Kiezen? weight watchers vs. Koolhydraatarm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Kiezen? weight watchers vs. Koolhydraatarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:39

Ik heb geen overgewicht maar kan met KH arm ff snel een paar kg kwijt raken.
Gezond is het niet,een beetje letten op goede en slechte KH kan geen kwaad maar iedereen heeft KH nodig.
WW is prima om af te vallen.Je leert nadenken over Kcal en gaat bewuster eten.
Om blijvend af te vallen zul je toch echt je leefpatroon en eetpatroon om moeten gooien.
Wat goed helpt om inzicht te krijgen in je eetpatroon is een dagboekje bijhouden van alles wat je eet en aan sport doet.
Dan kun je de Kcal uitrekenen die je gegeten hebt en kun je dus zelf ook andere keuzes gaan maken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:40

MarjaG schreef:
Ik ben heel tevreden over koolhydraat arm (maar dan wel met modifast protiplus). Ben er 20 kg mee afgevallen en heb absoluut geen klachten.

Heb jij dan ook dat 3.2.2 schema aangehouden? Dat staat mij zo tegen van modifast.

En kan er iemand aan mij uitleggen wat dan nu het risico van KHA precies is? Ik ben zoekende naar een dieet :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:44

Ketose is heel belastend voor je nieren.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:24

Mijn voedingspatroon/leefgewoonte heb ik mbv een dietiste aangepast. En dat is echt niets bijzonders. Jammer wanneer iemand een slechte ervaring heeft met een dietiste want er zijn ook echt goede.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:42

Ik heb dat schema inderdaad aangehouden, maar dan in het weekend wat minder streng dan zij aangeven. Vind het op zich prima te doen. Maak regelmatig soep van tomaten en paprika en doe daar dan wat magere kwark of huttenkase en groene kruiden in. Vind ik jammie....

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:07

Ik vind het wel lastig om te kiezen.
Een beetje voorspoedig resultaat helpt me om mijn motivatie te behouden.
Als ik niet afval, of minder dan raak ik ook gauw mijn motivatie kwijt.

Ik mis nu bijvoorbeeld fruit, ik probeer nu in ketose te komen (1e week pas) maar weet niet of ik dat ga redden.
Lastige met kha is ook je darmwerking die flink achteruit gaat, maar het resultaat is weer wel mooi.
Ben bang dat ww weer te mild voor me is..

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:13

Adin schreef:
Ik vind het wel lastig om te kiezen.
Een beetje voorspoedig resultaat helpt me om mijn motivatie te behouden.
Als ik niet afval, of minder dan raak ik ook gauw mijn motivatie kwijt.

Ik mis nu bijvoorbeeld fruit, ik probeer nu in ketose te komen (1e week pas) maar weet niet of ik dat ga redden.
Lastige met kha is ook je darmwerking die flink achteruit gaat, maar het resultaat is weer wel mooi.
Ben bang dat ww weer te mild voor me is..

Tja, fruit zou ik dus absoluut niet kunnen missen! Hoelang mag je geen fruit eten?
Ook de achteruitgang van darmwerking is voor mij een reden om hier niet voor te kiezen.....het moet voor mezelf wel leuk blijven!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:15

Maar als het uiteindelijk na half jaar meer resultaat heeft omdat je het beter kan volhouden Adin... is dat dan niet de betere keuze? Je hebt niet meteen bevrediging... maar juist dat moet je ook leren... dat je het kan uitstellen.... die vaardigheid ga je juist nodig hebben om op gewicht te blijven.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:11

nickynicole schreef:
Mijn voedingspatroon/leefgewoonte heb ik mbv een dietiste aangepast. En dat is echt niets bijzonders. Jammer wanneer iemand een slechte ervaring heeft met een dietiste want er zijn ook echt goede.

Ik haak even in op jou, want ben het volkomen met je eens! :j

Ik heb ook ge-sonja-bakkerd en indeerdaad, met resultaat. Maar je wil niet weten hoe snel dat dat er weer aan zat en hoe ongelofelijke trek ik altijd had, werd er gewoon beroerd van en kreeg er allemachtige hoofdpijn van. Nooit weer Sonja hier!

Ik heb nu een lijstje waar ik mij dagelijks aan houd en dat is het volgende:

's Ochtends eet ik: 2 boterhammen met mager beleg met een kop thee/water.
Tussendoor: Fruit OF een schaaltje magere yoghurt/kwark + water.
's Middags eet ik: 2 of 3 boterhammen met mager beleg + kop half volle melk, multivitamine of water.
Tussendoor: Fruit OF een schaaltje met magere yoghurt/kwark + water.
's Avonds eet ik: Aardappels + groente OF Groente + vlees. Nooit alle 3!
Tussendoor: 2 koppen thee (En eventueel een schaaltje magere yoghurt/kwark)

Eet ik 20+ smeerkaas, dan doe ik er geen light boter onder... Eet veel kipfilet en rookvlees.. Gekookte eieren, veel komkommer of tomaat op beleg. En uiteraard sport ik veel! 3/4 keer per week paardrijden, fiets zo'n 100 KM in de week en loop 3 keer hard p/w!

Eigenlijk gaat het heel goed! En met resultaat! :D Je lichaam slaat alleen maar op als je te weinig eet, resultaat is aankomen! En te snel afvallen is ook niet goed, je lichaam valt dan al heel snel weer in het oude patroon. ;-)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:16

Danseresje schreef:
Tja, fruit zou ik dus absoluut niet kunnen missen! Hoelang mag je geen fruit eten?
Ook de achteruitgang van darmwerking is voor mij een reden om hier niet voor te kiezen.....het moet voor mezelf wel leuk blijven!

Ik heb 2 jaar geleden cambridge gedaan en mijn darmen zijn daarna nooit meer normaal gaan werken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:19

De enige manier om blijvend en gezond af te vallen is door niet op dieet te gaan maar gezond te gaan eten en te sporten.

Ik heb nog nooit iemand op dieet gezet en al mijn clienten zijn in 4 jaar ruim 10.000 kilo afgevallen.

Wat wel belangrijk is, is dat je de theoretische kant weet van afvallen.
Waarom je niet in producten zoals special K moet trappen en optimel en zogenaamde 0% vet producten moet laten liggen.

Koolhydraat arme dieten zijn vragen om problemen.
Wanneer je gaat sporten of een drukke dag hebt gaat je lichaam energie (brandstof) halen uit koolhydraten.
Wanneer je deze niet of te weinig eet zal je lichaam deze brandstof ergens anders vandaan gaan halen, je lichaam gaat eiwitten aanspreken.
Helaas heb je eiwitten nodig om spieren op te bouwen én te onderhouden.
Als je lichaam op eiwitten gaat branden gaat je lichaam spieren afbreken.

Ja, als je lichaam spieren afbreekt zul je gewicht kwijt raken, maar je verliest het gewicht van je spieren.
Geen vet.

Hoe lager je spierpercentage is - hoe minder calorieen je per dag kunt eten zonder aan te komen.
Dit is waarom veel mensen na een slecht dieet weer direct aankomen zodra ze weer normaal gaan eten.

Terwijl als je je spierpercentage verhoogd verbrand je de hele dag meer calorieen in rust en kun je meer calorieen eten zonder aan te komen.

Ik raad je aan om met een dietiste of voedingsdeskundige om te tafel te gaan zitten die je dus niet op dieet zet maar wel de juiste richting in stuurt en je begeleid en je helpt met een gezond voedingspatroon opbouwen in plaats van crash dieten.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:25

Polly schreef:
Danseresje schreef:

Ik heb 2 jaar geleden cambridge gedaan en mijn darmen zijn daarna nooit meer normaal gaan werken.

Mag ik vragen in welke zin? Enne, heb je er nu achteraf spijt van of kan je er mee leven?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:31

ik ben blij dat ik die 15 kilo kwijt ben maar elke week heb ik wel 3 dagen dat ik moet emmeren met laxeerzooi om de boel op gang te houden, soms gaat het een paar dagen goed en dan is het weer mis. Als ik dit had geweten was ik er nooit aan begonnen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:36

Ik ben groot ww fan. Dat is absoluut geen crash ideet, sterker nog je moet een minimaal aantal punten eten waardoor ik in de eerste instantie savonds moest bij eten! De grootste kracht zit hem in het standardiseren epvan wat je eet, dus geen uitschieters meer, zowel niet naar boven als naar beneden. Je hebt trouwens wel een x aantal vrij te verdelen punten hoor waardoor je bakje chips in het weekend wel kan maar dan niet elke dag.
Ik verloor gemiddeld een kilo per week, maar dan gebruikte ik mijn vrije punten vrijwel niet, want dat hoeft niet. En vond het prima vol te houden doordat je je aan een aantal voedingsmiddelen zat mag eten, bijv groente, fruit, aardappel, rijst en pasta (moet je natuurlijk niet al te ver voeren als je op die kilo per week wilt blijven).

Zeker doen!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:45

Polly schreef:
ik ben blij dat ik die 15 kilo kwijt ben maar elke week heb ik wel 3 dagen dat ik moet emmeren met laxeerzooi om de boel op gang te houden, soms gaat het een paar dagen goed en dan is het weer mis. Als ik dit had geweten was ik er nooit aan begonnen.

O, das best naar! Verstopte darmen is nou ook niet bepaald prettig! Had je daar tijdens het dieet ook last van of is dat pas daarna gekomen?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:49

troi schreef:
Ik ben groot ww fan. Dat is absoluut geen crash ideet, sterker nog je moet een minimaal aantal punten eten waardoor ik in de eerste instantie savonds moest bij eten! De grootste kracht zit hem in het standardiseren epvan wat je eet, dus geen uitschieters meer, zowel niet naar boven als naar beneden. Je hebt trouwens wel een x aantal vrij te verdelen punten hoor waardoor je bakje chips in het weekend wel kan maar dan niet elke dag.
Ik verloor gemiddeld een kilo per week, maar dan gebruikte ik mijn vrije punten vrijwel niet, want dat hoeft niet. En vond het prima vol te houden doordat je je aan een aantal voedingsmiddelen zat mag eten, bijv groente, fruit, aardappel, rijst en pasta (moet je natuurlijk niet al te ver voeren als je op die kilo per week wilt blijven).

Zeker doen!

Dit is absoluut geen kritiek, maar waarom heb je het WW dieet nodig?

Volgens mij snap jij heel goed dat je niet elke dag een schaaltje chips moet eten, maar dat eens per week helemaal prima is.
Dat pasta eten oke is, maar dat een enorm bord pasta met veel en vette saus geen goed idee is, maar dat je beter het bord zou kunnen vullen met groente - mager gehakt - wat (volkoren) pasta en een zelfgemaakt sausje.

Je eet met WW in principe hetzelfde als met een gezond voedingspatroon.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:01

Raponsje schreef:
De enige manier om blijvend en gezond af te vallen is door niet op dieet te gaan maar gezond te gaan eten en te sporten.

Inderdaad. Je moet je gehele eet- en leefstijl onder de loep nemen.
Gezonde maaltijden en gezonde tussendoortjes.
Skip het snoep, de chips, mueslirepen en andere zoetigheid zoveel mogelijk.
Let op wat er op de etiketten staat, veel fabrikanten doen voorkomen alsof hun produkten heel gezond zijn, maar vaak zitten ze stikvol met (verborgen) suikers.
Laat ook de kant-en-klaar maatijden, bewerkte produkten en pakjes en zakjes zoveel mogelijk achterwege en probeer zo puur mogelijk te eten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:04

KarinvdM schreef:
Raponsje schreef:

Inderdaad. Je moet je gehele eet- en leefstijl onder de loep nemen.
Gezonde maaltijden en gezonde tussendoortjes.
Skip het snoep, de chips, mueslirepen en andere zoetigheid zoveel mogelijk.
Let op wat er op de etiketten staat, veel fabrikanten doen voorkomen alsof hun produkten heel gezond zijn, maar vaak zitten ze stikvol met (verborgen) suikers.
Laat ook de kant-en-klaar maatijden, bewerkte produkten en pakjes en zakjes zoveel mogelijk achterwege en probeer zo puur mogelijk te eten.

Als het een mascotte heeft, laat het dan liggen.

Producten waarop staat 0% vet zitten vaak boordenvol suiker.
Zit er geen suiker in dan zit er suiker in onder een schuilnaam.

corn-syrop / corn fructose is simpelweg suiker.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:44

Ja, je verdiepen in de E-nummers en hun namen is ook erg zinvol...
E621 en E951 mijd ik zoveel mogelijk.

En over KHD-arm, helemaal KHD-arm is niet gezond, maar er een beetje op letten is wel verstandig.
Neem bijvoorbeeld melk, daar zit van nature maar weinig KHD in. Maar vergelijk in de supermarkt de etiketten van magere yoghurt eens met vruchtenyoghurt, vanillevla en vla met allerlei andere smaakjes en dingen er in... De KHD gaan steeds omhoog door allerlei toevoegingen en van daar word je dik van.
Hetzelfde geldt voor vlees, dat is van zichzelf KHD-arm, maar kijk eens op de etiketten van bewerkte vleesprodukten en broodbeleg...
Net als de rookworsten, in de extra magere varianten zitten opeens duidelijk meer koolhydraten dan in een gewone rookworst, dat vet is dus vervangen door iets anders om de worst sappig en smakelijk te houden. Maar de vraag is wat er gezonder is, het vet of de vervanger die in de worst zit...

Ik heb zelf een tijdje KHD-arm gegeten en ik let er nu nog altijd op, ik noem mezelf meer KHD-bewust.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:50

Raponsje schreef:
troi schreef:

Zeker doen!

Dit is absoluut geen kritiek, maar waarom heb je het WW dieet nodig?

Volgens mij snap jij heel goed dat je niet elke dag een schaaltje chips moet eten, maar dat eens per week helemaal prima is.
Dat pasta eten oke is, maar dat een enorm bord pasta met veel en vette saus geen goed idee is, maar dat je beter het bord zou kunnen vullen met groente - mager gehakt - wat (volkoren) pasta en een zelfgemaakt sausje.

Je eet met WW in principe hetzelfde als met een gezond voedingspatroon.

Klopt! En als iedereen dat zou eten was iedereen prachtig op gewicht en werd er veel minder chips verkcht..

Waarom ik het nodig had? Ik denk als stok achter de deur, na de geboorte van mijn zoon ben ik drie jaar lang 10kg te zwaar geweest en na met ww begonnen te zijn was ik het in 10weken kwijt.. Het is ook niet terug gekomen. Voor mij telde ook zwaar het zeker weten dat ik goed bezig was, dus de bevestiging. Dat gecombineerd met fiks gewichtsverlies motiveerde mij enorm.
Ik vind het echt het beste dieet op de markt!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:53

Ben al voor de bijl gegaan :) heb genoten van een heerlijke appel.
Fruit, is niet toegestaan in de inductiefase van een kha dieet, daarna mondjesmaat wat roodfruit.
Mag al zoveel niet :)

Heb vandaag als ontbijt 2 atkins crackers gehad met kaas en komkommer. Tussendoor een stuk komkommer en plakjes kipfilet en een opkikker.
Avondeten niet kha maar wel met mate. Had geen kha eten in huis, of moest droge kipfilet eten.

Begin wel te neigen naar WW maar ben er nog niet helemaal over uit.
Af en toe iets mogen is voor mij niet geschikt, dus is het voor mij gedisciplineerd genoeg...

Ben wel gestopt met roken 2 jaar geleden dus kan wel iets volhouden, maar toen ws ik zwanger :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:55

Persoonlijk snap ik niet waarom je voor kha gaat.

Koolhydraten minderen is prima maar kha nee daar maak je je lichaam na een tijd mee kapot.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:57

Daarom dit topic, ik twijfel :)
om maar vast ergens mee te beginnen ben ik hier mee gestart maar overweeg ww maar ben benieuwd naar meningen en ervaringen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:08

Raponsje schreef:
Koolhydraten minderen is prima maar kha nee daar maak je je lichaam na een tijd mee kapot.

Ik vind het fijn deze informatie te lezen. Wist niet dat kha zo slecht kon zijn :oo
Het is dus eigenlijk ook een soort crashtoestand, waarmee je je lichaam op langere termijn geen goed doet.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:33

Safiera schreef:
Raponsje schreef:

Ik vind het fijn deze informatie te lezen. Wist niet dat kha zo slecht kon zijn :oo
Het is dus eigenlijk ook een soort crashtoestand, waarmee je je lichaam op langere termijn geen goed doet.

Het is echt slecht.
Je lichaam heeft het gewoon nodig.

Maar gezond is natuurlijk altijd alles met mate.
Eet gezond, denk na over gezondere variaten voor maaltijden en tussendoortjes en als je 90% van de week gezond eet kun jgewoon een keer wat chips pakkeneen mars eten, gebak nemen op verjaardag of een cocktail drinken.
Maar ga daarna weer verder met je gezonde eetgewoontes.