Vrijwillig eigen risico basis verzekering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:14

Twinducklin, Fysio is niet geheel waar. Ja tenzij je onbeperkt fysio hebt verzekerd.
Als je voor 9 keer verzekerd hebt is van 10 tot 20ste keer voor eigen risco, daarna komt het weer uit het basispakket.

Mocht net zoals ik.. langdurig bezig zijn met de fysio en dus normaal maar 9x in het pakket hebben.. en ik net niet kwam tot die 21ste x dit jaar (dus 10 x zelf betalen = 300 euro) en dan in het nieuwe jaar moest ik dan eerst m'n eigen risico dan opmaken voordat ik 't weer uit het basispakket kwam.
Kan voor aankomend jaar wel volledig fysio, maar dat heb ik niet meer nodig.

Dus kwam totaal op 300 + 350 = 650 euro voor de fysio, in korte tijd (2x in de week heen)
Ik heb mijn fysio vriendelijk bedankt voor zijn moeite en ben gestopt.
Gelukkig kan ik alle oefeningen ook gewoon thuis doen en inmiddels geen functiebeperking meer.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:19

Heb jij een chronische indicatie, Romanoff?
Het klopt namelijk niet wat je zegt, misschien wel voor jezelf maar lang niet voor iedereen.

Zie hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... akket.html

Het zit dus zo:

Geen chronische indicatie?
Geen vergoeding uit basisverzekering, tenzij bekkentherapie ivm urineincontinentie.
Wel chronische indicatie?
Vanaf 21e behandeling uit basisverzekering, dus rekening houden met eigen risico.
Eventueel voor die 21e behandeling vergoeding uit aanvullende pakket, dus geen eigen risico.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:35

Nee chronisch niet, door verpruste operatie aan mn gebroken arm, mocht ik na 4,5 maand nog een keer onder het mes. (en dus 4,5 maand voor jan poep fysio gehad)

Na 2de operatie kon ik nog een keer ;).
Dus voor mij geld chronische regeling niet.

Nou zoals ik het heb neergetypt, zo heeft het mannetje van agis mij het uitgelegd :+
Alsnog was ik bergen geld kwijt, ik vond het wel jofel..

twinducklin

Re: Vrijwillig eigen risico basis verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 02:50

Romanoff chronisch betekend niet dat het niet meer overgaat, als je iets langer als 3 maanden hebt wordt het gezien als chronisch of als je een bepaalde tijd van het jaar er last van hebt ( hoelang weet ik zo even niet uit mijn hoofd )
De oplossing in jouw geval was dan dat de huisarts er een chronische indicatie van had gemaakt en dan valt het wel onder de basisverzekering ondanks dat je maar voor 9 behandelingen verzekerd bent. Als die chronische indicatie mogelijk is tenminste want dat ligt wel aan de aandoening.
Zo heb ik bij mijn knieoperatie wel namelijk alle fysio vergoed gekregen, tenminste voor 1 jaar ondanks dat ik toen ook maar verzekerd was voor 9 behandelingen.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:06

Misschien ook handig om het eens anders te bekijken en de totale jaarlijkse kosten te berekenen. Ik neem even de tarieven van CZ als voorbeeld.

Situatie 1: Stel je neemt een eigen risico van 350 euro en je blijkt gedurende het jaar het volledige eigen risico nodig te hebben. Je betaalt dan 12x de maandpremie van 105,60 euro + eenmalig het eigen risico van 350 euro. Dat komt in totaal op 1617,20 euro voor dat jaar.

Situatie 2: stel je neemt een eigen risico van 850 euro en je blijkt gedurende het jaar het volledige eigen risico nodig te hebben. Je betaalt dan 12x de maandpremie van 84,97 euro + eenmalig het eigen risico van 850 euro. Dat komt in totaal op 1869,64.

Conclusie: Aangenomen dat je hartstikke ziek wordt in 2013, dan ben je met situatie 2 'maar' 1869,64 - 1617,20 = 252,44 euro duurder uit. Dat is nog altijd genoeg geld natuurlijk, maar het is minder dan dat de keuze voor een eigen risico van 850 euro doet vermoeden.
Anderzijds is het zo dat wanneer je geen eigen risico nodig hebt in 2013, je 12 * (105,60 - 84,97) = 247,56 euro bepaart met keuze 2.
Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat keuze 2 pas nadeliger is dan keuze 1, op het moment dat je meer dan 850 - (1869,64 - 1617,20) = 597,56 euro aan eigen risico verbruikt in 2013.

Edit: Overigens is dat natuurlijk wel op voorwaarde dat je 850 achter de hand hebt als je het bijvoorbeeld in januari in 1x moet ophoesten, mensen die dat niet hebben zouden in mijn ogen nooit voor optie 2 moeten kiezen, maar voor optie 1.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:13

CZ heeft een regeling gemaakt dat je iedere maand 35 euro betaald aan hun en dat je niet voor de eigen risico in een keer komt te staan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:57

Ik heb sinds 2008 het vrijwillige eigen risico van 500 euro. Bevalt me prima. Moet alleen zorgen dat ik het paard tussen de benen houd en me niet wat overkomt door m'n eigen onhandigheid. Als iemand me van de fiets rijdt claim ik het wel extra bij de tegenpartij. Uit de aanvullende verzekering claim ik weleens wat maar uit de basis kom ik eigenlijk nooit boven ca. 40 euro uit voor bijvoorbeeld eens een medicatiekuurtje. Maar ik heb ook geen chronische aandoeningen behalve een levenslange besmetting met het paardenvirus.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:46

purny schreef:
CZ heeft een regeling gemaakt dat je iedere maand 35 euro betaald aan hun en dat je niet voor de eigen risico in een keer komt te staan.

Hm, bij de agis kan je ze gewoon bellen mocht je bijv 350 niet in 1x voldoen dat je dit gewoon in termijnen mag betalen :)
Ik heb toen bij mn 220 in 2x betaald, kwam net wat handiger uit, en hoefde niets voor bij te betalen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:52

Romanoff schreef:
purny schreef:

Hm, bij de agis kan je ze gewoon bellen mocht je bijv 350 niet in 1x voldoen dat je dit gewoon in termijnen mag betalen :)
Ik heb toen bij mn 220 in 2x betaald, kwam net wat handiger uit, en hoefde niets voor bij te betalen.

Betalingsregeling voor het eigen risico kan overal wel denk ik.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:37

Ik heb het standaard eigen risico. Ik hoor een hoop mensen die ervoor kiezen om hun eigen risico op maximaal te zetten omdat ze eerder ook nooit iets gehad hebben... Naar mijn mening geen hele verstandige keus, je kan immers áltijd een ongeluk o.i.d. krijgen. Je hebt niet alles in de hand.
Als je het geld achter de hand hebt, kan het natuurlijk wel, maar voor mij is de besparing in premie het niet waard.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:42

auk schreef:
Ik heb het standaard eigen risico. Ik hoor een hoop mensen die ervoor kiezen om hun eigen risico op maximaal te zetten omdat ze eerder ook nooit iets gehad hebben... Naar mijn mening geen hele verstandige keus, je kan immers áltijd een ongeluk o.i.d. krijgen. Je hebt niet alles in de hand.
Als je het geld achter de hand hebt, kan het natuurlijk wel, maar voor mij is de besparing in premie het niet waard.

Als je nooit wat hebt en je het geld achter de hand houdt is het wel een optie. Effe rekensommetje: ik bespaar al 4 jaar 250 euro per jaar aan premie. Da's 1000 euro.... Op mijn spaarrekening staat standaard het ER gereserveerd. Dat is geld wat alleen daarvoor aangewend kan worden en ik verder niet aankom. Tot nu toe is de gok destijds goed uitgepakt. En als er nu wel ineens een grote kostenpost aankomt heb ik nog steeds veel geld uitgespaard.