Moeilijke eter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gamblex17

Re: Moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:03

Ik volg want het lijkt alsof ik dit geschreven heb .. :')

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:53

Joh, herkenbaar!

Bij mij gaat het gelukkig de goede kant op, ik kan alles eten van aardappels,vlees,groenten, zolang er maar geen kaas in het vlees zit of spek omheen o.i.d.
Kaas zelf lust ik dan wel, alleen de combi niet.
Ik lust zo'n beetje alle knorr gerechten.

Maar verder gaat het bij mij vooral mis bij gerechten. Soufflees, Groene koolschotel, chili concarne etc.

Mijn reactie op de meeste van die gerechten is inderdaad ook kokhalzen. En ik vind het verschrikkelijk. Mijn schoonouders zijn helaas experts in koken wat ik niet lekker vind, dus daar eten is voor mij een drama. Ik moet me echt focussen om niet te gaan kokhalzen en het gewoon op te eten, iemand heeft toch voor jou in de keuken gestaan.

Eten bij anderen is voor mij ook altijd een dingetje, ik probeer eigenlijk altijd te vissen wat het wordt voordat ik ja zeg ;(

Maar goed, ik zie het gewoon als een vervelend probleem, maar wel mijn eigen probleem en ik moet het oplossen. Vooral met kinderen later, dat wordt nog een dingetje, zij moeten het gewoon leren eten als het aan mij ligt. Maar ja, als mama kan je dan moeilijk iets anders eten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:02

Ik ben een enorme zeikerd met eten maar kook dan ook gelukkig vrijwel altijd zelf. Vertrouw eten dat iemand anders heeft klaargemaakt gewoon niet :')

Daarnaast word ik steevast beroerd van vaste boter (dus alles moet in vloeibare bak-en-braad). Misschien heb jij hetzelfde TS? Weet niet wat jullie thuis gebruiken om dingen in te bakken? :) Zo ook vaak van vaste dierlijke vetten (bij gebrek aan betere term... In elk geval spekvet enzo, dat giet ik altijd af dan gaat het wel goed).

Verder mot ik niks qua vlees met te veel botjes en al helemaaaaaal niks met vetjes. Brrrr... Kipkluifjes maak je mij niet blij mee... Vlees strip ik altijd helemaal, dus alle vetjes enz eraf. :+ Gehakt vind ik wel altijd erg lekker, daar zitten geen gekke dingen in :D

Vis eet ik ook niet, ziet er prachtig uit maar lust het gewoon niet. Qua groenten ben ik vrij makkelijk, máááááár.... Dan wel op mijn manier. Geen sufgekookte witlof of andijvie. Ben gek op ovenschotels, bijvoorbeeld witlof met gehakt en een appeltje erdoor, heerlijk!
Gekookte aardappelen, bah. Röstirondjes wel lekker. :)

Kortom; ik eet best nog een hoop, maar moet op een heel specifieke manier zijn klaargemaakt, anders eet ik echt met lange tanden. Misschien voor jullie ook een idee om wat te experimenteren met bereidingswijze? Ik weet van mezelf dat ik moeite heb met bepaalde structuren (ongesmolten kaas, broccoli, rijst --> korrelig. Vetjes zijn gewoon vies week, zulke structuren hoef ik ook niet :+ ). Aan smaak valt meestal heeel veel te doen namelijk :) Alles is op 1001 manieren klaar te maken en smaakt dan altijd anders.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:05

Dat van vetvlees en kluifvlees is HEEL herkenbaar, rib-eye steak of karbonade, IEHHHH :r

Ik vind de manier van bereiden ook heel belangrijk. :j

Uitgebakken spek (kei- en keihard) vind ik bijvoorbeeld heeeerlijk, maar van dat rubberige flubberige... Alleen het idee al. :=

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:11

Bij mij is het ook vooral de structuur.. Een gekookte aardappel die je eet en die dan in je mond uiteenvalt.. Bluuuuuh. Stukjes ui door het gehakt, dan ineens knarst er iets glads tussen je tanden, bah. Perziken vind ik qua smaak bijvoorbeeld ook lekker en nectarines ook, maar ze zijn te zacht en dat vind ik dan weer helemaal niks. Qua vlees lust ik dan wel weer veel, maar niet van dat oink-oinkvlees, dat je kauwt en dat je tanden dan weer terugstuiteren.. :')
En zo kan ik nog wel even doorgaan, ik lust echt beroerd weinig..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:14

Mijn vriend had net hetzelfde... eten was voor hem een plicht, en bijgevolg was hij broodmager: ikzelf let enorm op wat ik eet aangezien ik snel aankom, en mijn vriend at nog minder dan ik... :') Hij was dan ook om de haverklap ziek en moe en had werkelijk niets van weerstand.

Toen we samen op kot gingen en ik voor ons kookte, kwam er van de kant van mijn vriend veel protest: 'neeee, ik lust enkel witlof/worteltjes en absoluut GEEN pasta, rijst, varkensvlees...' noem maar op. Aangezien ik echt zo enorm van koken (en eten) houd, heb ik toch volgehouden en eenmaal per week iets anders gekookt dan wat op dat treurige lijstje stond. En wat bleek? Na enkele weken is het eetpatroon van mijn vriend totaal omgeslagen. Mijn kookstijl was volledig anders dan die van zijn moeder (wiens kookstijl hij gewend was) en blijkbaar eet hij zo wél graag. Inmiddels doen we niets liever dan samen koken en nieuwe recepten uittesten (én nieuwe ingrediënten), en is heeft hij een normaal en gezond gewicht.
Dus misschien zou een andere stijl van koken jou wel graag doen eten TS? Het is misschien niet zo'n makkelijke tip, maar je weet nooit... In elk geval herken ik elk aspect van jouw verhaal in hoe het was met mijn vriend. Dus misschien heb je gewoon nog niet gevonden wat je zocht qua eten :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:18

Konstantine schreef:
*meldt zich*

Als mensen vragen wat ik niet lust zeg ik altijd "Ik kan beter vertellen wat ik wel lust, dan zijn we sneller klaar..."
Erg vervelend, want het staat zo verwend, maar ik lust écht weinig en ik moet nogal snel kokhalzen of erger. Dus iets toch opeten uit goed fatsoen gaat me ook niet goed af. :n

Ik lust gaan pasta, geen gekookte aardappelen en nauwelijks vlees (Alleen duur vlees... En zelfs dan ben ik nog kieskeurig, als er vieze saus op zit of het is niet goed gebakken dan gaat het ook de Kliko in. :o), geen kaas, geen melk, geen vis, geen schaal- of schelpdieren (Alleen al die stank! :r)...
Ik lust alleen geroosterd wit of lichtbruin brood met zeezoutboter of filet Americain, of verse witte boterhammen met smeerkaas mits ik ze kan verzuipen in Knorr Drinkbouillon Tomaat, andere boterhammen eet ik niet.
Pistoletjes lust ik dan wel weer bruin en wit, maar alleen zelf vers afgebakken, liefst ook nog warm. :o

Eigenlijk ben ik vooral gek op rijstgerechten, salades en zuurkoolstamppot... :=

'Gezellig' mee uit eten gaan kan ik wel laten, ik lust alleen saté zonder satésaus of biefstuk en dat kan ik thuis ook eten, nog goedkoper en zonder beschuldigende "Hebben we die zeikerd weer... :roll:"-blikken ook...

Ik vind het zelf ook heel erg, maar door dat kokhalsprobleem is het echt vrijwel onmogelijk iets nieuws te leren eten...

Edit: Oh ja, fruit... Ik lust alleen mango, gele kiwi's en ananas. :+

Vooral die zogenaamde goed bedoelde adviezen cq veroordelingen. Je hebt er geeeeen hol aan. Of van, oh probeer eens. Of wil je dit dit dit of dat , is zó lekker. Pfft.

En ergens eten? Van dat idee word ik al ziek. Bijv bij je familie/schoonfamilie. Ben je 30 en moet je zeggen "lust ik niet" niet 1 ding maar nagenoeg alles. Ik blijf liever thuis. En mannen met als hobby koken? Dan haak ik af....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:22

Inderdaad, die stomme adviezen altijd :roll:
"Ja maar *vissoort X* is echt heel lekker! Lijkt niet eens op vis!"
"Zoals mijn moeder/oma/tante/vader/zus/nicht/'buurvrouw van de zus van mijn vriendin haar achterachterneef' witlof kookt lust je het vast wel!"
Rrrrrright...

En de ergste... "VROEGER AT JE *gerecht X* WEL ALTIJD"
Dus? Smaken veranderen nou eenmaal. Of misschien was de samenstelling van het sausje vroeger wel anders ofzo...

Zonnetje81 schreef:
En ergens eten? Van dat idee word ik al ziek. Bijv bij je familie/schoonfamilie. Ben je 30 en moet je zeggen "lust ik niet" niet 1 ding maar nagenoeg alles. Ik blijf liever thuis. En mannen met als hobby koken? Dan haak ik af....
Nogmaals; inderdaad! Dat zou ik echt een afknapper vinden... Laat mij maar koken, op mijn manier. :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:29

Whahaha ja. Ik hou het liever zelf in de hand. Ik kookte met m'n ex of twee dingen maar vaak vinden ze wat ik lust en kook ook lekker. Alleen is dat voor anderen te eentonig. Dus laat mij maar koken ik maak wel bami maar zelf eten, laat maar :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:30

Dat vind ik altijd zo knap, mensen die iets koken wat ze zelf niet lusten... Hoe weet je dan of het goed gelukt is? :P

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:32

Gamblex17 schreef:
Ik volg want het lijkt alsof ik dit geschreven heb .. :')

:= ... +1

Pasta, pizza :+:
Laatst bijgewerkt door Astaloca op 16-10-12 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:32

Haha af gaan op de mening van de ander. Voor mijn broer maakte ik vanalles als m'n ouders op vakantie waren. En mijn moeder kookte ook altijd gewoon.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:33

ik wil heel graag dingen zonder saus.. Want 9/10 keer lust ik geen saus := end at was een DRAMA bij mijn ex schoonfamilie. Aangezien die alles met saus aten :=

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:34

Ik mag bijna niks door mijn tarwe en notenallergie. Maar lust ook heel veel niet. Vroeger werden mijn ouders echt gek van me, maar ze hebben volgens mij eindelijk door dat ik het echt niet wegkrijg. :+

Bv. spaghettie en nasi eet ik alleen met champignons en prei.

Ui, paprika, taugé, tomaat, aubergine, courgette, rode kool, bieten, spruitjes, mais, zuurkool, witlof, radijs, witte bonen in tomatensaus al dat soort groenten lust ik echt niet..
Laatst bijgewerkt door Everytime op 16-10-12 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:35

Ik at vroeger thuis om de dag brood. En de andere dag kookte mijn moeder iets wat ik wel lustte. Aardappels met vlees.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:36

Everytime schreef:
Ui, paprika, taugé, tomaat, aubergine, courgette, rode kool, bieten, spruitjes, mais, zuurkool al dat soort groenten lust ik echt niet..

Same here.. + Champignons en prei :') en vast nog heel wat. Voornamelijk sowieso witte groenten hoef je bij mij al niet voor te schotelen :')
Laatst bijgewerkt door Astaloca op 16-10-12 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:38

ik lust aan groente alleen; Worteltjes gekookt. Peultjes. Franse sperziebonen liefst van bonduelle. Met vlagen bloemkool. Komkommer bij een bbq maar koop ik nooit. Maw weinig.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:42

Ik lust van groente, eh... Broccoli, soms bloemkool (moet m'n hoofd naar staan), spinazie à la crème, gekookte worteltjes en sperzieboontjes. :+
Prei alleen in ovenschotel (ovenschotel prei-kerrie-gehakt :9).
Rode kool alleen met een halve pot appelmoes erover (apart van elkaar lust ik geen rode kool en geen appelmoes :+).

Komkommer en tomaat lust ik wel. :j En radijsjes. :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:46

Ook redelijk neutrale dingen overeenkomend met de mijne :-)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:48

Ja, inderdaad, dingen die niet te sterk van smaak zijn. :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 02:22

Ik moet ook niks van sterke kruiden of sauzen hebben. Te overheersend. Zo basic mogelijk.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:45

Wat ik me wel afvraag: al die mensen die hier zeggen 'ik lust dit/dat niet', heb je het dan wel ooit geproefd?
Mijn broertje bijvoorbeeld 'lust' echt niks.. Qua groenten eet hij alleen komkommer (en dat is ongeveer 100% water), en verder eet hij eigenlijk alleen ongezonde meuk..
Maar als ik dan hier thuis iets klaarmaakt weigert hij het überhaupt te proeven.. Nu had hij een tijdje geleden een bijbaantje in een strandtent, waar hij dingen als speklap etc. heeft geproefd.. En toen kwam hij erachter dat hij het eigenlijk wel lust? Alleen hij was gewoon te eigenwijs om het te proberen..

Ik was vroeger ook een moeilijke eter, zo was ik opgevoed.. Maar toen kwam ik erachter dat als je dingen ook daadwerkelijk proeft, dat je dan best veel dingen tegenkomt die je wél lekker vindt..

En over de mensen die van elk eten gaan kokhalzen, is het misschien een idee om daar hulp voor te zoeken? Want in denk dat het voornamelijk veroorzaakt wordt door je eigen gedachten.. Net zoals die mensen in programma's zoals Fear Factor, die gaan kokhalzen als ze iets van stierenballen moeten eten.. Terwijl als jij bent opgegroeid ermee, of je weet niet wat je eet, zijn er veel mensen die het toch best lekker vinden..

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:53

Je hebt wel gelijk hoor, de helft weigert te proeven. Ik was ook zo, maar toen werd ik volwassen en had ik zoiets van, tja ik kan moeilijk weigeren te eten bij iemand anders die in de keuken voor mij heeft gestaan.
Ik ben dan ook in staat om het kokhalzen te onderdrukken, maar ik merk gewoon dat ik enorm veel dingen echt niet lekker vind. En daar zijn gradaties in. Melk vind ik niet lekker, maar ach, verschrikkelijk is het ook niet, dus dat drink ik gewoon. Zelfde geldt voor rauwe tomaat, paprika etc.

Maar er zijn dus dingen die ik echt niet wegkrijg. Gebonden champignon soep bijvoorbeeld. De geur staat me niet echt aan maar de smaak is voor mij echt verschrikkelijk. Dat krijg ik niet weg zonder kokhalzen. Daar zou ik misschien wat aan kunnen doen, maar het feit blijft dat ik het nooit lekker zal vinden.

En dat heb ik gewoon bij heel veel dingen. Andere mensen zitten, oh, wat lekker, en ik vind het gewoon echt een vieze smaak hebben, maar ja je moet nou eenmaal eten.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:58

Ik moet zeggen dat ik rauwe paprika ook niet lekker vindt.. Maar toen ging ik een keer bij een vriendin eten en die wokte het.. En toen lustte ik het wel, door het gerecht heen..
Ik denk dat het ook wel heel erg ligt aan de manier hoe het is klaargemaakt.. Ben een aantal keer met mijn vriend en vader is van die luxere restaurants gaan eten.. Heb daar toen een keer asperge gegeten en dat was echt super lekker.. Paar weken later een keer asperges uit een potje van de AH gegeten, echt te smerig voor woorden!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:05

Ts, of je bent een verwende muts of je hebt een koolhydratenverslaving.