Morsende kleuter..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:10

Die wat lagere mepal bekertjes zijn wel wat stabieler hoor. De plastic ikea gevallen zijn vrij ligt en hebben bovendien een wat smallere onderkant. Je hebt bij blokker ook een soort 'glazen' dubbel glas met daarin water met sterretjes. Heel leuk en lekker zwaar dus stabiel. Ik heb nog een peuter dus die als ze uit een gewon beker drink haal ik hem daarna meteen weer weg. Ben nu wel alvast van plan om haar strakt ook gewoon aan te wennen om bij het drinken aan tafel te zitten. Ik hoop dat ze straks ook gewoon op vaste momenten een beker limonade gaat drinken (nu doet ze vooral nog waar ze zelf zin in heeft) schijnt ook beter te zijn voor de tanden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:26

Ik weet niet hoor, maar ik vind het allemaal erg veel gedoe voor een kind dat (naar alle waarschijnlijkheid) gewoonweg niet goed oplet :o

Het ventje is 5, dan moet je toch echt wel een glas kunnen ontwijken :P

Mijn idee is dan toch, hoe jong hij ook is, dat het zijn verantwoordelijkheid en zijn probleem is, hij moet gewoon beter op gaan letten. Het opruimen en de geïrriteerd rakende ouders zijn blijkbaar niet genoeg stimulans om een paar uur later niet WEER zijn glas om te gooien :roll:

Ik zou dan toch lekker gewoon (inderdaad geen straf, maar puur het gevolg van zijn actie :) ) de consequentie er aan hangen dat als hij zo vaak een glas omgooit, hij daar blijkbaar nog niet aan toe is en dan maar een anti-lek bekertje krijgt.

En dan is het alleen maar fijn als hij dat vernederend vindt :j Dan heeft 'ie tenminste eens een goede reden om eens wat beter uit zijn doppen te kijken :P

Je kunt natuurlijk ook zelf je hele dag er door laten bepalen en de hele dag achter hem aan gaan lopen om het morsen te voorkomen, d.m.v. steeds kleine beetjes drinken voeren, opletten dat hij niet te veel dingen tegelijk doet en hem steeds wijzen op de aanwezigheid van dat glas....maar je bent toch zeker gekke Henkie niet :=

Ik neem aan dat je nog meer dingen te doen hebt op een dag :P

Lekker eigen verantwoordelijkheid hoor, wil je een grote-mensen-glas dan moet je er op letten dat het niet omvalt, want anders krijg je het bekertje voor sukkels die niet opletten, jammer joh :list:

Vind dat Suzanne F. groot gelijk heeft :j

Gaan belonen als hij zijn glas niet omgooit...het moet toch niet gekker worden 8)7
Z'n beloning is dat hij dan een grote-mensen-glas mag houden, daar moet hij het maar voor doen :')

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:45

Hij doet het niet expres, waarom zou je er dan een beloning aan vast plakken? Dat maakt een kind onnodig onzeker. Idem voor straf.

Er zijn vast stoere antilekbekers op de markt. Ga eens samen op zoek naar een beker die wat stabieler is en antilek, laat hem er zelf een uitkiezen. Maak het leven voor jullie allebei makkelijker en leuker!

Rinske

Re: Morsende kleuter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:27

Eens met Chubby :) . Maak het gewoon makkelijk voor jullie beide :) .

En straffen omdat iets expres omvaltvind ik niet kunnen. Kan je kind hartstikke onzeker van worden en van op zijn tenen gaan lopen. Stickers of beloning als het goed gaat zou ik niet doen (ik ben niet zo van het goed-beloning gedrag. Kinderen zijn geen honden die je moet africhten op gehoorzaamheid. Het ene kind is gewoon wat minder handig als het andere. Om hem daarvoor té gaan straffen en dat het goed is dat hij zich vernederd voelt vind ik echt raar...

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:21

Ik heb ook kinderen die hun glazen omkiepen, en daarom mogen ze alleen in de keuken drinken, beker blijft op het aanrecht staan. Aan tafel tijdens het eten krijgen ze halve bekers, en let ik erop dat de beker verder op tafel staat. Opruimen moeten ze ook zelf en ze weten ook wel dat het stom en lomp is wat ze doen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:28

Mijn dochter van 9 is helaas ook erfelijk belast met onhandigheid.
Zij kreeg vroeger ook alleen wat ze ineens op kon drinken.
Geen half lege bekers op tafel.
Nu nog zet ze automatisch haar glas op het aanrecht neer (of hij nu leeg is of niet) omdat hij anders geheid om gaat.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:32

Belonen hoeft niet met speelgoed, maar kan ook met een compliment.
Kinderen groeien van complimenten.

Het zelf laten opruimen is zo gek nog niet. Misschien wel een beetje helpen?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:00

Jemig pmarena... Ik vind je post behoorlijk... Uhh... Shocking.
Om een kind sukkel (beker voor sukkels, dus dan zou t kind dat zijn) te noemen... :x

Ts. Ik zie al goede tips voorbij komen. Minder volle beker en verder op tafel scheelt echt.
Altijd leuk als ze een portie onhandigheid erven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:08

Ik vind het juist wel goed dat je je vijfjarige het zelf laat opruimen... vindt het juist onvriendelijker om te gaan vragen waarom hij het doen... want dat kan een kleuter vaak nog niet beredeneren. Dus dat valt niet echt in zijn leefwereld... dat is meer een grote mensen ding. Ik vind wel dat je neutraal moet blijven over die omvallende beker... je kind ruimt het zelf al op... en heeft dus al een consequentie.
Zorgen dat er minder afleiding is en niet teveel drinken in de beker... en misschien een wat zwaardere die niet bij eerste stootje omgaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:18

CarinaR schreef:
Om een kind sukkel (beker voor sukkels, dus dan zou t kind dat zijn) te noemen... :x

Daarom houdt ze niet minder van het kind hoor. Je mag best een kind wijzen op onhandige acties. Daar worden ze groot van. Het is vaak een soort laksheid. Die van mij zet nu al vaak haar beker zelf naar het midden van de tafel. Die denkt inmiddels een beetje na. Omdat ik haar heb gewezen op het oorzaak-gevolg ding. Je moet kinderen een beetje helpen om zelf na te leren denken. En dat doe je niet door maar steeds lief te blijven en te zeggen dat het niks uitmaakt. Het maakt wel uit, ze moeten leren uitkijken. En zeker een 5 jarige.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:23

CarinaR schreef:

Ts. Ik zie al goede tips voorbij komen. Minder volle beker en verder op tafel scheelt echt.
Altijd leuk als ze een portie onhandigheid erven.

Iemand die meerdere keren per dag zijn beker omstoot IS toch ook gewoon een onoplettende sukkel, niet zo overgevoelig reageren hoor, tjeemig :P
Bovendien zeg ik helemaal niet dat je zo'n ventje sukkel hoeft te noemen, maar hij krijgt dan gewoon een sukkelig bekertje waar die hopelijk weer snel vanaf wil waardoor hij beter op gaat letten.

Een kind dat dagelijks een paar keer per dag in zijn broek poept en plast doe je toch ook een luierbroekje om lijkt mij, je gaat toch niet er achteraan dweilen de hele dag als het structureel fout gaat en het leerproces blijkbaar niet echt vlot :=

Dan liever een manier vinden om het probleem aan te pakken en het kind wat meer reden te geven om er wat meer zijn best voor te doen.
Zowel een anti-lek-bekertje als een luier zijn toch dingen waar een beetje kleuter erg graag vanaf wil, dat is tenminste een goede stimulans om beter op te letten en als het fout gaat dan is dat geen probleem, maar is wel de consequentie dat je dus even een stapje terug gaat.

Kun je het de volgende keer met vernieuwde moed en extra strijdvaardigeheid weer proberen :)

Neemt niet weg dat je natuurlijk wel wat zaken aanpast om het makkelijker te maken :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-01-13 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:25

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus wellicht is mijn antwoord al een keer gegeven. Het zou kunnen helpen om de beker standaard in het midden van de tafel te zetten. Als de beker steeds naast je kind staat (of te dichtbij), dan is de kans op omgooien groter. Leer je kind aan om de beker na het drinken ook weer in het midden van de tafel te zetten. Als je het kunt leren om de boel op te ruimen (nadat het de beker heeft omgegooid), dan is een kleine - minder vermoeiende - handeling zeker mogelijk.
Ook moest ik even denken: is het echt onhandigheid of een teken om aandacht te vragen? Net als peuters die steeds hun speeltje op de grond pakken, omdat het zo leuk is als iemand anders het weer oppakt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:28

Sommige mensen kunnen er gewoon echt niks aan doen als ze iets omgooien, mijn zusje bijvoorbeeld heeft dyspraxie (een motorische beperking die vaak icm dyslexie voorkomt). Dat maakt haar al heel erg onzeker omdat er vaak wat fout gaat, en aanspreken op gedrag of zelf op laten ruimen maakt dat een kind zich nog ongelukkiger gaat voelen. Zeker als je als ouder weet dat het deels ook met erfelijke belasting te maken kan hebben zoals ts aangeeft vind ik de aanpak die sommigen voorstellen wel erg ver gaan. Ik zou er gewoon neutraal op reageren en idd zoals sommigen voorstellen de afleiding zoveel mogelijk beperken, beker niet te vol ed. Dan kun je als dat niet voldoende helpt altijd nog kijken of je een aangepaste beker voor hem wilt gebruiken.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:40

Iemand die meerdere keren per dag zijn beker omstoot IS toch ook gewoon een onoplettende sukkel, niet zo overgevoelig reageren hoor, tjeemig :P
Bovendien zeg ik helemaal niet dat je zo'n ventje sukkel hoeft te noemen, maar hij krijgt dan gewoon een sukkelig bekertje waar die hopelijk weer snel vanaf wil waardoor hij beter op gaat letten.

Een kind dat dagelijks een paar keer per dag in zijn broek poept en plast doe je toch ook een luierbroekje om lijkt mij, je gaat toch niet er achteraan dweilen de hele dag als het structureel fout gaat en het leerproces blijkbaar niet echt vlot :=

Dan liever een manier vinden om het probleem aan te pakken en het kind wat meer reden te geven om er wat meer zijn best voor te doen.
Zowel een anti-lek-bekertje als een luier zijn toch dingen waar een beetje kleuter erg graag vanaf wil, dat is tenminste een goede stimulans om beter op te letten en als het fout gaat dan is dat geen probleem, maar is wel de consequentie dat je dus even een stapje terug gaat.

Kun je het de volgende keer met vernieuwde moed en extra strijdvaardigeheid weer proberen :)

Neemt niet weg dat je natuurlijk wel wat zaken aanpast om het makkelijker te maken :j[/quote]

Tjonge, wat een reactie!
Ik heb een zoon van 12, bijna 13....en die gooit nog steeds dingen op, of laat dingen uit zijn hand vallen.
Hij is motorisch ontzettend onhandig, is hij daarom een sukkel?????!!!!
Toevallig heeft hij het Syndroom van Asperger, wat bij hem de oorzaak is van de slechte fijne en grove motoriek, maar dat zie je niet aan de buitenkant, hij heeft ook geen sticker opgeplakt waar het op staat. Fijn dat er mensen zoals jij zoon kinderen sukkels vindt.

Terug naar TS, waarschijnlijk is je zoontje gewoon met meerdere dingen tegelijk bezig in zijn koppie en let niet goed op wat er met zijn glas gebeurd. Ik zou zoals anderen ook aangeven het glas op de aanrecht laten staan, daar kan hij dan drinken. Het opruimen van geknoeid drinken zou ik achterwege laten, hij doet het immers niet express.
Het gaat vast beter naarmate hij ouder wordt, succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:47

OMG...gooi zelf net een volle beker om :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:50

Wat een ontzettend overtrokken reacties op het benoemen van sukkelige onoplettendheid, het is wel weer feestelijk zo :P

Blijkbaar is het woordje sukkel bij jullie een enorm scheldwoord, daar zal dan wel een interpretatie-verschilletje zitten blijkbaar.

Voelen jullie je zelf geen ontzettende sukkel dan, als je een glas omgooit...laat staan als het kort daarna nog een keer gebeurt :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:56

als je het makkelijk wilde hebben moest je geen kinderen nemen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:58

pmarena schreef:
Voelen jullie je zelf geen ontzettende sukkel dan, als je een glas omgooit...laat staan als het kort daarna nog een keer gebeurt :+

:') :j

Mijn dochtertje zegt vaak zelf al: Oh lomp.... :')
En als mama het doet zegt ze dat mama een lompe actie had.

Natuurlijk kan het iedereen een keer gebeuren maar niet af en aan. Dan is het OF beter opletten OF een babybeker die niet kan lekken. Klaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:59

StalNollie schreef:
als je het makkelijk wilde hebben moest je geen kinderen nemen...

Dat is een ding wat zeker is. :j
Maarre....paarden kunnen er ook wat van hoor. :')

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:59

Vraag is echter wie er beter op moet letten....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:01

SusanH schreef:
Sommige mensen kunnen er gewoon echt niks aan doen als ze iets omgooien, mijn zusje bijvoorbeeld heeft dyspraxie (een motorische beperking die vaak icm dyslexie voorkomt). Dat maakt haar al heel erg onzeker omdat er vaak wat fout gaat, en aanspreken op gedrag of zelf op laten ruimen maakt dat een kind zich nog ongelukkiger gaat voelen. Zeker als je als ouder weet dat het deels ook met erfelijke belasting te maken kan hebben zoals ts aangeeft vind ik de aanpak die sommigen voorstellen wel erg ver gaan. Ik zou er gewoon neutraal op reageren en idd zoals sommigen voorstellen de afleiding zoveel mogelijk beperken, beker niet te vol ed. Dan kun je als dat niet voldoende helpt altijd nog kijken of je een aangepaste beker voor hem wilt gebruiken.

Dit is idd wat ik eigenlijk al het gehele topic door wil zeggen. Maar ja eigenlijk mag je hier bijna niet benoemen dat een kind wat kan makeren (zie de vele topics over pdd-nos adhd)

Mijn zoontje heeft ook Dyspraxie. wat zich toen hij klein was altijd uitte dmv bekers omgooien (gerust 10 keer per dag) als er een stoeptegel of boomwortel lag (hoe klein ook) viel hij altijd. hij had dus altijd kapotte tenen.
Toen hij 3 werd hebben we zijn ogen uitgebreid laten testen omdat het echt niet leuk meer was.
Ogen waren goed.
Wij werden dus op een gegeven moment wel steeds boos want ja kijk toch eens goed uit je doppen! let toch eens op!

eenmaal op school merkte de juf toch wel dat hij houterig bewoog ondanks dat hij al vanaf baby tijd meeging naar peutergym en zelf ook al heel snel meedeed.
ook sprak hij woorden niet helemaal goed uit. Hij is toen naar logopedie gegaan en vervolgens doorverwezen naar fysiotherapie. Hij blijkt dus ook dyspraxie te hebben.
dat kan voor komen op 3 gebieden (allen met spierspanning te maken) en hij heeft het in ernstige mate in alle 3 de gebieden.

Dus als het echt een probleem wordt en je merkt meer "onhandigheidjes" dan zou ik eens kijken of hij getest kan worden door een kinderfysiotherapeut. niet om er een stempel op te plakken maar meer voor je zelf ook om misschien beter te accepteren waarom iets zo is.

Nog vinden wij het niet leuk om minstens 5 bekers drinken op te ruimen per dag, maar we begrijpen nu wel waarom het zo is. ook kun je via de therapeut dan handige hulpmiddelen krijgen die het makkelijker maken om te trainen.

Mijn zoon was bijna 5 toen we het ontdekte nu 2 jaar terug. en het is van 10 naar 5 bekers terug gebracht. en van 5 keer zijn hoofd/tenen of andere ledematen flink bezeren naar nog maar 3 keer.

succes met de omgevallen bekers die een hoop frustatie kunnen bezorgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:02

benangelique schreef:
Vraag is echter wie er beter op moet letten....

Ik ben er niet voor om de hele dag op te letten of mijn kind toevallig weer haar beker omgooit. Ze moet zelf leren opletten. Zoals ik zei zet ze nu zelf de beker al op het midden van de tafel neer. Door een kind op dingen te wijzen, leren ze oorzaak-gevolg.
Je moet ze leren om zelf na te denken en dingen te overzien. En als je daar met 5 pas mee begint, ben je een beetje laat.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:13

Dat hoef je een pedagoog niet te vertellen suus... maar ik vind dat als de verantwoordelijkheid voor een volle beker te groot is, je die verantwoordelijkheid dus moet verkleinen. Hetzij door de beker minder vol te doen, hetzij door de beker aan te passen of door idd zelf op te letten.
Je let in een zwembad toch ook constant op? Dan zeg je toch ook niet dat je kind alleen in het ondiepe mag en gaat vervolgens weg?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:23

pmarena schreef:
Wat een ontzettend overtrokken reacties op het benoemen van sukkelige onoplettendheid, het is wel weer feestelijk zo :P

Blijkbaar is het woordje sukkel bij jullie een enorm scheldwoord, daar zal dan wel een interpretatie-verschilletje zitten blijkbaar.

Is dat geen scheldwoord?
Dan mag je dan de leraar van mijn zoon komen vertellen.
Hij moest echt daarvoor terugkomen (voor het uitschelden van de leraar)... en ik vind trouwens terecht hoor.
Sukkel zeg je maar tegen vriendjes, niet tegen volwassenen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:32

Een kind van 5 hoort toch ook niet continu drinken ter beschikking te hebben? Ja, als het warm is gewoon water, maar zo in de winter hoeft er toch niet steeds tijdens het spelen drinken te zijn? Kinderen moeten ook leren dat er momenten zijn om te drinken en momenten om te spelen en die gaan eigenlijk niet samen.

Ik vind de beste oplossing dus vaste drinkmomenten maken en dan even al het andere laten liggen. Eerst beker leeg, beker opruimen en dan weer verder met waar je mee bezig was. Werkt toch prima. Geen omvallende bekers meer en beter voor de tanden. win-win.

Verder vind ik het zelf op laten ruimen niet meer dan normaal. Mijn peuters gaan ook zelf een doekje halen als ze iets knoeien. Maar dan ook nog boos worden heeft gewoon weinig nut. (pedagogisch gezien) de oorzaak-gevolg is er namelijk al. knoeien = opruimen. Natuurlijk kan je wel met je kind praten over waarom het gebeurt. Verwoorden dat de beker te dicht op de rand stond of wat de reden ook was.

Verder heb je van de mepal schoolbekers ook bekers waar een soort van bidon-bovenkantje uitkomt als je op een knopje drukt. Die zijn ook veel gebruikt op scholen, ook bij de oudere kinderen, dus dat is al veel minder voorschut en kans op knoeien is kleiner.

Daarbij leren sommige mensen het nooit... mijn broer is 37 en echt nog steeds de grootste knoeier aan tafel... Ook als mijn peuters en zijn dreumes mee eten. Je kan dan moeilijk het hele leven elke dag boos op iemand blijven. Beter nieuwe gewoontes aanleren, waarmee je de kansen verkleint.