Mama´s van (ernstig) prematuurtje?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Re: Mama´s van (ernstig) prematuurtje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:31

Ik was ook een prematuurtje. Ik was geloof ik twee of drie maanden te vroeg. Ik was zo zwaar als een pak suiker en heel klein. Heb ook in een conveuse gelegen. Voor mij moeder een hele heftige tijd omdat ik meteen bij haar weg ben gehaald, gereanimeerd ben en toen overgeplaats was naar utrecht omdat ze daar betere kennis hadden om met prematuren om te gaan?
Ik ben niet groot (1.56) maar ofdat er mee te maken heeft dat ik te vroeg geboren ben weet ik niet. Mijn ouders zijn namelijk ook niet zo groot.
Voor de rest ben ik vrij gezond en bijna nooit ziek.
Het kan alle kanten opgaan.
Veel sterkte en ik hoop dat je snel kan genieten van je kindje.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:08

Dat zei mijn moeder vroeger ook altijd Wemkelover, dat ik zo zwaar was als een pak suiker. :)
Een kilo zei me toen nog niet zoveel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:52

Hoi,

allereerst van harte proficiat met jullie kleine schat. Wat een moeilijke en onzekere tijd gaan jullie nu tegemoet :(:) Ik hoop dat jullie kindje zo min mogelijk hobbels tegenkomt op zijn of haar weg naar huis en binnenkort in zijn/haar eigen bedje ligt!

Zelf ben ik van de eerste bevallen op 31 weken nadat ik veel harde buiken had en mijn vliezen spontaan waren gebroken. De weeënremmers werkten niet genoeg en het zette toch door. Ze woog 2150 gram, wat een flink gewicht was. Ze bleek een flinke infectie te hebben en is de eerste week erg ziek geweest. Maar zo snel als die kleintjes ziek kunnen worden, zo snel kunnen ze ook weer opkrabbelen. Na een periode van 5,5 week met ups en downs mochten we haar mee naar huis nemen. Onze dochter is inmiddels 5 jaar en heeft er totaal niets aan overgehouden.

Mijn tweede wilde op 26 weken komen. Ik kreeg weeën en 2 cm ontsluiting. Ik was er op tijd bij en ze hebben het kunnen remmen. Ik heb 11 weken plat gelegen en ze is blijven zitten. Uiteindelijk is ze pas met 39 weken en 4 dagen geboren.

Bij mij zit het toch een beetje in de familie. Mijn nicht is 2 x op 26 weken bevallen (560 gram en 690 gram), twee verschillende zwangerschappen maar wel bij beide HELLP. Beiden kindjes hebben zich er goed doorheen geslagen. Dus ook weer 2 x een succesverhaal.

Als je vragen hebt, wilt babbelen of je verhaal kwijt wilt, mijn PB staat open!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:26

Sjee wat een heftige verhalen komen er voorbij. Elf weken plat? Zo! Ja dat doe je natuurlijk wel maar toch.... Fijn dat ze zo lang is blijven zitten dan.

Hoe is het nu met de TS? En haar beebje?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:27

Delphi schreef:
Zelf ben ik van de eerste bevallen op 31 weken nadat ik veel harde buiken had en mijn vliezen spontaan waren gebroken. De weeënremmers werkten niet genoeg en het zette toch door. Ze woog 2150 gram, wat een flink gewicht was.

Zo, dat is inderdaad netjes zeg! :wow: Dat is 2 ons meer dan mijn prematuur-dysmatuurtje woog op 35,5 week!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:46

Miss Blimm, ik had het geluk dat mijn lieve moeder bij ons in huis is gekomen om voor onze dochter van ruim 2,5 te zorgen. Ze konden met zekerheid zeggen dat ik de 34 weken niet zou halen ... het is me mooi gelukt. De wonderen zijn de wereld niet uit en hopelijk gaat en blijft het met de kleine van TS voorspoedig gaan.

Blue_Eyes schreef:
Delphi schreef:
Zelf ben ik van de eerste bevallen op 31 weken nadat ik veel harde buiken had en mijn vliezen spontaan waren gebroken. De weeënremmers werkten niet genoeg en het zette toch door. Ze woog 2150 gram, wat een flink gewicht was.

Zo, dat is inderdaad netjes zeg! :wow: Dat is 2 ons meer dan mijn prematuur-dysmatuurtje woog op 35,5 week!

Mijn tweede woog op 10 gram na 2 kg meer. Die was 4140gr op 39+4 weken. Maar ondanks haar goede gewicht heeft ze toch problemen gehad met ademen. Gewicht zegt dan weer niets over de rijping van de organen natuurlijk.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:53

Ja dat blijkt, de wondere wereld van baby's. Zag trouwens dat morgen die ziekenhuis serie op SBS komt. Kijk normaal niet snel SBS, maar dit wil ik wel zien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:04

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je kindje. Wat zal je ongerust zijn.

Mijn oudste is iets te vroeg geboren. Met 37 weken maar wel na een zwaar gecompliceerde zwangerschap met op 32 weken een dreigende vroegeboorte. Mika is dismatuur geboren hij woog slechts 2300 gram.

Hij heeft 4 dagen op de high care gelegen en omdat hij het verder zo goed deed mocht hij daarna mee naar huis. Hij heeft z'n achterstand ingehaald en doet het super op school. Heeft wel ADHD maar dat hoeft er niet mee te maken te hebben.

Mijn stiefschoonzusje is tweemaal met 28 weken bevallen. Met de oudste gaat het erg goed. Met de jongste hebben ze zeer veel problemen met de longen. Hij groeit goed maar de hoeft maar iets te gebeuren of hij heeft het benauwd. Hij krijgt heel makkelijk een longonsteking.
Maar verder doet hij het dus wel goed.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:07

ik ben samen met mijn 2lingbroer ook prematuren. We moesten wel 3 maanden in het ziekenhuis. Me moeder was 11 janurarie uitgerekend en 14 oktober werden we geboren.

Enige wat ik aan hebt 'overgehouden'hebt is dat ik een bril hebt. MAar mischien had ik die ook wel nodig gehad als ik gewoon normale zwangerschap binnn was gebeleven.

Wel hadden we een kleine groei achterstand. Me broer had hem met 4 jaar in gehaald. En ik volgens mij nooit :P ben nu nog niet groot ahhaah. maar 1.60.

Oja en ik ben 25.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:11

Vriendin van mij is bevallen met 25 weken geloof ik, gaat nog steeds met ups en downs maar wel steeds beter!
Lange tijd in ziekenhuis geweest en aan de slangetjes gelegen maar gaat goed vooruit.

Gizsmootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:19

Mijn dochter was een dysmatuur. Woog bij de geboorte op precies 40 weken 2kg en was 40 cm. Ze heeft een hele moeilijke start gehad en is heel lang klein gebleven. Nu 11 jaar later is daar weinig tot niets meer van te merken gelukkig...

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:25

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte!

Ook ik ben geboren als prematuur volgens na bijna 27 weken zwangerschap. Bij de geboorte was ik net geen kilo en had ik de nodige problemen. (niet zelfstandig kunnen ademen, mini hersenbloedingen gehad) Hoe lang ik in de couveuse heb gelegen weet ik niet precies. Ik heb problemen met mijn motoriek gehad, de linkerkant liep achter. Ik weet dat ik daar fysiotherapie voor heb gekregen maar de artsen zeiden dat het nooit meer goed zou komen. Dit is overigens niet het geval geweest, ik speel bijvoorbeeld piano, teken erg graag en maak sieraden. Verder heb ik als kind aardig wat kwaaltjes gehad (lui oog, niet goed diepte kunnen zien, bronchitis, gevoelig voor exceem) maar of dit verband heeft gehouden met de geboorte is ook maar de vraag.

Ik ben nu 25 en ik zal natuurlijk nooit echt precies kunnen zeggen of de vroeggeboorte echt gevolgen voor mij heeft gehad, ik weet natuurlijk niet hoe ik zou zijn geweest met een normale start. Ik heb mijn vwo diploma gehaald, gezondheid is prima. Het enige wat verband zou kunnen houden met vroeggeboorte is dat er ADD bij mij is vastgesteld en verder ben ik altijd een vrij afstandelijk en zelfstandig kind geweest. Ik ben overigens op de basisschool altijd de kleinste geweest maar na een groeispurt heb ik een gewone lengte van 1.73

Mocht je nog vragen hebben dan mag je gerust een pbtje sturen en verder wens ik je zowel succes in deze stressvolle periode als veel mooie momenten.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:26

Afbeelding
mijn dochter geboren met 33,6 weken
geboren op 18-10-2012
42 cm lang en 1987 gram
zelf had ik het help syndroom en heb nog steeds een te hoge bloeddruk

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:51

Ik heb alleen nog maar de openingspost kunnen lezen en nu weinig tijd, hopelijk later wel.
Dus even snel: onze zoon is vandaag 22 jaar geleden geboren met 15 weken en 5 dagen, 910 gram en 36 cm. Nu 1.84m en altijd een grage eter geweest dus ook geen gewichtsprobleem! Kan allemaal helemaal goed komen!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:55

25 weken en 5 dagen neem ik aan? :)

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:58

Proficiat met je kind
Wens je veel succes!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:43

Ik heb een nichtje van 1 jaar die een prematuurtje is.... Ze is ruim 2 maanden te vroeg gehaald wegens een groeiachterstand...bij de geboorte woog ze 750 gram. nu is ze denk ik bijna 11 pond. nog erg klein dus :) maar wat een schat van een kind!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:16

Blue_Eyes schreef:
25 weken en 5 dagen neem ik aan? :)

Ja daar ga ik ook vanuit. Met 15 weken is echt niet levensvatbaar.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:26

Eehh, sorry! Ja, 25 weken en 5 dagen, was al klein genoeg.......
Dat krijg je als je even in haast reageert. Y;(

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:30

Mijn halfzus is bevallen van haar zoontje met 24 weken. Was erg naar allemaal. Ging echt niet goed met hem. Zijn huidje nog zoo roodachtig en doorzichting maar inmiddels hij bijna 1 en een echt speklappie

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:39

Mijn broer en ik zijn ook prematuurtjes. Ik zelf ben geboren met 28 weken, ik woog 1225 gram en ik was 43 cm lang via een keizersnede. Mijn broer is met 26/27 weken geboren, ik weet niet hoeveel hij woog en hoe lang hij was, maar minder dan ik in ieder geval.
Toen mijn moeder van mij zwanger was, heeft ze heel lang in het ziekenhuis gelegen met allerlei middelen, zodat ik langer bleef zitten. Aangezien mijn broer dus al veelste vroeg was. Mijn broer had wel meer problemen dan dat ik had, maar we zijn beide nu zo gezond als het maar kan :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:48

Zoonlief geboren na 32wkn heeft 2 weken in het ZH gelegen, daarna thuis gekomen, veel getobt de eerste 2 jaar, longontstekingen en noem maar op, geleidelijk werd dat toch minder en nu is het een 28 jarige kerel van 2 meter en kerngezond
Hij was no2 de eerste was 3 weken te vroeg en no3 was 4,5 wkn te vroeg....deze dames waren eerlijk gezegd sterker dan zoonlief en hebben ook nooit ergens last van gehad..

heel veel sterkte met je kindje en probeer er heel veel van te genieten want voor je het weet zijn ze groot

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:53

Mijn dochter, bevallen met 36 weken , prematuur-dysmatuur, 2360 gram en 44 cm.

Tweeling, bevallen met 35 weken, prematuur-dysmatuur, 1750 en 1820 gram en 40 cm

Dochter is nu 20, en niks mee aan het handje,. goed gegroeid, geen achterstanden.
Tweeling ( jongens) zijn nu 16, hebben een achterstand van 2 jaar, en leren is heel moeilijk voor de ( theorie)
Gedrag de ene is wat drukker, de ander heeft een spraak gebrek en stottert en nog wat kleine dingen.

Heel veel sterkte met jou meissie, hoe jong is ze geboren en wat is haar gewicht? ( of lees ik erover heen?)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:55

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:57

Ben het aan het kijken, wel zwaar programma.