Zwaar verslaafd en tóch Gestopt met Roken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:19

Agossie dat zeg ik nu dus vaak tegen mezelf; Ik rook niet! of ik ben rookvrij.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:20

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Re: Zwaar verslaafd en tóch Gestopt met Roken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:24

Dank jullie wel allemaal voor de complimenten.Dat doet me goed en geeft me kracht.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:26

Heerlijk hè!?
Ik weet dus dat je ècht trots mag zijn op jezelf! Het wordt steeds gemakkelijker. Ik had na een paar dagen de behoefte al niet meer. Die heb ik gelukkig ook nooit terug gekregen. Ik hoop dat het bij jou ook snel weggaat hoor. Ze zeggen dat het nooit weggaat, maar bij mij is het wel degelijk weg en als ik jouw motivatie hoor, gaat hij bij jou ook weg.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:45

Super knap van je! Zeker de hoeveelheid die je daarvoor rookte
En idd het is zoooo lekker om er vanaf te zijn
Ik ben nu 2,5 jaar gestopt en heb geen seconde spijt!

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:54

Tja, op onze leeftijd moet je er toch iets doen om gezond te blijven :D
Na 38 jaar roken, ook op mijn 51ste gestopt. Nu inmiddels al 20 maanden verder, rookvrij. Wat bij mij heeft geholpen is het programmaatje Quitkeeper en een blogje op Stoproken.nl. Als er allemaal mensen met je meeleven omdat je 3,7,14 dagen etc bent gestopt en je weer een 'pasje' hebt verdiend, dan moedigde mij dat echt aan om het vol te houden.
Ik zet nog steeds mijn 'rookgeld' wekelijks op een spaarrekening. Toch leuk als je aan alle moeite en ongemak iets tastbaars overhoudt.

Zet hem op en laat je niet ontmoedigen door de lastige dagen (want die zijn/komen er echt) maar laat je leiden door het doel: blijven voetballen +:)+

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:54

Wat knap zeg! *\o/* *\o/*
Ik wil ook wel stoppen, maar ook weer niet echt...want ik vind het zo lekker!
En ik ben inderdaad bang, dat je je toch heel je leven wel is een sigaret wilt nemen, dus je moet gewoon contans sterk in je schoenen staan om steeds maar nee te zeggen.
Dat lijkt me zoo moeilijk!

Enja het word nu natuurlijk te gek duur! En het slaat inderdaad nergens op dat roken...

Maar is het stoppen met roken wel waard?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:05

Sammy_xxs
Ik dacht ook altijd;waarom zou ik eigenlijk stoppen met roken? ik heb er weinig tot geen last van.
Ik kan het betalen,wat boeit mij het nou dat het duurder word.Toen een H.A. 10 jaar geleden zei:als je zo door rookt zit je op je 50ste in een rolstoel aan het zuurstof.Toen ik 50 werd:zie je nou wel,ik zit helemaal niet aan het zuurstof.Ach roken is niet voor iedereen zo slecht,zo dacht ik altijd.
Ik hoestte elke morgen,zelfs tot kotsen toe en ook s'avonds veel hoesten.Alle hoest is verdwenen.

Ik zet nu elke maand 185,- op een spaarrekening,dat stopppen levert me per jaar € 2.250,- op.
Natuurlijk had ik dit allemaal ook veel eerder kunnen bedenken,maar pas nú viel het kwartje eigenlijk w.b.t. nog heel lang blijven voetballen.

Stoppen met roken is écht alles waard.
En JA het is héél erg moeilijk in het begin.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:32

Helemaal mee eens gohya, en superknap van je!
Qua jaren versla ik je nog... want ik heb 40 jaar flink doorgestoomd. had er eigenlijk, op een forse ochtendkuch na, weinig problemen mee. En toch merk je een keertje dat je te weinig lucht hebt, je conditie gaat achteruit, je loopt te hijgen als een postpaard.
En ik dacht ook, hoelang wil ik nog met paarden blijven rijden, werken, voeten bekappen etc.etc.
Ik woon in de allerschoonste lucht van Europa (Portugal heeft zowat geen luchtvervuiling, er is geen industrie), zowat aan de oceaan... en ik verpest die goede lucht door te roken!

Kortom, allemaal motivaties om nu eindelijk eens te kappen met roken! Geloof het gerust... ik heb wel meer dan 1 jaar na zitten denken... En ik ben ervan overtuigd dat als je tegen jezelf kunt zeggen: basta!! Nu is het echt genoeg geweest.... dan gaat er een knop om.
Ik zal ook nooit meer roken, zelfs geen trekje. Heb er geen moeite mee als anderen roken, mag zelfs in dit huis.

Stoppen met roken is niet gemakkelijk, zeker niet als je Cold Turkey stopt, zoals ik gedaan heb.
Ik heb alle sigaretten die in huis waren opgerookt, er waren zelfs geen peukjes meer.
Heb een paar nachten heel beroerd geslapen, ben ook nog stikchagrijnig geweest... maar ik ben aankomende mei al 2 jaar 'clean'!

En dat peukje pakken, zit nog steeds in m'n systeem. Heel soms, vooral vlak na het eten, flitst het nog steeds door me heen: zo, en nu eventjes een sigaretje... Oh nee... ik rook niet meer! Zijn maar secondes... maar zo af en toe gebeurd het nog steeds.
Vind ik niet erg hoor, het laat alleen wel zien hoe die peuken in je systeem zitten.
De lichamelijke verslaving zelf ben je eigenlijk met een paar dagen wel vanaf.

Iemand schreef hier ook dat de behoefte aan een sigaret zal blijven bestaan. Maar dat ervaar ik echt niet zo.
Het denken aan roken verdwijnt hoor en de trek in een sigaret blijft echt niet !
Gevaar wat op de loer ligt is idd. als je denkt: ach... dat ene trekje... of dat ene sigaretje.... dát moet je dus never nooit doen!

Ik niet in ieder geval. Stoppen met roken levert je heel veel op!
Alleen al je gezondheid... die zal zienderogen verbeteren. Je reuk, je smaak! Alles smaakt gewoon veel lekkerder.
Je hebt meer lucht, krijgt een betere conditie. De 'grauw'sluier op je huid verdwijnt, de huid zelf wordt frisser.
je stinkt niet meer naar rook. En.... je bent van je eeuwige verslaving af... het op een feestje naar buiten moeten, omdat je moet roken. 's avonds laat in je auto stappen om peuken te halen, omdat je ze vergeten bent te kopen...
niet zitten te wiebelen tijdens een ziekenhuisbezoek... omdat je niet kunt roken en je voelt je daardoor ongemakkelijk.
In feite ben je gewoon een slaaf van je eigen verslaving...
Nou, wat een bevrijding dat is... als je niet meer rookt zeg!!

Nou, succes voor alle (toekomstige) stoppers! Van het overgebleven en uitgespaarde geld kunnen jullie mooi bij ons op vakantie komen!! Enne... ik wil best mensen helpen en steunen hoor, echt geen probleem!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:34

respect!

Ik heb maar een paar jaar als schoorsteen gedient, op een gegeven moment was ik het zat en begon al te minderen en nu rook ik al een lange tijd niet meer. heel afentoe neem ik nog wel eens een sigaret aan, heb ook niet dat ik dan door blijf roken ofzo. heb hier nog pakjes zat liggen :')

Ik vind het in elk geval heeeeel knap van je *\o/*

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:34

Wauw yvonne echt knap! Die doorzettings vermogen echt respect!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:39

Echt super Yvonne!
Van zo erg verslaafd naar niks!
Je bent een super doorzetter!

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:50

Super dat je bent gestopt! Het gaat je lukken, echt waar. Je bent zo gemotiveerd. En je heb het nu op Bokt gezet, dus...tja, dan moet je wel doorzetten :j
Bovendien is het na alle moeite die al hebt gedaan nu zonde om weer te beginnen. Ik sluit me aan bij alles wat hierboven geschreven is. Ik heb zelf ook van m'n 13e tot m'n 35 gerookt, met twee pauzes tijdens mijn zwangerschappen. Ook ik ben cold turkey gestopt. Samen met mijn man die zich toen wel al de longen uit zijn lijf hoestte. Ik maakte me zorgen om hem en dacht dat als ik bleef roken hij niet zou kunnen stoppen, dus ben ik heel dapper ook gestopt. Was heel moeilijk en het heeft heel lang geduurd voordat ik er echt vanaf was. Maar ik ben zo blij dat ik toen die beslissing heb genomen! Ik moet er niet aan denken hoe mijn conditie nu zou zijn geweest als ik zo doorgerookt had (een pakje per dag).
Veel succes. En als je het een keer moeilijk hebt mag je me gerust een pbtje sturen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:56

Echt respect voor je yvonne! Zoveel mensen om mij heen die verslaafd zijn en niet kunnen stoppen. En jij diet het zo maar even, wel met wat moeite, maar dat kan ook niet anders als je zo verslaafd bent geweest!
Echt top! +:)+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:08

Ik moet wel zeggen dat ik zelf ook zeer verbaasd was dat ik het wél kan.
Ik eet nu wel erg veel,vooral s'avonds,aan 1 stuk door. Mijn BMI is 20, ik heb het geluk dat ik niet dik kan worden en daardoor alles kan blijven eten.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:10

Ah daar heb je echt geluk mee!
BMI 20, mooi zo houden :)

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:14

goed voorbeeld doet goed volgen zeggen ze weleens :) Wat onwijs knap van je dat je zo'n grote beslissing genomen hebt zeg!!
Hoop dat ik je voorbeeld volgen kan :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:16

gohya schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik zelf ook zeer verbaasd was dat ik het wél kan.
Ik eet nu wel erg veel,vooral s'avonds,aan 1 stuk door. Mijn BMI is 20, ik heb het geluk dat ik niet dik kan worden en daardoor alles kan blijven eten.

ik vind het super.
zelf ben ik ook een zware! roker en ben al 3x cold turkey gestopt met goed resultaat.
eenmaal gestopt mis ik het roken ook niet maar...mijn stofwisseling raakt zo van slag dat ik ongeacht wat ik eet kilo's blijf aankomen.
dit is steeds de reden waardoor ik uiteindelijk met tegenzin weer ben gaan roken.
ik wil er graag van af dus zoek de gouden tip. [iets aankomen is normaal maar bij mij is het geen paar kilo]

iemand?????? please.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:20

mariska32
Dat is wel heel erg vervelend ja,ik weet hoe veel je stofwisseling veranderd.
Ik kon de eerste 6 dagen niet eens naar de w.c. de stoelgang kwam pas op dag 7 op gang.Het schijnt er allemaal bij te horen.Ik ben maar 2 kilo aangekomen en ik eet echt behoorlijk veel,vooral lekkere dingen.
Ik begrijp heel goed dat voor jou de keuze zeer moeilijk is maar toch voor de hand ligt.
Beide zijn slecht,Obesitas én roken,maar wat is juist 'kiezen'?

Ik weet wel dat wat je ook eet en hoe vaak,je altijd kleine portie's moet nemen.
Van grote portie's eten word je dik.En eet zo langzaam mogelijk.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:23

Ik moet gewoon even reageren!
Echt ontzettend goed dat je na zoveel jaar eindelijk aan je eigen gezondheid gaat denken :D

Afbeelding

Afbeelding

Zet 'm op!! *\o/*

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:29

thanks gohya,dat doe ik al maar niets helpt.
na een half jaar zat er 14 kg bij terwijl ik me bekant uithongerde en er kwam nog steeds bij. :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:32

mariska32 schreef:
thanks gohya,dat doe ik al maar niets helpt.
na een half jaar zat er 14 kg bij terwijl ik me bekant uithongerde en er kwam nog steeds bij. :')

Heb je je schildklier al eens na laten kijken? het moet toch érgens aan liggen dat jou stofwisseling zo traag is?
Jij word al dik van lucht als ik dat zo hoor,daar moet een oorzaak voor zijn.

Grappig die plaatjes! :j

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:39

gohya schreef:
Sammy_xxs
Ik dacht ook altijd;waarom zou ik eigenlijk stoppen met roken? ik heb er weinig tot geen last van.
Ik kan het betalen,wat boeit mij het nou dat het duurder word.Toen een H.A. 10 jaar geleden zei:als je zo door rookt zit je op je 50ste in een rolstoel aan het zuurstof.Toen ik 50 werd:zie je nou wel,ik zit helemaal niet aan het zuurstof.Ach roken is niet voor iedereen zo slecht,zo dacht ik altijd.
Ik hoestte elke morgen,zelfs tot kotsen toe en ook s'avonds veel hoesten.Alle hoest is verdwenen.

Ik zet nu elke maand 185,- op een spaarrekening,dat stopppen levert me per jaar € 2.250,- op.
Natuurlijk had ik dit allemaal ook veel eerder kunnen bedenken,maar pas nú viel het kwartje eigenlijk w.b.t. nog heel lang blijven voetballen.

Stoppen met roken is écht alles waard.
En JA het is héél erg moeilijk in het begin.

Ja ik ga het ook wel een poging wagen, ff wachten tot mn ad weer inwerkt dan ben ik wat rustiger en lukt het denk ik ook wel beter om te stoppen. Ben nu al zo opvliegerig laat staan als ik nu ga stoppen :+
Maar inderdaad ik heb ook nergens last van, en vind dat ik toch best wel een aardige conditie heb.
Ben wel benieuwd of je reuk en smaak echt gaat verbeteren, want ik vind nu alles al lekker laat staan als mn smaak beter word :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:46

Sammy_xxs
Ik kan je verzekeren dat je reuk 10 x beter word.Ik rook nooit de knoflook die in voedsel zat,nu ruik ik het op afstand al.En de smaak is zoveel beter,het eten smaakt gewoon lekker en daarom eet ik nu ook meer.Voorheen moest ik mezelf dwingen om te eten,echt waar,het smaakte gewoon niet.Mja je móet toch eten en dan prop je het er maar in.
Als je gaat stoppen en dat irritante stemmetje tussen je oren zegt je: ach waarom jezelf zo kwellen? blijf toch door roken,je hebt er toch geen last van? en dáár ga je vaak de fout in! je mág niet gaan denken;ja das waar,dat stemmetje heb wel gelijk.
Ga op dat moment logisch denken:ik heb idd. geen last en dat wil ik graag heel lang zo houden.Als ik niet stop zal ik dat goed voelen en geen last hebben niet blijven houden.En je wil graag dat je later ook nog conditie hebt enz.

Mijn longen waren/zijn heel erg goed,de longtesten en cardiotesten waren prima,conditie was geweldig! ik ben de oudste van het team en liep al die jonge meiden eruit.Die meiden van 15 jaar rookte niet eens.Dus echt een reden om te stoppen voor me gezondheid was er niet.
Maar je wil je gezondheid nog járen lang zo houden,en dat is mijn reden!
Ik wil tot mijn 67ste blijven voetballen. ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:52