Mensen met een beperking.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:46

Ik maak verschil tussen een lichamelijke en een geestelijke beperking. En deze kunnen op twee manieren ontstaan: ze zijn aangeboren of kunnen het gevolg zijn van een ongeluk of een ziekte. Iedereen die roept dat ze iets tegen mensen met een beperking hebben, vergeten zomaar dat er niet zo heel veel nodig is om ook in die situatie te belanden....

Gezondheid is iets waar je heel zuinig op moet zijn. Je zou zomaar ineens tot die andere groep kunnen gaan behoren, al dan niet door eigen toedoen.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:47

Cassidy schreef:
Ik maak verschil tussen een lichamelijke en een geestelijke beperking. En deze kunnen op twee manieren ontstaan: ze zijn aangeboren of kunnen het gevolg zijn van een ongeluk of een ziekte. Iedereen die roept dat ze iets tegen mensen met een beperking hebben, vergeten zomaar dat er niet zo heel veel nodig is om ook in die situatie te belanden....

Gezondheid is iets waar je heel zuinig op moet zijn. Je zou zomaar ineens tot die andere groep kunnen gaan behoren, al dan niet door eigen toedoen.

Dat zeg je heel mooi. De mensen die dit roepen hebben ook de kans om later zelf een beperking te krijgen, of morgen misschien al.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:49

Ik denk niet dat ouders dat zozeer doen hoor TS :) Het zit vooral in de cultuur. De meeste mensen met een beperking zie je niet echt, waardoor de gemiddelde mens niet echt leert met afwijkende mensen om te gaan. Ik denk dat er juist eerder te krampachtig wordt geprobeerd kinderen met een beperking te betrekken, waardoor ze zo in de aandacht staan dat ze vanzelf speciaal worden en dus het mikpunt van pesterijen. Het is niet oprecht, zeg maar.

Cassidy: 100% waar :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:51

Ik zie weleens op een documentaire zulke zware gevallen, weggestopt en waarvan de ouders nooit meer naar omkijken uit schaamte en dat is echt erg hoor en ze liggen maar te liggen, dat is echt geen leven.

Ik vind het verschrikkelijk voor ze.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:52

Ragdollcat schreef:
Ik zie weleens op een documentaire zulke zware gevallen, weggestopt en waarvan de ouders nooit meer naar omkijken uit schaamte en dat is echt erg hoor en ze liggen maar te liggen, dat is echt geen leven.

Ik vind het verschrikkelijk voor ze.

Dit komt niet onwijs vaak voor hoor, natuurlijk wel eens maar het is nou niet dat dit bij de helft van alle beperkte mensen gebeurt. Maar dat is inderdaad heel erg triest maar misschien ook door alle negatieve reacties van mensen, ouders gaan zich dan misschien schamen en stoppen het weg. :)

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:52

Vestlandhest schreef:
Ik denk niet dat ouders dat zozeer doen hoor TS :) Het zit vooral in de cultuur. De meeste mensen met een beperking zie je niet echt, waardoor de gemiddelde mens niet echt leert met afwijkende mensen om te gaan. Ik denk dat er juist eerder te krampachtig wordt geprobeerd kinderen met een beperking te betrekken, waardoor ze zo in de aandacht staan dat ze vanzelf speciaal worden en dus het mikpunt van pesterijen. Het is niet oprecht, zeg maar.

Cassidy: 100% waar :)

Dat zou heel goed kunnen inderdaad, bah vreselijk! Ik hoop dat het in 2013 beter gaat, haha. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:52

Ik heb zelf een broer met een verstandelijke beperking, en hij is een gelukkig mens. Is al twee keer als athleet meegeweest naar de Special Olympische spelen, en kwam iedere keer met een gouden medaille thuis. Hij beleeft meer dan ik, gaat regelmatig op survivalkamp, laatst nog naar een concert geweest en voor de rest krijgt hij wat zijn hartje begeerd. Hoeft zich geen zorgen te maken om examens, om overgaan, huiswerk, solliciteren, belastingdienst, rekeningen, wordt allemaal voor hem geregeld. Hij zit nu in een gezinsvervangend tehuis, kan lopend naar zijn werk (zorgboederij en plantsoenendienst) en heeft het daar prima naar zijn zin!

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:54

Cassidy schreef:
Ik heb zelf een broer met een verstandelijke beperking, en hij is een gelukkig mens. Is al twee keer als athleet meegeweest naar de Special Olympische spelen, en kwam iedere keer met een gouden medaille thuis. Hij beleeft meer dan ik, gaat regelmatig op survivalkamp, laatst nog naar een concert geweest en voor de rest krijgt hij wat zijn hartje begeerd. Hoeft zich geen zorgen te maken om examens, om overgaan, huiswerk, solliciteren, belastingdienst, rekeningen, wordt allemaal voor hem geregeld. Hij zit nu in een gezinsvervangend tehuis, kan lopend naar zijn werk (zorgboederij en plantsoenendienst) en heeft het daar prima naar zijn zin!

Geweldig! En zo zit het dus ook zo'n beetje met mijn tante, die gaat naar een speciale dagopvang omdat zij zichzelf dus niet voor 100% kan redden maar is daar helemaal gelukkig.

xChou

Re: Gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:54

Het valt me op dat er tot nu toe alleen positieve reactie's zijn gekomen, jammer dat de mensen die er zo negatief over denken nu hun mond niet open willen trekken..

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:55

xChou schreef:
Het valt me op dat er tot nu toe alleen positieve reactie's zijn gekomen, jammer dat de mensen die er zo negatief over denken nu hun mond niet open willen trekken..

Zo zou ik me eerlijk gezegd ook niet uitgenodigd voelen TS :+

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:56

Vestlandhest schreef:
xChou schreef:

Zo zou ik me eerlijk gezegd ook niet uitgenodigd voelen TS :+

Haha, het is toch zo. :o Ik vind dat gewoon laf hoor, als je altijd zo denkt, trek dan nu je mond ook eens open.

Maar ik denk dat deze mensen je liever raar aankijken op straat. {:)-:

YelaBrenda11

Re: Gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:59

Wat een goed topic!
Ik loop nu alweer een half jaar stage bij een bedrijf waar mensen met een beperking kunnen paardrijden of kunnen liggen op het huifbed. Het is altijd heel mooi om te zien hoe weinig je nodig hebt om deze mensen gelukkig te maken,ze zijn zo snel tevreden...

voor de mensen die het interessant vinden: http://www.stichting-sabinik.nl

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:00

YelaBrenda11 schreef:
Wat een goed topic!
Ik loop nu alweer een half jaar stage bij een bedrijf waar mensen met een beperking kunnen paardrijden of kunnen liggen op het huifbed. Het is altijd heel mooi om te zien hoe weinig je nodig hebt om deze mensen gelukkig te maken,ze zijn zo snel tevreden...

voor de mensen die het interessant vinden: http://www.stichting-sabinik.nl

Geweldig! Mijn tante heeft trouwens meer dan 20 jaar paardgereden bij manege Lis Hartel in Doorn.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:01

Ik denk dat je nu mensen veroordeelt TS, dit topic gaat toch juist erover dat we elkaar niet veroordelen? En over negatieve meningen kunnen we rustig discussieren. Ik snap dat het je boos maakt TS, echt, maar dat is niet nodig. Ja, ik zie ook heel vaak rare blikken, maar veel mensen weten ook gewoon echt niet wat voor houding ze zichzelf moeten geven. Probeer dat ook te begrijpen, want dat betekent lang niet altijd iets negatiefs. Niet verkeerd bedoeld! We kunnen alleen maar aan mensen vragen om er anders over te denken, om het te begrijpen door ze dat te vertellen op een goede manier :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:01

Kijk mijn broer is makkelijk in omgang, maar zo zijn ze echt niet allemaal. Als ik hem in zijn huis ga bezoeken, dan zie ik daar de beteren rondlopen, die goed functioneren en waar mee te praten valt. Echter is dat niet altijd zo geweest, je had ze er tussen zitten die de hele dag in een dwangbuis moeten, die mensen aanvallen en serieus agressief zijn. Dat zou ik ook heel lastig vinden om mee om te gaan.

En dan moet je ook niet vergeten dat menig persoon met een beperking thuis heeft gewoond, kind is geweest in een gezin waar ook andere gezinsleden zijn die door dit gedrag beinvloed werden. Als in een gezin alles om een kind draait, denk je dan niet dat andere kinderen zich tekort gedaan voelen?

Je roept dat je je tante wilt gaan verzorgen als je opa en oma er niet meer zijn. Ik zou je willen adviseren om dat niet te doen. Als er een plek is in een verzorgende instelling, dan is dat beter voor je tante en beter voor jou. Als jij namelijk 24 uur per dag, 7 dagen in de week alleen voor je tante moet opdraaien, dan heb je er een kind bij en kom je aan je eigen leven niet meer toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:02

Ik ben eigenlijk best jaloers op mijn zusje :o Er word vanalles voor haar georganiseerd. Van een complete vakantie week tot zeilweekenden.

Had er altijd al problemen en was altijd heel jaloers _O-

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:03

Vestlandhest schreef:
Ik denk dat je nu mensen veroordeelt TS, dit topic gaat toch juist erover dat we elkaar niet veroordelen? En over negatieve meningen kunnen we rustig discussieren. Ik snap dat het je boos maakt TS, echt, maar dat is niet nodig. Ja, ik zie ook heel vaak rare blikken, maar veel mensen weten ook gewoon echt niet wat voor houding ze zichzelf moeten geven. Probeer dat ook te begrijpen, want dat betekent lang niet altijd iets negatiefs. Niet verkeerd bedoeld! We kunnen alleen maar aan mensen vragen om er anders over te denken, om het te begrijpen door ze dat te vertellen op een goede manier :)

Het zit me op dit moment even te hoog en dan kan ik er even niet zo goed mee omgaan, maar je het gelijk. Ik heb vandaag meerdere 'problemen' met een aantal bokkers gehad die er zo over dachten en vind het nu jammer dat ze zich stil houden.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:04

Cassidy schreef:
Kijk mijn broer is makkelijk in omgang, maar zo zijn ze echt niet allemaal. Als ik hem in zijn huis ga bezoeken, dan zie ik daar de beteren rondlopen, die goed functioneren en waar mee te praten valt. Echter is dat niet altijd zo geweest, je had ze er tussen zitten die de hele dag in een dwangbuis moeten, die mensen aanvallen en serieus agressief zijn. Dat zou ik ook heel lastig vinden om mee om te gaan.

En dan moet je ook niet vergeten dat menig persoon met een beperking thuis heeft gewoond, kind is geweest in een gezin waar ook andere gezinsleden zijn die door dit gedrag beinvloed werden. Als in een gezin alles om een kind draait, denk je dan niet dat andere kinderen zich tekort gedaan voelen?

Je roept dat je je tante wilt gaan verzorgen als je opa en oma er niet meer zijn. Ik zou je willen adviseren om dat niet te doen. Als er een plek is in een verzorgende instelling, dan is dat beter voor je tante en beter voor jou. Als jij namelijk 24 uur per dag, 7 dagen in de week alleen voor je tante moet opdraaien, dan heb je er een kind bij en kom je aan je eigen leven niet meer toe.

Hier sta ik wel achter Cassidy... Ik heb ook agressieve gevallen meegemaakt, en hoe walgelijk en pijnlijk het ook is, er valt dan soms niet mee om te gaan. Mijn broertje KON ook echt niet meer thuiswonen, maar dat was uiteindelijk de goede beslissing, voor hem en voor ons. Liefde en respect komt soms ook manieren naar boven die eigenlijk oneerlijk lijken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:04

Veel mensen weten het ook niet denk ik hoor, hoe te reageren op die dingen.
Een beetje als met blinden.
Iemand helpen oversteken, de ene blinde zal het ontzettend fijn vinden en de ander wil het absoluut niet en is haast beledigd.

Zelf ben ik ook gehandicapt trouwens.
Vorm van autisme heb ik, dat kan ik tegenwoordig heel aardig handelen moet ik zeggen.
Enige is dat ik het energiepijl heb van een 85 jarige, ik kan alles maar ik ben erg snel moe.
Ik kan best een dagje knallen, maar dan ben ik de dag erna gesloopt.
Enerzijds dus heel fijn, anderzijds kan het erg frustrerend zijn omdat je alles kan maar gewoon er geen energie voor hebt.
Rijbewijs halen zit er nu dus ook nog even niet in omdat ik het er niet bij kan hebben.

10 km hardlopen is geen probleem en doe ik fluitend, maar een uurtje winkelen en ik ben doodop.
Gewoon het verschil in prikkels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:05

Probeer het naast je neer te leggen, want wat lost het nu op dat jij je kwaad maakt? Gaan die anderen er daardoor anders over denken? Het kost jou je humeur en je energie, en die kun je op een dag als vandaag toch voor veel leukere dingen gebruiken?

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:06

xChou schreef:
Vestlandhest schreef:

Het zit me op dit moment even te hoog en dan kan ik er even niet zo goed mee omgaan, maar je het gelijk. Ik heb vandaag meerdere 'problemen' met een aantal bokkers gehad die er zo over dachten en vind het nu jammer dat ze zich stil houden.

Dat snap ik :) Ik vind het ook heel bijzonder dat je je er zo voor in wil zetten, maar meningen kun je niet afdwingen. Iedereen denkt er anders over, iedereen heeft andere ervaringen, problemen. Dat moeten we ook accepteren, dat is ook respect :) Jij weet wat je doet en wil, probeer dat vast te houden!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:07

Cassidy schreef:

ojee,hier iemand met een ervaring! haha.
Er komt aan het einde van de week vaak een meisje dat heel snel frustraties heeft en als ik te dicjt bij kom mis ik ook regelmatig een pluk haar omdat ze het eruit trekt. Daar moet je gewoon doorheen kijken,het is nooit persoonlijk bedoeld vanuit die mensen is mijn mening. Ze weten alleen even niet waar ze ermee heen moeten .

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:07

Ik ben sinds en tijd ook actief in de 'gehandicaptenzorg'. Ik begeleid vakantiereizen voor mensen met een beperking. Alle soorten beperkingen zijn welkom bij deze organisatie waar ik vrijwilliger ben. Superleuk 'werk'. Werk tussen aanhalingstekens, want ik vind het geen werk. Ik zeg altijd dat ik er wel moe van word, maar vooral energie van krijg :)

Heb ook al eens een zomervakantie bij een activiteiten/woon-voorziening vrijwilligerswerk gedaan. Dingen doen waar de verzorgenden geen tijd voor hebben. Praatjes maken, ook met mensen die niet kunnen spreken. Dat soort dingen en nog veel meer.

Ik ben zelfs van plan om een opleiding te gaan volgen om beroepsmatig iets te kunnen betekenen voor deze bijzondere groep mensen. En de rare blikken? Ik kan me er niet druk om maken. Boos worden heeft geen zin, toch? Ik denk altijd dat de mensen die afkeurend kijken bezig zijn hun eigen vakantie te verzieken... In het hotel waar ik vorige week was ook. Wij hebben toch wel een fijne tijd, en als mensen dan zuur kijken omdat mijn gasten 10 plakken kaas op hun bordje laden... Tja :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:17

tja iedereen denkt er anders over en dat zul jij ook moeten accepteren. Tuurlijk zullen er ook mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan of het eng vinden. Maar zo heb ik ook mijn angsten.

Wij gaan ieder jaar met de familie een weekendje weg. We trekken veel bekijks met een gehandicapte tante die door een zuurstof gebrek beschadigd is, zowel geestelijk al lichamelijk. Mijn tante heeft een dikke tong, en de spieren in haar tong en keel werken niet goed. Ook haar mond en lippen bewegen amper. Mijn tante 'kwijlt' hierdoor. En dan echt 4 a 5 theedoeken op een dag. Ik ben er aan gewend, maar ik kan me heel goed voorstellen dat een ander dat vies/eng vind. Ook beweegt ze de hele tijd. Net zoals een wevend paard doet zij dat ook. wiegen noemen wij dat thuis, buiten dit allemaal om kan ze niet praten, alleen geluid maken en doet ze een gebaren hand taal. mijn tante is ook slecht horend en kan dus als ze 'praat' ineens ietwat harder gillen. sommige mensen schrikken dan, maar met een lawaaierige familie valt dat gelukkig niet om. Mijn tante heeft ook autisme en daar zijn we vorig jaar pas achter gekomen. 45 jaar niet geweten en nu alles op z'n plek valt is ze veel gemakkelijker in de omgang, ze lacht meer en voelt zich meer begrepen..
Maar voor omstanders is dit dus heel apart. en dat kan ik ook begrijpen..

Buiten dat om, heb ik ook een nichtje met syndroom van down. Tja dit was gewoon echt pure 'pech'. Geen erfelijke factor, ook geen risico factor, gewoon 1 op ?? De man/vrouw die de echo gemaakt had, had het moeten zien. Na lange onderzoeken bleek op de echo dat mijn nichtje een slecht hart had. 80% is down..
Nu is dat dus gewoon pure pech, maar het ergste was dat mijn nichtje accuut geopereerd had moeten worden, maar dit door haar zwakte amper kon omdat er geen doktoren waren.
Mijn nichtje had een hart wat normaal uit 2 kamers en 2 boezems bestaat. Zij had geen 4 delen, maar 2.
Vervolgens had je ook een lekkende hartklep en gaatjes in het hartje. Nogal een groot probleem dus.
na allerlei jaren ziekenhuis in en uit heeft ze op haar 6e een donor hart gekregen wat perfect gegaan in.
Hehe na 8 jaar doktoren hoefde ze geen operaties meer te doen.. Helaas, haar sonde bleef achter de stoel in het badje hangen en pang in haar oog. Nu is ze aan een oog blind.. Tja ook pure pech. Omdat dit ook grijs gekleurd was heeft ze een kleur lensje in zodat het mooier is. Mijn nichtje is nu 13 jaar oud en een schat van een kind. Maar ze is maar 1 meter en 20 cm. Ze zal ook nooit groter worden van 1.35 cm. Dus ze zal altijd klein en schattig blijven. Nu is ze best wel slim en hoog niveau, dus dat is wel al fijn.
Maar met familie weekend zie je zoveel kindjes kijken die dat gewoon niet snappen. Mijn nichtje is anders en kinderen begrijpen dat niet. Haar broertje van 11 snapt dat niet. die vind dat ze gewoon is en hij weet het wel, maar zodra iemand een vervelende opmerking maakt staat hij paraat.

Ik heb op diverse zorgboerderijen gewerkt waar ik gewoon onwijs geniet van het werken met deze mensen en ze veel kunnen leren. Je moet niet kijken naar wat ze niet kunnen, maar wat ze nog wel kunnen of wat er nog geleerd kan worden.

Mijn kinderen komen later veel in aanraking met deze doelgroep en ook de doelgroep ouderen/dementerenden zodat ze deze angsten niet op kunnen bouwen. Ik weet niet beter van mijn (peet) tante en mijn nichtje, maar voor onbekenden kan ik heel goed begrijpen dat dit ook eng en vreemd kan zijn. vergeet dat ook niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:19

Er zijn een aantal reacties dat het zielig is. Ten eerste zijn deze mensen ernstig meervoudig beperkt geworden door een aantal ziektebeelden zoals: Hersenvliesontsteking, Rode hond, koortsstuipen, zuurstoftekort tijdens de geboorte en een aantal ziekten tijdens de zwangerschap. Maar geeft dit dan een recht om te zomaar te zeggen dat deze mensen dan geen recht meer hebben om te leven? Ik vind van niet.
Sterker nog hebben deze mensen niet eens het idee dat ze zo zijn, ze zijn heel gelukkig in hun leven. EMB'ers hebben het vermogen van een baby van maximaal een jaar dus het volle verstand hebben ze niet meer om te beseffen dat ze zo zijn geworden..

Je zou je eens voor moeten stellen. Je krijgt een kindje en een aantal maanden later krijgt je liefste kindje een hersenvliesontsteking of koortsstuipen waarbij hij of zij niet verder zal ontwikkelen dan 9 maanden of een jaar. De arts komt naar je toe of andere mensen in je omgeving met de mededeling dat hij of zij eigenlijk geen recht meer heeft om te leven alleen maar omdat het zielig is wat deze mensen mankeren. Dan breekt je klomp toch??

Ik heb stage gelopen met EMB'ers. Dit is absoluut niet mijn werkgebied omdat het niks voor mij is. Maar ik bewonder deze mensen wel die 24 uur per dag voor deze mensen klaar staan om de zware zorg uit handen te nemen van de familie. En voor deze mensen heb ik alleen maar diep respect!