Ik heb een jaar geleden al mijn verstandskiezen eruit laten halen. De laatste twee gingen er de dag voor kerst uit en ik heb heerlijk meegegeten met ons kerstdiner!
Hiervoor ben ik wel naar de kaakchirurg geweest. De eerste keer vond ik het vreselijk eng maar het viel me zo mee! Ook later bijna geen last van gehad (wel gehecht). Daarna ben ik nog twee keer geweest, één keer voor de andere onderin en de laatste keer voor twee boven. De verdoving werd bij mij in mijn verhemelte gedaan en dat was inderdaad niet zo'n lekker gevoel
Ik raad het iedereen aan om ze er zo vroeg mogelijk allemaal uit te halen. Hoe langer je wacht (25+) hoe moeilijker ze eruit gaan en hoe meer last je ervan krijgt. Het is bijna zeker dat je ooit in je leven last gaat krijgen van je verstandskiezen en dan zitten ze muurvast in je kaakbot. Op jonge leeftijd is dit nog niet helemaal 'uitgehard' en gaan ze er dus veel makkelijker uit. Helaas ken ik genoeg mensen die dit niet gedaan hebben en er heel veel last van hadden toen het eenmaal ging ontsteken.
Het is op dat moment inderdaad wat minder, maar hoe langer je het uitstelt, hoe erger het wordt. Last ervan krijgen zul je ooit wel, alleen is het dan op de meest onhandige tijden (vakanties, kerst etc), nu kan je het nog een beetje plannen!
Edit: daarnaast scheelt het ook aanzienlijk in de portemonnee. Bij mij werd het vergoed tot mijn 18e en later niet meer. Dan word je verstandskiezen laten trekken een duur grapje