk de bedoeling dat je je trauma opnieuw doorloopt, maar dat je er niet midden instaat. Dat je eigenlijk meer een toeschouwer bent vanuit bv een trein.
Ook is het de bedoeling dat je op voorhand een veilige plek hebt besproken (dit kan je kamer zijn, of een bos waar je ooit geweest ben, of een vakantie). Als het tijdens de therapie te heftig word dan kan je ten alle tijden met je gedachten naar die plek gaan.

Zo veel weet ik er nog niet over, aangezien ik het zelf maar 2 keer gedaan heb. Maar moest je nog vragen hebben, stel gerust.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 23:04

Bedankt voor je uitleg! Maar lijkt me wel heftig idd.. Maar misschien moet ik de stap toch maar zetten...
Als ik vragen krijg, zal ik je zeker een pb sturen! :)

@lollieloes: Ja idd vreselijke opdracht.. Maar die hele therapie was eigenlijk wel k*t haha.. Heb filmpjes moeten bekijken van kotsende mensen, foto's, mijn dingen die ik ontliep moest ik juist doen, maar 1 van de moeilijkste dingen vond ik toch wel, dat in de kamer naast mij iemad aan het overgeven was, (wat ik dus hoorde) dat ik tegelijkertijd moest gaan eten.. Pff... Heavy! XD Alles heb ik gedaan, maar vinger in mn keel.. Nee....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:11

Oh man, ik ga die therapie echt nevernooit doen :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:17

Naamloos1 schreef:
Bedankt voor je uitleg! Maar lijkt me wel heftig idd.. Maar misschien moet ik de stap toch maar zetten...

@lollieloes: Ja idd vreselijke opdracht.. Maar die hele therapie was eigenlijk wel k*t haha.. Heb filmpjes moeten bekijken van kotsende mensen, foto's, mijn dingen die ik ontliep moest ik juist doen, maar 1 van de moeilijkste dingen vond ik toch wel, dat in de kamer naast mij iemad aan het overgeven was, (wat ik dus hoorde) dat ik tegelijkertijd moest gaan eten.. Pff... Heavy! XD Alles heb ik gedaan, maar vinger in mn keel.. Nee....

Zo! Dat is voor de meeste mensen al moeilijk! Dat moet afzien zijn.

Eind opdracht is heftig maar wel nodig lijkt me?
Ik heb er bijv totaal geen moeite mee.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:20

Ik weet hoe je je voelt!!
Heb er al heel lang last van maar er nooit iets mee gedaan.
Als mijn dochter( nu bijna 22) ziek was en overgegeven had was ik compleet in paniek. Mijn man moest het dan oplossen terwijl ik, soms midden in de nacht, de stallen ging vegen........
De opmerking dat er buikgriep heerst is voor mij al voldoende om in paniek te raken.
Het gekke van het hele verhaal: Ik weet nog precies wanneer ik voor het laatst overgegeven heb: Februari 1982!! en wanneer ik voor het laatst echt misselijk was (en niet kon overgeven) : 27 oktober 1990. Het is dus echt : de mens is het meest bevreesd voor het lijden dat men vreest..... Jij bent al heel ver hoor maar ik wens je evengoed maar even sterkte!!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:27

Ben blij voor je dat je weer wat rustiger geworden bent! Ik weet (helaas) ook wat t is.
En ben er dit weekend ook 2x (2 filmpjes op tv) mee geconfronteerd en dat is wel weer genoeg voor even.

Ik heb ook EMDR gehad. Voor dit en voor mijn angst voor spuiten/naalden. Maar voor mij heeft t voor de emetofobie niet echt geholpen. De therapeut zei dat het kon zijn omdat ik geen duidelijke oorzaak voor heb. Dat was voor spuiten/naalden wel zo en daarbij heeft t echt heel erg geholpen!
Ik vond het met heftig wel meevallen als ik lees wat jij bij de vorige therapie moest doen!! Dat zou ik echt niet trekken. Zou na 1x zo'n geintje zeggen: toedeledoki! :+

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 23:37

FlairS schreef:
Als mijn dochter( nu bijna 22) ziek was en overgegeven had was ik compleet in paniek. Mijn man moest het dan oplossen terwijl ik, soms midden in de nacht, de stallen ging vegen........
De opmerking dat er buikgriep heerst is voor mij al voldoende om in paniek te raken.
Het gekke van het hele verhaal: Ik weet nog precies wanneer ik voor het laatst overgegeven heb: Februari 1982!! en wanneer ik voor het laatst echt misselijk was (en niet kon overgeven) : 27 oktober 1990. Het is dus echt : de mens is het meest bevreesd voor het lijden dat men vreest..... Jij bent al heel ver hoor maar ik wens je evengoed maar even sterkte!!

Nou even zonder gekheid.. Ik zou dit zou kunnen hebben getypt! Wat een herkenning! Ik raak ook compleet in paniek, ik ben ook wel eens midden in de nacht gaan wandelen hahaha! En buikgriep verhalen.. Brrrr!!!!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 23:39

Nogmaals bedankt voor jullie lieve berichtjes! :)

En die eindopdracht.. Tja ze vond het nodig zodat dat de bevestiging was dat ik erover heen was.. Maar helaas! Haha... Maar ik moet toegeven.. Hoe moeilijk ik het soms ook vond, en hoe erg ik ook tegen de gesprekken en mn huiswerk op zag.. Het heeft me echt geholpen!! Dus ik kan het wel aanraden voor degene die deze fobie ook hebben..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 16:54

Nou mensen... Ik heb eens over jullie reacties nagedacht.. En heb besloten om toch weer verder te gaan met de therapie.. Dus de EMDR therapie..
Net de dokter gebeld en weer uitgelegd, en ze gingen doorverwijzing faxen naar de psychiater. Dan krijg ik dus eerst weer met hem een intake en die verwijst me dan door naar iemand die de EMDR gaat doen bij mij..
Hopen dat het werkt.. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:57

Naamloos1 schreef:

Oh men, echt respect dat je dat doorlopen hebt, als ik daar nu namelijk aan denk dan is het echt: Oke, ik ga met de hond knuffelen, toedeledokie!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:00

LindeWodan schreef:
Ik heb al jaren last van een soort van depressie, en van een ontzettend negatief zelfbeeld.
EMDR had ik ooit al eens in de dagkliniek gedaan, maar dat beviel me toen zo niet, ik vond het maar vreemd.
Nu ga ik al een tijdje bij een goede therapeut, en zij wou het toch nog eens proberen. Want zij denk dat het negatieve zelfbeeld misschien wel komt door onderliggende trauma's.

Op voorhand moet je (een paar) situaties schetsen waarin je je heel slecht voelt. Daarin moet je het moment waar je je het slechtste voelde in een beeld omzetten. Bv zoals je naar een video kijkt, en het net op dat moment op pauze zet. (Wie was er, wat voelde je, wat dacht je, wat gebeurde er, ...)
Dan begin je aan de sessie. Het is de bedoeling dat je een prikkel krijgt. Dit kunnen ze doen door een koptelefoon die om te beurten links en rechts een piepje geeft, of een vinger die je van links naar rechts moet volgen.
Je begint bij de situatie, en vertelt hem even. Dan beginnen ze met de prikkel. Deze doen je een tijdje, en dan stoppen ze deze. Dan moet je zeggen wat op dat moment je gedachten zijn (en misschien ook een korte uitleg).
Het is eigenlijk de bedoeling dat je je trauma opnieuw doorloopt, maar dat je er niet midden instaat. Dat je eigenlijk meer een toeschouwer bent vanuit bv een trein.
Ook is het de bedoeling dat je op voorhand een veilige plek hebt besproken (dit kan je kamer zijn, of een bos waar je ooit geweest ben, of een vakantie). Als het tijdens de therapie te heftig word dan kan je ten alle tijden met je gedachten naar die plek gaan.

Zo veel weet ik er nog niet over, aangezien ik het zelf maar 2 keer gedaan heb. Maar moest je nog vragen hebben, stel gerust.

Maar stel nou dat je je eigen trauma niet meer kan herinneren, kan je dan alsnog wel die therapie doen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:02

Zooo herkenbaar dit.. Tot 2 maanden geleden, toen ben ik voor de eerste keer in zeker 10 jaar weer over m'n nek gegaan door een buikgriepje. Leuk? Nee, maar veel minder vreselijk dan ik had gedacht en ben er ineens een stuk relaxter onder. Sterkte met je therapie!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 17:12

Thanks! :)

Ik heb trouwens mijn opdrachten teruggevonden van mijn therapie toen.. Als iemand geinterresseerd erin is, en misschien twijfelt over de therapie, kan ik wel wat dingentjes posten hierover, over wat ik moest doen, wat mijn huiswerk was, en hoe het een beetje in zn gang ging..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:00

FlairS schreef:

herkenbaar..ik ben een echte mama-mama met een mama's kindje,maar als mijn kind ziek is,dan moet vriend het overnemen..
Laatst waren we met zn 3-en in één nacht samen ziek!! Terwijl mijn vriend overgaf,moest mijn kind ook,die heb ik toen de handdoek moeten voorhouden...god dat was al een shocktherapie op zich!! En een uurtje erna werd ik zelf ziek...maar zoals meestal,kon ik niet overgeven (door mijn angst).
Het is lastig!

Succes TS met de therapie!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:03

Ja een lotgenoot :D

Ik ben ook echt vreselijk panisch voor kots, maag-darm zieke mensen....
Als ik zelf misselijk ben raak ik ook in paniek, neem dan een wagenziekte-pil in in de hoop dat ik dan niet hoef te kotsen :o

Ik weet precies hoe je je voelt, maar ik ben nog niet zover dat ik daardoor in therapie ga

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 18:28

Ja erg vervelend het ivy_power89

Hopen dat het bij jou niet erger word dan dit haha! Is geen pretje