epelepsie medicijnen worden niet meer vergoed...wat nu..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:35

Crealief schreef:
De verhoudingen van de hulpstoffen etc kunnen wel degelijk verschillen en mensen kunnen daar anders op reageren.

Dit is een veelvoorkomend misverstand: het hoeft niet aan de hulpstoffen te liggen.

Citaat:
Het is alleen wel mogelijk gemaakt door de overheid en je kunt bedrijven (zoals de zorgverzekering) met een winstoogmerk het niet kwalijk nemen dat zij hiervan profiteren..

Natuurlijk kan dat wel. Waarom zouden bedrijven (juist in de zorgverzekering) zo onethisch mogen handelen? Ze zetten hiermee de gezondheid van mensen op het spel. Dat mag ook best zo benoemd worden. Dat het in de wet (helaas) niet meer goed geregeld wordt, maakt het handelen van de zorverzekeraars niet minder kwalijk.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:44

angrywolf schreef:
Ach jeetje Nathalie ik heb geen advies voor je maar ik wil je moeder wel sterkte wensen :(:)
Hoop dat er een oplossing komt.

dankje lotte...
mijn moeder heeft al eerder de goedkope versie gekregen van de huisarts en apotheek toen is ze na de bruiloft van mijn familie in elkaar gezakt onderweg naar huis in de auto op de dijk bij lelystad...
t was dik keer veel angstaanjagender dan alle andere voorgaande keren en toen zijn we opgehaald door de ambulance en naar t ziekenhuis gereden(was voor mij de eerste keer dat ik zelf mee heb gereden in de ambulance maar jeetje wat zijn dat professionals die mensen petje af hoor..
maar eenmaal in het ziekenhuis bij lelystad deed apparatuur het niet om mijn moeder gelijk door heen te halen in haar nog halve epelepsie toestand.

toen zijn we naar de dichtsbijzijnde ziekenhuis gereden en daar heeft ze 2 dagen gelegen en allerlei test gehad o.a ook gekeken naar reactie van de medicatie die ze had en toen hebben ze gezegd van je moet die bepaalde zware medicatie en wij hebben dat zwart op wit staan dat ze niet tegen de goedkopere variant kan.
dus daar gaat ze mee naar unive maandag aangezien t kantoor niet open is in t weekend

absque_dubio

Re: epelepsie medicijnen worden niet meer vergoed...wat nu..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:47

Jeetje dat is idd heftig zeg.. :(:)

Wil alleen even zeggen dat met het papier naar de verzekering gaan geen zin heeft, ze moet het papier meenemen naar de apotheek..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:57

absque_dubio schreef:
Wil alleen even zeggen dat met het papier naar de verzekering gaan geen zin heeft, ze moet het papier meenemen naar de apotheek..

Ik zou zorgen dat dat papier overal komt: bij de verzekering, de apotheek, de huisarts en in de portomonnee / sos-tag (zoiets: http://www.sosarmband.nl/sierraad-idonm ... -c-43.html )

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 15:55

mamma heeft al een "dogtag" haha voor als ze aan de wandel gaat met de hond en ze zou in ene ergens op de grond belanden ofzo... :j dit werd ons aangeraden door het ziekenhuis
wij gaan hier ook overal mee naar toe zodat de verzekering enzo mijn mam geen goedkope aan mag bieden omdat ze hier heel slecht op reageert.

gelukkig is het voor ons mijn pa en mij en mijn zusje heel herkenbaar om te merken wanneer ze een aanval gaat krijgen...alleen mijn zusje kan er enkel niet goed mee om gaan die blijft het doodeng vinden en kruipt dan t liefst in een hoekie in schock en gaat zitten huilen..

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:14

Ik zou de verschillende zorgverzekeraars gaan bellen! Dit is namelijk per verzekering verschillend wat ze wel medische noodzakelijk vinden en wat niet....

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:42

Ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik nu een dom antwoord neerzet, het is goed bedoeld.
Ik heb ook keppra geslikt en het azivo heeft alles vergoed zelfs me opnamen in een epilepsie kliniek. Ik weet niet of hun het nu nog vergoeden maar je zal contact met ze kunnen opnemen. Soms is het ook zo als je medicijnen bij je eigen apotheek haalt zijn ze niet vergoed maar als je ze laat thuis bezorgen via de azivo apotheek worden ze wel vergoed.
Ik hoop de je hier wat aan hebt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 18:25

bloementje dankje maandag gaat ze eerst naar unive enzo met die brief die we hebben mee gekregen uit t ziekenhuis en gaan ze alsnog moeilijk doen gaat ze overstappen

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:58

Heel veel succes met alles !!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:14

Ga overleggen met je behandelend arts, huisarts of neuroloog. Die bepaald namelijk welke pillen je moeder krijgt en kan hier volgens mij een stokje voor steken!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:49

Jeetje wat erg zeg! Juist omdat ze die medicijnen zo hard nodig heeft,
Ik zal inderdaad bij verschillende zekeraars gaan kijken kwa vergoeding,
Zit vaak toch een hoop verschil in geloof ik!
Mijn vader krijgt zijn medicijnen ook niet vergoed ( kanker )
Die betaald ook elke x weer een berg bij de apotheek...

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:02

Ik heb alle berichten even doorgelezen.
Ik ben zelf werkzaam geweest in de apotheek.
Er zijn hier heel goede tips voorbij gekomen maar wat ik je nog aan kan raden is om eens een gesprek met haar apotheker aan te gaan.
Het is sowieso noodzakelijk om de verklaring van medische noodzaak bij huisarts/ arts, apotheek en eventueel zorgverzekering kenbaar te maken/ te overhandigen. Maar aangezien er zoveel wordt geprutst met wat wel en niet wordt vergoed door de verzekeringen kun je je apotheker vragen met welke zorgverzekering hij de minste problemen heeft met dit specifieke medicijn. Toen ik nog werkzaam was in de apotheek kwam het namelijk wel degelijk voor dat de ene zorgverzekering makkelijker is met een merk te vergoeden ipv het generiek ( wel op medische noodzaak natuurlijk).
Succes en sterkte

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 10:05

dat is idd wel een goeie liekemel dat is idd ook wel handig ja om eens bij de apotheek te vragen idd
iedereen in ieder geval bedankt voor alle tips

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:06

Ze zijn gek bij Unive, 'geen medische noodzaak'. Nee dat soort pillen slik je natuurlijk voor de lol ofzo 8)7

Van Univé had ik dit niet verwacht :n

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:11

NathalietjeB schreef:
dat is idd wel een goeie liekemel dat is idd ook wel handig ja om eens bij de apotheek te vragen idd
iedereen in ieder geval bedankt voor alle tips

Zou ik wel specifiek om een gesprek met de apotheker vragen, dat je even wat meer tijd hebt. Vaak dat de apotheker ook wat meer af weet welke medicijnen bij welke zorgverzekering wel wordt vergoed en welke niet. Zeker in deze tijden let de apotheker ook goed op wat wel en niet vergoed word door de zorgverzekeringen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:13

Het veranderd met de maand wat vergoedt wordt en wat niet.. Soms is er geen pijl op te trekken!
Vind het alleen wel vreemd dat jouw moeder al gehoord heeft dat deze medicatie niet meer vergoedt wordt terwijl er een medewerker van Univé zich hier in het topic heeft gemeld dat ze nog van niks weet.

Er staan al een hoop goede tips in het topic. Vraag bij je huisarts of ze achter het recept 'Medische noodzaak' willen zetten, of 'Medische noodzaak ivm bijwerkingen/overgevoeligheid van generiek middel' (overgevoeligheid is een voorbeeld).
De huisarts stuurt dit weer door naar de apotheek en deze nemen dan weer contact op met de verzekering. Het is soms heel moeilijk om je medicatie die eerst altijd gebruikte nu vergoedt te krijgen. De apotheken worden gedwongen om generieke (= goedkoper merk of merkloos) medicijnen mee te geven. Het originele middel wat je eerst gebruikte kúnnen ze wel meegeven, maar dan moet de apotheek bij betalen aan de verzekering.

Kijk ook goed bij welke verzekering wat wordt vergoedt. Ga een gesprek aan met de apotheker zodat je goed geörienteerd bent op welke verzekering wat vergoedt en dan kun per 1 januari de overstap nemen. :)