Tand eruit --> tandartsdilemma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:00

Vervelend, ik heb hetzelfde probleem maar dan met m'n voortand. Dat je het gat duidelijk ziet zitten is geen argument voor verzekeraars helaas. Ik heb een basis + licht aanvullend verzekering en die vergoed slechts 225 tandartskosten per jaar. Ik ga ook voor een implantaat dus dat wordt een duur grapje..

Wat ik nu heb is een plaatje met een neptand. Voor mij is het tijdelijk, maar het zou opzich ook wel voor langere tijd kunnen tot je het geld bij elkaar hebt gespaard. Het is niet duur, volgens mij betaalde ik er 60 euro voor oid.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:02

Thnx Annick! Probleem van het uitsmeren bij mij is alleen dat ik 'maar' 250 nu per jaar heb als tandartsverzekering en die voor dit jaar op is en we nu net aan het einde van het jaar zitten....

Ramooontje

Re: Tand eruit --> tandartsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:03

En zo'n plaatje blijft goed zitten? Geen last met praten? Of tijdens het eten? Want dat zou idd een goede oplossing kunnen zijn voor een paar jaar en dan alsnog mijn verzekering omhoog gooien en pas na 2 jaar de behandelig in te zetten en dit dan ook uitsmeren over 2 jaar (haha beetje hele lange zin...)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:04

Tipje: als je implantaat wilt zetten, neem eens contact op met de ACTA. Scheelt heel veel aan kosten! Implantologen die hun opleiding willen afronden hebben altijd patienten nodig. En je bent onder begeleiding dus het komt altijd goed....

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:04

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:06

En een ' solitair' staat voor?

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:07

ACTA ook heel goed, ga ik inderdaad dan doen. Ik neem aan dat de kosten die daaraan zitten ook gewoon naar de verzekering mogen?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:08

Ik heb geen last met praten.. Het is zegmaar een los 'ding'. Je kan hem in en uit doen.. Eten gaat opzich goed, het went snel. Heb hem alleen in als ik wegga, thuis doe ik hem uit.

Maar het is wel heel persoonlijk, m'n moeder heeft ook een tijdje een plaatje gehad (ook toevallig voor ze een implantaat kreeg) en die vond het verschrikkelijk en had hem meer uit dan in.. (het boeide haar niet zo dat er een gat zat :') )

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:09

Ik mis ook een tand aan de voorkant, en ben nog aan het steggelen met de verzekering van de eigenaar van het paard over de vergoeding van de kosten van een implantaat (4.200 euro!). Anyway, ik loop nu al 2,5 jaar met een tijdelijke oplossing (die eigenlijk maar twee weken zou blijven zitten naar verwachting), een neptand geboetseerd van vullingmateriaal en op die manier vastgeplakt aan de tanden ernaast. Zit dus al 2,5 jaar prima, zolang ik er wel een beetje voorzichtig mee doe. Is 1x beetje beter vastgezet, 2 maanden geleden.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:10

Ramooontje schreef:
En een ' solitair' staat voor?

volgens mij voor 1

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:10

Ik heb ook een plaatje, draag hem nooit.

En de kosten van een implantaat via de ACTA, die draag je helaas zelf (check even met je aanvullende verzekering). Is echter wel minder dan dat je bij een gediplomeerd implantoloog een implantaat laat zetten.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:11

@Annik75

ik zit bij menzis en ik krijg per code 1 vast bedrag. Al dien de zelfde code 5x per week in ik krijg 5x dat bedrag. Ik heb nu een fijne tandarts, zie aan de tarieven van vorig jaar is gebleven, dus ik krijg bijna alles vergoed, vaak 1 of 2 euro bij betalen.

Let er wel op voor volgend jaar! de tarieven van de tandarts worden weer vast gesteld, eind oktober maakt de NZA ze bekend en dan medio november zijn de pakketten van de verzekeringen bekend.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 20:12

Ik ben zelf nogal wiebelig met mijn tanden en tong. Ik knars ontzettend veel (heb ook een bitje gehad maar dit was geen fijne oplossing) en sta continue met mijn tong tegen mijn tanden aan te stoten tijdens het praten. Ontzettend vervelend maar krijg het niet goed afgeleerd. Dit is denk ik de belangrijkste reden dat mijn etsbrug er steeds uitvalt...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:12

Cassidy schreef:
Ik heb ook een plaatje, draag hem nooit.

En de kosten van een implantaat via de ACTA, die draag je helaas zelf (check even met je aanvullende verzekering). Is echter wel minder dan dat je bij een gediplomeerd implantoloog een implantaat laat zetten.

Loop je dan met een gat of zit het niet aan de voorkant? :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:14

Sja het metaal word ook steeds duurder, er valt nog wel te kiezen uit legeringen en die prijzen verschillen aanzienlijk alleen sommige tandartsen houden vast aan een bepaald soort metaal. Daarbij zijn er nu nog de vrije tarieven dus je zou kunnen kijken of het bij een andere tandarts goedkoper is. Hoewel ze overigens zeggen van niet zijn er ook heel veel tandartsen goedkoper geworden dus wachten op de vaste tarieven is niet altijd een voordeel
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 03-10-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:15

Ik zou in elk geval alvast een offerte aanvragen, zodat je weet wat het gaat kosten. Kijken of je toch een mogelijkheid hebt om in elk geval iets te sparen, onder het motto alle beetje helpen en kijken of je via de bijzonder bijstand van de gemeente wellicht een bijdrage los kunt peuteren

Kosten die je dit jaar nog maakt voor het weer vast laten zetten van die tand, kun je meenemen bij je belastingopgave als je die doet. Ook daar geldt weer dat alle beetjes helpen. Zolang de tand goed zit, kun je dan kijken wat je aan mogelijkheden ziet. Evt veranderen van verzekeraar of je tandartsverzekering ophogen (en dus wel even kijken of er nog haken en ogen aan zitten qua vergoeding van dure behandelingen) en proberen het zo lang mogelijk uit te zingen met je huidige etsbrug om de financiën rond te krijgen voor een implantaat.

En overleg eventueel ook met je tandarts over een betalingsregeling, dat je een x-bedrag per maand afbetaald. Er zijn best tandartsen die daarin tegemoet willen komen.

Maar goed, dat is wat ik zou doen. Niet zomaar naar het buitenland gaan, want dan zit je idd ook met bijkomende kosten voor reis en verblijf.

@Kiri, ik krijg per code 75% van de behandeling vergoed geloof ik bij CZ, dus ook van een implantaat, ware het niet dat het implantaat duurder was dan mijn totale jaarvergoeding :D . Menzis is voor mij gene handige verzekering, omdat die in het zuiden des lands minder contracten met zorgaanbieders heeft. Dat merk ik nu met mijn vriend. Daarbij wissel ik met mijn ms ook niet meer zo gemakkelijk van verzekeraar, zeker niet qua aanvullend pakket.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:17

ahh das balen ja ik woon in het zuid westen en het is hier nog goed te doen, ik heb de verzekering omdat ik ook Onbeperkt fysio heb en dat is echt de enige verzekering die dat heeft haha :D ik zat vroeger ook bij CZ maar die doen zo moeilijk vaak. Waar mensen ook niet op letten bij Sommenpolissen id dat je vaak over een jaar meer betaald dan wat je vergoed krijgt :)

edit : Sommen polis is een polis waarbij je bv 80% vergoeding krijgt tot 500€
mijn polis is een polis waarbij er geen maximale vergoeding is :)
Laatst bijgewerkt door KarmaChansy op 03-10-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:18

Samiyah schreef:

Zit niet aan de voorkant.
Wel een element met een gespleten wortel en ontstoken wortelpunt die op de nominatie staat om verwijdert te worden.
Daar wil ik een implantaat voor omdat het wel zichtbaar is.
Daar ook even de middelen niet voor...

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:22

@Kirri, ik krijg bij CZ op grond van mijn ms ook onbeperkt fysio en heb dan weer nooit gedoe met ze gehad, haha. Zo zie je maar weer dat ervaringen met verzekeraars erg verschillen. Rollator, trippelstoel, dure medicijnen (waar ik helaas allergisch voor bleek) allemaal geen probleem. Revalidatietraject ook niet, zittend ziekenvervoer niet, implantaat en kroon op zich ook niet, behalve dat ik dus niet meer dan 450,- per jaar vergoed krijg, maar goed, ik ga me niet onwijs duur laten verzekeren, voor wat een eenmalige actie is. Dan kost het me uiteindelijk idd meer dan de behandeling zelf.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:24

ahh ja maar dan heb jij een chronische indicatie, die heb ik niet dus moet het van mijn AV hebben :P

mijn tante heeft ook MS, ben blij dat jij dan veel vergoed krijgt :)!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:30

Cassidy schreef:
Samiyah schreef:

Zit niet aan de voorkant.
Wel een element met een gespleten wortel en ontstoken wortelpunt die op de nominatie staat om verwijdert te worden.
Daar wil ik een implantaat voor omdat het wel zichtbaar is.
Daar ook even de middelen niet voor...

Ah oke... als het aan de voorkant zit is het wel anders denk ik, ik ga iig nooit meer zonder dat plaatje de deur uit :P

Het is jammer dat het zo ontzettend duur is een implantaat -O-

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:42

Ik wil hier toch ook even reageren, ik heb een tand die na een val van een fiets scheurtjes heeft en nu ook los begint te zitten.
De kans is dus groot dat hij eruit moet en dan moet ik ook een stift
Maar mij is verteld dat het wel vergoed word, omdat het medische noodzaak is? (bij mij zou 75% vergoed moeten worden..)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:55

Dat ligt helemaal aan je verzekering. Ik weet iig zeker dat het bij mij niet vergoed wordt.. Bij m'n moeder (met weer een andere verzekering) werd het ook niet vergoed. Maar misschien ben jij heel goed verzekerd? :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:05

loesje166 schreef:
Ik wil hier toch ook even reageren, ik heb een tand die na een val van een fiets scheurtjes heeft en nu ook los begint te zitten.
De kans is dus groot dat hij eruit moet en dan moet ik ook een stift
Maar mij is verteld dat het wel vergoed word, omdat het medische noodzaak is? (bij mij zou 75% vergoed moeten worden..)

Medische noodzaak, no way, sorry, maar de verzekeraars doen hier echt niet veel mee. Hooguit dat je een gedeelte van de kroon vergoed krijgt. Maar het implantaat zelf mag je echt betalen.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:10

mm ik weet het ook niet, moet eigenlijk de verzekering eens bellen want vrees toch dat hij er over een paar weken uit zal moeten.
ik zag wel dat bij mij alle niet reguliere behandelingen voor 75% procent vergoed werden, maar misschien is dat inderdaad maar tot een bepaald bedrag (en aangezien er meer aan mijn gebit hersteld moest worden zal daar al een aanzienlijk deel van opgemaakt zijn)
van mij hoeft het ook niet helemaal vergoed te worden, een gedeelte zou al super fijn zijn. (duur grapje van je fiets vallen ;) )