Slapen? Hoe doe je dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:04

Horsii_mine schreef:
Haha ik heb geen huisgenoot, maar om nou bij haar in bed te gaan liggen.. :P

Erg gezellig, lijkt me... :D
Ik ging laatst op weekend met mijn jeugdbeweging en ik ben ook gewoon bij een vriendin bovenin het stapelbed gaan liggen (voelde een paniekaanval aankomen).
Het was niet comfortabel... Maar ik heb echt goed geslapen :')

Veulen84

Re: Slapen? Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:23

Oef ts, jou verhaal lijkt wel erg op dat van mij. Ik heb ook slaap verlamming en de daarbij horende hallucinaties en nachtmerries. Ik merk zelf dat in de periodes dat ik daar veel last van heb, ik niet of nauwelijks slaap. Ik heb daarbij dan ook vaak paniekaanvallen.

Niemand heeft ooit nog een oplossing voor me gevonden. Er zijn wel truukjes die het beter maken. Zo gaat ik wel altijd naar bed. Maar ik ga niet liggen denken, "ik moet slapen". Ik doe gewoon andere dingetjes, lezen/internetten/luisterboeken enzo. Geen super drukke dingen als tv-series kijken. Dat overstimuleert dan weer. Maar soms gewoon urenlang cijferpuzzels doen ofzo.

Word ik moe, dan word ik moe... Word ik niet moe, dan ga ik daar rustig tot de ochtend mee door. Maar ik sta nooit op, want ongeacht of me geest nu de slaap niet nodig heeft of wel, me lichaam heeft de rust wel nodig.
Na een paar dagen/lange week trekt het over. Ik heb standaard verspreid over de week 2 avonden en aansluiten ochtenden dat ik lang kan slapen. Dan haal ik het op die momenten in. Heb ik het niet nodig, omdat ik goed slaap of omdat ik niet slaap. Dan vul ik die uren wel weer anders in.

Wat verder voor mij werkt: lampje aanlaten, muziek aanhebben, zware dekens op me lichaam die dingen geven extra contact met de wereld. Zo weet ik sneller wanneer ik in zo'n verlammingsaanval terechtkom dat ik nog in de wereld ben. Bovendien helpt vooral de muziek (altijd het zelfde) me om de hallucinaties te verdrijven. In plaats van mezelf te dwingen om wakker te worden, probeer ik mezelf juist terug te sturen naar slaap. Dat werkt vaak wel.

Andere dingen waarvan ik het idee heb dat ze werken: De hond uitlaten vlak voor ik ga slapen (frisse lucht), 's avonds paardrijden (moe worden), iets eten en drinken vlak voor ik ga slapen, geen koffie/cola/vruchtensap/alcohol 's avonds, niet gaan slapen als ik net bezoek heb gehad... En niet tussendoor gaan slapen, zelfs al ben ik nog zo moe.

Overigens slaap ik niet beter met iemand naast me, sterker nog als ik in paniek uit slaapverlamming wakker word... Dan is die persoon naast me soms behoorlijk de klos (en me ex wilde dan ook liever niet naast me slapen op bepaalde momenten).

En verder is het een kwestie van overleven...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:26

Ritme, ritme, en nog eens ritme. Om 11 uur naar bed als je om 6.30 weer op moet. Niet meer achter de laptop of tv, maar pak een boek.

Als de problemen echt dusdanig erg zijn geworden toch echt langs de HA gaan. Wat dit werkt niet. -O-

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:34

Ik ben zo iemand die meestal direct in slaap valt.. Heerlijk is dat :P En dan word ik pas weer wakker als de wekker gaat.

Ritme lijkt me ook heel belangrijk, heb je niet geslapen? Jammer dan, gewoon je bed uit gaan en pas weer naar bed gaan rond je normale bedtijd.
Als je niet kan slapen, mp3 in en daarop concentreren en als je heel moe bent, het uit doen.