Stuitligging ongeboren baby, laten draaien of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Re: Stuitligging ongeboren baby, laten draaien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:44

Ik heb trouwens na het draaien van de beeb wat minder last van BI, was dat bij jullie ook?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:52

Sammyy schreef:
En mijn gevoel, als op de dag zelf mijn gevoel nee zegt, kunnen ze hoog en laag springen, dan gebeurd het ook niet :+

Zo moet het ook zijn!
Heel goed hoor, echt naar je gevoel luisteren!
Dat is het allerbelangrijkste.

Mijn broer is gekeerd, dit lukte eerst niet maar uiteindelijk toen ze net wilden stoppen draaide hij.
Das verder oké gegaan met de bevalling.
Maar das al heul lang geleden, haha!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:00

Mijn schoonzus haar kindje lag ook in stuit, ze wilde niet draaien, haar gevoel zei dat ze dat niet moest doen, en ondanks datr de VK adviseerde het wel te proberen te draaien wou ze dit echt niet. Wel geprobeerd op de natuurlijke manier te bevallen, maar uiteindelijk stopte de weeen en is ze toch met een spoedkeizersnee bevallen van een gezonde dochter.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:02

Mn 2e lag ook tot in de 36 weken in stuit.
De ene dag had ik bij de frauenarts (duitsland) een echo en lag ze in stuit.
Daarom moest ik de volgende dag naar het ziekenhuis en daar lag ze opeens wel goed.
En voor mijn gevoel is ze daarna nog wel weet ik hoe vaak gedraaid :+
Uiteindelijk lag ze bij de geboorte wel goed, dus alles is nog mogelijk bij jou.
Ik heb vaker gehoord dat als ze de baby draaien deze daarna vrolijk weer terug draait.
Als mn kleine meisje in stuit was blijven liggen had ik absoluut voor een KS gekozen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:03

Twee van mijn drie kinderen zijn pas laat goed gedraaid , ik ken je zorgen....... Beide dames lagen vlak voor de bevalling goed.....en zijnbeide via gewonebevalling geboren. Succes

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:10

Danseresje schreef:
Wildgirl schreef:
waarom per ce draaien?
Een KS is voor een baby een veel fijnere manier om geboren te worden lijkt me?

Neehoor! Ip heeft een kindje meer profijt van de natuurlijke bevalling, de laatste restjes vruchtwater worden dan uit de longetjes geperst en het kindje komt dan als het er klaar voor is.

Mijn 1e kindje is vanuit een stuitligging via de natuurlijke weg geboren (in het ziekenhuis,met 2 gyn. 1verloskundige en 3 verpleegkundige) en heeft dit maar net overleefd (apgar score 1) Wij wisten het niet van te voren anders hadden we het zeker anders gedaan! Ik kanTS geen ervaring delen mbt het draaien van een baby alleen maar meegeven dat er vaak te gemakkelijk gedacht wordt over een natuurlijke bevalling vanuit een stuit.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:15

Die van mij was ook zo lekker eigenwijs!
Met 36 weken geprobeerd te draaien, maar beeb was het er niet mee eens en glipte steeds onder hun handen vandaan. Weekje later nog een keer geprobeerd, maar toen hadden ze het snel opgegeven, want ging weer precies hetzelfde ^^
Heb het niet als pijnlijk ervaren, als jij je volledig richt op ontspanning en je ademhaling en niet nadenkt over wat ze aan het doen zijn, dan valt het best mee. Althans, dat is mijn ervaring. Wel een paar onprettigere momenten gehad hoor, maar echt pijn, nee.

Met 38 weken hebben ze me ingeleid, ik wilde zelf een natuurlijke bevalling proberen. Beeb schatten ze klein genoeg, hij lag er goed voor met z'n billen, dus ja, waarom niet proberen, ze gaven het een goede kans.
En het is nog gelukt ook, de hele bevalling was met 5 a 5,5 uur klaar en behalve een paar hele blauwe, immens grote ballen kwam hij er goed uit!
Hij zag er zo mooi uit, kindje was er dus helemaal klaar voor :)

Achteraf bedenk ik me wel eens wat voor risico's er eigenlijk allemaal zijn en ik weet ook niet of ik een eventuele tweede keer het lot zou tarten. Maar ik weet wel dat ik er geen spijt van heb gehad :)

Succes met je beslissing! Praat er over, win zoveel informatie in als je wil, laat je goed informeren, etc etc. En maak dan de beslissing waar jij (en je partner) je goed bij voelt.
En wat iemand hierboven ook al zei, je kan altijd in het ziekenhuis zelf nog beslissen mocht je toch ineens iets tegenstaan.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 15:39

Rinske schreef:
Ik heb trouwens na het draaien van de beeb wat minder last van BI, was dat bij jullie ook?

Is dit niet doordat de kleine dan kon indalen waardoor je bekken minder los zijn? Ik heb dat bij Amber als erg fijn ervaren namelijk :')

Bedankt iedereen voor het delen van jullie ervaringen/verhalen/meningen!

Ik ben vanmorgen op controle moeten gaan, en uiteraard lag meneer idd met zijn hoofdje onder mijn ribben. Nu gaf zij ook aan dat dit niet erg is, en hij pas op het laatst hoeft te draaien.
Ook heeft ze me kort uitgelegd hoe zij zelf het draaien doet ( zonder weeenremmers ) en verteld dat als ie niet van zelf gaat, ze ook niet gaat duwen totdat ie wel gaat.

Ik las ergens van met je voeten tegen de muur omhoog liggen met je billen tegen de muur in een hoek van 90 graden. Dit heb ik ook gevraagd, en ze geeft aan dat dit zeker een optie is om te proberen, maar dat ik dit niet te vroeg moet doen, ivm de kans op terug draaien.

Ik ben er iig uit, dat als de kleine zich niet wilt (laten) draaien, ik niet voor een stuit bevalling wil gaan, maar kies voor een KS. Daar is mijn gevoel beter bij.
Nu ik met haar heb gepraat, denk ik dat ik haar best een keer wil laten proberen. Ik kan immers ten alle tijden aangeven als ik niet meer verder wil proberen en er wordt van te voren goed nagekeken of de omstandigheden "optimaal" zijn. Maar helemaal zeker, ben ik hier nog niet van.

Iig, heb ik goede hoop dat mijn kleine man zich zelf nog gaat draaien, dank voor jullie verhalen, nogmaals :D

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 08:54

Hoi Sammy,

Ik vroeg me af hoe het met je gaat! Is de kleine nog gedraaid, en/of heb je nog een draaipoging gedaan? Zoja, hoe is dat verlopen?
In elk geval nog succes met de laatste loodjes, hopelijk gaat alles goed!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 13:02

Hoi,

Lief dat je er aan denkt! Kleine is gelukkig zelf gedraaid, en sinds dien ook al flink aan het zakken.
Laatste loodjes zijn behoorlijk zwaar nu, mar dat hoort er bij hè ;)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:04

Geen verstand van babys :D maar ik heb zelf wel in een stuit gelegen en nog achterste voren ook.. Mijn voet heeft toen klem gezeten, dus heb een beetje een platvoetje er aan over gehouden, maar als dat het ergste is!!!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:16

mijn dochtertje heeft tot haar 36 weken in stuit gelegen, ze heeft zich gedraaid in een nacht, ik dacht echt dat ik een hernia of zo had, bij elke beweging van mij deed het veel pijn. Maar na toch stilletjes zelf in beweging te komen verdween de pijn redelijk snel. De echo daarna wees uit dat ze gedraaid was, ik ben dan ook op natuurlijke wijze kunnen bevallen.

Nu is ze al bijna 11 maand oud. Veel succes.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:24

Wat een goed nieuws! :) Ik zou een stuit ook nooit vaginaal doen.. teveel nare verhalen gehoord.

Succes met de bevalling!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 14:29

Dank jullie!

Ik had idd wel besloten, dat als ie niet zou draaien, ik het zou laten proberen door de VK. Omdat ik van haar wel het vertrouwen heb dat ze bij "stop" ook echt zou stoppen. Daarbij, ik wilde absoluut niet vaginaal bevallen bij een stuit, maar ook geen KS als het even niet hoeft :+

Gelukkig is dit allemaal van de baan nu :D (uiteraard blijft kans op een KS aanwezig bij complicaties, maar dat hou je altijd).

Dank jullie!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:41

Ik lag zelf ook in stuitligging, en ben wel via de natuurlijke manier geboren, maar mijn moeder heeft er een hele zware bevalling aan gehad, en er nu soms nog steeds klachten van(meer dan 17 jaar later). Dus dat zou ik je niet aanraden, maar ik lees net dat je dat ook niet van plan was. :P

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:53

Oh wat ontzettend fijn om te horen! Toch weer een pak van je hart :)
Scheelt een hoop risico's. Kan altijd van alles gebeuren natuurlijk, zoals je zelf ook al zegt, maar toch!
Nou toi toi toi met de laatste loodjes meid!

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:01

Mijn vriendin haar kindje lag ook in een stuitligging en zij heeft een KS gedaan.
En daar was ze posetief over geloof ik :)

Oh ik zie dat hij al gedraait is, super!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:21

Wat super! :)
Heel veel succes met de laatste loodjes!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 20:57

Dank jullie wel. Het kan me nu niet snel genoeg gaan hihi :D

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:15

Fijn dat je baby zelf gedraaid is. Hoef je die keuze niet meer te maken. Wel zo prettig. Het is moeilijk om Te bepalen wat nou het beste is. Zoveel mensen, zoveel ervaringen.

Mijn zoontje lag in stuit. Bij 36 weken is er door een zeer ervaren gyn een draaipoging gedaan. Het is belangrijk dat je zelf zo ontspannen mogelijk blijft. Helaas was het niet gelukt. Je bent overigens ten alle tijden baas over je eigen lichaam. Ook tijdens het draaien. Als je denkt dat het niet gaat en wilt dat de poging gestaakt wordt, dan wordt daar naar geluisterd.
Ik heb uiteindelijk voor een ks gekozen en geen natuurlijke stuitbevalling. Hoewel mijn zoontje klein was en ik het op de natuurlijke manier had kunnen proberen, vond ik dat een te groot risico.

Een ks houdt overigens wel meer in dan 45 minuten wachten totdat je gehecht bent. (Je bent nog langer van je baby gescheiden, want je wordt eerst nog naar de recovery gebracht. Het is tenslotte een operatie. Maar dat is slechts een detail in het complete verhaal)
De opmerking van iemand hier dat je 45 minuten wachten er maar voor over moet hebben is totaal misplaatst. Diegene weet duidelijk niet waar het over gaat.
Een ks is een onnatuurlijke, medische ingreep. Zowel voor moeder als kind kan dat grote gevolgen hebben, die verder gaan dan directe complicaties van de ingreep zelf. Hoewel de gevolgen van een ks en het herstel ook heel erg kan verschillen per persoon, van 'zo weer op de been' tot een compleet drama en alles wat er tussen in zit. (Maar dat geldt ook voor een natuurlijke bevalling)
In elk geval is het een heel lastige keuze om te maken. Fijn dat de TS daar niet meer over hoeft te piekeren. Sterkte met de laatste loodjes.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 07:32

In het Twee Steden ziekenhuis in Tilburg wordt je baby ook bij een keizersnede direct na de geboorte bij de moeder gelegd, maar dat is een van de weinige ziekenhuizen die die policy heeft :) .

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 08:49

Ha, dus als het onverhoopt uitdraait op KS, moet ik maar vragen of ze me "effe" naar Tilburg vliegen :D hihi.

Gekkerij natuurlijk. Ik hoop heel erg dat ie natuurlijk komt (maar dan niet over 4 wkn pas haha).
Ben echt echt zat. Of ik slaap niet van de pijn, of ik neem valeriaan (rustgevend en kruiden) zodat ik rustig lan slapen, maar kom letterlijk mijn bed niet meer uit omdat mijn lijf door de pijn op 1 plek en in 1 houding blijft liggen.

Ik ben er klaar mee :+

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:35

Mijn jongste draaide zo superveel, echt niet normaal.
Heb met 36 weken eerste draaipoging gehad. Kreeg tablet om buik te ontspannen, gynaecoloog komt terug en madam lag goed!!
Week later lag ze weer dwars en 3 dagen later weer draaipoging gehad. Was erg pijnlijk en madam gaf geen cm mee...
KS werd geplant en toen ik mijn ok shirt aanhad, infuus al in mijn hand, werd een echo gemaakt.
Lag madam toch precies goed!!!!
Werd ingeleid en na een half uur stond ik te puffen...
12 uur later hield ik mijn meisje in mijn armen...
Navelstreng was net een telefoonsnoer, arts heeft er gewoon foto van gemaakt, had hij nog nooit gezien...

Mijn advies: tja, als je een draaipoging aandurft, probeer het... Durf je het niet, ga voor een ks.
Als je het zelf probeert en het gaat niet, wordt het misschien een ks onder volledige narcose. En dat wil je echt niet... Mis je zoveel...

Sterkte in je keus, maar vergeet niet te genieten!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:41

alle 3 lagen ze hier goed gelukkig
maar draaien was ook hier niet aan de orde.

ik heb helaas van dichtbij mee moeten maken dat er "veilig gedraaid" kon worden volgens de artsen
en helaas was de navelstreng er nog vaster om gaan zitten meer hoef ik niet te zeggen denk ik....
ook ken ik er dat het WEL goed gaat,
dus doen waar je een goed gevoel bij hebt

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:45

Ik ben zelf in een onvolkomen stuitligging geboren, maar met mij is alles goed. Ik kan je geen tips of adviezen geven helaas maar het heeft de bevalling niet makkelijker gemaakt :=