Al 2,5 maand verkouden... en vegetarier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Re: Al 2,5 maand verkouden... en vegetarier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:09

ben benieuwd naar je gehalte B12, maar de meningen verschillen nogal over de normaalwaardes.

lees hier meer over het eten van vis:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx

Vervuiling

Door milieuverontreiniging kunnen er schadelijke stoffen voorkomen in vis. Het gaat vooral om zware metalen, dioxines, PCB’s en toxafeen, een bestrijdingsmiddel dat onder meer in de katoenteelt wordt gebruikt.

Roofvissen hebben de meeste last van vervuiling. Dat geldt vooral voor grote roofvissen, zoals haaien en zwaardvissen. Vissen die alleen planten of plankton eten zijn minder vervuild. Ook zijn vette vissoorten meer vervuild dan magere, omdat schadelijke stoffen in het vet worden opgeslagen. Daarnaast speelt het leefgebied een rol. Zo is vis uit Europese wateren meer vervuild dan vis uit de Stille Oceaan.

Ook in kweekvis kunnen schadelijke stoffen voorkomen. Dat geldt als deze wordt gevoerd met vismeel en visolie. De Europese Unie heeft daarom regels opgesteld voor de hoeveelheid PCB’s en dioxines die in visvoer mogen voorkomen. Kweekvis uit Nederland, ook kweekpaling, voldoet aan de normen.

In de loop van de tijd is de vervuiling van de zeeën afgenomen. Maar om niet te veel schadelijke stoffen binnen te krijgen, is het belangrijk te variëren met vis. Daarbij gelden de volgende adviezen:
•Eet met het oog op dioxines niet meer dan 4 porties vette vis per week (maximaal 600 gram).
•Vrouwen geven een deel van de opgeslagen dioxine door aan hun kinderen in de zwangerschap en via de borstvoeding. Voor vrouwen die zwanger zijn of zwanger willen worden of borstvoeding geven geldt daarom: maximaal 2 porties vette vis per week. Dat komt neer op 300 gram. Ter illustratie: 1 zoute haring weegt ongeveer 75 gram. Verder kunnen vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven beter geen roofvis eten. In roofvis zitten relatief veel schadelijke stoffen, zoals kwik en dioxines. Het gaat dan om vissen die in Nederland relatief weinig gegeten worden, zoals marlijn, zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn.
•Eet vis bij voorkeur met nitraatarme groente, zoals worteltjes, sperziebonen of witlof. In combinatie met nitraatrijke groente, zoals sla en spinazie, kunnen schadelijke stoffen ontstaan.
•Eet geen paling uit de Nederlandse grote rivieren. Daar zit meer dioxine in dan verantwoord wordt geacht.
•Wees voorzichtig met het eten van zelfgevangen vis als het water vervuild kan zijn.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:34

heel gezond, "verse" vis.. ;)

Ik ben van mening dat je b12 tegen de 400 moet zijn. Artsen houden een norm van tussen de 100 en 400, maar zit je net op 100 of er net boven dan heb je nog steeds klachten..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:09

Jaaa verse vis is super gezond,als je het maar gewoon bij de locale visboer koopt.
Al die export vis,en ook kweekvis uit oa thailand,kan bijzonder ongezond zijn.
Vergelijk het met de vlees industrie,,,,maar een gewoon locaal gevangen noordzeevisje ,is weinig mis mee.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:38

Ik heb dit als puber gehad en at toen vlees en vis.
Het kan dus ook gewoon betekenen dat je vatbaar bent / aangestoken word door andere in je buurt.

Begin sowieso met het slikken van b12 tablettes dit zou elke vegetarier moeten doen.
Verder even wat meer vitamines binnen krijgen, meer fruit, groente, verse sapjes en jezelf even een paar dagen rust gunnen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:48

Verkouden kan ook van voeding zijn, mijn kinderen hadden dat, het sloeg bij hun op de lucht wegen.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:54

Rook je zelf of iemand in je omgeving ( of toen op vacantie)?
Dat vreet nl vitamine C

Antioxidanten, deze zitten in de groente en het fruit van het seizoen.
Bij voorkeur geen gekweekte maar vers uit de natuur ( of biologische winkel )
Mijn gezondheid is met sprongen vooruit gegaan sinds ik een tasje biologische groente/fruit haal per week. Vers van het land, bij boer uit de buurt, vraag eens na bij bv biowinkel.

Vlees en vis????
Toen ik dat at was ik altijd verkouden en had haast astmatische last van mijn luchtwegen.
Nu ik dat nauwelijks meer eet, nauwelijks meer last van.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:05

ik heb vooral het gevoel dat je teveel doordraaft terwijl je ziek bent

belangrijk is dat je een goed dagritme aanhoudt
rustig goed ontbijten, tussen door hapje bij de koffie, op tijd middag eten , s'middags nog iets en op tijd avondeten
en op tijd naar bed

is er ook gekeken naar kinkhoest?
dat is ook een gemeen hoestvirus wat je niet snel kwijtraakt

hou ook je gewicht in de gaten
het valt mij altijd op dat veel vegatariers aan de lichte kant zijn
is dat zo en heb je weinig reserves, kan dat natuurlijk ook een reden zijn dat je snel en langer ziek bent

kwa voeding heb je al wel genoeg tips gekregen
in ieder geval beterschap! :(:)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 15:40

Bedankt voor alle informatie, vooral over vis! Hier heb ik wel wat aanknopingspunten. Vis, zoals je het in de winkel koopt, is dus niet echt een aanrader?

Op de vraag of ik rook: nee, en de mensen om mij heen ook niet. Er was er wel een al een tijd verkouden en die is dat daarna ook nog een tijd geweest maar alle anderen hebben het niet (of niet zo overdreven) gehad. Kinkhoest is niet op getest. Ik ben inderdaad heel dun, maar heb geen ondergewicht meer.

Wat ik vergeten was te vermelden hier, maar wat ik wel bij de dokter heb gemeld (die er niet echt op in ging), is dat bij mij de laatste tijd ook wondjes supersnel gaan ontsteken, ookal is het maar een oppervlakkig krasje. Zo heb ik nu dus een giga ontsteking aan mijn vinger, waar dus zo'n klein krasje zat, eerst heel onschuldig. Maar nu liep er gisteravond opeens een rode streep vanaf het wondje richting mijn elleboog, voelde helemaal als een grote blauwe plek en ging steeds verder. Vriendje herkende dit van een vriend als bloedvergiftiging, dus die al in de stress... Nou had ik toch een AB kuur gekregen en de streep is nu al iets minder duidelijk zichtbaar, maar vind het toch wel weer een beetje merkwaardig...