magda_90 schreef:Gezien de definitieve diagnose nu bekend is en de familie/vrienden etc ingelicht zijn, kan ik het hier nu ook vermelden.
Mijn vader heeft kwaadaardige uitgezaaide longkanker. Kleincellig waardoor de groei pas laat ontdekt is. Gezien de tumor onder andere in de splitsing van de luchtpijp naar longen zit (helaas vermengd met de tracheawand, bloedvaten en tussenruimten) en alle lymfeklieren in de omgeving aangedaan zijn, is operatief ingrijpen niet meer mogelijk. Dat is naast levensgevaarlijk ook dweilen met de kraan open.
Maandag start dus de chemokuur al. Áls we het daarmee kunnen verminderen, komt het binnen 5 jaar fataal terug. Van diegene met dit type op deze locatie schijnt maar 5% binnen 5 jaar te overleven.
De lange verkoudheid vanaf november, hoesten, benauwdheid en de longbloeding van afgelopen donderdagochtend zijn hiermee allemaal verklaard.
We leven in shock nu... Wat doe je als je dit hoort?
Proberen er het beste van te maken. Mijn vader heeft ook longkanker, kleincellig, maar het is niet het type wat op chemo in tabletvorm reageert. Jammer, want dan had ie nog 5 jaar kunnen hebben... Hij heeft een serie van 4 chemokuren gedaan welke goed is aangeslagen maar het was ook binnen 3 maanden weer terug
Nu wil hij geen behandeling meer en het wrange is dat de tumor in zijn long/vertakking luchtpijp en lynchen redelijk rustig is maar de uitzaaiingen in de lever er vrolijk op los groeien
Hij slikt nu dexamethason en voelt zich daar redelijk bij. Diagnose is in oktober 2011 gesteld en de prognose was een half jaar als we niets zouden doen tot 1,5 jaar met chemo. Tussendoor is hij aan de plek op zijn longen nog 5 keer bestraald.
Maar nu wil hij geen behandeling meer. Hij ziet er nog redelijk goed uit en redt zich nu nog alleen thuis en hij wil onder geen beding zijn zelfstandigheid opgeven. Hij redt het nu met een huishoudelijke hulp. Zijn was en boodschappen enzo doet ie nog zelf maar hij krijgt steeds meer klachten..
Het is ontdekt tijdens een controle bij de longarts voor zijn copd. Hij is al zijn leven lang longpatient maar dit was een enorme schok voor ons allen. Ondanks alles doet hij het bijzonder goed eigenlijk. De wil om te leven doet heel veel.
Je zou eens kunnen kijken op de site van zorgloket Venlo, via hun kun je in aanmerking komen voor een behandeling in een kliniek in Duitsland waar ze chemo doen in combinatie met warmtetherapie. Schijnt heel succesvol te zijn maar mijn vader wil absoluut niet naar Duitsland voor behandelingen. Ik zal een link voor je opzoeken, er is een topic op bokt geweest hierover en dat zou je eens door kunnen lezen.
En gevonden:
[MW] Helios kliniek Duitsland, kanker