Scheenbeenvlies ontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Re: Scheenbeenvlies ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:02

Ik ben na een val zo koppig geweest hiervoor niet naar een dokter te gaan. Mijn scheen werd dik en blauw en jeuken!! Man dat was niet normaal. Ik kreeg daarna precies een 'hoopje zachte bulten'. Nu 4 jaar later zijn die bulten wat afgeronder en hard, niet meer pijnlijk, maar zit ik wel met een scheenbeen die veel dikker is dan het ander, er zit als het ware een extra hard stuk op... Ik heb pas nadien gehoord dat je beenvlies bot kan aanmaken als deze sterk geirriteerd is...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:02

xIrlijn schreef:
Welkom bij de club ;p Balen dat je in het begin toch te hard van stapel bent gegaan, maar tegelijk super dat het alweer een tijdje goed gaat! Mag ik vragen hoe jij het weer hebt opgebouwd nadat je te ver was gegaan? En heeft die tape voor je gevoel veel geholpen?

Ik moest heel lang rust houden. (Langer dan 6 weken). En daarna een passend schema van de fysio gehad. En dat kwam neer op echt 2 minuten lopen, 3 minuten wandelen en dat langzaam opbouwen. Daarnaast heb ik veel medical tape gehad, om de doorbloeding op mijn scheenbeen te stimuleren. Ook een gewone tape die zorgde voor ruimte tussen botvlies en bot, zodat de wrijving minder werd. Maar ik voel nog steeds knobbeltjes aan de zijkant van mijn bot. Dus echt over gaat het nooit

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:07

Ik heb al jaren beenvliesontsteking, ontstaan door niet goed passende skischoenen. Ik heb er met sporten last van, vooral met rennen en skieën (of schrijf je skieëen :o? ). Volgensmij gaat het nooit meer weg. Ach ja, ik ski en ren niet elke dag, dus er valt makkelijk mee te leven, maar wat je er aan kan dorn weet ik niet.. Ik hoop dat je een oplossing vindt!

Edit: ook met lang staan heb ik last. Die pijn is gelukkig lang niet zo erg als met skieën en rennen.

shoeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:51

@xIrlijn ik heb ooit een workshop gevolgd, maar het blijkt dat mijn manier van hardlopen al heel erg in die hoek komt. Ik loop gelukkig van nature dus al op die manier. Mijn grootste verbetering die ik heb gevonden is een hoger looptempo. dat is in het begin echt aan buffelen, maar ik merk dat als ik met meer dan 160 bpm loop ik veel soepeler loop en met minder klachten thuis kom.

Het boek is trouwens een prima startpunt. Je kan (zoals ik bij alles doe) die dingen er uit pikken die bij je passen. dat is bij mij het hogere pastempo. Het hele verhaal (ook in het boek uitgelegd) klinkt gewoon logisch. Toen ik een tijdje veel last had met lopen en mijn plezier aan het verliezen was had ik een goede fysio theratpeut. Die stelde hetzelfde voor, alleen het had niet die specifieke naam. Toen heb ik het lopen voor de lol weer terug gekregen.

En een last resort? nee absoluut niet. Maar het is wel iets wat nog niet zo ingeburgerd is in de hardloopwereld waar mensen vooral hard, snel, lang, zwaar, op kracht worden opgeleid.

Ik loop mijn hele leven al rustig in training en ga dan soms in wedstrijden echt flink los. Rust is zo belangrijk in training, dat wordt te vaak vergeten.

En het bos lokt dus. Wees blij dat je dat in de buurt hebt.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:45

@BSSK, bedankt voor het opzoeken! Het lijkt mij inderdaad ook logisch om het 's avonds op te smeren, en dan eventueel 's ochtends weer te douchen. Maar gelukkig dat jij er geen nadelige effecten van hebt ondervonden! :)
@Debola_89, jeetje, dus jij hebt nu extra bot op je scheenbeen? Dan ben je wel echt naar terecht gekomen bij je val zeg. Ik hoop dat je er bij het sporten verder niet veel last van hebt, en de volgende keer toch maar naar de dokter.. Al is het altijd de vraag of er dan wel wat aan gedaan had kunnen worden natuurlijk.
@Gimme_Spurs, oliebol zeg, dat klinkt als een lange tijd opbouwen. Die tape klinkt wel handig! Alleen lijkt het me iets waar je niet zelf mee moet gaan proberen.. Dus dat gaat 'm dan toch niet worden voor mij. Maar super dat het bij jou op die manier beter blijft gaan!
@StableDoor, gelukkig dat je er verder geen hinder aan ondervindt. En dankjewel!
@shoeffie, oh dat klinkt echt heel goed! Ik wist niet dat er ook een boek van was, die ga ik sowieso even opzoeken in de bibliotheek. Maar als last resort doelde ik op de clinic, over die manier van hardlopen wil ik zeker meer weten. Want inderdaad, het gaat vaak om zo snel en zo ver mogelijke afstand te lopen, daar vergis ik me nu ook in merk ik.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:08

Dokter vertelde me achteraf dat er waarschijnlijk wél iets beter van kon geworden zijn. Ben gewoon gevallen op een hindernispaal, op zich niet bepaald een zware val, maar gewoon op de verkeerde plek... Verder heb ik er nu geen last meer van, dat had ik de voorbije jaren wel nog geregeld.

Ik hoop voor je dat het bij jou wel snel overgaat en je opnieuw kunt gaan lopen, jij bent slim genoeg geweest om het wel te onderkennen ;-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:39

Ik heb ook een beginnende shin splin gehad. Direct rust genomen voor langere tijd en dat heeft gelukkig geholpen. Later heb ik ook nog 2x tekenen gehad van een marsfractuur. De eerste keer ben ik daarmee doorgelopen nog even en toen ben ik ruim 6 weken uit de running geweest. De tweede keer direct gestopt en toen heb ik nog 2 weken volledig rust moeten nemen voordat ik voorzichtig weer kon beginnen met opbouwen. Dus lang rust nemen is echt niet onverstandig. Van de 1e marsfractuur heb ik nog heel lang last gehad (eerste keer links, tweede keer rechts. Ik wandel veel) en nog steeds heb ik eerder last bij langere wandelingen. Ik moet veel voorzichtiger opbouwen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:44

Ts ik zweer het je , neem zoveel mogelijk rust. Het liefst te lang, zelfs al voel je niks. Koelen, rust en probeer ook je enkelspieren te verstevigen. Ik heb een balansbord waar ik nu op oefen (een been ,ogen dicht en evenwicht houden). Ik heb het namelijk al jaren helaas, en ik ben toen ook doorgegaan, zelfs toen het erg pijn deed. Op een gegeven moment is de pijn dan weg naar een warming up, dus dan denk je dat het meevalt ,nou := de volgende dag werd ik afgestraft haha. Ik heb ook overal bulten. Zo stom gewoon dat ik niet eerder gestopt ben want je komt er gewoon niet meer vanaf als het echt te ver is... Dus ts, ga fietsen en als het rustig is. ,rustig wat skeeleren. Totdat je echt 1000% weet dat het over is.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:51

Botvliesonsteking heb ik gehad
Erg pijnlijk!!
Als ik nu ga hardlopen heb ik er zo weer last van

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 16:10

@Debola_89, ah dat is echt pech hebben. Ik hoop voor je dat het nu echt weg blijft! Ik ga mijn best doen om het niet verder te laten komen :)
@Mizora, pfoe dat is ook een proces geweest zeg. Zo rot dat dit iets is wat steeds blijft terugkomen.. Maar het is goed om te horen dat rust houden echt helpt, al blijf ik het lastig vinden om in te schatten hoe lang dat dan is. Hopelijk blijft het met je rustige opbouw beter gaan, ook bij langere afstanden
@Kirsten_S, je enkel verstevigen? Heeft dat er dan ook mee te maken? Maar inderdaad, doordat het minder wordt als je eenmaal 'er doorheen gelopen' bent, is het lastig om te blijven onthouden dat je dat juist niet moet doen. Beterschap met jouw schenen, ik hoop dat het met voldoende rust bij jou weg zal trekken.
@Roselie, bah wat naar. Beterschap!

Ik ga aanstaande donderdag weer heel voorzichtig lopen, even kijken hoe het gaat. Ik ga in ieder geval niks overbelasten en zodra ik iets voel meteen wandelen. Ik weet nu hoe voorzichtig je hiermee moet zijn. Bedankt allemaal!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:21

Jaa mijn fysio raadde het aan. Bij mij zit het vooral aan de onderkant van mijn schenen, en als je enkel niet zo stabiel is en de spieren wat zwak dan kan dat ook doorwerken op je schenen. Dus die spieren ben ik nu aan het trainen en ik merk al best wat verschil. Veel meer rust.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:24

Maar ik las ergens over fastum gel. Ik smeer nu ibro...gel en dat verlicht wat. Maar niet genoeg om de dieper gelegen ontstekking aan te pakken. Maarja dat is alleen via de huisarts te verkrijgen . Gedoe haha

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:37

Een jaar geleden heb ik ook een scheenbeenvlies ontsteking gehad, als gevolg van verkeerd landen tijdens het hardlopen (op mijn hak in plaats van op mijn voor- en middenvoet). Dit heb ik opgelopen na fout advies van mijn fysio: landen op je hak (als gevolg van knieklachten). Vervolgens heeft hij mijn scheenbeenvlies ontsteking ook nog eens verkeerd behandeld: massage in plaats van met rust laten.
Uiteindelijk is mijn ontsteking wel over gegaan en loop ik nu weer +25km door het bos. Mijn scheenbeenvliesontsteking is overgegaan door rust in combinatie met het smeren van Venadoronolie van Weleda, verkrijgbaar bij de Tuinen. T stinkt een beetje, maar het is zo fijn spul. Het zorgt ervoor dat de bloedvaten in je scheenbeen wijder gaan staan, en worden geactiveerd zodat de afvalstoffen (die de ontsteking veroorzaken) worden afgevoerd. Het is echt een aanrader!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:24

Ik heb ook chronische scheenbeen vliesontsteking, eerst overbelast door idd sporten en dansen op blote voeten en te lang op doorgelopen ... nu ook iets van planetaire fasciitis erbij ontwikkeld . Erg fijn allemaal ... nu sinds een jaar steunzolen en begin verbetering te merken maar ik kan nooit meer zonder ben ik bang ! Ik heb laatst van een craniotherapeut hele fijne oefeningen meegekregen en dat verlicht de pijn !

Ik neem de tip van de venadoronlie ook even mee ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:31

Ook bij mij is het gronisch. Vanaf mijn 12de heb ik er al erge last van en moest destijds na het voetballen en tijdens het voetballen flink koelen. Ik heb dus geen rust genomen, en ben altijd overal mee door gegaan.

Als tip kan ik geven: rust! En daarna opbouwen met goede!!! Schoenen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 14:25

Dankjewel allemaal voor jullie reacties! Ik ben sinds twee dagen bezig met de Venadoronolie/gel van de Tuinen :) Ook heb ik na anderhalve week stil zitten voorzichtig weer een stukje hardgelopen door het bos (3 min - 4 min - 2 min - 1 min) met telkens 2 min wandelen ertussen. Tijdens het hardlopen voelde ik mijn schenen een heel klein beetje, maar heb achteraf nergens extra last van gehad! Nu weer drie dagen rust, en dan wil ik weer zo'n hele rustige interval doen en dat langzaam opbouwen.

Beterschap en succes aan iedereen die hier ook mee kampt. Jullie verhalen maken mij duidelijk dat ik echt rustig aan moet doen, bedankt daarvoor!