Revalideren, wat een hel!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Re: Revalideren, wat een hel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:20

Een hallux valgus operatie heb ik gehad, klinkt hetzelfde als wat jij hebt gehad.
Grote teen is ook rechtgezet nu.

Heb jij ook van die rare schoenen meegekregen om op te lopen?

Ik heb het echt gehad, wil dat het voorbij is ;(

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:25

Die rare schoenen in het begin zijn echt heel erg vervelend, vond het net rare klompen. (je mag er officieel zelfs mee fietsen, maar kan met niet voorstellen dat iemand dat veilig lukt _O- ). Tsja, snel uit bed komen na een operatie is veel voordeliger voor het herstel, maar heb menig persoon met een nieuwe knie of nieuwe heup behoorlijk geschokt zien kijken als ik aankondigde dat we uit bed gingen. :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:29

ook ik zit midden in de revalidatie na een enkeloperatie in augustus. Van het begin af aan met een fysio, maar helaas heeft dat niet geholpen. Ik moet weer onder het mes en moet helaas nog wel blijven revalideren totaan de andere operatie.
Ik zou zeker adviseren om naar een fysio te gaan. Sowieso krijg je na bepaalde operaties een chronische verwijzing (heb ik ook), dus je mag dan onbeperkt naar de fysio (doe ik nu al 5 jaar af en aan, dus het is echt onbeperkt). Je krijgt oefeningen mee naar huis om het proces te versnellen en vooral ook om je belasting correct te krijgen en te houden. Das wel erg belangrijk om verdere klachten te voorkomen...

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:30

Even een kleine aanvulling: de verwijzing is idd chronisch en je bent dus tot een jaar na operatie onbeperkt verzekerd, MAAR de eerste 20 behandelingen moet je zelf regelen (via aanvullende verzekering of zelf betalen), daarna gaat de onbeperkte vergoeding pas in.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:33

_Nancy schreef:
Een hallux valgus operatie heb ik gehad, klinkt hetzelfde als wat jij hebt gehad.
Grote teen is ook rechtgezet nu.

Heb jij ook van die rare schoenen meegekregen om op te lopen?

Ik heb het echt gehad, wil dat het voorbij is ;(

JAAA! die heb ik ook gehad!!! :') _/-\o_ Stomme rot operatie!!! Viel tegen! haha bij jou ook? Jaaa ik heb nu zo'n rare schoen! Heb jij 2 tegelijk laten doen? Ik heb nu 1 voet gehad en moet terug voor de andere!! In huis loop ik zonder schoen alleen met gips! Ik heb het ook gehad! Raar dat jij de oefeningen niet heb gekregen, teen wiebelen!!! :')

(Vind het stiekem heerlijk dat ik nu een lotgenoot heb!)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:33

Cantheon, ja dat verwacht je niet :D Je verwacht dat je gewoon minstens 1 week in bed ligt en dan een beetje gaat staan.
Maar een week in bed is wel erg ongezond.. :n

Kaatje, vervelend dat je weer onder het mes moet :( Bah!

Volgens mij krijg je iets van 18 behandelingen vergoedt per jaar??
Of 15.. Dat moet ik even checken.
Daar zal ik het wel mee kunnen redden denk ik.
En ik ben aanvullend verzekerd, dus die eerste behandelingen hoef ik ook niet te betalen. :)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:34

Cantheon schreef:
Even een kleine aanvulling: de verwijzing is idd chronisch en je bent dus tot een jaar na operatie onbeperkt verzekerd, MAAR de eerste 20 behandelingen moet je zelf regelen (via aanvullende verzekering of zelf betalen), daarna gaat de onbeperkte vergoeding pas in.

Das bij mijn verzekering volgens mij niet zo. de eerste 20 waren code 001 en daarna 008 en die gaan dan eerst van je eigen risico af. Zo is het mij tenminste uitgelegd. Maar dat was vorig jaar, ik heb in elk geval nog geen rekening van dit jaar gezien *afkloppen*

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:35

Milligan schreef:
JAAA! die heb ik ook gehad!!! :') _/-\o_ Stomme rot operatie!!! Viel tegen! haha bij jou ook? Jaaa ik heb nu zo'n rare schoen! Heb jij 2 tegelijk laten doen? Ik heb nu 1 voet gehad en moet terug voor de andere!! In huis loop ik zonder schoen alleen met gips! Ik heb het ook gehad! Raar dat jij de oefeningen niet heb gekregen, teen wiebelen!!! :')

(Vind het stiekem heerlijk dat ik nu een lotgenoot heb!)

Ik heb ze allebei laten doen ja,, gelukkig maar. Viel tegen ja.
Want die andere zou ik anders NOOIT meer laten doen.
Heb aan de morfine pomp gelegen en morfine-achtige medicijnen gehad en het hielp gewoon NIET. Hoe was dat bij jouw?
Na 5 dagen was de pijn wel weg.
Welke methode heb jij gehad?? Ik heb de scarf gehad :+

Ik denk dat de procedures per ziekenhuis verschillen..

Nu is de gips/rust periode dan wel voorbij, maar nu begint het echte werk pas.. ;(

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:36

Hij is precies andersom, eerst code 8 en daarna 1. Waarschijnlijk was je goed genoeg aanvullend verzekerd om de eerste 20 behandelingen daaruit te kunnen halen. Verder zijn er ook een paar zorgverzekeraars (zoals IZA) die de eerste 20 behandelingen bij een chronische indicatie sowieso vergoeden.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:38

Cantheon schreef:
Hij is precies andersom, eerst code 8 en daarna 1. Waarschijnlijk was je goed genoeg aanvullend verzekerd om de eerste 20 behandelingen daaruit te kunnen halen. Verder zijn er ook een paar zorgverzekeraars (zoals IZA) die de eerste 20 behandelingen bij een chronische indicatie sowieso vergoeden.

Ik zit bij het IZA :D (gelukkig maar, moet nog wel ff...)

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:41

Ja ik heb nu idd zoiets van mijn rechter voet kan het mooi vergeten! Wil dit echt niet nog een keer meemaken! Ik mocht ze niet tegelijk laten doen,..ik ben jaloers!

Ik had de eerste paar dagen idd ontzettend veel pijn, was zo veel pijnstillers aan het slikken, ook van die hele sterke maar voelde gewoon alsof mijn paard op mijn blote voet stond en er maar niet vanaf ging ;( Na 2 weken mocht ik met zo'n schoen rondlopen, toen is de wond ook opengegaan, ik voelde iets raars, haalde mijn gips eraf en het ging ineens bloeden...BAH!

Heb jij ook daarna nog pijn gehad? Ik had van het weekend (4weken na de operatie) ineens onwijze steekpijn in mijn voet, deed zo veel pijn! Na 1 minuut was het wel weg! Ik denk dat het revalideren idd ook moeilijk wordt, je bent gewend dat je je voet niet mag/kan bewegen! Valt me echt vies tegen, en ik heb vooral koude tenen met dit weer! haha :')

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:44

Morgen 12 uur, eerste behandeling fysio :+

Ben benieuwd..

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:45

Hoi TS!

Zou ook zeker naar een fysio gaan. Ik loop zelf bij een revalidatiecentrum. Vanaf augustus 6 weken plat gelegen en daarna mocht ik 6 weken wel uit bed maar niet tillen, fietsen, autorijden, met het ov etc etc en had een rollator dus kon alsnog niks. Daarna naar het revalidatiecentrum gegaan. Eerst alleen therapeutisch gezwommen en na een aantal weken in de zaal begonnen. Zwemmen doe ik er overigens nog steeds bij. Ik ga twee keer per week naar het revalidatiecentrum en heb er echt wel baat bij, al zal het bij mij nooit weer 100 % worden en de pijn zal blijven.

Therapeutisch zwemmen kan ik je dus zeker aanraden. Mijn coördinatie is nog steeds niet helemaal terug en vooral in het begin toen ik alles weer een beetje opnieuw moest leren en vertrouwen krijgen was het water toch wel fijn. Verwarmd bad waar zo'n brug in staat en daar leer je weer in lopen. Het kost ook tijd voordat je weer dingen durft. Ik durfde ook heel lang niet te fietsen, met de bus te gaan, naar een wokrestaurant was een draaaama ( al die mensen ). Dat moet je gewoon tijd geven, dat komt wel goed. Je gaat vanzelf weer dingen proberen.

Veel succes!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:47

Milligan, de orthopeed raadde dat mij ook af hoor.
Maar ik wilde dat perse.. Beter ook want ik ben hartpatient en ik moest stoppen met medicatie.
En dat mag ik absoluut nooit meer doen! := Dus ik had die 2e operatie ook niet mogen doen.

Oei, open wond,, jakkes.. Dat is niest best!

Steekpijnen blijven nog wel even komen, maar ik heb nu al aantal dagen/weken geen last meer.
Alleen lopen is lastig, vanwege de stijfheid.

Het luchtte wel op toen het gips eraf ging, maar als je dan gaat staan en een stap wilt zetten besef je pas dat het nog wel even kan gaan duren.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:48

Nynke, thanks voor je reactie!
Wat voor operatie heb je gehad??
Het durven is inderdaad ook een geval.. :j

Therapeutisch zwemmen hebben we volgens mij hier niet in de buurt.. :n
Heb er ook nooit eerder van gehoord?

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:52

_Nancy, succes morgen bij de fysio! Ben heel benieuwd! Laat je weten hoe het is gegaan?

Ah ja dan kon het idd ook niet anders voor jou! Ik denk dat ik eerst ga kijken hoeveel deze operatie heeft geholpen voordat ik aan de 2e begin! haha

Oke, dat is dus wel normaal! Zo irritant!

Ja ik denk dat het ook moeilijk is omdat je je voet ook niet meer vertrouwd! (bij jou dan allebei je voeten!) Dan durf je ook niet zo goed te lopen. Ik had de eerste keer dat ik kon douchen en dus echt mijn gips eraf kon halen. Ik kreeg mijn been niet eens recht en mijn hak niet op de grond. Raakte gewoon in paniek, mijn vriend moest mij uiteindelijk optillen en onder de douche zetten. Hij bleef ook bij mij staan zodat ik hem kon vasthouden! Zo raar was dat, gewoon puur geen vertrouwen in mijn voet hebben! :+

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:52

Ik ben niet geopereerd ( achteraf had dat wel gemoeten, heb nu een vergroeide wervelkolom dus wellicht komt een operatie nog maar hoop het niet, heb hem al genoeg in m'n broek gescheten :') ) maar ik had mijn rug op drie plekken gebroken.

Ik zou zeker eens gaan googlen op een revalidatiecentrum met een zwembad er bij. Het is echt aan te raden en voor je spieren ook heel goed. Als de fysio een vinger in mijn rug prikte reageerde mijn lichaam alsof er iemand een mes in m'n rug stak, waren puur spieren ( en ook een stuk angst natuurlijk ). Dat is echt al veel minder door zwemmen en massages. Ik loop bij een PCRR. Paramedisch Centrum voor Reumatologie en Revalidatie. Misschien als je daarop googled dat je wat bij jou in de buurt vindt?
Laatst bijgewerkt door Nynke1 op 22-01-13 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:53

Hoi!

Ik kom net uit een revalidatietraject van 12 weken. Ben 2,5 jaar geleden van mn paard gevallen in volle galop, en nogal een flinke smak gemaakt.. Ze konden echter niks vinden en als laatste punt moest ik er maar gewoon mee leren leven > en dus in revalidatietherapie..
Maar wat raar dat er geen fysio bij komt kijken :s Ik zou toch even langsgaan, al is het maar voor de zekerheid!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:55

Ik moet nog beginnen, heb nog gips, maar ik word niet echt blij van jullie verhalen moet ik zeggen. Ik dacht; gips er af en gaan! Maar dat valt tegen dus. Zit nu nog in t gips, enkel gebroken en mag 4 weken niet belasten, en daarna nog 3 tot 4 weken niet paardrijden etc. Ik heb nu mijn tweede gips, dit heb ik tot 1 februari, hoop dat ik daarna voorzichtig weer mag gaan lopen etc en dat ik geen nieuw gips meer krijg! :))

Verder zit er in mn schouder/arm ook nog ietsniet lekker qua spieren/zenuw, dus vaak pij lln in mn arm en tintelende vingers...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:57

Milligan, het is inderdaad erg eng in het begin.. Vond ik ook, maar stapje voor stapje merk je dat je meer kunt en wilt :+
Ik zal laten weten hoe de fysio ging! :D

Nynke, heftig zeg! Ik ga even zoeken, wordt dat ook vergoedt door aanvullende verzekering??

Saintelette, ja vond ik ook wel, maar orthopeed zei dat een fysio 'hooguit kan versnellen' (wat ik ook heel graag wil).
Maar pies m nu wel al in mijn broek hoor, haha! Ik wil geen pijn meer, ik heb al genoeg pijn gehad..

Joscaa, dat was ook mijn gedachte, hahaha _O- Gips eraf, gas erop!
Het geluk van mij is dat mijn pony 1,5 is en dus nog niet te rijden is :+
Durf ook voorlopig nog niet te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:58

Hebben de mensen die opnieuw moesten leren lopen ook een heel nieuw beeld hiervan gekregen?

Toen ze mij zeiden dat ik opnieuw moest leren lopen dacht ik:' ja maar ik weet toch al lang hoe ik moet lopen? :+ '
Maar het voelt echt alsof ik een heel nieuw been heb die ik nog helemaal moet programmeren...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:59

Hmmm mijn paard stond zelf te revalideren van een ongeluk, was ze weer bijna goed omdoor te rijden, alle knopjes te bevestigen, val ik van een ander paard wat ik aan het inrijden was... :‘)
Gelukkig ben ik wel nog 3x bij mn mini pony geweest in de rolstoel (zie onderschrift), maar verder kan ik voorlopig ook weinig ben ik bang.

Ach 'gelukkig', zijn we dus met een hele groep lotgenoten!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:00

Ik ben niet aan het revalideren, maar wil toch even reageren op Milligan: ik heb geen hallux valgus operatie gehad maar wel in oktober mijn hamertenen laten rechtzetten (ook zo'n pijnlijke ervaring). Daarna zei ik ook 'die rechtervoet kunnen ze vergeten', maar ik heb nu toch een nieuwe operatie gepland in maart. Op het moment dat je nog met pijn en ongemak zit zeg je dat je het nooit weer laat doen, maar als je eenmaal weer alles kan denk je er anders over. Dus wie weet, denk jij er straks ook anders over en loop je volgend jaar met 2 mooie voeten rond ;)
@Robijntjah: jij hebt dat gevoel met een gebroken heup, ik had het al met 2 rechtgezette tenen dat ik moest wennen aan m'n nieuwe voet. Ik struikelde elke keer :+ Dus kan me voorstellen dat het bij jou nog wat erger is

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 15:02

Ik heb opnieuw moeten leren lopen.
Echt bizar.

Eerst met loopkruk (met 4 poten), anders viel ik om.
Krukken was onmogelijk, dan viel ik geheid om.
Later wel gaan oefenen met kruk, maar wel regelmatig omgevallen (achterover of opzij).
Op het eind van mijn gips periode liep ik zonder krukken, hehe.

En het gevoel van 'opnieuw programmeren' heb ik nu ook.

Miriam, inderdaad. Als de pijn zo heftig is dat het écht nodig is, zou ik het laten doen. Maar is er geen nood aan de man, dan zou ik het zeker laten :+

Joscaa, dat topic had ik gezien een paar dagen terug, echt leuk! :D
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 22-01-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:02

Ik meld me!
Ik moet 8 februari voor het eerst naar de revalidatiearts.

Sinds het begin van de zomervakantie heb ik veel pijn aan mijn rug. Ik ben er mee naar de dokter gegaan en ik heb veel fysio gehad. Dat hielp voor geen ene meter en de pijn bleef maar. Nu ben ik in de kerstvakantie maar weer naar de dokter gegaan en ik heb ook verteld dat de pijnklachten nu ook duurtrekken naar mijn nek en naar mijn heupen. Daarom heeft ze me doorverwezen naar de revalidatiearts, waar ik 8 februari voor het eerst heen moet. De dokter zegt dat dat moet gaan helpen alleen ik heb er weinig hoop in aangezien ik echt 24/7 veel pijn heb. Ik ben benieuwd...