Winterdip, lotgenoten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:34

Die lamp van de Hema is vandaag 35 euro!

Konstantine

Re: Winterdip, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:38

Ik wist nog geen kerstcadeautje... Nu dus wel. :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:45

Hier ook een winterdipper! Om het een beetje onder controle te houden ga ik 1x per maand naar de zonnebank, helpt iig de eerste twee weken afdoende. Naast die lusteloosheid en vermoeidheid krijg ik ook veel last van een droge huid in de winter. Heb al allerlei smeersels geprobeert maar niks lijkt tot nu toe te helpen... :(

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:09

kan ik die lamp op internet vinden?

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:32

* Steekt vinger op*

Ik ben de afgelopen weken kapot, en het is net als je zegt TS, elk jaar heb ik er last van elk jaar lijkt het heviger. Ik moet mezelf 's ochtends uit bed slepen, wanneer ik in de auto naar huis rijd van werk, moet ik scherp blijven om niet weg te sukkelen, savonds kruip meteen het liefst op bed en moet echt al mijn energie bij elkaarf sprokkelen om te gaan paardrijden. Vaak longeer ik hem nu omdat ik simpelweg té moe ben om er op te stappen. Emotioneel ben ik ook veel onstabieler ik wil ineens het liefst 24/7 bij mijn vriend zijn (zo ben ik normaal helemaal niet) . En ik wordt gek van mezelf dat ik zo ben, normaal hield ik altijd wel van de winter maar toen ging ik nog naar school. Dus pakte ik overdag genoeg zonlicht nu ga ik weg in het donker en kom thuis in het donker. En ik merk dat zo ongelooflijk naar de zomer verlang... Ik ben blij om te lezen dat meer mensen hiermee zitten :j

Ik geloofde eerder ook niet in winterdepressies vondt het belachelijk en aanstellerij maar sinds ik van 08:30 tot 17:00 werk en dus echt eigenlijk geen dachlicht zie, snap ik volkomen wat mensen bedoelen.

Misschien is een lamp een idee :j

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:47

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:06

Ik ben de laatste tijd ook zo gaar als een klontje. Heel vermoeiend dat ik nergens zin in heb en dus weinig doe.
Dan komt er nog eens drukte van school bij. Gister even een flinke dip gehad, vandaag weer beter door een meevaller op school (veel leukere docent).

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:22

Deze lamp heeft niet het effect wat je bereikt met lichttherapie lamp waar je min. een half uur per dag voor moet zitten. Dat is toch een ander soort lamp.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 18-12-12 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:24

Ik heb het ook, verschrikkelijk. Ik verslaap me iedere ochtend terwijl ik (in goede doen) een echt ochtendmens ben. Constant moe, naar het paard toe gaan is ook erg moeilijk, ik kan de puf niet vinden. Ik ben chaotisch, prikkelbaar, en behoorlijk negatief.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:27

Meld zich

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:02

Hoi ik meld me ook. Ik heb. Vooral in de winter dat ik niet goed slaap. Ik heb ook megawallen. Ik voel me nooit energiek. Heb nooit genoeg energie voor dingen zelfs soms niet voor paarden. Ik vind het alleen leuk als ik ergens bij iemand op bezoek ga. Dan leef ik helemaal op! Zoals morge heb ik eerst school en dan een afspraak en daar krijg ik dan weer energie van :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:01

Jeetje, nog zo veel "lotgenoten".

Ik kijk uit naar de kerstvakantie volgende week, dan kan ik even twee weken bijkomen en daarbij ook weer van de paarden genieten..

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:36

Ik meld me ook. Ik heb altijd wel last van vermoeidheid door de zeikte van Wegener waar ik aan lijd maar in de winter is het dubbel zo erg. Sommige dagen moet ik echt 's middags een uur plat want anders haal ik de avond niet. Heb ook al wel eens gedacht om zo'n speciale lamp te kopen, af en toe ga ik onder de zonnebank maar dat effect is toch niet hetzelfde denk ik.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:44

Ik heb ook veel baad bij de lichttherapie. Ik heb een philips energy light, maar een andere lamp met evenveel lux moet net zo goed werken als het goed is!

de lamp van de hema waar ik volgens de link in dit topic bij uit kom is géén lichttherapie lamp, maar een wake-up light. Een lichttherapie lamp moet ten minsten 10.000 lux geven (lichtintensiteit) om te werken op een winterdip/sad (seasonal affective disorder). Ik ben één jaar onder behandeling geweest in het ziekenhuis met lichttherapie, maar met zo'n lamp kan ik het ook thuis af.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:59

Een licht therapie lamp moet ook het hele lichtspectrum geven (behalve UV), een wake up light heeft dat meestal niet.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:23

Letten jullie ook goed op jullie voeding? Het kan heel goed helpen om suikers, e-nummers etc te vermijden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:54

Wat zijn e-nummers?

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:02

Onder E-nummers wordt meestal verstaan een lijst van additieven, die door de Europese Unie zijn toegestaan in voor humane consumptie (verschil tussen natuurlijke e-nummers en kunstmatige, de laatste kunnen schadelijk zijn zoals smaakversterkers en conserveringsmiddelen. Onmdanks dat de wet dit toestaat kunnen ze erg schadelijk voor de mens zijn. Zou zijn sommige e-nummers in andere landen verboden maar worden ze hier wel in voedsel gebruikt wat veel verschillende klachten kunnen geven zoals depressies, hyperactiviteit, slapeloosheid, astma, darmstoornissen, ecxeem, netelroos, neusverkoudheid en maagstoornissen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:16

Hier nog iemand die al een tijdje aan het aftellen is tot 22 december.
Dan hebben we de kortste dag van het jaar weer gehad en worden de dagen langzaam weer langer!
De winterperiode is zo vermoeiend en demotiverend.
Ik heb er ook last van dat ik dan 's avonds laat niet in slaap kan vallen, dus echt op tijd naar bed gaan zit er niet in, want een paar uur wakker in bed liggen is ook niets.
Bij mij helpt de wake-up light wel aardig, wel in combinatie met de wekker op mijn mobiel.
Ook moet ik mezelf sommige dagen dwingen om naar mijn paard te gaan, maar doe het altijd toch graag, ook omdat ik weet dat als ik niet genoeg in de buitenlucht ben geweest alles alleen maar erger wordt!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:41

Wat helpt om beter te slapen is 's avonds min. een uur voordat je naar bed gaat op te slomen. DWZ wat minder licht aan, rustgevend muziekje, op de bank liggen of zitten met lekkere kop kruidenthee (met honing). Dit helpt om prikkels te verwerken die je anders in bed gaat verwerken.
Soms kun je wel moe naar bed gaan maar toch wakker blijven liggen. M.I. is dat het probleem van de prikkels die je nog niet hebt verwerkt.
Ook zo min mogelijk tv en internet is goed om de avond rustig te houden.
En niet meer in je slaapkamer actief te zijn voordat je gaat slapen (dus geen kledingkast opruimen oid)
Je lichaam komt dan in een rust modus wat zorgt voor beter inslapen. Je kunt evt. melatonine tabletjes slikken om door te slapen. Dit is een lichaamseigen stof maar dient wel met mate gebruikt te worden. Lekker een kruik mee naar bed helpt ook of 3 uur voordat je naar bed gaat een warm bad nemen.
In de winter dus extra goed voor jezelf zorgen!

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:32

Ik heb er dit jaar voor het eerst last van, althans als het een winterdip is :')
Ben zo blij dat straks de dagen weer langer worden (en ik weer een eigen huisje heb en niet meer bij mijn ouders hoef te wonen :o )