redbull / energydrink verslaving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:21

Goh, je bent echt flink verslaafd als ik dit zo lees. Vraag me af of het een suikerverslaving is of cafeïne.. (misschien beide?) Goed dat je zelf al inziet dat het niet gezond is.

Als je nou eerst eens voor jezelf op een rijtje zet wat de voordelen zijn als je ermee stopt. Dus bv; afvallen, beter gebit etc. En daarna op een rijtje wat de nadelen zijn als je stopt: afkickverschijnselen. Hoogstwaarschijnlijk zijn er veel meer voordelen van stoppen dan nadelen. :)

Als ik jou was zou ik dan cold turkey stoppen. Als je een moeilijk moment hebt pak je de lijstjes erbij.. De hoofdpijn lijkt me verschrikkelijk, maar is tijdelijk. Je lichaam moet er even doorheen.. als je gaat afbouwen duurt het alleen maar langer, en moeilijker. Sterkte iig!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:23

Heb je dit al aan je huisarts voorgelegd?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:39

Zwanger raken :P

Toen ik nog niet zwanger was wilde ik van de 3 blikjes per dag af ..
Ik ben het gewoon langzaam af gaan bouwen..
Was er toen een tijdje vanaf..
Maar ja weer geproefd en sja weer begonnen..

Nu zwanger dus drink nu 0,0 :+
dus misschien is dat wat voor je haha

Overgens viel ik er alleen maar van af.. Heb 47 kg gewogen en ben een behoorlijke vreetzak

Magrathea

Re: redbull / energydrink verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:44

Over het algemeen is cold turkey beter dan afbouwen, omdat bij afbouwen de kans op een 'terugval' groter is. Je blijft er dan namelijk mee bezig, je hebt het toch in huis, dus waarom ook niet....
Kan de hoofdpijn niet door vochttekort komen? Veel water/thee drinken zou ik zeggen, evt naar de huisarts voor een hogere dosering ibu. Al zou ik dat ook niet helemaal aanraden want RB maakt je maag ook kapot en ibu is ook niet al te lief voor je maag :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:44

In die kleine flesjes zit nog meer zooi als in de gewone blikjes dacht ik..

Ik heb het ook gehad TS. Alleen was ik er op tijd bij en ben ik nog op tijd gestopt.. School vrat zoveel energie (5 dagen van 8:15 tot 17:15 les, dat was 6:10 de deur uit en 18:30 thuis) en ik had gewoon niet door dat ik zoveel energydrink dronk..

Sterkte met afkicken TS!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:47

Samiyah schreef:
Goh, je bent echt flink verslaafd als ik dit zo lees. Vraag me af of het een suikerverslaving is of cafeïne.. (misschien beide?) Goed dat je zelf al inziet dat het niet gezond is.

Suikerverslaving in de meest letterlijke zin bestaat niet. Suiker is de brandstof voor je hersenen. Maar teveel, en dat heb je vrij snel, is natuurlijk niet goed voor je.

Het is de cafeine. En mischien wel de Taurine die erin zit. Mensen die gewent zijn veel koffie te drinken krijgen ook hoofdpijn als ze geen koffie krijgen.

Edit,...Nee..Taurine is een aminzuur achtige stof.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-10-12 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:51

Begin dit jaar heb ik gevochten tegen een suikerverslaving. Ik ging afvallen middels een dieet. Ook hier, de eerste week onwijs veel hoofdpijn, trillen en ook echt saggi zijn. Hier moet je doorheen. Na een week word het minder en op den duur houd het echt op! Je kan het echt wel!!!

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:53

Jeetje meid, wat heftig joh!

Lindy1982 schreef:
Overgens viel ik er alleen maar van af.. Heb 47 kg gewogen en ben een behoorlijke vreetzak

Dat kan door de taurine komen: bepaalde taurines werken als een emulgator (=oplosser) voor vet in de ingewanden.

Maar gezien de hoeveelheid suikers in energiedrankjes, en TS er behóórlijk wat drinkt op een dag (heb jij geen last van je tanden? :oo ) heeft die taurine nog weinig invloed.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe je zo'n verslaving aan moet pakken. Erkenning is de eerste stap, maar dan... Ik denk wel dat je door een aantal dingen 'heen' moet om ervan af te komen, ik weet alleen niet wat de effecten exact zijn als je cold turkey stopt wanneer je dit soort hoeveelheden drinkt. Heb je wel eens geprobeerd gewoon te stoppen en alleen water te drinken (water zuivert)? Natuurlijk krijg je dan hoofdpijn en misschien andere afkickverschijnselen, maar je zal daar denk ik toch doorheen moeten om ervan af te komen?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:56

ik dronk niet zoveel als TS hoor ik dronk 2 max 3 per dag .. op zondag 0 hahah
ik heb denk ik erge sterkte tanden 1 gaatje tot nu toe :P

Ik ben wel altijd dun geweest.. en na mijn zwangerschap nog dunner

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:57

NatasjavE schreef:
Samiyah schreef:

Suikerverslaving in de meest letterlijke zin bestaat niet. Suiker is de brandstof voor je hersenen. Maar teveel, en dat heb je vrij snel, is natuurlijk niet goed voor je.

Het is de cafeine. En mischien wel de Taurine die erin zit. Mensen die gewent zijn veel koffie te drinken krijgen ook hoofdpijn als ze geen koffie krijgen.

Ah, bedankt voor de informatie. Weer wat geleerd. :)
Cafeïne verslaving dus... Heb het van dichtbij ook meegemaakt met m'n moeder, die was verslaafd aan koffie.. Heel hardnekkig zo'n cafeïne verslaving. (zij is er uiteindelijk wel vanaf gekomen, dus het is zeker mogelijk! :) )

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:58

Warbling schreef:
In die kleine flesjes zit nog meer zooi als in de gewone blikjes dacht ik..

Ik heb het ook gehad TS. Alleen was ik er op tijd bij en ben ik nog op tijd gestopt.. School vrat zoveel energie (5 dagen van 8:15 tot 17:15 les, dat was 6:10 de deur uit en 18:30 thuis) en ik had gewoon niet door dat ik zoveel energydrink dronk..

Sterkte met afkicken TS!

Dat bedoelde ik eigenlijk anders, Warbling, maar dankzij jouw opmerking heb ik mijn post even duidelijker gemaakt, bedankt :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:00

Ik heb ook een periode veel te veel red bull gedronken. (Gemiddeld 4 tot 6 blikken per dag).
Een aantal tanden waren helemaal kapot gegaan.
Ook kreeg ik opeens last van maagzuur, waar ik van te voren nooit last van heb gehad.
Tegenwoordig drink ik het ook nog wel, maar lang niet meer zo veel en ook niet meer zo vaak.
Maar dan moet ik wel gewoon een paar losse blikjes pakken. Als ik een hele tray heb staan drink ik ook vrolijk door.
In de tijd dat ik het dagelijks dronk vond ik ook niks anders meer lekker.
In die periode ook veel aangekomen, maar ik weet niet zeker of dat door de red bull was.
Ik ben in ieder geval blij om dat ik het nu gewoon kan pakken als ik er een keer zin in heb en niet omdat ik het moet hebben.

Hopelijk lukt het je om er vanaf te komen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:03

Niet cold turkey stoppen, je hebt gewoon echte ontwennigsverschijnselen vergelijkbaar met stoppen met drugs. Gewoon echt afbouwen. Tel eens een week hoeveel blikjes je nu feitelijk drinkt en begin op een dag met het drinken van die hoeveelheid (bewust). Bekijk dan eens welk blikje je zou kunnen schrappen en drink er 2 dagen dus eentje minder. Herhaal dat ritueel totdat je er helemaal vanaf bent.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:05

Iris82 schreef:
Niet cold turkey stoppen, je hebt gewoon echte ontwennigsverschijnselen vergelijkbaar met stoppen met drugs. Gewoon echt afbouwen. Tel eens een week hoeveel blikjes je nu feitelijk drinkt en begin op een dag met het drinken van die hoeveelheid (bewust). Bekijk dan eens welk blikje je zou kunnen schrappen en drink er 2 dagen dus eentje minder. Herhaal dat ritueel totdat je er helemaal vanaf bent.

TS geeft zelf aan dat ze dit geprobeerd heeft maar dat dit voor haar niet werkt.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:06

Hier ook een verslaafde, Ik begon met 1 blikje per dag. Ik werd er behoorlijk hyper van. Had minder slaap nodig en kon meer doen. Gevolg was dat ik iets van 20 kilo afviel in een jaar tijd. Bijna ideaal dus...
helaas sloop het er de afgelopen jaren vrij gemakkelijk in om vaker een blikje te nemen. Na een nacht stappen om wakker te worden. na een lange dag en tja toen vond ik het eigenlijk ook nog eens super lekker.
Voor een half jaar terug zat ik op 4 a 5 blikjes per dag. Ik sloeg wel eens over hoor maar dan begon ik dus ook met trillen en enorme koppijn.
Inplaats van af te vallen ben ik inmiddels die 20 kilo weer aangekomen (plus extra kilos)
Niet tof dus. Ik ben ook begonnen met afbouwen zoals hier al aangehaald wordt. Gewoon elke dag weer een blikje minder. Ik haal ze ook niet meer in huis. Ik denk dat ik nu op zo'n 5 a 6 blikjes per week zit. Vaak als ik tot 's avonds laat moet werken of als ik erg druk ben haal ik er 1 en die drink ik vrijwel direct op.

Ik heb nooit het besef gehad dat je echt verslaafd kan raken aan zoiets 'stoms' en eigenlijk vind ik het vooral super dom van mezelf.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:06

Met drugs wordt ook vaak cold turkey gestopt, kan heel effectief zijn. Ontwenningsverschijnselen duren een week, en dan ben je er doorheen. Wel heel vervelend natuurlijk, maar ik denk zelf dat het de beste manier is.. maar dat moet TS natuurlijk zelf uitmaken. :) Evt. in overleg met de huisarts?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:07

Gewoon stoppen, echt waar. Je moet er toch echt even doorheen voordat het straks wel echt schade berokkend aan je lichaam, dan ben je verder van huis. Desnoods sluit je je een week op thuis...

Toen ik bijv stopte met mijn suiker verslaving en ik kwam na mijn werk thuis de eerste week en mijn vriend maakte een grapje, zei ik ook echt tegen hem dat hij dat maar na het eten moest doen. Ik was dan zo saggi. En je vriend moet ook echt streng zijn en tegen geen enkel beding wat halen voor je. Dan ben je maar paar dagen boos op hem, het is wel voor een doel!!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:09

Weekje vrij nemen en cold turkey stoppen, dan ben je er vanaf ook. Vind je de lightversie niet lekker?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:14

Ik vind het zelf al heel wat dat je zo eerlijk toegeeft dat je verslaafd bent. Dat is al een moeilijke eerste stap die je genomen hebt, super hoor :j
Persoonlijk zou ik denk ik afbouwen, maar zeker ook eens via de huisdokter gaan. Die kan je zeker nog beter helpen en je wat nuttige tips geven :) Succes ermee!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:22

oeff.. geef me even een momentje, dan knal ik even een post in elkaar. Ik drink meer dan 10 jaar 10-12 blikjes minimaal per dag.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:25

Je bent afhankelijk van caffeine en suiker geworden. Ik kan erover meepraten, al ben ik verslaafd aan zwarte koffie. Als ik probeer geen koffie te drinken ga ik door de grond van de koppijn, om maar niet te spreken over m'n humeur. Ik drink 2 grote bekers in de ochtend en in de loop van de dag zo'n 6 kleinere kopjes. Ik drink zelfs koffie vlak voordat ik naar bed ga.

Ik zou het erger vinden om aan suiker verslaafd te zijn (suiker komt m'n huis zelfs niet in). Ik weet dat je koffie niet lekker vind, dus misschien kun je paracetamol met coffeine slikken om een klein beetje de dag door te komen in het begin :) Van daaruit kun je dan gemakkelijker afbouwen (en terwijl je dit doet zul je afvallen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:38

Lichamelijke ontwenning ben je binnen een dag of twee overheen. De geestelijke ontwenning duurt langer en daar moet je absoluut niet aan toegeven.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:44

Ok, als eerste, goed dat je dit wilt stoppen!

Zoals ik zei, ik drink het al minstens 10 jaar en minstens 10 blikjes per dag. Het is op de meeste dagen alles dat ik drink.

En ondanks dat, hoop ik dat ik je kan helpen met mijn ervaring :j Want ik ben namelijk NIET verslaafd, of niet meer... niet meer aan het product energydrink dus, wel de caffeine ;)

Het begon bij mij als makkelijk drankje, zeker in de uitgaanstijd gemixt met rode wodka ;) Het was niet alleen makkelijk en vreemd genoeg ook lekker, het was het enige drankje waar ik géén last van had/heb. Dat is ook de hoofdreden dat ik het nog steeds drink. Ik heb een gevoelige maag-/darmstelsel dus voor de energiedrank-tijd aanbrak had ik altijd buikpijn door het groffere koolzuur in de frisdranken of maagzuur van de fruitsappen of algehele maagpijn door thee (wat ik al met melk dronk om het te verzachten). Melk lust ik niet puur, dat moet in thee, bij ijs, met chocopoeder oid. Water ga ik van kokhalzen... Energydrink krijg ik nog wel buikpijn, maar lang niet zo hevig meer als ik met cola krijg. De koolzuur is veel fijner qua structuur namelijk.

Het belangrijkste dat je je moet realiseren is dat dit puur en alleen een caffeine-verslaving is. Caffeine zit ook in cola en koffie en in thee.
Als je gaat minderen is de caffeine-hoofdpijn compleet killing, maar uiteindelijk is het alleen caffeine en dit kun je dus ook gewoon opvangen cq voorkomen door wat je minderd (deels) te vervangen door andere caffeine-houdende producten.

Product
Cafeïne (in mg)

Energiedrank (250 ml)
80 gemiddeld (verschilt per merk)

Kop koffie
70 gemiddeld (40–100 mg afhankelijk van de sterkte)

Paracetamol-cafeïne tablet
50

Tablet anti-griepmiddel
25 - 50

Kop thee
zwarte thee: 30 - 40; groene thee: 20-30

Reep chocolade
30

Glas cola (250 ml)
25 (10 mg per 100 ml)

Kop kruidenthee
0 - 30

Kop cafeïnevrije koffie
2 - 4

MAAR... Als je dit op de fysiek makkelijkste manier wilt doen, dan begin je rustig en vervang je 1 blikje per dag door een glas cola, of 2... Geleidelijk aan kun je zo niet alleen stoppen met de energydrink, je maakt het ook makkelijker voor jezelf om in totaal te stoppen/minderen met caffeine. Het is dan namelijk niet langer 1 product wat je er mentaal mee associeerd. Probeer zoveel mogelijk af te wisselen tussen cola en energydrink en probeer niet 1 blikje in 1x weg te werken. Neem een slok, of 2, zet het aan de kant en ga wat doen... Al is het maar 10 min. of 15. min. :) Ik drink tijdens mijn pauzes nooit meer dan een half blikje op 3 sigaretten :) De rest is dan voor de volgende pauze :j
Er zijn dagen dat ik vergeet een nieuwe tray mee te nemen naar stal. Dan ben ik halverwege de dag door mijn voorraad heen en haal ik cola voor de overige uren :)

Overigens, schrik niet van de cola, deze is absoluut walgelijk MIERZOET :') echt getverdegetver zoet :+ maar ook daar wen je wel weer aan :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 15:59

Iedereen, maar vooral ook Shamalarabs, ontzettend bedankt voor de tips!! Geeft me de moed om actie te ondernemen. Ik voel er heel veel voor om de reactie hierboven op te gaan volgen. Het vervangen door iets anders en op die manier af te bouwen. Cola vind ik bijvoorbeeld inderdaad gruwelijk zoet en smerig, maar als het kan helpen, dan graag. Het gekke is, dat veel cola-vrienden juist mijn blikjes zo mierezoet vinden, terwijl ik ze juist niet zoet vind smaken. Apart eigenlijk....

**heeft nu dus alvast een glas water voor haar neus staan**

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:00

Ik zou denk ik wel uitkijken met water, omdat je nu zoveel suiker gewend bent.
Dus je hebt eigenlijk de combinatie van een suiker + caffeine verslaving.