Waterpokken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:18

Mooi vervelend dat je het hebt, maar helaas niks aan te doen. Dat jonge kinderen nog welkom zijn op een KDV snap ik wel. Kleintjes hebben er vaak ook niet veel last van en voor de meeste mensen geldt dat als je het eenmaal gehad hebt, je het niet weer krijgt. Voor (jong)volwassen vind ik dat een heel ander verhaal.

Ik was 16 toen ik het kreeg. Zuslief had het ook zo, maar was er minder ziek van. Ik ben er echt ziek van geweest, zat ook helemaal onder de blaasjes, hoge koorts en wat een jeuk..... Ben dat echt na al die jaren niet vergeten.
Probeer niet te krabben. Ik douchte het liefst meerdere keren met lauw of zo koud mogelijk water en idd mentholpoeder. Ondanks dat ik niet krabte, heb ik wel een paar littekens overgehouden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:22

Raponsje schreef:
Froukje1993 schreef:
Er niet blij mee zijn is wat anders, maar ze mogen je officieel niet weigeren om je waterpokken in NL.
Kijk, ik heb ook heus wel m'n bedenkingen als een ouder hun kind vol met waterpokken naar school/de crèche stuurt, daar ben ik ook niet blij mee maar we mogen ze niet weigeren. :n Valt bij de wet onder het mom, iedereen zal ze toch ooit wel krijgen dus dan maar gelijk als ze nog op school zitten.

Een kind is wel wat anders dan een volwassene.
Waterpokken is namelijk een kinderziekte en daarom voor kinderen alleen erg vervelend. (Was al kind uiteraard not amused hier mee)

Bij volwassenen is het geen onschuldige ziekte.
Er sterven hier per jaar zo'n 90 volwassenen per jaar aan de waterpokken en veel volwassenen met waterpokken eindigen in het ziekenhuis doordat ze door de waterpokken ernstige longontsteking oplopen.

Weet ik, maar zo denkt de wetgeving hier helaas niet. Wat dat betreft is het bij jullie een stuk beter geregeld. Als je wilt kun je hier in Nederland er een rechtszaak om aanspannen en nog winnen ook, erg krom dus als je bekijkt wat je er als volwassene aan over kunt houden.

Raponsje

Re: Waterpokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:24

Ik vind dat echt raar dat een baas iemand met waterpokken gewoon zou laten zitten op kantoor bijvoorbeeld.

Stel je voor dat je een zwangere vrouw op kantoor hebt die daardoor haar kindje verliest of een kindje krijgt met afwijkingen.

Hoe het hier met kinderen geregeld is weet niet eerlijk gezegd.
Op een kinderdagverblijf werken uiteraard ook volwassenen dus die zouden ook blootgesteld worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:09

Als mijn collega of klasgenoot met waterpokken niet naar huis word gestuurd dan ga ik zelf wel naar huis, ik bedank ervoor zeg maar.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 17:23

*Terug naar de huisarts assistente gegaan en gevraagd of het besmettelijk is nu ik ze al heb*

Nee, dat is een fabel. De 3 dagen voor dat je de pokken krijgt te zien, kan je iemand aan steken. Dus dan weet je het zelf ook niet. Mensen die imuun ervoor zijn geworden kunnen de ziekte, ook gewoon bij zich dragen zonder er ziek van te worden. Dus die kunnen je ook aansteken. Dus eigelijk kan je de hele dag bij wat dan ook aan gestoken worden. En alleen mensen die de pokken hebben en zichtbaar zijn dus, is niet besmettelijk.

;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:30

Toch zijn ze wel besmettelijk wanneer je ze kunt zien.

Pas wanneer er korstjes opzitten zijn ze niet meer besmettelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:30

Niet naar school gaan, gewoon thuis uitzieken. Heb ze op m'n 35e gehad en ben erg ziek geweest.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:16

Ik heb nu nog geen koorts (zit op 37,2) en met paracetemols op voel ik me gewoon normaal alleen jeukt het overal :')
Ik kan nou eenmaal geen veel school missen, dus ik zal dan toch gewoon moeten. Als ik koorst krijg of mezelf helemaal open krab en het er niet meer uit ziet blijf ik thuis.
Ik neem aan dat de assistente wel weet wat voor advies ze geeft :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:18

vosje456 schreef:
Ik heb nu nog geen koorts (zit op 37,2) en met paracetemols op voel ik me gewoon normaal alleen jeukt het overal :')
Ik kan nou eenmaal geen veel school missen, dus ik zal dan toch gewoon moeten. Als ik koorst krijg of mezelf helemaal open krab en het er niet meer uit ziet blijf ik thuis.
Ik neem aan dat de assistente wel weet wat voor advies ze geeft :j

Talkpoeder/mentholpoeder! Echt een aanrader om de jeuk te verminderen en jezelf er nog enig sinds van te weerhouden om je open te krabben.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:20

Thanks!
Ik heb nu ook een schuim iets van de apotheek en dat ik ijskoud als je het erop doen en helpt tegen de rode plekken weg te krijgen die erom heen zitten. Erg fijn spul, dat mag ik om de 3uur gebruiken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:24

Doktoren zeggen allemaal dat waterpokken besmettelijk zijn tot er korstjes op zitten.

Zou met zoiets risicovols dus echt niet naar school gaan.
Kan me niet voorstellen dat je het op je geweten wilt hebben dan klasgenoten longontsteking hersenvliesontsteking of zwangere vrouwen bij jou in de trein coupe hun kind verliezen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:35

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:38

Kijk maar eens op waterpokken.org

De wondjes en pokken.zijn niet besmettelijk maar je kunt zo makkelijk zien tot wanneer je een besmettingsgevaar bent.
TOT 7 dagen na de eerste bultjes kun je mensen besmetten.
Na 7 dagen zijn de pokken vaak ook uitgedroogd maar kun je nog steeds last hebben van koorts en jeuk.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:41

Die zegt weer totaal iets anders, die heeft met uitademen al besmettingsgevaar.
Naja, ik kijk maar hoe het loopt. Nu weekend en maandag zie ik wel weer.