Implanon of Mirena?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:36

Geen ervaring met Mirena of Implanon, maar als je bang bent om 'm te vergeten...
Waarom neem je niet gewoon de prikpil? Je gaat eens per drie maanden naar de huisarts en laat prikken.

In één keer krijg je hormonen ingespoten in een spier (bij mij bilspier, maar het kan geloof ik ook in je arm), deze hormonen zitten dan in een soort opslag en er wordt dagelijks een dosis afgegeven.
In principe werkt het hetzelfde als wanneer je de pil zou gaan doorslikken. Mensen die de pil langere tijd doorslikken worden bij een stop minder snel ongesteld. Zo werkt het ook met de prikpil. Minder snel ongesteld worden. Verder is de werking volledig hetzelfde.

Ik ben niet heel erg gevoelig voor hormonen, nooit geweest. Dus ik kan niet zeggen dat ik last heb van bijwerkingen. Ik ervaar er ook geen negatieve gevolgen van.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:36

Ik ben 23 en heb sinds mijn 18e mirena. Heb dit voorjaar mijn 2e gehaald. Ik vergat ook de pil steeds en ik had toen nog een heel regiment andere medicijnen en was als de dood voor een wissel werking en dus een zwangerschap. ( op je 16e niet echt handig toch?) Moest van de huisarts wel tot mijn 18e wachten tot hij het mirena spiraaltje ik wou brengen. Het inbrengen door de huisarts beviel slecht. Dit kwam omdat hij dat ongeveer 5 keer per jaar deed hoorde ik achteraf. Ook was de eendenbek koud en op maatje ik heb al 5 kinderen gehad... ( ik heb dit aangegeven maar dat viel volgens hem best mee. Tot ik er van begon te bloeden. Altijd fijn als zon man je serieus neemt.... grrr) Maargoed het verwijderen vond ik even vervelend ( kramp en lichte bloeding ongeveer 1 dag). Maar het inbrengen van een nieuwe door een gynecoloog beviel super!! Ik zag er enorm tegen op omdat de eerste keer zo slecht bevallen was maar het viel heel erg mee. En hij maakte gelijk een echo om te kijken of het goed zat. ( wat de huisarts dus nooit gedaan heeft en ik wist niet dat dat normaal is om dat te doen. Ik had dus makkelijk 5 jaar met een verkeerd zittend spiraaltje kunnen rondlopen en zwanger kunnen worden.

De mirena heeft bij mij geen bijwerkingen. Na het plaatsen een klein beetje kramp. Maar lang niet zo erg als tijdens een menstruatie. Ik word nog maar om de maand ongesteld en dan ook maar twee dagen heel licht. Ik lag altijd 3 dagen plat voordat ik de mirena kreeg.

Ik vind het wel een aanrader. Maar zoals bij alle medische dingen. Iedereen reageerd anders. Wat voor mij werkt kan voor jou wel helemaal niet goed zijn. Ik hoop dat je een voor jou juiste keuze maakt!

chocobroodje

Re: Implanon of Mirena?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:06