Pijn aan tand, wat is dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Pijn aan tand, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:55

@Ivonka: een neptand is een kroon. En een kroon zit op een stukje eigen tand. Die wordt omslepen en dan wordt de kroon erop geplaatst. Kan van een technieker of een composietopbouw maar gezien je leeftijd kan ik me bijna niet voorstellen dat het dat is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:57

gabyfedde schreef:
Wat bedoel je met een neptand? Aangezien je zegt dat er ook nog een stukje eigen tand zit, neem ik aan dat het een grote composietvulling (opbouw is).
Als zou het een kroon zijn kan daar prima een wortelkanaalbehandeling doorheen gedaan worden hoor.

Alleen een beetje zonde dat een tandarts een kroon van een paar honderd euro kapot moet boren omdat hij niet eerst een endo gedaan heeft.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:01

Bedankt voor de reacties. Ik heb een ibu profen ingenomen en nergens meer last van, dus das wel ff fijn.
Die neptand ik weet niet wat het is, iig kwam het na aanleiding van een ongeluk waardoor mn tand tot aan het tandvlees was afgebroken. Was nog net een mini stukje over om een nieuwe tand aan te kunnen maken,

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:12

saskiakefie schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik heb een ibu profen ingenomen en nergens meer last van, dus das wel ff fijn.
Die neptand ik weet niet wat het is, iig kwam het na aanleiding van een ongeluk waardoor mn tand tot aan het tandvlees was afgebroken. Was nog net een mini stukje over om een nieuwe tand aan te kunnen maken,

Als die tandarts destijds met composiet een opbouw gemaakt heeft is het wellicht tijd om een zenuwkanaalbehandeling te doen en een indirect vervaardigde kroon. Die gaat ook veel langer mee.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:06

Hmm ik had een paar maanden ook ineens erg last van m'n 'nep' tand. Zelfde verhaal als bij jou ts, was (ong. 10 jaar geleden) gevallen en had nog een heel klein stukje tand over waar ze toen een stuk op hebben gezet. Ben na paar weken pijn (tja, eigenwijs he? dacht dat het wel over zou gaan..) naar de tandarts gegaan en toen bleek de wortel zodanig beschadigt te zijn dat de tand dr uit moest. Was blijkbaar in die 10 jaar steeds verder 'gescheurd'.

Niet om je bang te maken natuurlijk. Maar het kan van alles zijn.. beste is om toch even langs te gaan. :) pijn heb je niet voor niks.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:17

Wat een ***nacht, kon mn slaap nou net goed gebruiken, want vanmiddag om 5 tot 7 uur examens.. :\
Ik kon vanmiddag terrecht bij de TA... maaarjaaa ik heb examen, dus nu pas morgenochtend 9.40 uur.
Die dingen komen ook nooit goed uit he. :Y)

Even een vraagje, hoeveel mag je max aan ibu profen 20 mg slikken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:29

Ik denk dat je 200 mg tabletjes hebt ?

Dan mag je er 6 , op zijn hoogst dus 1200 mg per 24 uur

( uit de bijsluiter van mijn Kruidvat Ibuprofen )

Edit: sterkte met je examen !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:33

Oow ja haha een 0 vergeten. Oke bedankt!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:36

Dat had ik een kleine 3 weken geleden ook.

Begon met een zwaar gevoelige tand.
Daarna een kloppend gevoel.
Daarna mijn in boven en onderkaak.
De nacht daarom huilen van de tandpijn.

Conclusie: zenuw dood en de 'gassen' konden niet weg. Tand was eerder vrij diep geboord en gemaakt met een witte vulling.
Zonder verdoving gat geboord en wat een opluchting :D

Nu zit er echter een tijdelijke vulling in, geen tandpijn meer maar wél als ik op iets moet bijten :\

Zenuw is niet verwijderd aangezien die zo dood als een pier is. Wondje is goed ontsmet en gevuld en sinds zondag toch een beetje last gekregen.

14 december wordt de mijne terug gemaakt en ik hoop dat in de tussentijd het tandje niet gaat ontsteken of dergelijke :')
Ik ga ineens een volledige checkup van héél mijn mond laten maken en braafjes elke 6 maand naar de tandarts gaan.
Zo ben ik hopelijk telkens netjes op tijd om ergere dingen te voorkomen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:40

Ik ga ook maar 1 keer per jaar..
Klinkt wel herkenbaar MI Amore, alleen had ik al vanaf het begin een kloppend gevoel. Maar het straalt nu ook wat naar de onderkaak toe. :j

Boren zonder verdoving? Dan ga ik toch echt een verdoving vragen. :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:05

Die tand was al jaaaaaaren gevoelig dus ik stelde er geen vragen bij :D

De tandarts zei dat verdoving niet nodig was omdat de zenuw al dood was.
Ik heb er echt NIKS van gevoeld en ik ben de grootste angsthaas ter wereld als het op tandartsen aankomt :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:29

Pff de pijn wordt echt steeds erger :(

Ik heb wel dit gevonden, hier staat dat je een stuk meer mag?:
Bij volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar wordt meestal begonnen met 2 tabletten (400 mg
ibuprofen) in een keer in te nemen, zonodig gevolgd door 1 of 2 tabletten (200 - 400 mg ibuprofen)
per keer elke 4 tot 6 uur, maximaal 6 tabletten (1200 mg ibuprofen) per etmaal.

Ik heb nu drie kwartier geleden een 200 mg ingenomen maar merk er echt helemaal niks van.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:43

saskiakefie schreef:
Pff de pijn wordt echt steeds erger :(

Ik heb wel dit gevonden, hier staat dat je een stuk meer mag?:
Bij volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar wordt meestal begonnen met 2 tabletten (400 mg
ibuprofen) in een keer in te nemen, zonodig gevolgd door 1 of 2 tabletten (200 - 400 mg ibuprofen)
per keer elke 4 tot 6 uur, maximaal 6 tabletten (1200 mg ibuprofen) per etmaal.

Ik heb nu drie kwartier geleden een 200 mg ingenomen maar merk er echt helemaal niks van.

Neem ze samen met paracetamol in! Paracetamol en ibuprofen versterken elkaars werking. Dus neem er elke keer ook 2 paracetamol bij. Ik hoop dat dat voldoende verlichting geeft :(:) .
Dan nog even dit: als het nou goed werkt, wacht dan niet met innemen tot de pijn weer terugkomt. Hou je vandaag gewoon even aan die 4-6 uur intervallen en neem elke keer die paracetamol èn ibu in. Zo heb je de beste kans om vandaag (en vannacht, zou je wekker ervoor zetten halverwege de nacht, anders wordt je er waarschijnlijk toch wakker van de pijn en dat is erger) redelijk pijnloos door te komen.

Edit: zie dat je een uur geleden 1x 200mg ingenomen hebt en je er niks van merkt. Neem nu gelijk nog 1x 200 ibu èn 2 paracetamol in, daarna elke 6u 2 para en 2 ibu.
Laatst bijgewerkt door GDG op 28-11-12 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:45

Soms werkt er gewoon niks meer Saskia en dan is het écht wel teken dat je DRINGEND moet gaan...

Volgens mij is het idd je tandzenuw.
Doet het pijn als je bvb met je tong aan je tand komt?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:52

Bedankt. NiFallor: De Tandarts zei dat paracetemol niet werkt en ik echt ibu moest nemen. Kan ik niet gewoon elke 4 uur 2 tabletten van 200 mg nemen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:53

Het is sowieso vervelend die pijn, krijg er zelfs een beetje hoofdpijn van, maar het is nu ook omdat ik straks volle concentratie bij mn examen moet hebben..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:01

Shirley schreef:
Ik denk dat je 200 mg tabletjes hebt ?

Dan mag je er 6 , op zijn hoogst dus 1200 mg per 24 uur

( uit de bijsluiter van mijn Kruidvat Ibuprofen )

Edit: sterkte met je examen !

Uit jouw omschrijving komt toch hetzelfde ?
Citaat:
maximaal 6 tabletten (1200 mg ibuprofen) per etmaal.

Maar als het zo erg wordt, zou ik toch echt nog even de tandarts bellen en vragen of je niet even tussendoor mag, zo kun je toch ook je examen niet lekker doen :n ?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:04

Ik denk dat het gewoon overbelasting is. Sommige mensen knarsen snachts nogal eens, en als die kroon? net iets te hoog is, dan raakt de boel geirriteerd. Dat het pijn bij kou doet betekend wel dat de kies of tand nog levend is en dus geen wortelpuntontsteking. Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 11:56

Ik vind het wel asco om te vragen of ik tussendoor mag en daarmee is natuurlijk nog niet gezegd dat ik daarna geen pijn mee heb. maar zo kan ik mn examen ook niet maken, kan nu al niet eens concentratie bij een sommetje houden laat staan straks 2 uur lang.. Ik neem wel gewoon extra in voordat ik ga, en dan daarna weer minder dat ik aankomende nacht niet slaap maakt me nog niet eens zoveel uit, ik heb maandag pas het volgende examen...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:08

Wat je ook kan doen is de huisarts(enpost) bellen en je probleem voorleggen. Misschien weten zij wel een oplossing zodat je zo pijnvrij mogelijk je examen kan maken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:19

Ik heb me net even flink boos gemaakt en nu gaat het wat beter :+
Ik neem nu niks meer in en om 4 uur 2 tabletjes.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:21

saskiakefie schreef:
Bedankt. NiFallor: De Tandarts zei dat paracetemol niet werkt en ik echt ibu moest nemen. Kan ik niet gewoon elke 4 uur 2 tabletten van 200 mg nemen?

Paracetamol an sich misschien niet, maar vergeet niet dat de paracetamol de werking van de ibu versterkt! Je moet het zelf weten, maar ik zou het echt doen (heb er zelf ook goede ervaringen mee). En stèl dat het toch niet werkt hè, dan heb je 1 dag paracetamol 'voor niks' geslikt... Daar hou je niks aan over hoor, zolang je niet dagelijks aan de paracetamol zit.
Dus ja, wat houdt je eigenlijk tegen om de paracetamol erbij te nemen?
Veel sterkte in ieder geval. Echt super vervelend dat je hiermee zit op de dag van een examen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 13:25

Heb toch nog een ibu genomen, trek het echt niet meer. Zal er gelijk een paracet achter aan slikken dan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 13:27

Heb idd gelezen dat paracet versterkt, kan ik dan straks om 4 uur weer ibu+paracet nemen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:13

ik herken je probleem.

Je zal waarschijnlijk een ontstoken wortel hebben, wat bij mij hielp was elke 4 uur 2 paracetamol, aleve elke 8 uur en als ik nog pijn had een advil (is ibu), zo ben ik een week redelijk doorgekomen.
Als er goed verdoofd wordt heb je van de behandeling zelf geen last.

En helaas voor mijn, dwars door mijn 1 maand oude kroon heen geboord, maar ik was zo blij dat de pijn weg was...

Hou wel rekening met napijn, dat kan nog wel 2 dagen aanhouden.