Discussie: haar wassen zonder shampoo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:36

Colway schreef:
Ik was het eens in de 7 - 10 dagen, ik moet wel want ik gebruik soms producten met vet dus dan was ik het. Verder spoel ik het alleen maar uit. Kreeg laatst dikke complimenten van de kapper dat mn haar zo gezond was. Heb sterk krullend, veel maar zeer fijn en breekbaar haar. Heb tegenwoordig weinig dode punten ook

Hier spreek je jezelf al tegen? Het is breekbaar, nou dat is in mijn ogen een teken dat er iets niet goed is.
Ik vind het goor. Ik gebruik zelf geen conditioner, alleen shampoo. Ik heb lang haar en dit is genoeg, ik was het meestal om de dag, soms iets later. Ik doe geen sport waarbij je haar snel vet/vies word (ik rijd geen paard). Waarom je haar helemaal niet met shampoo wassen, nah, gaat er bij mij niet in. Zijn er mensen die hun lichaam zonder zeep wassen ook toevallig?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:37

Colway schreef:
listiglistje schreef:
zweet jij nooit onder je cap? Ik heb altijd een gigaplak-en zweetkop :P

zweet kan je er gewoon uitspoelen :)

en je zweetlijf...ook alleen met water only :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:38

Amburtjoz schreef:
Colway schreef:
Ik was het eens in de 7 - 10 dagen, ik moet wel want ik gebruik soms producten met vet dus dan was ik het. Verder spoel ik het alleen maar uit. Kreeg laatst dikke complimenten van de kapper dat mn haar zo gezond was. Heb sterk krullend, veel maar zeer fijn en breekbaar haar. Heb tegenwoordig weinig dode punten ook

Hier spreek je jezelf al tegen? Het is breekbaar, nou dat is in mijn ogen een teken dat er iets niet goed is.
Ik vind het goor. Ik gebruik zelf geen conditioner, alleen shampoo. Ik heb lang haar en dit is genoeg, ik was het meestal om de dag, soms iets later. Ik doe geen sport waarbij je haar snel vet/vies word (ik rijd geen paard). Waarom je haar helemaal niet met shampoo wassen, nah, gaat er bij mij niet in. Zijn er mensen die hun lichaam zonder zeep wassen ook toevallig?

nee het was breekbaar, staat niet goed geschreven. Heb juist prachtig gezond haar nu

Ik was mn lijf ook wel eens zonder zeep ja

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:38

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:39

listiglistje schreef:
en je zweetlijf...ook alleen met water only :=

soms wel ja, al vind ik een lekkere bodywash vaak wel lekker

Maar in tegenstelling tot veel vriendinnen nu heb ik een prachtige strakke huid zonder droogheid, rimpeltjes whatever...Een gezonde huid dus die niet steeds gestresst raakt van allerlei middeltjes. (en dan ben ik nog wel een eczeemklant die dus snel een droge geirriteerde huid heeft)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:40

setteke schreef:
Grappig dat zeep vroeger in tijden van géén reclame al uitgevonden is. En helemaal bijzonder dat zeep eigenlijk grotendeels uit dierlijk vet bestond; http://users.telenet.be/hc_itc325/geschied_zeep.htm

Het vette van zeep echt zich aan het vette op je huid/haar/waar je het ook op smeert.
Door de andere bestanddelen kan je het weg spoelen en neemt het het vet mee. Tenminste dat is hoe ik het geleerd heb opschool (althans, heb onthouden :o )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:40

Is een mooie huid per se schoon?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:41

Geryon schreef:
Is een mooie huid per se schoon?

In mijn beleving wel

maar hey, de mensen die niet geloven dat ik een schone huid en haar heb, mogen langskomen en voelen en snuffelen hoor :') weet zeker dat er niets te ruiken en voelen valt, behalve dat alles er zeer verzorgd en gevoed uitziet

Geryon

Re: Discussie: haar wassen zonder shampoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:43

Maar er is toch zoveel vuil en whatever dat je niet kunt zien? Ik denk niet dat een mooie huid/mooi haar ook per se schoon is.. Zeep is echt niet voor niets uit gevonden. En ik begrijp dat het beter voor je haar en huid zelf is, want zeep droogt uit etc.
Maar volgensmij wordt het echt minder schoon dan zonder zeep..

Weet ik wel zeker want vet en ander vuil kan zich niet gewoon niet aan water hechten. Dat ís gewoon zo :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:10

Veel vuil kan zich prima hechten aan water, vet inderdaad niet. Maar een beetje vet mag ook wel in je haar. Maar denk maar aan als je een bord afspoelt waar vet op ligt, het meeste vet spoel je eraf. Alleen een dun laagje blijft over, dat is exact wat je met je haar ook doet. Dus vies vind ik het niet.

Zweet wordt hier ergens ook aangehaald, dat je dat niet eraf krijgt. Zweet is per definitie oplosbaar, het gaat namelijk om de verdamping van het water uit het zweet waarmee je lichaam zichzelf koelt.

Vroeger was zeep inderdaad nodig, mensen waren echt vuil. Door het vele werk op het land, in de smederijen, kolen waarmee gewerkt werd, etc. Maar mensen gingen ook maar eens per week in de teil. Dus het vuil had ook veel langer de tijd om vast te koeken. Tegenwoordig zijn maar heel weinig mensen dusdanig vuil na een dag werken (in Nederland). Ook was men zich nu elke dag, in plaats van slechts eens per week.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:57

Maar wat is de reden om je huid niet met zeep te wassen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:08

Ik was alleen oksels met zeep, helaas durf ik het niet aan dit zonder te doen. Omdat ik al vanaf jonge leeftijd last heb van ietwat hyperactieve bacteriën in dat gebied. De rest wordt wel schoon met water. Haar was ik eens in de week. Maar dat loopt zomaar uit tot 2 weken, dan is het wel wat vettig, maar niet stikvet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:10

Ik ruik toch graag fris en lekker, met alleen water lukt dat toch niet :P

of doen jullie deo/luchtje...dus wel fris maar niet schoon :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:21

Ik vind zelden een luchtje lekker ruiken. Dus dat scheelt. Ik ruik liever niks.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:46

Ik was mijn haar eens in de 3 dagen met shampoo en conditioner en de rest gewoon met water. Des te vaker je het wast des te vetter het gaat worden. Ik heb droog haar en gebruik elke dag speciaal spul wat het vetter maakt maar er niet vies uit laat zien. Heb nu gezonder haar wat snel groeit. :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:51

Ik was mijn haar elke dag, met shampoo en conditioner, als ik het 1 dag niet heb gedaan vind ik het vies voelen :')

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:56

Ik vind het vies en zie er het nut ook niet van in?
Oke, stel het is wel schoon zonder shampoo (wat ik al niet geloof, maargoed), met shampoo ruikt het toch gewoon lekkerder? Als je een wat natuurlijkere shampoo neemt zonder sulfaten, parabenen enzo dan kan het toch weinig kwaad om je haar met shampoo te wassen?

Van mensen die hun haar niet wassen zou ik het haar echt niet aan willen raken, bah :=
Sowieso komen er toch bacteriën in, van je handen alleen al als je door je haar gaat? Die was je er niet uit met water denk ik.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:59

Geryon schreef:
Nee hoor. Geen reclames. School :))

Ik heb geleerd dat vuil zich niet kan hechten aan water. Daar is 'zeep' voor nodig. Dat maakt als het ware een 'bel' om het vuil en zo kan het weggehaald worden. Met water niet.

Wat leren ze jou op school? Een bel?
Zeep bestaat uit een hydrofiel en een hydrofoob, het ene deel hecht zich aan water en het andere deel aan vet en zo kun je het vet wegwassen. Dat leerde ik met scheikunde.

Ik was overigens mijn haar 1 a 2 keer in de week. Vaker is echt niet nodig, van vaker wassen krijg ik juist vet haar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:05

En wat gebeurd er als het ene deel zich hecht aan het water en het andere deel aan het vet? Dan krijg je een soort 'bel' met het vuil 'erin'. Beetje ongelukkig geformuleerd, mijn scheikundedocent vermoordt me als hij het zo leest :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:09

Nou hier een water-onlygast :D. Ik ben het in elk geval aan het 'experimenteren'. Mijn lijf heb ik nooit met zeep gedaan. Dan gaat het trekken en vervelend voelen. Als ik me alleen met water was gaat het prima. Mensen hebben nog nooit gezegd dat ik stonk. En van mezelf hoef ik ook niet squeeky clean te zijn, dat lijkt me ook niet gezond. Overal zitten bacterien op, ik kan er niet zo mee zitten dat ik niet 'schoonschoon' ben, zolang ik maar niet stink en alles er gezond uitziet. Alleen mijn oksels doe ik heeeeel af en toe met zeep, maar dan heb ik de dag erna meteen zweetoksels. Dan raakt er toch iets ontregeld, lijkt me...

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:16

Geryon schreef:
En wat gebeurd er als het ene deel zich hecht aan het water en het andere deel aan het vet? Dan krijg je een soort 'bel' met het vuil 'erin'. Beetje ongelukkig geformuleerd, mijn scheikundedocent vermoordt me als hij het zo leest :D

Haha, ik leerde altijd heel letterlijk, die plaatjes hoefde ik er niet bij.
Nouja je scheikunde docent leest het vast niet :)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:17

Sheran schreef:
Nou hier een water-onlygast :D. Ik ben het in elk geval aan het 'experimenteren'. Mijn lijf heb ik nooit met zeep gedaan. Dan gaat het trekken en vervelend voelen. Als ik me alleen met water was gaat het prima. Mensen hebben nog nooit gezegd dat ik stonk. En van mezelf hoef ik ook niet squeeky clean te zijn, dat lijkt me ook niet gezond. Overal zitten bacterien op, ik kan er niet zo mee zitten dat ik niet 'schoonschoon' ben, zolang ik maar niet stink en alles er gezond uitziet. Alleen mijn oksels doe ik heeeeel af en toe met zeep, maar dan heb ik de dag erna meteen zweetoksels. Dan raakt er toch iets ontregeld, lijkt me...

Ik krijg dat als ik me was met handzeep, met douchegel gaat het wel goed

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:21

Colway schreef:
Geryon schreef:
Vuil wat je zonder water ook eruit kan halen ja := Maar veel vuil niet hoor :n

Ik weet niet waar jij met je haar in zit, maar meestal gaat het om zweet en meer niet. Of je moet met je hoofd over de motor van je auto wrijven of door de stal van je paard rollen

Doe jij dat niet?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:23

Als ik mijn haar alleen spoel met water, is het de volgende dag een strooiige klittende bende. Ik vind het eerlijk gezegt ook niet fris om je zweethoofd met ook oud zweet uit je cap dat helemaal in je haar trekt, alleen te spoelen :=

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:25

mang schreef:
Als ik mijn haar alleen spoel met water, is het de volgende dag een strooiige klittende bende. Ik vind het eerlijk gezegt ook niet fris om je zweethoofd met ook oud zweet uit je cap dat helemaal in je haar trekt, alleen te spoelen :=

Was jij de binnenkant van je cap dan nooit?
Kijk die kan ik eruit halen en in de wasmachine gooien. Ik heb trouwens nooit last van zweten met mijn cap op.