Ervaringen met TENS-pijnbestrijding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:07

APS is wel prijzig zeg, zo'n apparaat is zo 1000 euro.
Nee ik houd het wel bij mijn tens van 25 euries, bevalt prima. :Y)

Lowara

Re: Ervaringen met TENS-pijnbestrijding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:40

Ik gebruik ook een TENS apparaat, nu ongeveer een maand.
Heb hem gekregen nadat 2 ziekenhuizen geen behandelingen meer hadden voor mij, en ik via de pijnkliniek in Nijmegen de TENS kreeg als laatste optie ( andere optie was morfine, maar wilden ze liever mee wachten vanwege mijn jonge leeftijd)

Ikzelf heb er wisselende meningen over. Ik geef toe... Het apparaat werkt...
Maar het werkt dus met stroom, die op een bepaalde zenuwgroep wordt gezet.
Deze zenuwen zijn andere dan je pijnzenuwen, en ' overschreeuwen' dus je pijn omdat je hersenen voornamelijk die stroom voelen en registreren
Klinkt prima..is niet grappig :=

Man.. Ten eerste blijven die draden ( bij mij 2 op mijn rug en ribben) werkelijk overal achter zitten,waardoor je ze eruit trekt en steeds een klap stroom krijgt ( voelt aan als een hete sigaret op je huid)

BH's dragen? Forget it.. Die ijzerdraden in je BH geleiden als een tierelier, dus je bent als je ze bv op je rug doet in de buurt van je BH, gedoemd om sport BH's te dragen

En het mooiste; het onfunctionele grote apparaat zelf. In je zak doen?? Veeeeeeel te groot :=
Aan je broek hangen? Nou.. Succes.. Met paardrijden, autorijden en fietsen verlies je dat kreng om de haverklap. Bij je kleding heb je of een grote boggel onder je trui, of je moet hem onflatteus eroverheen hangen.

Soms wordt het apparaat qua gevoel je ook gewoonweg teveel. Jeuk, kriebels, pijn, irritaties.... Ik heb hem nu zo'n 12 tot 15 uur per dag om,maar ben blij als hij in de avond af mag :j
Maar ja.. De pijn is er wel een stuk minder van geworden, kan zelfs weer een beetje trainen en rijden ( kon ook meer dan een jaar helemaal niet rijden), dus we houden het apparaat, en heb zelfs een aanvraag liggen bij de KNHS om ermee te mogen starten met dressuur.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:59

Geen last van Lowara het lostrekken.
Ik doe ze in mijn nek normaal en dan de draad onder mijn kleding en die van mij gaat gewoon in mijn zak. :)
Als ze los zitten is het idd niet fijn, dat is au ja. Ze moeten goed contact maken.
Zelf draag ik ook een normale BH, geen probleem maar ze zitten daar ook niet.
Wel heb ik gel sinds een week waarmee ze nog veel beter blijven zitten als het al deed.
Oudere plakkers gaan zo veel langer mee met optimaal resultaat.

Ik heb het echt niet als hinderlijk ervaren het bij me dragen. :)
Wel lastig, misschien eens kijken voor een kleinere anders? Hoe groot is die van jou precies?
Die van mij is 13 bij 7 en 2.5 cm dik. Heb broeken met ruime zakken en dat past zo.
Bij de paarden gaan de elektroden onder mijn kleding door en mijn zak in.
Op mijn onderrug maak ik het te lange stuk gewoon vast met een vuilniszak bindertje. :)

Irritaties ook geen last van, totaal niet zelfs.
Maar ik heb ook geen idee wat jou klachten waren hoor.
Ik heb natuurlijk in principe niets qua ernstige dingen, behalve fybromyalgieklachten.
Kan me voorstellen dat het met een echte beschadiging wel anders is, maar het verschilt ook per persoon begreep ik.

Waar heb jij last van?
Ik heb naast dit nog wel andere maatregelen genomen trouwens.
Ben ook op een strak dieet voor mijn pijn en nog wat andere dingen.
Die voedselallergie heeft echt enorme invloed gehad bij mij op mijn rug en lijf. -O-
An sich was het dus al stukken beter daar mee, maar gewoon niet genoeg.
Verder is stress ook een grote factor, en alles bij elkaar pak ik aan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:12

De gel.. Wat is dat precies?? Bij mij gaan de plakkers ongeveer 4 dagen mee, als dat langer zou kunnen, zou perfect zijn :j

Ik heb sinds oktober 2011 onverklaarbare pijnklachten bij mijn ribben. Lange tijd gedacht dat ze gekneusd of gebroken waren, maar is vermoedelijk een zenuw die beklemd zit.
Heb bijna een jaar in de ziektewet gezeten, en hoewel ik sinds september weer werk, toch de keuze moeten maken om per 1 april te stoppen met werken. Kan het fysiek niet meer aan helaas.

Behalve hulp in de huishouding en met mijn paarden, krijg ik binnenkort haptonomie om mij te leren ontspannen, omdat alles op mijn rug volledig vast zit door de pijn.

Wil liever geen pijnmedicatie omdat overbelasting meer pijn geeft, en ik wil voelen wat mijn grenzen zijn.
Mijn TENS is trouwens bij de pijnkliniek erop gezet, en heb elke 4 weken contact met zowel de fysio als de behandelend arts daar, om te kijken hoe het gaat.

Hoe heb jij hem aangemeten? Want ik merk wel dat als ik met de plakkers 5 cm naast de juiste plekken zit, het al niet werkt bij mij

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 22:36

Ik heb Carbomeer-watergel 1% gekregen bij de apotheek, echte Tens-gel hadden ze daar niet.
Dat bestaat ook weet ik, is wel duurder dus ik heb dit eerst getest.
Toen zeiden ze dat dit ook wel gebruikt werd, of aloe vera gel.
Dit kost 5 euro voor 100 gram en is huidverzorgend.
Ik heb plakkers van Medi-Hightec, daar zit een soort foam achtig laagje op.
Dat droogt uit en dan plakt het slecht, met die gel blijft die laag goed plakken en blijven ze vochtig.
Ik doe nu al 5 weken met 4 plakkers die ik soms even afwissel.
Na een paar dagen worden ze te sompig en dan laat ik ze drogen een nacht en dan zijn ze weer goed.
Met de gel heb ik geen problemen meer dat het half vast zit ofzo.

Nu heb ik voor het eerst plakkers en elektroden besteld, 4 euro per 4 stuks voor 4x4 cm.
Elektroden omdat vogel er een gesloopt had, en omdat ik niet voorzichtig ben met de tens. :+

Heb jij al eens manuele therapie gehad?
Ik red het met scheefstand ook niet met alleen de tens dus ik ben gisteren bij de manueel geweest voor het eerst sinds tijden.
Was ziek geweest en mijn darmen wilden toen niet zo, en ik kreeg druk in mijn nek van mijn onderrug die geblokkeert zat.
Geen echte pijn, maar om erger te voorkomen.
Soms kom ik er tijden niet en soms moet er even iets gebeuren, dan heb ik meestal een buts gemaakt ofzo.
Haptonomie dacht ik meteen aan ook inderdaad, het proberen waard!

Ik heb die van mij niet aangemeten gekregen, ik heb die van mij gekocht en er zat een vel bij met plaatsen waar je kon plakken.
Toen heb ik er een boek bij gepakt en besloten ze heel laag in mijn nek te plaatsen aan beide zijdes van mijn wervelkolom.
Daar zitten veel zenuwen die allerlei kanten op splitsen zoals naar je armen, nek en bovenrug.
Voor mijn onderrug zitten ze ook aan beide zijdes van mijn wervels maar iets meer uit elkaar.
Heb ze ook iets hoger gehad, en dan op de triggerpoints van de brede rugspier.
Ook heb ik ze een keer op de triggerpoints van een spier bij mijn schouder gehad.
Die is uit de kom geweest en ik had pijn in mijn nek uit mijn schouder.
Voordeel is wel dat ik redelijke basiskennis heb, ik kan goed herkennen waar de pijn vandaan komt.
Daarbij kan ik ook prima zelf een en ander masseren en freubelen door een boek van http://www.triggerpointboek.nl
Zo heb ik ook goed geleerd waar pijn vandaan komt, en dat het niet per definitie altijd dezelfde oorzaak is.

Mooi balen is het wel voor je, maar ik zou als dat nog niet gedaan is eens een manueel laten kijken in overleg met de artsen.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:12

Helaas weet ik dat de pijn niet over zal gaan, medicatie moet tot minimum beperkt worden. In het verleden al eens met mijn revalidatie arts over tens gesproken. Denk dat het tijd wordt om dit weer op te pakken, want zoals het nu gaat..... nee, niet fijn. Dat bekende cirkeltje waar je in zit, tijd om te doorbreken!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 23:16

Dat was bij mij inderdaad ook dat cirkeltje.
Pijn geeft verkramping en die verkramping geeft nog meer pijn.
Tot je van onder tot boven vast zit en het helemaal niet meer weet.
Belangrijk is oorzaken vinden, andere dan regulier aangenomen wordt.
Zoals toch goed alles onder de loep nemen, je darmstelsel/voeding, longen/ademhaling, psychisch.
Bij mij heeft nooit iemand gelinkt naar mijn darmen, maar dat was wel het probleem.
Stress is ook een factor, ik let goed op dat ik psychisch stabiel blijf en zo nodig doe ik daar wat aan.
Uit die negatieve spiraal komen is zo belangrijk, dan ben je al een eind in je genezing opzich.
Dat is dan wel de alternatieve kijk natuurlijk, maar het is belangrijk.
Ongelukkig zijn geeft problemen met je lever energie, en die heeft ontzettende invloed op je spieren en pezen.
Dat klopt helaas wel, naar mijn ervaringen.

Ik weet niet of ik medicijnen mag, maar ik ben er gewoon geen voorstander van.
100mg diclofenac en 2 paracetamol helpt net om het randje eraf te halen, meer niet.
Dit hielp de eerste dag al meteen top, week echt een moeie rug gehad s'avonds maar dat was dat.
Kon spieren weer gebruiken die ik lang niet gebruikt had, ja dat wordt wel moe natuurlijk. :+

Wat heb jij Steenbok? Of wil je dat niet kwijt?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:31

Wat fijn dat je er goede ervaringen mee hebt, ik heb ook een apparaat thuis liggen maar gebruik hem verder niet.

Ik heb bij de bevalling gebruik gemaakt van de tens, wat een hel was dat dat deed zo zeer dat ik daar snel klaar mee was.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 13:32

Schijnt erg te verschillen, de een loopt er mee weg en de ander vindt het niets.
Ik kwam vanmorgen slecht mijn bed uit, reactie op de manueel nog.
Tens erop en diclofenac genomen, drie kwartier mijn bed in en ik was er weer eigenlijk. :)
Kon weer ontspannen en toen was het goed, opstartproblemen..
Manueel heeft goed huisgehouden blijkbaar, heeft even tijd nodig. :)

Ik ben er zo blij mee dat ik er zo nog een bij zou kopen.
Ben er ook niet heel voorzichtig mee, als ie ooit overlijdt dan koop ik wel een nieuwe.
Van iemand als jij bijvoorbeeld Mistral, daar heb ik die van mij ook van gekocht.
Apparaat was ook één keer gebruikt bij een bevalling.