doorverwijzing aanvragen? ''grote'' long problemen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Re: doorverwijzing aanvragen? ''grote'' long problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:02

heb je nu het weer veranderd ook meer last van je longen??

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:14

Mijn vriend heeft hetzelfde probleem, hebben al verschillende malen midden in de nacht op de eeste hlp gezeten omdat hij geen lucht meer kreeg,maar behalve flink wat pufjes, doen ze weinig. ( hier dus ook zo 4 pufjes achter elkaar zonder resultaat )
Op dit moment doethij een prednison kuur en heeft er nog eentje op reserve liggen bij ernstige benauwdheid, maar ik vind hem in rap tempo achteruit gaan.
Al vele malen naar de huisarts geweest, maar behalve stomen, pufjes en prednison, wordt er niets aan gedaan.
Sinds deze week een doorverwijzing naar de longarts, hopen dat dat werkt.

Maar meis.... Neem het voortouw hoor, je longen zijn zo gevoelig, en niet kunnen ademen is gevaarlijk!! Niet van kastje naar de muur laten sturen, maar aangeven dat je concrete oplossingen wil, second opinions, en medicatie die wel ergens op slaat.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 20:33

Allemaal super bedankt voor jullie reacties. :)
Vind fijn te horen dat dit dus wel degelijk niet goed is zo! :)

Gister heb ik de hele dag eigenlijk benauwd rond gelopen.
Aankleden,trap af rennen, fietsen te veel lopen alles wat gisteren eigenlijk te veel. :=
Ik puf zoals voorgeschreven staat, maar na 1 keer puffen moet er na 2 a 3 minuutjes toch wel verandering zijn. Allang en dat is er niet. dus moet echt wel 3 a 4 keer puffen achter elkaar. :)
(een lach kik kan ik niet meer hebben. Dat duurt 5 seconde dan begin ik te hoesten en heb ik het alweer benauwd. Vroeger kon ik gewoon de slappe lach hebben, maar nu gaat dat niet meer.)

Pufjes zijn nu zo goed als op...
Dus tijd voor een belletje....

Edit:

Naast mijn slechte longen heb ik werkelijk overal last van, van heel veel alergieen.
Dus heb met warm en koud weer evenveel last. :)
Nu gaat het ademen wel goed, maar ik merk/weet wel dat het nog altijd minder is als ''gezonde'' longen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:15

dus na het weekend ga je er wat aan doen!!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:18

Meid naar de dokter voor een verwijzing voor een goede longarts!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:46

Neem anders ook eens contact op met het Astmafonds - er is ook een longforum.

http://www.astmafonds.nl/

En ga inderdaad naar een longarts !

sterkte

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:04

Hoe is het nu met je TS?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:17

Nog een vraagje, hoe neem je je pufjes in? :)

Ik zie het namelijk zo vaak fout gaan, door foute uitleg. Waardoor de medicatie vaak gewoon in de mond blijft hangen en nooit in de longen komt. En ja, dan blijven mensen ook benauwd.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:31

Ik mag toch hopen dat je allang onder behandeling bent van een longarts...

als jouw huisarts jouw willens en wetens heeft laten lopen met een saturatie van 62% of 76%, dan mag die bij deze uit zijn vak ontheven worden _-:(
Pufjes of geen pufjes, dat hoort niet meer bij een huisarts thuis. Allang niet meer.

Mijn ex was ook zwaar COPD patient, helaas heb ik de nodige ervaringen met saturaties en zuurstof. Met 62% saturatie gebeuren er heel wat anderen dingen in je lijf, die ook op termijn schadelijk zijn.

Hop naar de longarts!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 07:57

Ik ben ook benieuwd hoe het nu is!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:58

Ik ben TS haar beste vriendin. Het is verschrikkelijk om aan te zien en te horen.
Als ze in het weekend bij mij blijft slapen lig ik soms wakker door de geluiden die ze kan produceren.
Nu vind ik dit helemaal niet erg... Maar ik vind het wel vreselijk voor haar.
Het piept, en het kraakt en soms lijkt het alsof ze geen lucht meer krijgt terwijl TS zelf al lang slaapt!

Meisje... Ik heb het zovaak tegen je gezegd! Zoek een andere huisarts! Volgens mijn moeder is dit helemaal niet ingewikkeld en kun je zo overstappen. (Alleen moet de andere HA nog wel plek hebben.)
Je hebt er genoeg jaren mee gelopen en het is goed geweest zo... Je bent 21 en je hoort gewoon gezond te zijn en dingen kunnen doen die 21jarigen doen! ;)

Niet de moed opgeven hoor meis... Er zijn veel alternatieven en je moet er echt wat aan gaan doen! Desnoods samen. :)

Liefs.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 20:42

Het gaat laatste tijd wat slechter met me. :=
Merk nu dat ik er iedere dag wel last van heb.
Bij traplopen, ''iets'' te snel fietsen en soms zelfs al bij aankleden!

Hoe ik mijn pufje inneem? :)

Ik draai het klikje om,
Neem dan een hele grote teug van het pufje alsware,
Hou dan tot zeker 10 seconde mijn adem in en daarna blaas ik langzaam uit. :)
Eigennlijk exact zoals het is voorgeschreven.
Van te voren een keertje goed in en uitademen Voor gebruik!

Ik zit niet bij een longarst of dergelijk.
Echt alleen bij mijn eigen huisarts!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:43

Heb je je nog steeds niet laten doorverwijzen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:13

vuurneon schreef:
Heb je je nog steeds niet laten doorverwijzen?

Dat vraag ik mij ook af... Je hebt het topic twee weken geleden geopend is. Ga op je strepen staan bij je HA en zorg ervoor dat hij je doorstuurt naar een longarts. Als hij dit weigert, zou ik persoonlijk als eerste mijn verzekering bellen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:27

Of gewoon tijdens een aanval naar de spoed. Laat je alsjeblieft doorverwijzen meis!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:20

lovelygirly schreef:

Lieve schat, aangenomen dat je huisarts op de hoogte is van de ernst van je situatie zoals je hem aan ons beschrijft, zou hij uit zijn vak ontheven moeten worden als hij jou niet doorverwezen heeft.

Een nieuwe huisarts is niet ingewikkeld en in dit geval geen overbodige luxe.

Met de zuurstofwaardes die je hebt KAN een mens niet functioneren! Punt. Zo simpel is het.
Het is HEEL slecht voor je algemene gezondheid om daarmee rond te lopen, nog even los van dat het je enorm belemmerd in wat je eigenlijk zou willen en moeten kunnen doen.

Met een zuurstofwaarde van 76% kun je je met opgeheven hoofd gaan melden op de noodvoorziening van de Eerste Hulp in een ziekenhuis. Zo slecht is die waarde! Laat staan met 60-ers. Als je bij mij in de buurt woonde had ik je er zelf heen gebracht of beter nog een ambulance voor je gebeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:31

Firedancer schreef:
lovelygirly schreef:

Lieve schat, aangenomen dat je huisarts op de hoogte is van de ernst van je situatie zoals je hem aan ons beschrijft, zou hij uit zijn vak ontheven moeten worden als hij jou niet doorverwezen heeft.

Een nieuwe huisarts is niet ingewikkeld en in dit geval geen overbodige luxe.

Met de zuurstofwaardes die je hebt KAN een mens niet functioneren! Punt. Zo simpel is het.
Het is HEEL slecht voor je algemene gezondheid om daarmee rond te lopen, nog even los van dat het je enorm belemmerd in wat je eigenlijk zou willen en moeten kunnen doen.

Met een zuurstofwaarde van 76% kun je je met opgeheven hoofd gaan melden op de noodvoorziening van de Eerste Hulp in een ziekenhuis. Zo slecht is die waarde! Laat staan met 60-ers. Als je bij mij in de buurt woonde had ik je er zelf heen gebracht of beter nog een ambulance voor je gebeld.

Dat waren echt niet de zuurstofwaardes hoor... Dan had ze echt niet zolang kunnen rondlopen en ligt ze al ergens op de IC. Volgens mij waren dat de waardes van die peakflowmeter.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:47

verootjoo schreef:
Dat waren echt niet de zuurstofwaardes hoor... Dan had ze echt niet zolang kunnen rondlopen en ligt ze al ergens op de IC. Volgens mij waren dat de waardes van die peakflowmeter.

mmm... je kunt op dat soort waardes nog best een tijd functioneren hoor, als je het rustig aan doet. Mijn man heeft ook maanden zo rond gelopen voordat we wisten wat er aan de hand was. Ja, hij kon geen 100 meter meer lopen, maar je past je al gauw aan. Je helpt alleen je lichaam langzaam naar de vernieling.

Mocht ze inderdaad bedoelen dat ze zonder pufje 67% capaciteit blies en met pufje 79% capaciteit, dan nog vind ik dat een 21 jarige meid daarvoor bij een longarts thuis hoort. Een fatsoenlijke functietest en spirometrie moet doen en niet zo'n belachelijk blaaspijpje bij een huisarts (vaak ook nog eens niet afgenomen door een arts).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:53

Met 60% saturatie of 76% functioneer je echt niet meer hoor, zeker niet zo'n lange tijd. Je hebt tussen de 90 en 95% nodig om te functioneren. Er zijn wel mensen die het niet merken als ze er (ver) onderkomen, maar vaak zijn die mensen al in een ver stadium van longschade. Bovendien heeft de benauwdheid geen relatie met de zuurstofsaturatie maar zou ze nog veel andere klachten moeten hebben als ze langdurig met zo'n saturatie loopt.

Maar ik vind idd ook dat ze naar de longarts moet. Ik geloof alleen niet dat het de saturatie was die de arts meette.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:07

verootjoo schreef:
Met 60% saturatie of 76% functioneer je echt niet meer hoor, zeker niet zo'n lange tijd. Je hebt tussen de 90 en 95% nodig om te functioneren. Er zijn wel mensen die het niet merken als ze er (ver) onderkomen, maar vaak zijn die mensen al in een ver stadium van longschade. Bovendien heeft de benauwdheid geen relatie met de zuurstofsaturatie maar zou ze nog veel andere klachten moeten hebben als ze langdurig met zo'n saturatie loopt.

Maar ik vind idd ook dat ze naar de longarts moet. Ik geloof alleen niet dat het de saturatie was die de arts meette.

Mijn man heb ik twee keer ingeleverd in het ziekenhuis, de eerste keer met 65% saturatie in rust en hij liep nog gewoon. Wel allemaal veel minder, maar gek genoeg kon er nog opvallend veel.
Toen ze van hem slagaderlijk bloed getrokken hadden voor een bloedgasmeting kwamen ze hun verontschuldigingen aanbieden dat ze toch perongeluk aderlijk bloed getrokken hadden. Bij een tweede keer prikken door een andere arts, bleek gewoon dat zijn bloed zo zuurstof arm was.

Ik weet dat benauwdheid geen relatie met zuurstofsaturatie heeft en dat er vaak meer klachten zullen zijn. Mijn man bijvoorbeeld had op een gegeven moment een Hb waarde van 13, inclusief alle heerlijke ellende die daar bij hoort. -O-

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 09:17

Ik weet het ook niet exact. :) Mij is het niet helemaal duidelijk geworden.
Ik moest iig in een leuk dingetje blazen totdat ik niet meer kon.
En voor het pufje was het 62 % en toen ik het pufje gebruikt had was het 79%
De assistent zei nog dat het niet helemaal goed was.

Verder is het aantal liters blazen met 2 jaar geleden voor de helft gezakt....
Dus wel degelijk achteruit gegaan.

Ik ga van de week bellen voor doorverwijzing en als hij dat niet doet dan ga ik zeker weten naar een andere huisarts die me WEL goed wilt helpen!

Allemaal super bedankt voor al jullie reacties.
En al jullie tips en dergelijke!
Dat vind ik super fijn! :)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:36

Een saturatie kan je niet blazen, die moet je meten met een saturatie meter op de vinger of op het oor. Die meet voor hoeveel procent het zuurstof zich bind aan het HB.
Het blazen zal indd de peakflow meter geweest zijn, die gebruiken ze heel vaak om het effect van de pufjes of een behandeling te meten.

En je neemt je pufjes iig keurig in, dus daar zal het niet aan liggen :)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 10:44

Dan zal het die peakflow wel zijn haha :)

Maar ik heb zonet een andere huisarts gebelt
Ik kan daar op genomen worden in hun bestand.
Deze gaan mij voortaan helpen.
Aankomende vrijdag heb ik een longfunctie test bij hun longarts
zodat ze kunnen zien hoe mijn longen er aan toe zijn...

Nu mijn eigen huisarts bellen om dit door te geven!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:31

lovelygirly schreef:
Dan zal het die peakflow wel zijn haha :)

Maar ik heb zonet een andere huisarts gebelt
Ik kan daar op genomen worden in hun bestand.
Deze gaan mij voortaan helpen.
Aankomende vrijdag heb ik een longfunctie test bij hun longarts
zodat ze kunnen zien hoe mijn longen er aan toe zijn...

Nu mijn eigen huisarts bellen om dit door te geven!

Goed zo! Positief aanpakken, je gezondheid is heel belangrijk.

Ik ben heel opgelucht ( :D ) voor je dat het je peakflow is die je noemde en niet je zuurstofwaarde. Die kun je inderdaad alleen maar meten op je vinger of oor, of via slagaderlijk bloed prikken.

Je schrijft dat je een longfunctie test gaat doen bij hun "longarts". Betekent dat dat je naar een longarts in het ziekenhuis gaat, of dat je een functietest doet bij hun in de praktijk, want dan is het waarschijnlijk gewoon een praktijk assistent(e).

Maar goed, ik kan mij voorstellen dat deze nieuwe huisarts eerst wil weten wat voor vlees hij in de kuip heeft voordat hij je doorstuurt. Spannend hoor, houdt je ons op de hoogte?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 17:56

Ben net terug van de blaastest haha :)
Ze heeft het nu een naam gegeven: Astma.
Ik blaas 2.7 a 2.9 liter lucht. Wat wel erg laag was.
Mijn longleeftijd is 24 jaar. Terwijl ik zelf 21 jaar ben.
Het verschil met en zonder pufje is maar 6% procent.
Het werkt wel, maar niet goed.

Ik zat binnen de lijnen, maar het was wel te laag en op het randje van.
Ben op het moment erg moe, mijn lichaam doet pijn, maar ben wel opgelucht.
Maandag hoor ik hun oplossing, wat we er aan gaan doen. :)

Allemaal super bedankt voor jullie reacties en hulp! :)