hypermobiliteits syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:29

Hier nog een hypermobiel persoon! :j

Door mijn fysio (2 verschillende) bevestigd. Ik loop gewoon extra risico met uit de kom vliegen maar verder... Ik heb m'n kruisband afgescheurd tijdens het hockeyen :')...
En ik heb scoliose wat waarschijnlijk het gevolg is geweest van mijn hypermobiliteit.

Voor scoliose caesar therapie gehad omdat ik scheef ging lopen. Ook snel vast in m'n onderrug waardoor m'n enkels overbelast raken. Vroeger veel geturnd (selectie) en altijd een enkelband gedragen eigenlijk.
Ik vlieg ook zo nu en dan door m'n enkel heen. M'n linkerpols voelt vaak ook nogal gekneusd aan, waarschijnlijk door overbelasting of teveel te ver doorbuigen (als ik op m'n kont zit en m'n handen achter me neerzet buig ik m'n pols automatisch abnormaal ver :'))

Maar aan de rest hier te zien, ben ik nogal een simpel persoon wat absoluut niet veel klachten ondervind dus ik mag me gelukkig prijzen zie ik :j .

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:38

Hier ook wel een Hypermobiel iemand. :)

Ik heb het alleen met m'n vingers (vooral de pinken) knieen & enkels.
Kan m'n pinken 90 graden ombuigen...

Mn HA en de HA in opleiding die konden me alleen door verwijzen naar de Mensendieck.
En een Fysio van m'n werk had gezegd dat ik dus Hypermobiel ben, omdat ik verder met mn armen naar buiten kom dan een gemiddeld mens.

Esmefleur

Re: hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:04

Ik kan ook mijn duim achter de knokkels van mijn wijsvinger leggen,maar bij ons zit het in de fammilie heeft iemand dat nog meer. Vooral mijn nicht en mijn neef hebben het heel erg.Mijn nicht kan haar schouder uit de kom draaien en neef heeft al meerdere keren knie uit de kom gehad :oo

Soms ben ik er wel moe van maar lang niet altijd :O

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:00

nonalover schreef:
Ik kan ook mijn duim achter de knokkels van mijn wijsvinger leggen,maar bij ons zit het in de fammilie heeft iemand dat nog meer. Vooral mijn nicht en mijn neef hebben het heel erg.Mijn nicht kan haar schouder uit de kom draaien en neef heeft al meerdere keren knie uit de kom gehad :oo

heej, wat grappig dat kan ik ook!!! hahaha kan ook mn duim op mn pols leggen :D

ik moet toegeven dat ik schrik van je klachten TS. ik schijn het ook te hebben. Enige waar ik altijd last van had waren mn knieen, door het fitnessen en wielrennen kan ik nu met gemak een halve marathon lopen, ook met bergen erin.

Ik ben heel benieuwd wat de fysio eraan gaat doen, hopen dat het over gaat want volgens mij moet je zonder pijn kunnen leven toch?

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:04

Ik heb het vooral in mijn rug en schouders, in kan mijn armen half uit de kom draaien, en weet pas sinds een jaar dat dat niet normaal is :') heb ik overigens (nog) geen last van, belangrijk is wel dat de boel daar goed bespierd blijft. Rug heb ik wel vaak last van, mag geen zware dingen boven mn macht tillen anders lig ik weer bij de manueel therapeut die de boel dan weer moet fiksen.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:09

Hier ook hypermobiel in combinatie met fybromyalgie. Al vanaf mijn 16e en pas sinds vorig jaar diagnose gesteld. Vlak voor de diagnose ben ik begonnen met hardlopen en daar waar ik in het begin veel last had, ben ik bijna een jaar zo goed als pijnvrij geweest. Nu door omstandigheden minder gaan hardlopen en de pijn komt weer terug.
Ik had eerder al gemerkt dat sporten helpt, echter wel met beleid en goed opbouwen. Ineens een dag knallen resulteert in een week bij moeten komen helaas.

Pijnstillers werken inderdaad ook bij mij heel slecht, narcoses doen het gelukkig wel goed al ben ik wel iets sneller wakker dan ze verwachten. Laatste keer schrokken ze dat ik ze op de gang naar de uitslaapkamer al goedemiddag zei :D
Laatst bijgewerkt door Firegirl op 04-01-13 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:13

Ik doe ook gezellig mee. Ik heb vooral last van enkels, bekken, rug, schouders en nek. Hierdoor ook vaak hoofdpijn. Ik train al 5 jaar mijn spieren en het brengt wel iets op maar toch niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Ik ben 20 jaar en ik heb dagelijks pijn.. Pijnstillers helpen bijna niet meer.
Heb regelmatig peesontstekingen.

Als ik echt veel pijn krijg ga ik naar mijn kinesist/osteo, die zet dan alles weer op z'n plek, ben daar gewoonlijk dé attractie voor de stagiaires :')

Ik las hier iets over narcose, dat is bij mij dus ook het geval! Ik word niet wakker maar ze moeten mij wel een olifantendosis geven alvorens ik in slaap ben :=

Fibormyalgie, diagnose is nooit gesteld en ik vind het nog altijd een vage ziekte. Ik heb het gevoel dat je die stempel krijgt als ze niet meer weten wat het is..

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:17

Ik ben ook hypermobiel.
Daar kwamen ze achter toen in 1 jaar 3x mijn knie uit de kom was gesprongen. De laatste keer schoot ie niet vanzelf weer terug en heb ik acht weken van mijn lies tot mijn enkel in het gips gezeten.
De chronische vermoeidheid is mij ook verteld, en daar heb ik bij vlagen last van. Ik heb veel slaap nodig, dat heb ik ook altijd al gehad, maar ik kan overdag meestal wel gewoon mn dingetjes doen. In mijn handen en dan met name in mijn vingers merk ik het ook goed. Ik heb een flinke bos krullen en als ik mijn haar heb gewassen dan gooi ik het voorover om de krullen te "kneden" zegmaar, en dat lukt soms niet of heel moeizaam.

Mij is in het ziekenhuis ook verteld dat het een vorm van reuma is en ernstigere vormen van reuma tot gevolg kan hebben. Ik sta veel met mijn werk (sta in een lifestyle winkel) en als ik op zaterdag van 10 tot 17 heb gewerkt voelen mijn benen en voeten aan alsof ik 20 uur heb gestaan. Het is niet anders, ik ben eraan gewend. Het gaat ook nooit meer over. Fysio deed voor mij niet voldoende, het had weinig tot geen effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:20

Ik moet ook altijd bijkomen, traplopen is nog steeds zwaar, vooral trap op. En na fitnessen moet ik een paar dagen echt bijkomen.

En inderdaad, in mijn enkels is naast de hypermobiliteit ook al een beginnende artrose gesignaleerd.. niet leuk :n maar ik train het door gewoon wat meer op hakken te lopen, maar dit wel af te wisselen. Merk dat ik daardoor toch minder zwik :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:34

nonalover schreef:

In een dronken bui is m'n knie ook een keer uit de kom geweest (stond net op van het toilet). Ik zag m'n bovenbeen naast m'n kuit zitten en schrok zo erg dat ik m'n knie terug geduwd heb. Ik heb daana een maand met een dikke, stijve knie rondgelopen :')

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:42

@LS_ Last van bekken heb ik ook! Die was ik even vergeten, krijg echt pijn en kan dagelijks mijn bekken kraken,..als ik bepaalde bewegingen maak voel ik een soort knak in mijn bekken, heb jij dat ook?

Vermoeiedheid herken ik ook terug in de berichten, kost heel veel energie om met pijn rond te lopen.

@phormicola.. wat een eng verhaal! haha bah! gelukkig is het goed afgelopen!

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:48

ik ben ook hypermobiel. vermoeidheid ken ik ook, super conditie maar meer dan 2 paarden rijden is onmogelijk.
ik heb het in : mn bekken, rug en enkels. rugwervels kunnen zelfstandig 180 graden draaien.
tevens ook last van mn kaken. s'ochtends knoepen die en kan ook plots vast slaan

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:56

eigenlijk is het wel een vrij veel voorkomend iets volgens mij... en er is nog zo weinig duidelijkheid over!

zeg Roosje, heb jij het dan ook dat je kaken s'morgens 'vast' zitten? ik kan mijn mond maar 2 cm openen als ik het gewricht niet terug duw..

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:16

@Milligan: mijn bekken kraken niet maar het kan wel verdomd pijn doen. Staat ook regelmatig scheef. Mijn SI-gewricht was altijd al vrij stabiel tot er deze zomer een paard op is gaan staan, sindsdien heb ik nog meer last.
Vermoeidheid heb ik ook snel last van, met momenten gaat het heel goed en andere dagen zou ik liefst een hele dag in mijn bed liggen..
Kaken kraken hier ook regelmatig met ontstekingen tot gevolg. Mijn wervels kunnen net als Roosje ook 180° draaien met het nodige geluid als ik rugpijn heb :=

Ben ik de enige die hier eigenlijk heel moedeloos van kan worden? Ik heb sinds mijn 14 à 15 jaar dagelijks pijn. Vroeger nam ik snel een pijnstiller, dat werd ik beu en heb mezelf 'hard' gemaakt tegen de pijn. Ik probeer het te negeren hoewel dat niet altijd lukt en ik word er zo moe van..

Paardrijden gaat gelukkig wel goed. 2 jaar geleden ben ik begonnen met meer intensief te rijden en dat was de eerste paar weken een ware hel, maar heb de indruk dat mijn spieren zich hebben aangepast en nu lukt het wel beter. Afhankelijk van wat voor paard ik gereden heb, heb ik de volgende dag standaard pijn of zit er wel iets geblokkeerd maar dat neem ik er maar bij. Ik kan gerust 5-6 paarden per dag rijden. Wel enkel dressuur, springen heb ik ondervonden dat mijn rug en nek echt niet meer aankunnen..

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:37

Hier nog een :j
Ik heb er vooral last van in mijn polsen, handen/vingers, enkels en knieen. En dan voornamelijk mijn knieen. Traplopen is soms pijnlijk en op mijn hurken zitten ook. Nog naast het feit dat ik dan nog maar met moeite over eind kom :+
Advies van de fysio is de rest van je leven blijven trainen. Zie dat meer dat hier aan het doen zijn.
Paardrijden gaat wel, maar ik moet wel mijn beugels een gaatje langer doen dan normaal (ivm belasting van mijn knie) en nou rij ik maar 2 uurtjes per week, maar ik merk dat elke dag lange ritten rijden (op kamp) wel zwaar is.

Overigens ben ik wel hypermobiel in mijn handen, vingers en polsen, maar heb ik daar vrijwel geen pijn aan. Alleen enkels en knieen.

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:43

ik ben ookal hypermobiel :D
ik heb er gelukkig niet zo'n last van maar ik heb wel last van erg knakkende knieën en uit de kom schietende duimen :')
o en ik heb de laatste tijd ook erg veel last van mn knieën bij de gym...

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:53

Jaaaa hier nog 1... :\

Ik heb een abonnement op de fysio voor mijn rug. Door mijn hypermobiliteit kan ik niet lang stil staan/zitten, dus een dagje pretpark leidt steevast tot een bezoekje fysio. Ook een lange rij bij de supermarkt kan al funest zijn. Door het paardrijden wordt mijn rug wel langzaamaan steeds iets beter, maar het zijn echt minimale stapjes voorwaarts.

Daarnaast heb ik jarenlang op steunzolen gelopen, maar daardoor kon ik altijd alleen maar lompe schoenen kopen die niet naar mijn zin waren. Nu loop ik voornamelijk op hakken, en in de zomer vaak op birkenstocks, en ik moet zeggen dat ik sindsdien weinig tot geen last meer heb van enkels en knieën. Wel blijven mijn voeten doorgezakt, maar zolang ik geen pijn heb, ben ik tevreden.

Ik herken me ook goed in wat TS schrijft, je hoeft maar naar mij te wijzen en ik heb een blauwe plek en 10 uur per nacht slapen kan ik ook prima, 8 daarentegen is gewoon te weinig. Ik heb alleen wat die dingen betreft nooit de link gelegd met mijn hypermobiliteit!

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:55

Dat van die blauwe plekken is voor mij ook herkenbaar, maar vermoeidheid heb ik niet echt last van.
Steunzolen heb ik nu ook, maar als het goed is kan ik na een jaar zonder. Hopelijk :+

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:08

Present!
Ik heb elke nacht last van mijn schouders en heupen.. :(

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:13

Die pijn is idd niet te omschrijven maar bloedirritant.

Mn schoonzus heeft ook van die ijzeren dingen om dr handen, werken wel goed trouwens!
Ik had soms welleens met paardrijden dat mn bekken bij mn lies zo erg ging steken, waarschijnlijk een beetje uit de kom ofzo, dan moet ik heel m'n been raar draaien en uitstrekken dan schiet het weer goed, iemand hier ook last van ?
Vooral op brede paarden :Y)

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:43

De subluxatie (gewricht een beetje uit de kom) heb ik ook last van bij mijn kaken :P Ook handig... Toen ik nog op mijn brede fjord reed had ik geen last van mijn heupen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:44

Ik heb nu alweer drie dagen pijn in mijn schouder, vermoed dattie een stukkie uit de kom is geweest :roll:

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:14

da's niet fijn Jans, wat heb je gedaan dan?? En pijnstillers... helpen die niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:35

Vermoedelijk een verkeerde beweging.. gewone pijnstillers helpen niet, maar met diclofenac wil ik echt oppassen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:58

Hier nog zo'n hypermobiele muts....
Ook nooit echt last van gehad, keer knie uit de kom dat was niet fijn. Tot ik weer mijn knie uit de kom viel (hij voelde al heel onstabiel een tijdje) en ik vervolgens mijn andere voet door die val verbrijzelde -O- Schouder is ook kapot (geopereerd ook) heel fijn :n
Dus ja, ik heb er last van..