Melk, gezond of juist niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:44

mayniac_val schreef:
Er zit in Nederland wel veel meer suiker in melk dan in andere landen, of niet?

Hoeveel precies?
Dan kan ik dat hier in Finland wel checken :)
Ik drink zelf veel melk, maaar da's meer omdat ik geen zin heb in vitamine D pillen en ik toch vitamine D moet binnenkrijgen via voedsel (zon schijnt haast nooit en is te zwak, alles moet dus via het eten/drinken komen)

Ibbel

Re: Melk, gezond of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:45

Hier dus 44 gram in een liter (4,4 gram per 100 ml). Wat staat er daar op een pak?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:46

De uitslag van de laatste leverantie is 4,6% lactose, 4,21% vet en 3,46% eiwit
Dus er wordt zeker geen suiker aan toegevoegd.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:47

Ik weet het ook niet zeker hoor, vandaar mijn vraagteken :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:48

LoveBodin schreef:
mayniac_val schreef:
Er zit in Nederland wel veel meer suiker in melk dan in andere landen, of niet?

Hoeveel precies?
Ik drink zelf veel melk, maaar da's meer omdat ik geen zin heb in vitamine D pillen en ik toch vitamine D moet binnenkrijgen via voedsel (zon schijnt haast nooit en is te zwak, alles moet dus via het eten/drinken komen)

Ik kwam er na even googlen wel achter dat dit alleen nut heeft als aan die zuivelproducten extra vitamine D is toegevoegd. Van nature zit er kennelijk niet zoveel vitamine D in melk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:51

Wel gezond zijn verzuurde melkproducten, met mate. Daar is de lactose lager in.
Kwark, yoghurt, kefir, biogarde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:53

Zit nogal een verschil tussen melk uit een pak van de supermarkt of verse koeienmelk (of schaap, geit etc.)
Ik vind het een beetje jammer dat het allemaal weer word gezegd dat het slecht voor je is, melk uit pak is troep, kan je geen eens melk meer noemen want het is net water en totaal niet te vergelijken met verse melk.
Ik heb meerdere mensen bij mijn ouders op de boerderij verse melk laten proeven en allemaal vonden ze het lekker terwijl ze uit pak niet te drinken vinden.
Maar goed als melk niet goed voor je is, is kaas en boter dus ook niet goed voor je?!?
Van oorsprong wel of niet melk drinken heeft er niks mee te maken, van oorsprong dronken we ook geen frisdrank en ga zo maar door.

Kortom ik vind het erg jammer dat nu weer gezegd word dat melk slecht voor je is, laat ze dan eerst maar met keiharde bewijzen komen... Ik drink er nog een glaasje verse koeienmelk om, proost!!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:54

LoveBodin schreef:
mayniac_val schreef:
Hoeveel precies?

Ik kwam er na even googlen wel achter dat dit alleen nut heeft als aan die zuivelproducten extra vitamine D is toegevoegd. Van nature zit er kennelijk niet zoveel vitamine D in melk.

Suiker weet ik niet uit m'n hoofd (zit nu op school), vitamine D echter wel. 20% van de aanbevolenhoeveelheid in 100ml melk :). Dus 2 glazen en je bent haast klaar

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:55

Annickkii schreef:
Zit nogal een verschil tussen melk uit een pak van de supermarkt of verse koeienmelk (of schaap, geit etc.)
Ik vind het een beetje jammer dat het allemaal weer word gezegd dat het slecht voor je is, melk uit pak is troep, kan je geen eens melk meer noemen want het is net water en totaal niet te vergelijken met verse melk.
Ik heb meerdere mensen bij mijn ouders op de boerderij verse melk laten proeven en allemaal vonden ze het lekker terwijl ze uit pak niet te drinken vinden.
Maar goed als melk niet goed voor je is, is kaas en boter dus ook niet goed voor je?!?
Van oorsprong wel of niet melk drinken heeft er niks mee te maken, van oorsprong dronken we ook geen frisdrank en ga zo maar door.

Kortom ik vind het erg jammer dat nu weer gezegd word dat melk slecht voor je is, laat ze dan eerst maar met keiharde bewijzen komen... Ik drink er nog een glaasje verse koeienmelk om, proost!!

En waar zijn jouw bewijzen dan :)?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:02

Wij drinken ook amper melk hier thuis, een beetje gebruik ik tijdens het koken en af en toe yoghurt of pudding. Mijn dochter (geadopteerd uit China) is lactose-intolerant en krijgt er eczeem van. Zelfs het beetje melk wat ze via het eten binnenkrijgt zorgt ervoor dat de eczeem niet helemaal verdwijnt...
Overigens zijn we allemaal gezond en hebben geen tekorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:03

En klopt, frisdrank is idd niet goed voor je

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:04

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:04

LoveBodin, ik heb gevonden dat je 400 IU nodig hebt en dat gewone koemelk zo'n 5-35 IU/liter bevat. Dus ik weet niet waar jij jouw informatie vandaan haalt? Of dat moet gaan over melk waar vitamine D aan is toegevoegd, dan kan het wel kloppen wat je zegt.

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:05

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:07

DaniBanani schreef:
Met gezond verstand kom je al een heel eind.
Er is geen enkel ander zoogdier wat de moedermelk van een ander zoogdier drinkt. En er zijn massa's mensen die nooit melk drinken en geen aantoonbare klachten hebben. Noodzakelijk voor de gezondheid is het dus alvast niet. Er zit niets in wat echt schadelijk is voor je gezondheid, voor zover ik weet - echt ongezond is het dus ook niet. Rest alleen de vraag of het wel iets positiefs voor je gezondheid kan doen. Ik heb net even snel een onderzoek opgezocht (http://ajph.aphapublications.org/doi/pd ... H.87.6.992, al weet ik niet of jij daar toegang toe hebt) waarin blijkt dat het regelmatig drinken van melk (2 glazen per dag) bij volwassenen niets doet ter versteviging van je botten. Dit is een 12-jarig onderzoek dus je mag er vanuit gaan dat het enige validiteit heeft. Bij onderzoeken naar melkinname van kinderen blijkt, zoals Ineke al aangeeft, dat het wél bijdraagt aan stevige botten.

Ok Bedankt. Zoiets zocht ik dus. Heb er alleen even snel doorheen gebladerd (ben aan het werk) maar zal het met interesse lezen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:10

Even ter verduidelijking... ik zocht dus echt info over onderzoek als bovenstaand vanuit nieuwsgierigheid omdat van twee kanten argumenten worden aangevoerd, die niet altijd even sterk onderbouwd zijn.
De vraag kwam voort uit pure nieuwsgierigheid.

Grappig is dezelfde tegenstellingen hier in de discussie tegen te komen.
Nu ging het mij dus niet om die discussie, maar om feiten, maar ik vind het verder prima.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:12

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:21

_Tara_ schreef:
LoveBodin, ik heb gevonden dat je 400 IU nodig hebt en dat gewone koemelk zo'n 5-35 IU/liter bevat. Dus ik weet niet waar jij jouw informatie vandaan haalt? Of dat moet gaan over melk waar vitamine D aan is toegevoegd, dan kan het wel kloppen wat je zegt.

Achterop het melk pak :)

Er zit hier in (lactose-vrije, kon geen ander vinden) 3,1 gram suiker in 100ml melk. Wel minder dus

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:49

Grote kans dat aan die melk dan vitamine D is toegevoegd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:19

LoveBodin schreef:
Er zit hier in (lactose-vrije, kon geen ander vinden) 3,1 gram suiker in 100ml melk. Wel minder dus

Ja, dat is logisch. Lactose = melksuiker. Als je dat er uit haalt, wordt de hoeveelheid suiker minder. Verbazingwekkend dat er nog suiker in zit, bij mijn weten is alle suiker in melk lactose.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:34

Aah oke! Dat wist ik niet! Raar dat er inderdaad nog suiker in zit dan
Ik zal als ik thuis ben wel kijken naar de gewone melk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:43

Eerlijk gezegd vind ik het wel raar dat wij volwassenen melk drinken wat bedoeld is voor een babykoe (kalf).

Dus ik denk niet dat dat de bedoeling is en dus voegt t niks toe aan de gezondheid voor de mensen???

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:52

Weet je wat nou interessant is? Je verhaal klopt helemaal maar doordat wij mensen instaat zijn om melk van andere diersoorten te verdragen zijn wij zover gekomen als dat de moderne mens nu is. Het is 1 van de cruciale punten geweest voor de overleving van de mensheid. Ik zou dus juist zeggen: wij realiseren ons niet half hoe belangrijk het ooit is geweest.

Ibbel schreef:
In NL is er een enorme melklobby die melk promoot met dat het zo gezond is. Nederlandse mensen zijn de grootste melkconsumenten ter wereld, omdat we zo'n enorme melkindustrie hebben. En de VS zal vermoedelijk nummer 2 zijn, daar hebben de NL hun melkindustrie naar geexporteerd tijdens de emigratiegolf.

Biologisch gezien is het simpelweg 'abnormaal' melk te drinken na het afspenen. Geen diersoort doet dat, sterker nog, het mechanisme van afspenen wordt gestart door groeiende lactose-intolerantie. Volwassen dieren verdragen geen melk meer.
De mens is het enige dier waarbij dat mechanisme grotedeels is verdwenen (bij caucasische rassen tenminste, bij negroide en aziatische rassen komt het nog heel veel voor). Daarbij is de mens ook nog eens het enige dier dat melk van een andere diersoort drinkt. Biologisch gezien is het niet noodzakelijk melk te drinken op volwassen leeftijd. Daarmee zou je hard kunnen maken dat het niet gezond is. Net als suiker/snoep eten - dat is ook niet noodzakelijk om binnen te krijgen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:55

chocobroodje schreef:
Weet je wat nou interessant is? Je verhaal klopt helemaal maar doordat wij mensen instaat zijn om melk van andere diersoorten te verdragen zijn wij zover gekomen als dat de moderne mens nu is. Het is 1 van de cruciale punten geweest voor de overleving van de mensheid. Ik zou dus juist zeggen: wij realiseren ons niet half hoe belangrijk het ooit is geweest.

Ibbel schreef:
In NL is er een enorme melklobby die melk promoot met dat het zo gezond is. Nederlandse mensen zijn de grootste melkconsumenten ter wereld, omdat we zo'n enorme melkindustrie hebben. En de VS zal vermoedelijk nummer 2 zijn, daar hebben de NL hun melkindustrie naar geexporteerd tijdens de emigratiegolf.

Biologisch gezien is het simpelweg 'abnormaal' melk te drinken na het afspenen. Geen diersoort doet dat, sterker nog, het mechanisme van afspenen wordt gestart door groeiende lactose-intolerantie. Volwassen dieren verdragen geen melk meer.
De mens is het enige dier waarbij dat mechanisme grotedeels is verdwenen (bij caucasische rassen tenminste, bij negroide en aziatische rassen komt het nog heel veel voor). Daarbij is de mens ook nog eens het enige dier dat melk van een andere diersoort drinkt. Biologisch gezien is het niet noodzakelijk melk te drinken op volwassen leeftijd. Daarmee zou je hard kunnen maken dat het niet gezond is. Net als suiker/snoep eten - dat is ook niet noodzakelijk om binnen te krijgen.

Hmm, dan wel in de westerse wereld he. In gebieden met weinig veeteelt gaat dit niet op, simpelweg omdat zij geen melk tot hun beschikking hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:57

@chocobroodje
Bijna alle chinezen zijn lactose intolerant, omdat men daar geen melk drinkt.
Blijkbaar is dat dus geen belangrijk gegeven voor het overleven van de mens.