Herkenning?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:26

Maar is het niet veel makkelijker te accepteren dat hij zo is dan te zoeken naar een reden die er mogelijk niet eens is? Met leeftijd kunnen mensen wat veranderen, rustige mensen kunnen nog rustiger worden. Als zij zich zo prettig voelen, prima toch?

Als hij zich prettig voelt, is dat toch hartstikke mooi!

Als je weet dat hij niet van small talk en spontaan dingen doet houdt, kun je daar makkelijk rekening mee houden. Bovendien hoef je ook niet met iedereen op te kunnen schieten natuurlijk.
Met een etiketje verander je niets aan hem en als je nu wat aan jouw houding ten aanzien van hem wilt veranderen om contact beter te maken, heb je daar ook geen etiketje voor nodig. Dus de toegevoegde waarde is?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-01-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Re: Herkenning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:31

Het klinkt inderdaad als de aard van het beestje.
Hij heeft niet meer zo'n behoefte om sociaal contact te hebben.
Blijkbaar is hij gelukkig met het contact wat hij nu heeft. En heeft hij zelf geen behoefte om contact te zoeken.
Ik denk dat je daar niet zo veel aan doet helaas

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:42

Iemand is zoals hij is.. Soms verzinnen juist anderen heel veel 'dingen' waar iemand last van heeft, maar soms heeft een persoon zelf er helemaal niet zo'n last van dat diegene niet zo ondernemend is. Als dezelfde persoon van alle kanten frustraties uit dat hij zo weinig te doen heeft is het anders natuurlijk. Maar iemand maakt eigen keuzes, grotendeels kun je je afvragen wie jij bent om te bepalen dat diegene 'fout' is.

Overigens valt onzekerheid best wel eens verkeerd in te schatten bij anderen. Maar dan nog, sowieso heeft het weinig zin om er een stempel op te plakken. Ik neem aan dat je zelf ook wel weet dat je niet perse een hokje nodig hebt om iemand in te plaatsen om te accepteren hoe diegene is. Waarom wil je dan toch dat hokje opzoeken voor diegene vraag ik me dan af. Herken je jezelf er enigszins in of een andere reden dat je er moeite mee hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:35

:j . Vind je OP voornamelijk heel erg klinken alsof JIJ hem als Autist ziet. Maar in feite zie ik geen hele schokkende dingen staan. Als er nou zou staan dat 'ie zich 1x in de 5 weken wast en 's ochtends verder zijn bed niet uitkomt en snel een deken over zich heen gooit bij iedere mogelijkheid van sociaal contact die zich voordoet....
Dan zou ik me zorgen gaan maken :+

Maar naar aanleiding hiervan zou ik zeker nog geen labeltjes plakken of vermoedens uitspreken of dat soort serieuze dingen :Y) Want dan maak je van zijn karakter een stoornis, en dan wordt het allemaal ineens een veel groter probleem... En daar is niemand echt bij gebaat :Y)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:42

Vind het ook erg apart dat je hem wil labelen als zijnde autist.. Je wacht op de reactie waar iemand autisme laat vallen en reageert gelijk met dat jij dat ook al dacht? Waarom vraag je het dan? Je hoeft toch geen bevestiging te hebben van wildvreemden dat je man een stoornis heeft?

Als hij met dit gedrag geholpen wil worden moet hij zich door een professional laten diagnosticeren, niet door mensen achter een computerschermpje die niks van hem weten behalve de karige info in jou OP.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:52

marjolein88 schreef:
Soort autisme?

Dat lijkt me een beetje psychologie van de koude grond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:04

Iemands persoonlijkheid is nog niet meteen een persoonlijkheidsstoornis :) ZELFS niet als die anders is dan die van jezelf.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:36

Maar wat als hij er zich niet prettig bij voelt? :Y) Want dat is oa hetgeen wat ook speelt... Het is bij hem zoiets ik wil wel, maar ik kan niet ofzo :(:)
Zijn vrouw geeft ook aan dat ze hem niet wil afvallen, maar dat zijn "gedrag" erger/moeilijker word...

Hij heeft trouwens nu ondanks dat ie zelf de afspraak had gemaakt, weer iemand voor de deur laten staan. Die was ook niet welkom :?

Samiyah schreef:
Vind het ook erg apart dat je hem wil labelen als zijnde autist.. Je wacht op de reactie waar iemand autisme laat vallen en reageert gelijk met dat jij dat ook al dacht? Waarom vraag je het dan? Je hoeft toch geen bevestiging te hebben van wildvreemden dat je man een stoornis heeft?

Als hij met dit gedrag geholpen wil worden moet hij zich door een professional laten diagnosticeren, niet door mensen achter een computerschermpje die niks van hem weten behalve de karige info in jou OP.

Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik juist niet wil labelen, maar hem beter wil begrijpen.
Daarnaast is het niet mijn man ;) Want anders was het een stuk "makkelijker" geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:45

Je labelt hem onbewust wel, denk ik, want de OP laat vrij duidelijk zien dat je het in de autisme-hoek zoekt door specifiek dergelijke symptomen er bij te betrekken. Want z'n gedrag heeft ongetwijfeld meer aspecten, dan jij nu opnoemt...

Als hij zich niet fijn voelt bij zijn eigen gedrag, is het wel verstandig om daar hulp bij te zoeken. Maar huis-tuin en keuken diagnoses gaan daarbij totaal niet helpen!