Griep/keelpijn en naar de huisarts?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 06:32

Uitzieken.

Alleen 2 jaar geleden was een uitzondering. Toen was ik zó ziek van de griep (al een paar dagen hoge koorts van tussen de 39.5 en 40.5 graden) dat we de huisarts gebeld hebben. Hij zei hij de dag erna hij zou bellen en als het niet gezakt was hij langs zou komen. Gelukkig was de dag erna de koorts wat gezakt en was het niet echt meer nodig. Daarna nog wel zeker een week op bed gelegen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:46

Ik ga eigenlijk ook nooit naar de huisarts als ik griep of keelpijn heb.

2 jaar geleden echter ging ik ook niet. Tot ik op een gegeven moment zo'n dikke keel had, dat ik bijna niet meer kon slikken. Kreeg er ook koorts bij. En toen bleek ik Pfeiffer te hebben, was maar goed ook dus dat ik gegaan was ;). Al kon de huisarts verder weinig doen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 09:26

Letizia schreef:
Heb je het over griep of over verkoudheid (met evt griepverschijnselen)?
Want als je echt griep hebt, ben je flink ziek en voor mensen met een al iets zwakkere gesteldheid zoals ouderen, kinderen, mensen met luchtwegaandoeningen is dit gewoon risicovol en is een doktersbezoek niet verkeerd.
Je kan ook goed beroerd zijn van een verkoudheid, koorts, rillerig, pijnlijke spieren en gewrichten, hevige keelpijn, nou ja etc iedereen heeft het weleens. Daarmee hoef je niet gelijk naar een dokter te rennen, veel drinken, goed paracetamol gebruiken en meestal knap je binnen 'n paar dagen flink op.
Hoesten kan je beter niet te lang doen, maar tegenwoordig zijn er zat spullen daarvoor die je bij de drogist kan kopen, weet alleen wel wat je koopt (bv geen hoestsiroop met codeïne bij hoest met slijmen)

Maar dan is de lijn tussen griep en verkoudheid wel heel klein. Ik noem verkoudheid altijd loopneus, keelpijn, dat soort klachten. Bij koorts en pijnlijke spieren denk ik toch eerder aan griep. Maar ik ben natuurlijk geen huisarts :P
Wat je zegt ben ik wel met je eens over ouderen en kinderen enzo, dat zei ik ook al :j

Letizia

Re: Griep/keelpijn en naar de huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:33

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 09:35

Toch wel wat ik dacht kwa onderscheid dus met de koorts en spierpijn enzo :j Maar met een verkoudheid lijkt me dat je sowieso niet naar de huisarts gaat... Al hoorde ik dus laatst van mensen die dan 4 dagen keelpijn hebben en dan al naar de huisarts gaan omdat het toch wel erg lang duurt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:48

Ik ga ook bijna nooit naar de dokter. Vorig jaar was ik echter al een behoorlijke tijd zwaar aan het hoesten. Ben toen wel naar de ha geweest (was al even niet geweest want toen ik vroeg naar welke van de bij mij bekende locaties ik moest vertelde de dokterassistente dat ze al ruim 2 jaar in een nieuwbouw pand zitten). Ik bleek toen kinkhoest en een lichte/ beginnende longontsteking te hebben. Twee weken erna zat ik weer bij de ha voor een receptje diclofenac omdat ik mijzelf gekneusde ribben had gehoest :')

Maar voor een gewoon griepje, nee voor mij als gezonde jonge vrouw is dat niet nodig!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:50

De ene keelpijn is de andere niet, ik zou er ook niet snel mee naar de huisarts gaan, maar december 2011 heb ik het toch gedaan, ik had zo'n onwijze pijn, stem was kwijt, eten en drinken was eigenlijk niet te doen. Al dagen aan de trachitol en strepfen, daarnaast 4x2 paracetamol en niks mocht baten, 'n keer stopt het. Vermoedelijk kwam het door de Sjogren die ik heb, dat het zo ondragelijk werd, hierdoor was m'n keel helemaal droog geslagen, geen ontsteking dus, de huisarts vond het jammer, want daarom kon ze niks voor mij betekenen.
Maar normaal red ik het met de bovenstaande medicijnen prima.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:19

ashley1 schreef:
4 x buisjes gehad Blue_Eyes?
Zijn ze er dan iedere keer uitgekomen en zijn er dan steeds nieuwe geplaatst?

Ja, dat is normaal. Ze groeien er met een halfjaar tot negen maanden uit. En dan plaatsen ze weer, als blijkt dat de klachten niet opgelost zijn. Voor mijn dochter was dat ieder jaar ongeveer.

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:21

Als ik een keelontsteking heb, duurt die bij mij vaak langer dan 4 weken, dan ga ik toch wel even naar de huisarts. Laatste keer had ik echt een AB-kuur nodig om de keelonsteking na 6 weken (!) weg te krijgen. Als ik iets haat is het een keelontsteking :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:28

Als je slikproblemen hebt bij keelpijn, is het wel raadzaam om de huisarts te bellen.
Ik verbaas me idd wel eens over mensen die bij ieder pijntje etc. naar de huisarts rennen.
Meestal geeft de huisarts het advies dat ik zelf ook kan bedenken: rustig aan doen, goed op de signalen van je lijf letten.
Het lijf heeft tijd en energie nodig om te kunnen werken aan herstel.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:34

Ik ben sinds vrijdag geveld door de griep, heb koorts, kan niet slikken van de keelpijn, hoest mijn longen uit mijn lijf en doe niets anders dan slijm ophoesten. Ik overweeg toch om morgen even een afspraak bij de ha te maken. Niet vanwege de griep maar ik heb astma kan mijn medicijnen niet innemen zonder over te geven (sorry). Heb in 2011 tot 3 keer toe longontsteking gehad, waar ik dus astma aan over gehouden heb. Ik laat nu liever even mijn longen na kijken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:15

Als ik keelontsteking heb met enkele dagen koorts die blijft aanhouden dan ga ik wel naar de huisarts.

Ik ga alleen naar de huisarts voor iets wat niet uit zichzelf weg zal gaan.
Voor een griepje ga ik de dokter dan ook echt niet lastig vallen tenzij er flinke en blijven koorts bij komt kijken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:46

Ik ga zelden met keelpijn naar de huisarts, behalve die ene keer dat het leek als of er twee tennisballen achter in mijn keel zaten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:51

Waarom zou je de dokter lastig vallen als je een afspraak maakt? Ze hebben liever dat je komt zodat zij een baan hebben en betaald worden dan dat iedereen ziek thuis blijft.
Voor een griepje ga ik niet langs, maar zo gauw ik denk dat het keelontsteking is ga ik mooi zsm een AB kuurtje halen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:57

Ik ga nooit naar de huisarts voor een griepje of keelpijn, dus aan mij ligt het niet dat de verzekeringspremies onbetaalbaar worden. Ik zou met met èchte griep me waarschijnlijk te ziek voelen om ook maar te durven dènken aan een moeizame tocht naar de huisarts.
:')

Ik vermoed dat al die mensen die met "griep" naar de huisarts gaan (hoe is het mogelijk dat ze daartoe in staat zijn) gewoon een forse verkoudheid hebben.
En voor keelpijn, ja dahag, tenzij je stikt doordat je keel zo extreem is opgezet, heeft het geen enkele zin:
een onbehandelde griep of keelpijn duurt 1 week, en als de huisarts het behandelt duurt het maar 7 dagen.

Even voor de duidelijkheid: voor mensen met astma oid is het een ander verhaal natuurlijk.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:24

Doubtless schreef:
Waarom zou je de dokter lastig vallen als je een afspraak maakt? Ze hebben liever dat je komt zodat zij een baan hebben en betaald worden dan dat iedereen ziek thuis blijft.
Voor een griepje ga ik niet langs, maar zo gauw ik denk dat het keelontsteking is ga ik mooi zsm een AB kuurtje halen.

Omdat mensen die wel iets serieus hebben dan een dag moeten wachten omdat er geen plek meer is.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:37

Wij worden ook platgebeld door de patienten omdat er een griep heerst.. En ja hoevaak je ook uitlegt dat er niks voor de griep is (voor 'gezonde' mensen, die niet in de risicogroep vallen met longziekten/luchtwegproblemen, hartziekten enz) de mensen willen nog wel naar de huisarts. Mensen kunnen tegenwoordig niet meer ziek zijn en als het langer aanhoudt dan 1 week wordt de huisarts gebeld (let op: ik scheer hier niet alle mensen over 1 kam!). Een griep is een virus, net zoals verkoudheid etc. Er is geen enkele antibiotica die helpt tegen een virus.. Dus ja wij geven (na het uitgebreide uitvragen) ook advies als we geen 'alarmsymptomen' horen.

Bij een keelontsteking neem ik zelf ook een kuur hoor. :) ik ga niet thuisblijven om een keelontsteking en wil wel gewoon aan het werk. :')
(Maar goed, ik zit dicht bij het vuur: mijn baas schrijft dan een kuur uit voor mij omdat hij anders zonder personeel zit. :P )

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:39

Zelf zit ik nu 3 dagen met koorts. Maar ik blijf lekker uitzieken.

Virus gaat vanzelf af, want die kan zich niet vermenigvuldigen :) (net geleerd met biologie)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:42

Ik vind het onzin hoor om ermee naar een huisarts te gaan, gewoon uitzieken en dan is het weer beter.

Het is anders als het hier om kleine kinderen gaat of ouderen en uitgedroogd zijn doordat ie aan de dunne is en almaar aan t overgeven is ofzo.

Maar voor een verkoudheid en of koorts welnee dat is onzinnig.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:44

Ik heb nooit een klein beetje keelpijn, maar direct enorm veel. Zodra ik ga liggen krijg ik geen lucht meer en lig ik de hele nacht wakker van het hoesten en het snakken naar adem. Dan ga ik uiteraard naar de HA, AB kuurtje en ik kan er weer tegenaan.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:45

Ik ben 1 keer met griep naar de huisarts gegaan, maar toen had ik al 2 dagen, als volwassende zijnde, 41 graden koorts -O- . Verder worden de meeste verkoudheidsvirusjes al snel 'griep' genoemd, maar sindsdien weet ik pas wat de echte griep is.

Dus nee, niet naar de dokter dus.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:51

Ik lees hier vanalles over thuis uitzieken? Hebben jullie geen job dan? Als ik thuis wil uitzieken moet ik wel even naar de HA voor een attestje voor het werk.
Dat is dan ook de enige reden om langs de HA te gaan. Medicijnen helpen niet tegen een virusje maar als ik te beroerd ben om te werken. Ja dan ga ik langs de HA.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:51

ik ga helaas bijna elke keer met een keelontsteking naar de HA, meestal is een normale AB-kuur van 5 dagen ook niet voldoende en zijn mijn bovenste luchtwegen zo geïrriteerd dat ik continue hoest. En bij verkoudheid moet ik heel erg opletten dat het geen sinusitis wordt.

Op m'n werk sturen ze iedereen met teveel snot of een vervelende hoest naar huis en jammer genoeg is het systeem bij ons zo dat je voor elke afwezigheid een attest van de HA moet hebben...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:52

Yontheke schreef:
Ik lees hier vanalles over thuis uitzieken? Hebben jullie geen job dan? Als ik thuis wil uitzieken moet ik wel even naar de HA voor een attestje voor het werk.
Dat is dan ook de enige reden om langs de HA te gaan. Medicijnen helpen niet tegen een virusje maar als ik te beroerd ben om te werken. Ja dan ga ik langs de HA.

Scholier :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:56

In Nederland hoef je geen verklaring van je huisarts te hebben om ziek thuis te blijven :)
Moet wel zeggen dat ik me niet kan heugen wanneer ik voor het laatst ziek thuis ben geweest, zeker niet voor een verkoudheid :n