En toen moest ik écht op dieet... | eetbuien & medicatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 11:42

Wilskracht... wilskracht. Dat is wel het moeilijkste dat er bestaat. Heb er niet alleen met eten en sporten last van, maar ook met schoolwerk, opstaan...

Dat anti-snaaipotje is wel een hele goede. Ga ik maken :)

@Cayenne: Ik heb eigenlijk nooit honger, volgens mij. Soms als ik een ochtend veel gedaan heb, dan heb ik trek in lunch. Maar dat extreme eten doe ik niet vanuit honger.

Ik doe eigenlijk nooit boodschappen, en als ik dat wel doe lukt het me best aardig om alleen maar gezonde dingen te kopen.
Maar wilskracht... nogmaals, ik weet niet hoe, waar... wat ik moet doen om die aan te spreken. Potverdorie zeg. :(

@bovenstaande twee opmerkingen:
Ik kan ook in een eetbui een kilo worteltjes eten en daarna 'vrolijk' verder gaan met ongezonde dingen of boterhammen of zo.
En dan begin ik niet te eten vanuit honger. Eerder vanuit een suikerdip nadat ik normaal gegeten heb.
Of tussendoor, als ik me poedersuiker voel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:56

Moeilijk hoor,helemaal met medicatie.

Heb momenteel ook last met mijn gewicht,ben de laatste maanden ook een aantal kilo's aangekomen :\ Ik kan helaas niet gaan sporten hoewel ik dat enorm graag zou willen.Vaak ben ik gewoon te moe om fatsoenlijke maaltijden te maken,het verschil tussen honger en trek is moeilijk.
In de beginperiode dat ik ziek werd was ik vaak heel misselijk en zuurbranden in mijn keel....mijn gewicht ging daardoor snel naar beneden.Dus jezelf leren dwingen om te eten,of je je nu ziek voelt of niet...helaas eet ik nu dus ook op deze manier.

Ik wil graag een specifiek bloedonderzoek laten doen naar maar ik moet eerst de energie en kracht zien te vinden om daar weer aan te beginnen.Ben de onderzoeken zo zat van de laatste jaren.

Heb je iemand met wie je hierover kunt praten?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:03

Cayenne schreef:
Raponsje, dat hoeft niet hoor. Ik kan ook in een eetbui een hele lading appels opeten.
Het ligt eraan per persoon :)

Dan is er toch geen probleem?
Je kunt prima een lading appels eten, hoef je helemaal geen schuld gevoel aan over te jouden.

Ik heb een client die in plaats van 2 zakken chips per dag nu 10 mandarijnen per dag eet.
Geen probleem.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:20

Is het geen idee om gezonde dingen in huis te halen?
Als er geen snoep in huis is en ongezonde dingen, kan je het ook niet opeten.
Haal alleen nog maar gezonde dingen in huis, dan kan je die eten als je zo'n bui voelt aankomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:28

charlie_x schreef:
Is het geen idee om gezonde dingen in huis te halen?
Als er geen snoep in huis is en ongezonde dingen, kan je het ook niet opeten.
Haal alleen nog maar gezonde dingen in huis, dan kan je die eten als je zo'n bui voelt aankomen.

Ik ging en ga soms nog steeds dan gewoon naar de supermarkt hoor.
Dat soort dingen niet kopen houd mij dan niet tegen :=

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:33

Lastig hoor en vooral icm met de medicijnen..Een eetprobleem wordt tegenwoordig ook wel redelijk in de hand gewerkt..Zo wouw ik vroeger ook graag afvallen en ging calorieen tellen,hierdoor wist ik op een gegeven moment precies hoeveel calorieen ergens in zaten en was ik de hele dag met eten bezig..Hierdoor krijg je een haat liefde verhouding met eten en dat is niet zo goed..Ik zou zeggen laat de suikers even een poosje met rust(zoveel mogelijk),zorg voor voldoende beweging,ga niet elke dag op de weegschaal(vrouwen kunnen echt schommelen in gewicht,ga af op je kleding en of je je fit voelt) en geniet van je eten!Natuurlijk is het wel belangerijk om gezond te eten,en dan vooral zo zuiver mogelijk..Het is beter als je veel dingen zelf maakt ipv zakjes en potjes,want die maken vaak dat je minder in je vel komt te zitten..Neem alsjeblieft geen light producten,want die zijn echt niet gezond!Wat ook heel belangerijk is is dat je jezelf accepteert zoals je bent en van jezelf leert houden!Er zijn maar wei ig mensen die een perfect lichaam hebben hoor!

Succes!

Safiera

Re: En toen moest ik écht op dieet... | eetbuien & medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:22

Bedankt voor jullie meedenken! :)

@Tinky12: Ik heb niet zo veel mensen waarmee ik hierover kan praten. Thuis begrijpen ze weinig van mijn eetbuien. Met mijn arts heb ik het er wel over, met therapeut ook.

Ik kan niet echt niks in huis halen, dat is niet eerlijk tegenover mijn huisgenoten. In de winkel lukt het vaak wel om gezonde dingen te kopen! En het is ook weer niet zo dat we een kast vol lekkers hebben staan of zo. Gewoon af en toe een pak koekjes of knabbeltjes. Ik probeer er af te blijven, maar met eetbuien gaat alles vaak alsnog op.

@pleiada: Ik weeg me eigenlijk nooit. Gelukkig wordt er hier wel heel gezond gekookt, veel groenten en weinig uit een pakje :P
Ik weet dat niemand perfect is. Ik word zelfs mooi gevonden :oo Maar heb zelf last van mijn gewicht, en mijn paardje ook. Ik wil gewoon alles behalve nog zwaarder worden. Afvallen komt in een betere periode wel weer.

Wel iets goeds van vandaag: 3,5 km gerend (in 30 minuten). Het is een begin :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:18

Goed bezig :j Je voelt je na die 3,5 km zeker wel lekker!?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 17:21

Jawel :) Nu is het echt een kwestie van volhouden en doorgaan.

Ik hoop de 10km uit te kunnen lopen in maart!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:29

Mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar denk ik, maar ik herken wel dingen. Ik ben ongeveer vijf kilo te zwaar. Niet heel ernstig dus, maar wel irritant dat ik die paar kilo´s er toch niet afkrijg. Ik beweeg me helemaal suf, loop uren met de hond, doe alles met de fiets, elke dag naar mijn paard enz enz
Ik ontbijt, lunch en diner gezond en niet te veel. Maar dan, als ik savonds moe op de bank zit eet ik éven een pak koekjes en één (of twee...) repen chocola, soms daarna nog drop of snoep of ijs, maar chocola is wel favoriet. Ik denk dat ik doordat ik zoveel beweeg wel ongeveer op gewicht blijf, maar ik wil graag afvallen!
Niks in huis halen is geen optie omdat ik niet de enige ben die hier woont. Ik probeer wel dingen te halen die de anderen lekker vinden en ik niet zo, maar als mijn trek in chocola/zoet ernstig is eet ik desnoods een pot chocoladepasta leeg. Ik voel me er heel slecht onder en denk dat ik vaak moe ben vanwege al die suiker die ik naar binnen werk. Maar het lukt me niet goed om het patroon te veranderen. Soms denk ik als ik opsta al aan de lekkere dingen die ik savonds wil gaan eten... _-:(

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:36

Hier nog een met een eet probleem. Ik ben vorige jaar september begonnen bij een diëtiste en 17 kilo afgevallen. Tot op de dag van vandaag nog geen kilo aangekomen....alleen mijn eet patroon....echt verschrikkelijk.

Ik woon nog thuis (jij ook lees ik?) en er word weinig rekening met mijn eet gedrag gehouden. Zakken chips, koekjes en chocolade blijft op tafel liggen dus ja..dat pak ik en eet ik allemaal op.
Ook al heb ik er meerdere malen over gepraat thuis. Het gaat de eerste paar weken goed maar glijd heel snel weer af.
Daarnaast heb ik een vet en melk intolerantie en spastische darm (van vet en melk, dus onder controle te houden) maar ook al word ik daar dus ziek van...ik stop niet met het eten ervan?

Ik hoef niet meer af te vallen al wil ik de laatste 5 kilo nog maar ik heb daar niet echt een moeten van gemaakt, meer een mogen.
Hoe eet je? Ik eet dus 5x per dag en heb nog vreet buien maar bij mij is het ontwijkend gedrag (van stress, druk of iets anders)
als je minder dan 5x per dag eet kan het zijn dat je toch gewoon "trek" hebt ook al ervaar je dat niet zo.

ik weet het het is echt ongelofelijk irritant want je komt er bijna niet vanaf. Ik worstel ook echt met dat probleem en weinig mensen in mijn omgeving snappen mijn probleem.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:42

Nikass schreef:
Ik voel me er heel slecht onder en denk dat ik vaak moe ben vanwege al die suiker die ik naar binnen werk. Maar het lukt me niet goed om het patroon te veranderen. Soms denk ik als ik opsta al aan de lekkere dingen die ik savonds wil gaan eten... _-:(

Dat ken ik zó goed!

Het is natuurlijk heel erg poedersuiker dat er mensen zijn die dit ook herkennen, maar als ik eerlijk ben vind ik het ook erg fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Jullie ook sterkte! :(:)

Maar vandaag blijft een goede dag (en dat heb ik besloten! ~~}> )
Heb dus gerend, en nog niet gesnoept. Er is wel veel kauwgom en een halve kilo worteltjes doorheen gegaan, maar als dat alles is ben ik al blij.
Alleen het moeilijke moment bij het innemen van medicatie nog. Misschien pak ik wel wat naturel yoghurt of zo. Dat is dan tenminste niet heel slecht.

@ Jessie: Bij mij is het ook stress/naar gevoel weg eten. En precies wat je zegt, er is weinig begrip voor. Iedereen roept 'streng zijn voor jezelf, jou jezelf gewoon in de hand' maar dat is juist het probleem.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:46

ja klopt en dan ben je dus niet "streng genoeg" voor jezelf en ga je eten omdat je je rot voelt en dan ga je nog meer eten omdat je je rot voelt om het eten :') _O-

Ik heb nu een schema van 1700 kcal per dag. Is een 4 weken programma. Hopelijk geeft mij dat weer een handvat om normaal te eten zonder vet en melk (in mijn geval).
Thuis ook over leg gehad en gezegd dat ze me echt op mijn vingers moeten tikken. Al weer weken last van mijn lijf door vet eten maar stoppen...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:50

Voor de snaaiers:

Haal vooral voldoende alternatief snaai voer in huis.
10 mandarijnen, 10 appels of 3 bakken druiven eten is namelijk helemaal niet erg.

Als je toch gesnoept hebt laat het daar dan ook bij.

Veel mensen denken dan ach ik heb toch al gesnoept ik kan nu net zo goed nog een stuk chocola pakken, de dag is toch al verpest.

Maar dat is hetzelfde als zeggen "ik heb mijn telefoon op de grond laten vallen en hij is nog heel, dus ik ga hem net zolang op de grond gooien tot hij wel kapot is".

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:56

Goede tips Raponsje! Ik ga morgen maar weer boodschappen doen, mijn worteltjes zijn op :')
Zal gelijk kijken voor meer alternatieven. Mandarijntjes heb ik vorig seizoen ook echt heel veel gegeten.

En helemaal gelijk wat betreft 'maak het niet erger dan het al is' ... geldt ook voor school/werk planningen. Dan loopt het al mis en laat je de rest ook maar zitten "want het lukt toch niet".

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:55

Van de dietiste begrepen dat het ook niet heel goed om heel veel fruit te gaan eten (ivm suikers) maar dan gaat het wel om veel fruit.
Maar klopt, absoluut een goed alternatief. Komkommer is ook lekker om zo te eten

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:57

Fruit suikers wel het allerlaatste waar je je zorgen om hoeft te maken.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 06:28

Ik slik ook anti pschyotica waar ik dik van word. Het is echt een kwestie om goed op te letten wat je eet en hoeveel je eet. Bij mij zijn de kilo's er ook eerder aan dan eraf. Maar streng zijn voor jezelf is niet altijd makkelijk. Maar het gaat uiteindelijk om je eigen gezondheid en daar moet je het voor doen. Ik wens je veel sterkte en ik weet ook hoe moeilijk het is om al die lekkere dingen te laten staan. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:41

wat ook sowieso handig is , is weten/snappen waarom je eet, voel je je rot en ga je daarom eten, zoek een alternatief voor die momenten, kan van alles zijn :j
als het maar iets is waar je een ei in kwijt kan
en natuurlijk het onderliggende probleem aanpakken...

ben zelf ene ontzettende emo eter, dat is er met de paplepel ingegoten :j dus moet echt opletten waarom ik eet :j
en hormonen werken ook niet mee :+

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:05

Bezigheden zoeken ter vervanging is idd een goed idee (het heeft mij iig goed geholpen) en wat voor mij ook werkt is mezelf een 'beloning' in het vooruitzicht stellen als het gelukt is me een bepaalde periode te houden aan een gezond eetschema.

Ik heb mijn eet/drink/leefpatroon in augustus veranderd en een van mijn favoriete bezigheden is mijn fitness hoelahoep. Ik greep zo vaak naar iets lekkers uit verveling en nu zet ik dan een lekker muziekje op en grijp ik naar mijn hoepel :D . Of ga ik -zoals iemand al voorgesteld had- mijn nagels lakken.

Wat voor mij imho het grootste verschil heeft gemaakt is alle extreme suikers schrappen. Ik dronk elke dag wel een blikje energy drank en coca cola en daar ben ik volledig mee gestopt. Nu besef ik me pas hoe verslaafd ik was aan dergelijke suikers, waardoor ik ook veel sneller naar dingen zoals chocola, koekjes, drop etc. greep. De eerste week was echt dramatisch; ik had hoofdpijn, was misselijk, chagerijnig... de verleiding om gewoon maar weer frisdrank in huis te halen was echt zo groot, maar ik ben blij dat ik heb volgehouden, want na die eerste week werd het eigenlijk heel makkelijk. Ik weet natuurlijk niet of jij veel van dat soort suikers eet of drinkt, maar zo ja, dan zou ik toch eens proberen daar mee te stoppen.

Het is trouwens wel jammer dat je niet zo makkelijk deskundig advies kan krijgen. Ik ben naar mijn huisarts gegaan omdat ik graag advies wilde hoe ik het het beste aan kon pakken om zo gezond mogelijk te leven, maar helaas hadden ze nog niet eens een folder in de aanbieding (grrrrr). Erg jammer maar het schijnt dat dietisten volgend jaar weer terug komen in het zorgverzekeringspakket :D . Ik hoop dat wat ik zelf doe ook goed is (ik voel me iig wel beter, heb meer energie en ben 2 kledingmaten gekrompen) maar een beetje deskundig advies was wel leuk geweest.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 09:22

Sonja_vR schreef:
wat ook sowieso handig is , is weten/snappen waarom je eet, voel je je rot en ga je daarom eten, zoek een alternatief voor die momenten, kan van alles zijn :j

ben zelf ene ontzettende emo eter, dat is er met de paplepel ingegoten :j dus moet echt opletten waarom ik eet :j

Haha ja, hormomen helpen ook niet :') Maar ik eet ook als ik me rot voel. Dat kan onrust zijn, maar ook eenzaamheid. Of verdriet over hoe het de afgelopen jaren gegaan is.

En ja, aan het onderliggende probleem wordt gewerkt. Dat gaat echter niet van het ene op het andere moment.

@ Arabelle: jij ook veel sterkte!

@Raponsje/Jessie: Ik heb ook vaker gehoord dat ik te veel fruit at :? Van de zomer toen ik op dieet was zeiden veel mensen dat, terwijl ik 'maar' 4-5 stuks fruit at op een dag.

@viki: Ik heb een tijdje echt helemaal suikervrij gegeten (op fruitsuiker na) en dat beviel erg goed. Het volhouden ging echter minder goed.
Ik drink water en koffie (zwart), verder eigenlijk niks.

Denk dat ik maar eens een lijstje moet maken van andere bezigheden dan eten :) Genoeg te doen, maarja.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:18

Raponsje schreef:
Voor de snaaiers:

Haal vooral voldoende alternatief snaai voer in huis.
10 mandarijnen, 10 appels of 3 bakken druiven eten is namelijk helemaal niet erg.

Als je toch gesnoept hebt laat het daar dan ook bij.

Veel mensen denken dan ach ik heb toch al gesnoept ik kan nu net zo goed nog een stuk chocola pakken, de dag is toch al verpest.

Maar dat is hetzelfde als zeggen "ik heb mijn telefoon op de grond laten vallen en hij is nog heel, dus ik ga hem net zolang op de grond gooien tot hij wel kapot is".

Dat laatste klopt, het is een makkelijk excuus om nog even wat extra's te snoepen. Helaas ben ik allergisch voor vrijwel alle fruit en rauwe groenten. Dus dat kan ik niet als alternatief eten.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:24

Ik zie dat je uit Venlo komt :) Daar woon ik ook.
Ik sport bij easy fit op de millon cirkle. Dit is een half uur een zeer pittige work out.
Als je zin hebt kunnen we samen gaan. Ik ga toch minimaal 1x pw en dan heb jij ook een stok achter de deur :)
Ze hebben daar ook iedere vrijdag een voedingsdeskundige waar je je voor kan intekenen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:31

Safiera schreef:
Sonja_vR schreef:

Haha ja, hormomen helpen ook niet :') Maar ik eet ook als ik me rot voel. Dat kan onrust zijn, maar ook eenzaamheid. Of verdriet over hoe het de afgelopen jaren gegaan is.

En ja, aan het onderliggende probleem wordt gewerkt. Dat gaat echter niet van het ene op het andere moment.

Denk dat ik maar eens een lijstje moet maken van andere bezigheden dan eten :) Genoeg te doen, maarja.

klopt, is echt niet zomaar opgelost :n weet er alles van :=
maar ja, je bent er wel mee bezig , dat is al de helft :j

lijstje maken is idd ook een goeie... maak gewoon een lijstje met alle dingen die je leuk vind, waarmee je je gedachten kan verzetten :j
op de momenten dat je het moeilijk hebt, kun je ook ene lijstje maken van alles wat je wel fijn vind aan je leven en wat je allemaal goed aan het aanpakken bent...positieve bevestiging is ook iets wat je jezelf kunt/mag aanleren :) en waar je echt wel wat aan kunt hebben , als je het regelmatig heel bewust doet, ga je het vanzelf onbewust ook doen ...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:52

Het snaaien is erg herkenbaar (ik heb geen overgewicht).. Overdag eet ik ook gewoon normaal. TOT het avondeten, ik eet belanchelijk veel voor een meisje wanneer ik het lekker vind..

Na 5 happen heb ik al snel zoiets van hmm, lijk vol te zitten. Hier eet ik doorheen (Ja ja netjes opgevoed bord leeg eten ;)) maar daarna is het niet meer te stoppen, na een hoeveelheid die voor veel mannen al veel is. Lijk ik niet 'verazdigd' en kan ik vlot een hele zak chips erachter aan eten.
Stop ik met eten, dan zakt dit gevoel (lust, honger kan ik het niet noemen) wel weer langzaam af..
Geen idee wat ik hiermee moet of tegen kan doen.