Yoga - meer 'Yogini's' & ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:38

Wel jammer dat er door dat soort "goeroe's" een verkeerd beeld ontstaat van yoga dat ook niet zo 1,2,3 bij mensen verdwijnt als je het uitlegd

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 06:37

Het ademhalings gedeelte ziet er ook best apart uit.De eerste keer in de yoga les dacht ik ook"wat is dit voor vaags"
Maar de effecten van de ontspanning/inspanning combinatie voel ik duidelijk aan mijn lijf!
Ik heb van de week een yoga bal gekocht.Vind ik het niks dan is het leuk voor mijn pony haha

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 06:41

Stipje! :) Ik ga het even volgen, wil ook graaaaag gaan Yoga'en.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:18

Ik zit nu een jaar in Ethiopië (Addis Ababa), en waar ik het Yoga-en in Nederland veel te weinig deed ga ik het hier weer oppakken. Ik heb een medefanatiekeling gevonden en morgen weer naar les, zin! Zij is ook net als ik helemaal gek van yoga, mindfulness, meditatie enz. dus dat komt goed uit!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:01

Ik heb een vraagje aan jullie.
Ik ga morgen eennvproefles poweryoga doen en ik heb toevallig zo'n yoga broek maar ik heb geen idee wat voor schoenen in aan moet. Sportschoenen? :') Of is het met blote voeten? Of op sokken?

Noeps

Re: Yoga - meer 'Yogini's' & ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:07

Blote voeten!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:12

Oke, dankje!

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het best spannend vind. Ik zat tussen 2 studio's te twijfelen. Maar 1 studio had het over reinheid met ziel en innerlijke kracht enz en ik ben totaal geen zweverig persoon dus dat leek me niks. :=
Ik wil yoga proberen omdat mijn rug altijd zeer doet en elke week ook gekraakt wordt door een kraker. Ik hoop dat yoga helpt.
Waar hebben jullie een goed matje gekocht als ik vragen mag? Ik heb al een beetje op internet gekeken maar ik koop er liever 1 in de winkel. En volgens mij kun je behalve lessen het ook prima thuis bijhouden, dus een goed matje lijkt me wel belangrijk?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:15

http://www.yogashop.nl :)
Het is wel fijn om eerst wat sturing te krijgen in lessen, zodat je niets gaat forceren. Zeker als je rugklachten hebt. Het is fijn om te weten wat je wel en beter niet kunt doen.
Tara Stiles heeft trouwens veel leuke yogafilmpjes op haar youtubekanaal met yogaroutines, voor thuis. :)
Zij is alles behalve zweverig: lekker down to earth en ze legt goed uit.

Ps; niet zenuwachtig zijn hoor, gewoon op je af laten komen! :D

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:20

Bedankt voor de tips! :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:23

In yogamatjes zit erg veel verschil en het is per persoon anders waar je voorkeur naar uit gaat. Ik heb mijn matje ook van yogashop.nl. Heb bewust gekozen voor een stroevere omdat ik snel klamme zweethandjes/voeten heb en dan glij ik snel weg. Veel sportzaken verkopen ook matjes maar ik heb daar tot dusver niet echt hele fijne gezien.

Ik zou voorafgaand aan de les aangeven dat je rugproblemen hebt. Dan kan de docente er rekening mee houden en je voor bepaalde houdingen een optie geven die minder belastend of ingewikkeld is.

Op internet staan veel leuke yogaroutines! Mijn favoriet is deze vinyasa flow serie, erg lekker om thuis te doen. Maar dan moet je wel een beetje ervaring met yoga hebben. Eckhart yoga heeft ook veel fijne series en er is nog een website die begint met de 'e'... maar daar kan ik zogauw niet opkomen :')

Anyway, laat het lekker op je afkomen en geniet ervan! Lach! Het is zo heerlijk om te doen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:27

Zonder verwachtingen erheen gaan en blijf bedenken dat iedereen daar is met een heel ander doel!

Ik heb mijn yogamat bij een yogawinkel in mijn woonplaats gekocht, ik wilde vooral een wat dikker exemplaar ivm het tegenkomen van knieen als je op de knieen moet zitten. Hij was wel behoorlijk prijzig. Het is een mat van yogastyle.

Have fun Kana!!!

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:38

Mijn yoga mat bleef schuiven omdat ik zo snel klamme handen krijg (van de mat zelf) nu heb ik een yoga towel voor eroverheen en schuif ik niet meer dus mocht je geen geschikte mat kunnen vinden die stroef genoeg is, zou dat ook nog een optie kunnen zijn.

Heel veel plezier Kana

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:05

@Chans is dat fijn met een towel?

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:02

@Mizoan ja ik vind van wel, hij is anti-slip aan de onderkant en schuift dus niet op je mat en doordat het vocht opneemt schuif ik ook niet meer weg in bv down dog.
Hij mag gewoon in de wasmachine en de droger alleen niet wassen met wasverzachter

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:17

Ik heb er ook een, heel erg fijn. :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:54

Oh, zo'n yoga-towel is dan ook wel iets voor mij.

Ik kan trouwens bijna vijf seconden in de hoofdstand staan, wat is dat een ontzettend grappige ervaring en gevoel :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:06

Ga eens kijken naar een towel niet voor de yoga maar voor de ruiterfitness daar moeten we met een handdoek werken en vind ik niet fijn :n elk bobbeltje voel je

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:33

Kana, wat vond je van de yoga :D?

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:45

Hier nog iemand die aan yoga doet!
Hatha-yoga ofzoiets. Meerdere raadde het aan, dusja dan maar proberen! Ik doe dat nu sinds december denk ik, maar het is niet echt iets voor mij.
Al die bewegingen die we moeten doen.. breek bijna m'n botten! Ik zit in een groep met allemaal ouderen, die gooien zo die benen in de lucht, en ik kukel steeds om en knak aan alle kanten.
Iedereen zegt dat het ontspannen is. Nou, het is nog inspannender dan fitness!

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:57

Hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat! Het kost tijd om je spieren te laten wennen aan de houdingen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:48

noellee schreef:
Hier nog iemand die aan yoga doet!
Hatha-yoga ofzoiets. Meerdere raadde het aan, dusja dan maar proberen! Ik doe dat nu sinds december denk ik, maar het is niet echt iets voor mij.
Al die bewegingen die we moeten doen.. breek bijna m'n botten! Ik zit in een groep met allemaal ouderen, die gooien zo die benen in de lucht, en ik kukel steeds om en knak aan alle kanten.
Iedereen zegt dat het ontspannen is. Nou, het is nog inspannender dan fitness!

De houdingen zelf zijn lang niet altijd ontspannend, maar door de inspanning ontspan je daarna wel heerlijk. Althans dat is mijn ervaring :j.

En je moet jezelf niet vergelijken met anderen. Als jij voelt dat een houding iets met je doet dan is dat goed, of nou met je neus op de grond ligt of net met moeite je vinger aan de grond krijgt.
Het ligt ook aan je bouw of sommige oefeningen wel of niet goed lukken. Ik ben absoluut niet lenig in de achterkant van mijn benen en zou dus nooit met gestrekte benen de vloer aan kunnen raken zoals ik zovelen met gemak zie doen. Daarentegen ben ik wél lenig in mijn heupen terwijl ik ook zie dat anderen dáár weer heel veel moeite mee hebben. Je moet je 'slechtste' houding niet vergelijken met de 'beste' van iemand anders. Kijk naar jezelf, neem waar wat het met je doet en probeer niet te oordelen over je uitvoering. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, voor iedereen die yoga doet. Staat dat ego weer in de weg enzo :+.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:02

De ervaring die Plien heeft als het over ontspannen gaat heb ik ook, niet alle oefeningen zelf zijn ontspannend maar na een les ben ik toch heerlijk ontspannen :)

Probeer jezelf niet te vergelijken met de andere in de les, het is geen wedstrijd en er is geen goed of fout. Yoga mag geen pijn doen en die grens is voor iedereen anders en veranderd ook steeds, hoe langer je yoga beoefend hoe makkelijker houdingen worden.
Gewoon naar je eigen lichaam luisteren dus en je houdingen doen zoals het voor jou gaat.

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:53

Ja, leuk topic! Ik doe ook regelmatig thuis aan yoga. Heb een aantal jaren geleden lessen hatha yoga gevolgd en wil nu graag weer les krijgen. Ben nog op zoek naar welke yoga en welke school/instructeur het beste bij me past :)

Plien: Heb jij de de hoofdstand jezelf aangeleerd? Omdat ik in een eerdere post van je las dat je op dit moment geen les volgt. Ik heb namelijk ook geen les en vind het lastig om de moeilijkere oefeningen zoals de hoofdstand uit te voeren.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:29

Ik doe eens per maand een workshop poweryoga in het sportcentrum waar ik bodybalance. En daar hebben we de vorige keer de hoofdstand gedaan en die oefen ik nu thuis verder. Wel beginnen met oefenen onder begeleiding van een professional!