Gebeten door kat, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:01

Ik was gebeten door een paard en had echt een iniminie klein plekje, ik dacht zelf dat het een blaar was. Heb toch een prik gekregen. Mijn moeder moest hem na een beet van een cavia. Best is om gewoon een prik te halen, als je elke dag met dieren bezig bent dan is het nooit verkeerd...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:03

love_western schreef:
Ik word de laatste tijd zeer regelmatig gebeten/ open gekrabd door katten.
Maar doe hier verder niks aan. En ze genezen vrij snel :)

Mijn oma heeft namelijk een jonge poes, die je uit het niets aanvalt. En als je haar straft valt ze je nog harder aan. Leuk beest dus :D

Een kennis van mij heeft ook zo'n kat.
Niet zo lang geleden is ze daardoor twee weken in het ziekenhuis beland met de onzekerheid of ze haar hand kon houden. Gelukkig is het goed gekomen, maar wees absoluut voorzichtig met katten en honden beten.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:05

Het wondje even goed schoonmaken, heeft het gebloed?
Zeker NIET afdekken met iets, gewoon open laten.
Prik halen heeft weinig zin.
Maar hou het wel goed in de gaten je kan er flinke ontstekingen van krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:08

Sizzle schreef:
love_western schreef:
Ik word de laatste tijd zeer regelmatig gebeten/ open gekrabd door katten.
Maar doe hier verder niks aan. En ze genezen vrij snel :)

Mijn oma heeft namelijk een jonge poes, die je uit het niets aanvalt. En als je haar straft valt ze je nog harder aan. Leuk beest dus :D

Een kennis van mij heeft ook zo'n kat.
Niet zo lang geleden is ze daardoor twee weken in het ziekenhuis beland met de onzekerheid of ze haar hand kon houden. Gelukkig is het goed gekomen, maar wees absoluut voorzichtig met katten en honden beten.

Ik kan wel voorzichtig zijn. Maar de kat doet dat echt niet hoor. Terwijl haar broertje en zusje die bij ons wonen hele lieve katten zijn. Maar ze word al rustiger :)

_Zeppelin

Re: Gebeten door kat, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:12

Inderdaad misschien toch voor de zekerheid een tetanus prik halen, en ZEKER het wondje, al is het nóg zo klein, goed in de gaten houden! Dit i.v.m. ontstekingen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:17

Vind het wel vreemd dat mensen hier adviseren dat een prik niet hoeft omdat een prik halen weinig zin heeft := Een kattenbeet is gewoon een risicofactor om tetanus te krijgen en dat wil je écht niet. Misschien is het risico klein in het geval van TS, maar het is er wel. En zeker omdat TS wel meer met dieren om gaat is het helemaal geen overbodige luxe.. Maar, prik halen heeft alleen zin binnen 48, liefst 24 uur.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:19

ik zou geen prik halken als het opzwelt en een bult wword moet je het even openprikken en het pus er uit laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:21

Mijn vader is een keer gebeten jaren terug door mijn binnenhuiskat en ik een half jaar terug ook. Beide keren speels maar we hebben er allebei wel elke keer een erg mooie infectie aan overgehouden. De hand van papa was na een dag 4x zo dik (alsof je een doktershandschoen opblaast) en mijn onderarm was ook minstens verdubbeld. Telkens klein gaatje, telkens grote gevolgen.

Tetanus is ook een bacterie die een lange incubatietijd heeft. Het is niet omdat je er nu niets aan ziet dat het later niet kan uitbreken. Toch maar die prik halen zou ik zeggen en even laten nakijken voor je HA. Goed ontsmetten ook, ik moest het ook afdekken van de arts indertijd. Dan kan er geen vuil in en dus ook geen extra besmettingsgevaar van andere ziektes. Je wil ook geen vuil dat in dat gaatje raakt het is soms erg lastig om dat eruit te krijgen (kleeft er in zeg maar) en dan gaat de boel nog wat meer ontsteken.
Zelf heb ik er een fikse kuur AB voor gehad en ontstekingsremmers. Bij papa weet ik het niet meer (is al meer dan 5 jaar geleden).

Eens er infectie/ontsteking is en het raakt in je bloedbaan kan het erg snel de slechte kant op gaan en daar zit je volgens mij niet op te wachten.

je wil ook niet weten van wat voor bacteriën paarden bijvoorbeeld drager kunnen zijn die met dat kleine wondje wel je lichaam kunnen binnendringen :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:50

bonnie1998 schreef:
ik zou geen prik halken als het opzwelt en een bult wword moet je het even openprikken en het pus er uit laten

Werkelijk wat een advies :roll:
Als een kattenbeet daadwerkelijk gaat ontsteken word je mooi zeven dagen lang op AB gezet. Dat red je niet met 'de pus eruit laten'.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:54

bonnie1998 schreef:

Als de ontsteking dan schade aanricht, door jouw geweldige advies... Krijgt TS dan jouw hand?

Echt belachelijk om iemand zoiets doms aan te raden! Lekker doen wat je zelf wil, maar ga dat soort dommigheid niet aan andere mensen adviseren.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:01

Ik ben een paar jaar geleden gebeten door mijn kat. En heel venijnig. Ik had een afspraak met de dierenarts voor sterilisatie en ze wilde niet in het mandje waarop ik haar in der nekvel pakte maar een beetje verkeerd. Nou ben ik doodsbenauwd voor naalden en ik heb dus geen tetanusprik gehaald ondanks het advies van de DA, familie, vrienden en collega's. Mijn hand zwelde enorm op en ik kon mijn vingers niet meer bewegen.
Om de twee uur weekte ik mijn hand in de biotex en daarna drukte ik alle gaatjes uit. Ik heb reuze mazzel gehad en er niets aan over gehouden maar ik denk dat het wel raadzaam is om een tetanusinjectie te halen. Ik ben gewoon een schijterd maar wat heb ik een pijn gehad... :(

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:05

bonnie1998 schreef:

Wat je iig niet moet doen, TS, is deze raad opvolgen 8)7.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:14

Tetanusvaccinatie zorgt trouwens niet voor dat je geen (andere) ontsteking in je hand krijgt, maar gewoon dat je geen tetanusinfectie krijgt.

Als je niet meer beschermd bent zou ik wel één halen (ook handig met paarden), en voor de rest goed in de gaten houden voor ontstekingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:09

Het toeval wil dat ik net in mijn 1e jaar verpleegkunde tetanus heb gezien in microbiologie :+
Dus ook dat het even kan actief worden, verdwijnen maar in een latere periode weer opduiken en gaan woekeren. Je denkt dan wel dat je er vanaf bent, maar da's niet zo en dan kan het alsnog flink uitbreken later. Alleen... ga je dan nog de link leggen naar die kattenbeet waar je nooit wat aan hebt gedaan?

(Vooraleer ik opmerkingen krijg: de ontwikkeling is hier wel erg minimalistisch uitgelegd)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:18

BraveSpots schreef:
Tetanusvaccinatie zorgt trouwens niet voor dat je geen (andere) ontsteking in je hand krijgt, maar gewoon dat je geen tetanusinfectie krijgt.

Als je niet meer beschermd bent zou ik wel één halen (ook handig met paarden), en voor de rest goed in de gaten houden voor ontstekingen.

Dat wilde ik dus ook net zeggen, volgensmij denken een heleboel mensen hier dat je door een tetanusprik geen andere bacteriële infectie kunt krijgen :+

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:31

Ik was laatst gebeten door een hond, niet extreem diepe wond ofzo.
had het ontsmet en verder laten. 2 dagen laten toch maar even de dokter gebelt.
Daar zeiden ze dat ik het ook beter kon doen, dus die hb ik gehaald.. liefst binnen 24 uur hebben ze dat trouwens maar binnen 72 kan ook. Vindt het ook wel handig aangezien ik me veel met dieren bezig houd.
Ik zou het wel doen als ik jou was.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:04

Ik zou inderdaad gewoon voor de tetanusprik gaan. Better be safe than sorry!

Ken zelf een geval van iemand die gebeten is door een hondenpup en er geen aandacht aan heeft besteed. Ze werkte namelijk al jaren met honden en was wel eens vaker gebeten. Helaas ging het met de beet van de pup helemaal mis. Gevolgen waren er niet direct, maar een paar dagen daarna heeft ze beide benen moeten laten amputeren en een hand :n :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:22

Het gaatje is netjes dicht en niks geen roodheid, strepen etc. Ziet er gewoon prima uit. Na al jullie horrorverhalen nu weer: morgen alsnog bellen voor een tetanusprik of niet?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:32

Juul schreef:
Het gaatje is netjes dicht en niks geen roodheid, strepen etc. Ziet er gewoon prima uit. Na al jullie horrorverhalen nu weer: morgen alsnog bellen voor een tetanusprik of niet?

De 48 uur waarbinnen je hem zou moeten zetten na wond is volgens mij in jouw geval al wel om, of zie ik dat verkeerd?
Topic van de 9e en het is nu de 11e morgen de 12e :+

Bij bijtwonden, zeker in gezicht of handen, altijd wonden goed schoonmaken eventueel nat verband of in badje soda oid gaan zitten.
Bij twijfel altijd arts bellen, want handje of vingers kwijt raken is heel vervelend, of bloedvergiftiging.
Voor die ontstekingen zul je antibiotica nodig hebben, soms meer dan allen paar pilletjes.
(bv wond toilet, of open leggen van peesschedes oid, zo even lekker horror verhaal van maken)
Gelukkig gaat het ook vaak goed met bijtwonden, maar wees er voorzichtig mee.

Tetanus is weer heel ander verhaal, daarvoor kan je je laten vaccineren, zelfs als je al een wond hebt opgelopen,
kan dat nog. Heel handig dus. Wel doen ook.
Die injectie doet dan weer helemaal niets aan alle andere mogelijke infecties die je van de huis tuin keuken of wilde tijger
hebt opgelopen.

Geldige tetanus injectie is zowiezo handig als je veel bij de paarden rommelt en nog al eens onhandig bezig bent zoals ik.
(heb hem dus altijd al preventief, scheelt haastig arts op zoeken als het niet uitkomt.)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:41

Als je hand er gewoon rustig uitziet en je geen pijnklachten hebt nee dan is het niet nodig voor 'deze' verwonding.

Echter het is altijd goed om je tetanus up to date te houden als je veel in contact komt met straatvuil/uitwerpselen/omgang met dieren

Zoals meerderen hier in dit topic heb ik ook een keer een flinke infectie gehad na een kattebeet.
Ik werkte toen als vrijwilliger in het asiel en werd door een angstige kat gebeten, direct ontsmet (met schoonmaak/ontsmettingsmiddel voor de vloeren :P), en 2 uur later thuis direct in de biotex gegaan, de gaatjes waren echter zo klein dat ze eigenlijk direct al weer dicht waren.
's avonds/nachts met een natte doek er omheen geslapen om het week te houden maar dat mocht helaas niet baten (voelde al snel dat het mis aan het gaan was anders had ik niet zoveel moeite gedaan met biotex en natte doeken). Via de huisartsenpost doorgestuurd naar het ziekenhuis en direct aan het infuus met antibiotica gezet want binnen 3 uur waren de rode strepen van hand naar oksel en waar ik 's morgens nog koortsvrij opstond had ik 2 uur later (op de huisartsenpost) hoge koorts, conclusie: bloedvergiftiging.
Ik ben nog altijd verbaasd over de snelheid hoe dat kan gaan, ik werd gebeten aan het einde van de middag en de volgende dag rond middaguur lag ik al in het ziekenhuis aan de antibiotica en voelde ik me goed ziek, gelukkig is alles goed gekomen maar wees altijd voorzichtig met kattenbeten/dierenbeten.
Ik was trouwens wel beschermd voor tetanus, een tetanusinjectie had dit ook niet kunnen voorkomen.

En voor diegene die het 'advies' gaf zelf 'de bult' open te prikken en het pus eruit te laten, in mijn geval was er geen bult en pus te bekennen :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:47

Voor nu verwacht ik niet dat je nog last krijgt, maar inderdaad een herhaling van je tetanus enting kan nooit kwaad. Ik had hem ook laten verlopen (voor het laatst als 9-jarige gehad) en toen ik 22 was, kwam ik iets te dicht langs een roestige oude spijker aan een hek op stal. Het was maar een klein wondje maar ik wilde geen risico lopen en dan krijg je dus meteen drie spuiten. Je kan dus beter gewoon netjes nu je herhaling halen, just in case... :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:50

Als je Tetanusinjectie 10 jaar geleden is, dan is het misschien wel handig om gewoon een opfrisser te gaan halen. Tetanus is een hele nare manier om dood te gaan. Ik weet niet in welke regio van Nederland je woont maar er zijn ook regionen waar hondsdolheid voorkomt, ook daar dien je rekening mee te houden met een honden- of kattenbeet. Niet iedere hond of kat wordt in Nederland tegen hondsdolheid ingeent.

En als je tegen Tetanus al beschermd bent door een eerder injectie, aan hondsdolheid ga je geheid dood. Hoef je geen raad op Bokt voor te vragen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:59

een kennis heeft enkele dagen in het ziekenhuis gelegen aan het infuus.. bloedvergifitiging door een kattenbeet.. en dat was niet door spelen.. was hard/agressieve beet. huisarts deed er heel laks over.. kwam ze bij de hap.. kon ze meteen door na ziekenhuis waar ze dus heel ernstig even uitlegden dat het wel al heel ver was (dik rood strepen arm) gelukkig dat hij zelf zo doortastend daar heen is gegaan.