Zakgeld / kleedgeld / belgeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wendyP

Re: Zakgeld / kleedgeld / belgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:03

Ik ben 15 krijg per maand 25 euro zakgeld. Daar moet ik alles van kopen, make-up, haarspul, beltegoed. En per drie maanden krijg ik 150 euro kleedgeld. (soms 200)

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:05

bij mij is het vorige maand ingegaan, maar ik wil eerst mijn roze setje afmaken, ( oornetje + deken).
en daarna wil ik een leren dressuur singel kopen ( die kosten rond de 60 euro, dus 3 maanden sparen.)
daarna wil ik voor uggs sparen. ( mama vind ze onzin omdat ik genoeg schoenen heb maar ik vind ze fijn :P )

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:05

Ik ben zelf 17 jaar en krijg elke maand 9 euro aan zakgeld van mijn ouders. Dit komt vooral omdat ik zelf veel werk en mijn kleedgeld vroeger ook uit een groot bedrag bestond. Ik gaf mijn zakgeld altijd uit aan eten en sieraden of eventueel make-up. Ik had sinds 6 maanden 100 euro kleedgeld, maar dat konden mijn ouders uiteindelijk niet veroorloven. Nu hebben we afgesproken wanneer ik een keer iets leuks koop, zij het terug betalen, ik ben helemaal geen shopaholic en zo zijn mijn ouders ook veel minder kwijt. Ik heb zelf een abbo en betaal elke maand 25 euro vast terug aan mijn ouders. Aangezien het op mijn vaders naam staat en hun 10 euro zelf betalen. Ik heb zelf een eigen paard en daar ben ik per maand rond de 200 euro bij kwijt, daarom bezorg ik ook de ochtendkrant en kan ik dat zelf betalen. Daarom lijkt het alsof ik veel vergoed krijg van mijn ouders, maar eigenlijk betaal ik grotendeels gewoon zelf. Geeft ook meer voldoening en je krijgt respect voor je ouders. :j

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:17

ik kreeg op de middelbare school altijd 60 euro per maand voor kleedgeld/zakgeld. moest ik alles zelf voor betalen. Voor mijn telefoon kreeg ik elke maand 5 euro, koste het meer dan was dat voor mijn eigen rekening.
geld om te stappen kreeg ik never nooit, als ik zulke dingen wilde doen moest ik maar gaan werken.
Nu ben ik 19 en woon ik sinds 2 jaar op kamers voor mijn studie, ik krijg van mijn ouders precies genoeg geld om alles te kunnen betalen, huur/boodschappen/zorgverzekering/universiteit maar de rest moet ik toch echt zelf betalen. is het geld op? dan maar een weekje niet uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:26

Ik heb geen kinderen, maar ik ben zelf een kind. Geen idee of je die info ook wil? xd

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze?
Ik ben sinds augustus 12 en ik krijg 5 euro per week
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen?
Alles.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor?
Nee.
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel)
ja, me moeder betaald beltegoed, dan krijg ik 10 euro en moet ik er een tijdje mee doen. Als het te snel op is (is het nooit) moet ik het zelf betalen, anders doet zij het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:30

ik vind niet dat ze te weinig zakgeld krijgen hoor TS, ik kreeg dat ook toen, als je zo jong bent heb je al dat geld niet eens nodig joh!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:40

ik vindt het ook niet weinig hoor, ik kreeg toen nooit zakgeld :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:42

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze?
15euro/maand, 14 jaar
Mag ik lekker zelf weten :D
Nope
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel)
Jup, mijn vader betaald. Iets van 10.- ofzo

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:49

Het valt mij op hoeveel kinderen er een mobiel abo hebben die betaald word door de ouders.
Ik heb altijd prepaid gehad wat ik voor een groot deel zelf moest betalen en zo nu en dan kreeg ik dan een prepaid kaartje van mijn ouders. Ik heb pas een mobiel abo genomen toen ik een fulltime baan had met vast contract.
Daarvoor had ik wel een bijbaantje om mijn pony van te betalen, die heb ik gekocht toen ik 15 was en altijd zelf betaald.
Ik kreeg wel zakgeld, ik geloof €50,- per maand en ik heb een tijdje kleedgeld gehad maar ik geef geen donder om kleding dus al snel maar weer ingeleverd en als ik kleding nodig had met mijn ouders gaan winkelen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:51

Polly schreef:
Het valt mij op hoeveel kinderen er een mobiel abo hebben die betaald word door de ouders.
Ik heb altijd prepaid gehad wat ik voor een groot deel zelf moest betalen en zo nu en dan kreeg ik dan een prepaid kaartje van mijn ouders. Ik heb pas een mobiel abo genomen toen ik een fulltime baan had met vast contract.
Daarvoor had ik wel een bijbaantje om mijn pony van te betalen, die heb ik gekocht toen ik 15 was en altijd zelf betaald.
Ik kreeg wel zakgeld, ik geloof €50,- per maand en ik heb een tijdje kleedgeld gehad maar ik geef geen donder om kleding dus al snel maar weer ingeleverd en als ik kleding nodig had met mijn ouders gaan winkelen.

ik mocht het eerst ook niet, maar ik heb er een gekregen omdat het gewoon een stuk goedkoper was dan prepaid, het koste ong. evenveel, maar heb er nu nog extra 500 mb bij :)

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:52

Ik ben 13, krijg 15 euro in de maand en mijn ouders betalen mijn kleding. Ik heb ook en abo voor internet en bellen en die betalen mijn ouders ook. Als ik eroverheen ga moet ik het zelf gaan betalen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:53

toen ik mijn eerste telefoon kreeg was er ook nog geen mobiel internet en had ik dat ding waar ie voor bedoeld was: in geval van nood kunnen bellen.
Pas 1,5 jaar geleden heb ik een telefoon met internet gekocht, en dan nog onder 'druk' omdat het voor mijn werk wel handig was.
Inmiddels ben ik er wel aan gewend en is het wel makkelijk zeker omdat ik die telefoon voor mijn werk ook gewoon nodig heb. Maar ik zet hem wel standaard uit of stil zodra ik thuis kom.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:55

ik zou er ook nooit een gehad hebben normaal gesproken, ik had ook echt alleen een mobiel voor nood gevallen omdat ik 3 kwartier moet fietsen, en altijd alleen buiten rij, maar nu was er dus geen verschil in prijs, dan vindt ik internet toch wel erg leuk :')

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:05

Ik vind niet dat je kinderen te kort krijgen, heb zelf 2 kinderen, 1 van 9,5 en 1 van bijna 5. Zij krijgen beide geen zakgeld. Oudste heeft een eigen pony, jongste heeft nog niet het besef van geld. Ze mogen wel van ons het geld wat ze bijv. voor hun rapport krijgen oid in overleg zelf besteden. Op die manier leren ze toch om gaan met geld, wat ik heel belangrijk vind. De oudste geeft niet om kleding en beide krijgen verder alles wat ze nodig hebben.
De oudste helpt mij weleens met haar eigen pony tijdens een kinderfeestje die ik organiseer, dan krijgt ze van mij wel €2 als zakcentje.

Kleedgeld weet ik niet hoe ik dat ga doen, ligt denk ik ook aan het kind zelf, als het erg merk gericht is zou ik eerder kleedgeld geven dan andersom, want op die manier leren ze te zien dat ze voor 1 merk broek bijv. 2 gewone broeken kunnen kopen.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:55

Ik ben 11 jaar

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? Ik krijg 2,50 per week.
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? ik doe het gewoon in m'n spaarpot, maar als er heel beel in ligt dan zeg ik tegen mijn moeder dat ze dat naar de bank mag brengen.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Nee, ik zou het wel graag willen krijgen als ik 13 word.
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) Ja, die heb ik. Ik krijg altijd 10 euro prepaid als het beltegoed op is, daar doe ik dan zo'n 1,5 maand mee.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:07

Zilfstar schreef:
Vind het wel grappig dat sommigen vinden dat mijn kinderen weinig krijgen. Zij hebben beiden een "eigen paard" (lees ik heb een paard en pony, zoon is baasje van paard, dochter van pony) waar ze niks aan hoeven te betalen. Ze moeten wel meehelpen in de verzorging en mogen er van alles mee. Ik koop alles van spul wat nodig is, ook wat speciaal voor de kinderen is (zoals beleerwagen bijv). Beiden zitten op diverse hobby's wat ook geld kost (zoon reddingsbrig, toneel, tekenles, dochter reddingsbrig, tekenen, turnen). Ze hoeven niks van kleding te kopen, dat betalen wij (ouders) allemaal. En ook qua speelgoed, lekkers, uitjes komen ze niks te kort. ook de verzorging van hun huisdieren (voer voor slang en cavia's van zoon, voer voor hamsters dochter) wordt door ons betaald.
Ben dan wel benieuwd waar iedereen die hopen zakgeld aan uit geeft...

Oja... die cavia's en de hamsters zijn NIET het voer van de slang :D

Denk niet dat je kinderen tekort komen hoor :)
Ik had vroeger eerlijk gezegd zo al mijn zakgeld ingeruild voor een paard :P

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? ik kreeg toen ik 10 was 5 euro per maand, kocht meestal voor een euro ofzo lekkers en de rest spaarde ik
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Geld was helemaal voor mezelf, mocht ik mee kopen wat ik wilde, cadeautjes ed betaalden mijn ouders voor me, mijn ouders wilden wel graag dat ik bijhield wat ik ervan had gekocht maar ik was wel helemaal vrij om het te besteden
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Kleedgeld kreeg ik toen ik 14 werd ofzo, maar omdat ik daar zelf om gevraagd had, kleding was voor mij niet heel belangrijk en ik wilde graag zelf meer controle hebben over geld
Toen ik 12 werd kreeg ik mijn eerste mobieltje voor mijn verjaardag, toen nog zo'n simpele zonder camera en met 10 euro beltegoed erop

Heb altijd zelf mijn beltegoed moeten betalen, heb denk ik in totaal 15 euro beltegoed ofzo van mijn ouders gehad voor keren dat zij per se wilden dat ik hun zou bellen met mijn mobiel, dat vonden ze wel eerlijk dat zij dat dan betaalden :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:43

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? Nu ben ik 16 en krijg ik zo'n 45 euro per maand zakgeld
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Alles extra buiten wat ik hier krijg. Dus telefoon, buskaart (heb abbonement voor in Vantaa, als ik naar Helsinki wil, waar al mijn vriendinnen wonen, moet ik dat zelf betalen) , cadeautjes, maar ook shampoo, deo, tandpasta.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Jup, 50 euro per maand. Moet ik alles van kopen, behalve jassen (als ik die nodig heb) en schoenen.
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) Jup, ik heb een mobieltje, voor m'n verjaardag gekregen. Heb prepaid en dat moet ik zelf betalen.

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:51

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? Ik ben nu 16 en krijg 20 euro per maand. Ik werk ook nog waarmee ik genoeg verdien om Abby zelf te onderhouden (mijn ouders springen bij mocht ik het niet redden)
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Van mijn zakgeld mag ik gewoon alles doen maar geen onzin dingen.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Ik krijg 50 euro kleedgeld per maand en daarvan moet ik gewoon al mijn kleren betalen. Ook schoenen en jassen. Dit geld is dan ook alleen voor kleren bedoelt en mag ik ook nergens anders aan besteden.
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) Ja, ik heb een mobiel maar die heb ik ook zelf moeten betalen en ik heb een prepaid kaart en die moet ik ook zelf opwaarderen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:52

bij mij ging het geld langzaam omhoog. Geen idee hoeveel ik kreeg toen ik jong was maar vast niet veel!
Uiteindelijk kreeg ik toen ik 16 was 20 euro zakgeld per maand, moest ik alles van betalen (mobiel, cadeaus, pony en makeup dingen).
Daarnaast kreeg ik 50 euro kleedgeld, alleen kreeg 1x per jaar schoenen van mijn ouders.
Nu ik 18 ben geworden krijg ik niets meer.. heb een jaar gewerkt, lukt nu niet meer doordat ik veel reis voor school
maar zodra ik op kamers woon ga ik weer werken. Als ik nu wat wil kopen moet ik maar meer lenen :(:)
Als kind wachte ik gewoon op verjaardagen en sinterklaas om speelgoed te krijgen :) al heb ik 1x al mijn geld aan speelgoed
uitgegeven haha. was 55 euro aan playmobiel haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:56

Mijn dochter is 14 en krijgt 35 per maand hiervan moet ze haar uitgaan (kinderdisco) en wat lekkers op school van betslen. Maar ook bioscoop of zwemmen ed. Ze heeft aan mobiel met abbonement die wij voor haar betalen. Ze krijgt geen kleedgeld. Als ze iets nodig heeft krijgt ze dat.
Mijn zoon vsn 9 en dochter van 6 krijgen nog geen zakgeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:57

Ik kreeg eigenlijk nooit kleedgeld of zakgeld. Dat werd gewoon betaald door mijn ouders. Soms kreeg ik extra en dat spaarde ik gewoon in een potje. Ik hoefde dat ook nooit ergens aan uit te geven.

Ik hoop het later ook zo te doen voor mijn dochter. Ze is bijna 6 en heeft een spaarpotje en af en toe krijgt ze wat om erin te doen. Uitgeven hoeft ze het niet. Enige nadeel is dat je op jonge leeftijd niet echt de waarde van geld leert kennen. Maar dat leer je pas echt als je moet werken voor je geld en er dan achterkomt dat je geld veel makkelijker uitgeeft dan je het verdient. Het leven is gewoon heel duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:58

En voor de paarden koopt ze niks omdat ik of alles al heb wat ik nodig heb of ik koop het zelf.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:59

ik krijg 12.50 op betaalrekening en 2,50 op spaarrekening per maand en ik ben 14
mag ik zelf weten
nope, als ik iets nodig heb krijg ik het van mijn moeder, maar als ik iets wil dat ik niet nodig heb dan word het of zelf betalen of samen kosten delen. hier valt ook sportkleren onder.
ik heb mijn eerste telefoon gekregen, maar moet zelf beltegoed betalen.

ook willen mijn ouders dat we als we 14 zijn gaan werken op zaterdag of oppassen, iig wat geld verdienen :j

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:06

Mijn kinderen zijn 11 en 18 jaar.
De jongste krijgt geen zakgeld maar als ze iets nodig heeft, betaal ik dat voor haar. Is deels ook wel omdat ze autistisch is.
Mijn dochter van 18 studeert en zit op een studentenkamer, zij krijgt 160 euro per maand en dan nog eens 50eu op een spaarrekening. Het weekend dat ze hier bij mij is, betaal ik haar boodschappen voor de week die er op volgt. De rest moet ze doen met die 160euro. Haar studies en kamer betalen haar vader en ik samen. Abonnement van mobieltje betaalt haar vader, ik betaal haar rijlessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:08

15 januari word ik 14:

Ik krijg per maand 75 euro. Hier moet ik beltegoed, kleren, cadeautjes etc. van betalen.
Wij hebben het gemiddelde van zakgeld en het gemiddelde van kleedgeld berekent op nibud en dat bij elkaar op geteld.
Ik zou het pas vanaf mijn 14e krijgen maar in verband met kerst heb ik het deze maand al gekregen :D