Zusje met astma maar ventolin werkt niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:55

verootjoo schreef:
Ik kon uit het verhaal niet halen dat ze het er al met de arts over had gehad.

Klopt, niet op die manier. Maar wel was duidelijk dat de arts niet heeft toegelicht waarom ze na weken problemen nog steeds volharden in iets dat niet werkt. Artsen moeten dan uit zichzelf al het een en ander toelichten en zorgen dat de betrokkenen (zusje en ouders dus) begrijpen wat er speelt. Dat is in elk geval niet voldoende gebeurt, en dat is al een probleem.

Ik denk dan ook dat het in dat soort situaties zeker verstandig is om je juist voor je weer met de arts gaat spreken een beetje te orienteren, zodat je gerichter kunt vragen. En meteen kunt beslissen een second opinion te zoeken, ipv eerst een algemeen gesprek, dan pas verder zoeken en dan weer terug naar de arts met gerichtere vragen.

Citaat:
Er zijn verschillende mogelijkheden waarom hij ventolin geeft. Misschien is het wel een hele doordachte keuze.

Misschien wel. Vandaar ook dat mijn advies is om daar specifiek naar te vragen. Er wordt ook geen specifiek medicijn-advies gegeven. Maar het is goed om te weten wat eventuele opties zijn, zodat je door kunt vragen als de arts iets zegt als 'verder weten we het niet' of 'er is niks anders.'

Niemand raadt hier aan om per se middel x te eisen of dat zelfs op eigen houtje te gaan gebruiken. Maar een vraag als 'waarom wordt er niet voor een andere luchtwegverwijder gekozen' is veel helderder dan 'kunt u niet iets anders doen.'

Citaat:
Als je echt twijfelt aan de kundigheid van de arts kun je altijd nog een 2nd opinion aanvragen.

Absoluut. Maar je kunt dus pas redelijk twijfelen aan de kundigheid van een arts als je dat ergens mee kunt vergelijken. En juist daarom is advies vragen op een forum wel nuttig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:57

Als je zusje echt astma heeft dan heeft ze niet genoeg aan alleen Ventolin.(salbutamol) ze zal ook een corticosteroid nodig hebben om de onstekingsreactie te onderdrukken.

Er zijn verschillende preparaten waarin een combinatie zit van formoterol en prednison. De ene zorgt dat de luchtwegen mooi open blijven (en langduriger dan het kortwerkende salbutamol(de Ventolin dus) de cortiço's zorgen dat de luchtwegen niet meer zo gevoeloig reageren.

Een longarts zou dit moeten weten....ik kan me eiegenlijk niet voorstellen dat er longartsen zijn die anders handelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:59

@shadow: Op een paardenforum?? Ga dan advies winnen op een geneeskundeforum...
Driekwart van wat hier wordt geschreven over medische zaken is bullshit, dat is niet erg handig orienteren.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:03

verootjoo schreef:
@shadow: Op een paardenforum?? Ga dan advies winnen op een geneeskundeforum...
Driekwart van wat hier wordt geschreven over medische zaken is bullshit, dat is niet erg handig orienteren.

weinig bullshit voor bij zien komen nog geloof ik ,,
zijn best wel wat mensen die dingen hebben aangedragen wat mogelijke wijs meer zou kunnen helpen , of uberhaubt voorgelegd kan worden aan een arts.

al is een geneeskundig forum natuurlijk een goed idee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:09

NatasjavE schreef:
Als je zusje echt astma heeft dan heeft ze niet genoeg aan alleen Ventolin.(salbutamol) ze zal ook een corticosteroid nodig hebben om de onstekingsreactie te onderdrukken.

Er zijn verschillende preparaten waarin een combinatie zit van formoterol en prednison. De ene zorgt dat de luchtwegen mooi open blijven (en langduriger dan het kortwerkende salbutamol(de Ventolin dus) de cortiço's zorgen dat de luchtwegen niet meer zo gevoeloig reageren.

Een longarts zou dit moeten weten....ik kan me eiegenlijk niet voorstellen dat er longartsen zijn die anders handelen.

Ze krijgt prednison, ze heeft een infuus waarvan we niet weten wat er in zit, waarschijnlijk antibiotica. Ze vernevelt met atrovent... Dus dan doet die longarts het toch prima.

Zou ik alleen tegen de longarts zeggen dat je liever geen ventolin meer wilt, maar een ander middel wil nemen.

fuego3

Re: Zusje met astma maar ventolin werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:52

hoe is het met je zusje ?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 10:05

Was van plan gisteren al te reageren, wat tussengekomen, dank voor herinnering fuego!

Zusje is sinds gisteren thuis! :)
ze zijn na aandringen toch overgestapt op enkel atrovent, ventolin gestopt. Binnen 1 dag mocht ze gewoon puffen en een dag later al naar huis. Lijkt goed aan te slaan en ze is alleen nog benauwd als ze extreem druk doet. Ze heeft nu alleen flixotide, foradil en atrovent :j
daar reageert ze goed op!

Ik heb niet bewust hier een topic op bokt geopend, alleen had ik hier een account en ergens anders niet. Over het algemeen komen bokkers ook met opties die je vaak best kan gebruiken. Alleen moet je wel zelf ook blijven nadenken. :j

wel allemaal bedankt voor reacties, truc was dus toch blijven zeuren.
Bleek in een gesprek ook dat 1 op de 10 niet reageert op ventolin, dus heel uitzonderlijk was ze nu ook weer niet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:04

Mitch_Beauty schreef:
Ik heb ook astma en heb 3 verschillende medicijnen. Flixotide (rode) gebruik ik 2 keer per dag om te zorgen dat mijn longen niet nog slechter worden en dit voorkomt ook dat je het benauwd krijgt, Ventolin om luchtwegen open te zetten voor als ik het dan toch benauwd heb en heb ook nog de paarse voor als ze allebei niet werken, dit is een combinatie van ventolin en flixotide (althans, zo gebruik ik het iig).

Misschien dat je zoiets kunt proberen?

Ik heb COPD en gebruik ook ventolin en flixotide. Bij mij werkt het redelijk. De overtollige slijm verdwijnt niet helemaal, maar ik val niet meer half van m'n stokje tijdens het sporten. Wanneer ik het een dag oversla merk ik het wel meteen, en wanneer ik het onregelmatig gebruik krijg ik soms last van koortsvlagen.

In eerste instantie kreeg ik alleen flixotide, maar door de grote hoeveelheid slijm bleef het poeder "steken" en kwam niet diep genoeg in m'n longen. Nu in combinatie met ventolin eerst m'n luchtwegen verwijden en dan pas de flixotide werkt veel beter.
Ik heb trouwens flixotide 500. Welke krijgt je zusje, TS? Je hebt ze ook in een lichtere variant en die werkt hier al helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-10-12 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 11:07

Ga ik zo even vragen voor je! :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:09

Dank je! Ik ben benieuwd. Ze wilden mij in eerste instantie bij de apotheek niet geloven dat ik de flixotide 500 nodig had en belden de dokter op of het wel klopte := Iedere keer weer heb ik dat gezeur omdat het blijkbaar niet zo vaak word voorgeschreven, maar het is er wel degelijk en helpt stukken beter!!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:14

fijn om te horen dat het beter met haar gaat , ik hoop voor haar dat ze nog kans heeft om over het ergste heen te groeien.

betersschap voor je zussie iig verder.