Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Armaris schreef:Oefh, in mijn 3jaartjes verpleegkunde heb ik wel wat ervaring met wonden maar bij deze moest ik toch even slikken hoor
Maar goed, de vacuumtherapie, ook wel VAC genoemd, is in dit geval een aanrader. Het gebeurd zo te lezen met een spons dus dat is goed (wordt ook wel foam genoemd). Om de hoeveel dagen wordt het verversd? En komt er veel vocht uit?
Ik ben 'blij' dat er geen necrose meer aanwezig is, nu moet dus nieuwe gezonde weefsel/huid groeien.
Ga er maar vanuit dat dit niet op 1,2,3 genezen is en je heel wat maanden verder bent.
Na maximum 2-3 weken moet je al resultaat zien met de VAC, anders op zoek naar een andere oplossing.
Succes!
Danseresje schreef:TS, wat een wond zeg! Fijn dat je met VAC-therapie bent begonnen. Heb daar al vele wonden mooi mee zien genezen!
Voor de voorgaande vragen mbt wel of nie opgenomen zijn en wel of niet met steriele handschoenen bezig zijn:
Een wond is geen steriel gebied. Soms moet je er wel in peuteren om dode restjes weg te krijgen. Dit hoeft niet per de met steriele handschoenen, maar mag ook met onsterfelijk handschoenen. Echter, deze moeten wel vervangen worden alvorens een wond ingepakt gaat worden. Vaak wordt een wond ook nog nagespoeld nadat er stukjes dood weefsel zijn weggehaald.
Met een VAC-pomp hoef je niet opgenomen te zijn, dit kan ook poliklinisch.
TS, ik hoop dat de VAC-therapie ondertussen wat werk verricht en dat de wond mooi doorbloed gaat raken. Op zich vind ik het er redelijk uitzien. Kan niet echt geel beslag op de wond zien, dus dat is goed. Ook geen groen beslag, wat doorgaans wijst op een pseudomonas-bacterie.
Hou je ons op hoogte van het genezingsproces?
DonCamillo schreef:Oei, die wond ziet er lelijk uit maar als het alleen dat was komt het wel goed. Alleen die pennen in de buurt zouden mij zorgen baren, ze zijn lichaamsvreemd waardoor de ontsteking haast niet weg te krijgen is. De afweercellen komen er niet, simpel gezegd. En die pennen staan weer in contact met het botweefsel/beenmerg... Je zit niet te wachten op een beenmergontsteking (osteomyelitis).
Het verbaast me erg dat je geen antibiotica krijgt. Misschien wel omdat die pennen er toch tzt weer uit moeten? Als zoiets bij een prothese (bijvoorbeeld een nieuwe heup of knie) gebeurt dan heb je de poppen aan het dansen: de boel geneest vaak pas als al het vreemde materiaal weer verwijderd is en de prothese er dus weer uit is.
Is het misschien een idee om je eigen huisarts eens te vragen om er naar te kijken? Dat is minder heisa dan een echte second opinion en hij/zij heeft er wel degelijk ook verstand van, in ieder geval of iets goed gaat of niet.
Veel sterkte!
Joolien schreef:Heel veel sterkte ermee. Pfff ik raar al geirriteert als ik hoor hoe nalatig de artsen bij je zijn geweest, kan me niet voorstellen hoe dat voor jou moet zijn...