Henna, maar dan voor in je haar.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 19:39

Ja, maar voor een beter resultaat zal je het wel bij moeten houden (eens in de 4 weken). Hoe vakker je henna in je haar stopt, hoe dieper de kleur. Denk dat bij jou een mooie rode glans over je haar komt. Je hebt trouwens ook kleurloze henna hé?! ;)

muntdrop

Re: Henna, maar dan voor in je haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:56

Jaa ik wil dus juist graag die rode gloed maar ik ben bang dat het dan zo'n vaag gloedje wordt die alleen zichtbaar is als de zon precies goed staat ofzo. Gebruik jij pure henna of van die pakjes henna-haarverf.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 20:02

Ik heb nu hennapoeder gekocht van de Tuinen, dat ga ik aankomend weekend proberen. Ik wil daarna wel een keer de 'tabletten' van de Lush proberen. :D

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:12

Maar niemand hier die kleurloze henna (op blond haar ;) ) geprobeerd hebben?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:13

Nog even een opmerking: als je eenmaal henna in je haar hebt gedaan (aak het dus met henna hebt geverfd) kun heeft daarna niet meer met een chemische haarverf kleuren. Dan zul je het dus helemaal uit moeten laten groeien voor je het weer met een chemische haarverf kan doen.
Wel iets om over na te denken.
Ik wil henna ook wel een keer proberen maar doe het niet ivm bovenstaande.

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:44

Leuk, een henna topic!
Ik verf mijn haren al jaren met henna, je haar wordt steviger en krijgt een prachtige glans, vooral in zonlicht. Je moet er wel van houden, ik heb van mezelf donkerblond haar en het werd in het begin echt flink rood, maar ik lees dat dat voor jou geen probleem is ;) .
Welke kleur heb je nu en wat is je eigen kleur (of heb ik daar overheen gelezen)?

Je moet wel even uitkijken dat je na de chemische kleuring een maandje wacht met henna. Het kan namelijk een rare reactie vormen op chemische verf. Je zou eerst even een testplukje kunnen proberen.

Mijn 'recept', heb vrij dun haar tot iets onder bh-bandje zeg maar:

Neem een plastic bak en plastic lepel (metaal kan een reactie vormen met henna).
- 1,5 zakje poeder van de tuinen
- 1/2 flesje appelazijn uit de supermarkt (versterkt een donkerrode gloed, citroensap zorgt voor een felrode gloed)
dit roeren met een plastic lepel tot een soort dikke modder, daarna:
- warm water (ong. 60 graden) te warm zou de hennadeeltjes kapot maken heb ik wel eens gehoord, aanmengen tot een glad papje zo dik als kwark of dikke yoghurt.
- ik doe er een scheut olijfolie bij

De bak hennapap zet ik in een emmer heet water uit de kraan (soort van au bain marie) en laat ik ongeveer een kwartier tot 20 min staan. Het papje kleurt nu van donkergroen naar wat bruinig. Door de verhitting versnel je de kleurafgifte.
Dek de badkamer af met kranten en trek zelf handschoenen en een oud shirt aan, smeer vaseline rond je haargrens, anders wordt dat ook oranje. Dan smeer je het papje in je haar, begin op de hoofdhuid en doe de punten als laatste. Je moet er een beetje handig in worden, want de eerst paar keer is het echt een klieder zooi. Als het er in zit doe ik magnetronfolie om mijn haar.
Ik laat het altijd zo'n 5 uur zitten, trek er echt een hele avond voor uit, af en toe fohn er op zodat het een beetje warm blijft.
Uitspoelen doe ik in bad met goedkope creme spoeling van de action, dan gaan de klonten er makkelijker uit.
Het is een geklieder en het stinkt, maar het resultaat is super mooi! Het duurt nog zo'n 2 dagen tot je haar de uiteindelijke kleur heeft, het wordt dan nog iets donkerder.

Google maar eens, er bestaan oneindig veel manieren om het papje te maken, met verschillende soorten thee/koffie en kruiden kun je verschillende nuances maken. De eerste keer zou ik het gewoon zonder toevoegingen doen.
Ik ben een beetje aan het experimenteren, want ik wil het wat feller rood weer. Ik verf het ongeveer 1x per 3 maanden.
En pas wel op, 1x geverfd met henna kun je niet snel meer terug naar chemisch, heb je een lichte onderkleur, dan wordt het echt oranje en dit krijg je maar niet zo maar anders.
Laag over laag maakt het uiteindelijk wel steeds donkerder. Ik ben van felrood naar heel diep rood gegaan inmiddels, lichter krijg je het niet meer, de kleur vervaagt ook niet zoals chemische verf dat wel doet. Met kleurloze henna heb ik geen ervaring, maar dat zou zelfs op blond haar kunnen zonder te kleuren.
Succes!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 15:02

Bambi, bedankt voor je reactie. Ik zal er de eerste keer niets bijvoegen. Op het pakje staat dat ik kastanjebruin krijg. Heb een paar maandjes terug felrood haar gehad en later ben ik er met kastanjebruin overheen gegaan. Ik heb dus bruin/rood haar nu. Ik wil wel een testpluk doen, maar hoe bewaar ik de rest van de henna dan? Kan ik dat later weer opwarmen dmv schaal in een pan met kokend water zetten, of is het beter eerst een heel klein deel van de poeder te mengen? Ik zal morgen nog een pakje halen. Aan 1 pakje heb ik vast niet genoeg. Ik heb van mezelf trouwens donkerblond haar. :)
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 03-10-12 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:06

Ik heb ook een hele tijd met henna geverfd, super fijn spul! :)

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:21

Ik heb toen de eerste keer (vond het heel spannend;) ) gewoon een klein beetje poeder uit het zakje gehaald en die weer dicht gemaakt met een elastiekje. Geloof dat het alleen niet erg gelukt was bij mij, maar de verkoopster raadde mij dat toen aan. Ik had toen hennaplus, maar dat vond ik op een gegeven moment te duur. Die zakjes kosten maar 2,50.
Als je dik haar hebt, heb je denk ik sowieso wel 200 gram (2 zakjes) nodig om het goed te verdelen, heb je huismerk van de tuinen of iets anders? Je kunt beter iets te veel hebben dan te weinig, anders heb je straks half rood haar ;).
Een scheutje olijfolie zou ik er wel in doen, maakt het wat smeerbaarder.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 15:25

Huismerk? Ik wist niet dat ze dat ook hadden. Ik heb het pakje poeder met die vrouw op de voorkant. Geen flauw idee hoe dat merk heet eigenlijk... :)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:32

Ik verf mijn haar sinds een tijdje met Spiritual Sky van de Tuinen. Dat is henna met indigo erbij waardoor je een bruine kleur krijgt. Ik vind het een geweldig product, alleen die geur! Warme spinazie op mijn hoofd voor een week.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 15:37

juniper schreef:
Ik verf mijn haar sinds een tijdje met Spiritual Sky van de Tuinen. Dat is henna met indigo erbij waardoor je een bruine kleur krijgt. Ik vind het een geweldig product, alleen die geur! Warme spinazie op mijn hoofd voor een week.

Ja zo heet het dus. :)

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:43

Dat wat ik heb zit in van die groene plastic zakjes, kost maar 2,50. Je moet alleen wel zelf experimenteren met toevoegingen voor kleurvariaties. Het is iedere keer weer een verrassing wat er uit komt ;) . Ik ga de volgende keer ook met spiritual sky proberen, een ander merk zorgt ook nog wel eens voor een wat andere tint.
Die lucht is inderdaad erg eh natuurlijk :o de eerste 3x dat ik het was ruik ik het ook nog, je moet wat over hebben voor mooi haar ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:08

Ik heb me toch een allergische reactie gekregen op henna! Ik had het dus totaal niet verwacht omdat ik alleen maar natuur procucten kan hebben ivm allergie dus voordat je het gebruikt val te adviseren om een klein beetje op je huid te smeren, ik kreeg overgens net als blij loreal producten blaasjes over mijn hele hoofd

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:06

Ik heb hennapoeder bijgekocht. Kostte wat minder dan die pakjes spiritual sky. Dit zit in een potje. Was rond de 3 euro. Die zakjes hennapoeder verkopen ze blijkbaar niet meer...

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:47

Ik heb mijn haar chemisch geverfd. (Wel al zo'n 2/3 maanden geleden). Kan ik het nu wel of niet met henna verfen? De één zegt van wel en de ander weer van niet.

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:36

Er wordt aangeraden om 6 weken te wachten. Na 3 maanden zijn alle chemische bestanddelen van de verf wel uit je haar, dus ik denk dat het wel kan. Knip anders een klein stukje van je haar en probeer dat even met een klein beetje henna mengsel. Als er niks geks gebeurt kun je er rustig henna in doen.
Andersom is een groter probleem volgens mij, als je van henna weer naar chemisch wilt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:15

Bedankt :). Ik zal de plukjestest ook zeker doen.
Zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden als je je haar met henna verft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:26

Ik haalde het altijd bij de toko en een fles balsem..veel makkelijker dan wat ik van jullie lees eigenlijk hehe

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:52

muntdrop schreef:
Bedankt :). Ik zal de plukjestest ook zeker doen.
Zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden als je je haar met henna verft?

Het smeert niet heel makkelijk en heb het ook altijd op mijn oren en in mijn nek zitten. Poets dat wel goed weg, want als je dat lang laat zitten wordt je huid ook oranje, ook de tegels in de badkamer! -O- Daarnaast had ik aan het begin het spul wel eens te dun, na een uur begint het te lekken en zat ik de hele avond met een wc rol in de aanslag op de bank, maak het dus niet te dun. Als het bij het indoen klontert kun je altijd nog wat water toevoegen.
Het is echt een oefening baart kunst klusje, de eerste paar keer denk je echt waar ben ik aan begonnen :')

Oh balsem klinkt inderdaad een stuk makkelijker, helaas is hier in de buurt geen buitenlands winkeltje..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 23:02

Bij ons vind je de ene toko na de andere.. Ik zal daar de volgende x wel kijken. :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 22:10

Jaaaa! Ik heb een plukje onder de henna zitten nu. Ik moet nog even wachten voor ik het resultaat zie. Ik ben benieuwd. :D Morgen gaat de rest erin.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 04:09

Ik doe al jaren henna in mijn haar. Ik koop het bij de reformkraam op de markt. Het is van Jacob HooY. Kost €3,70 en er zit 250 gram in. Kan ik (heb kort haar) 5X mijn koppie van rood verven. Ik neem 50 gram hennapoeder en een kop dubbelsterke koffie roer dat tot yogurt-dikte en doe het nog warm in het nog natte, gewassen haar. Met folie afdekken; 4 uur inweken en boven de buitenkraan eruit wassen. (is soms een heel koud klusje) Die scheut olijfolie is een goede tip. Ik vind het alleen zo afgrijselijk stinken. Dat doet mijn haar nog een week later als het nat wordt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 06:19

Bambi_ schreef:
smeer vaseline rond je haargrens

En op je oren en in je nek.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 09:52

Nou, de testpluk gaf absoluut geen kleurverschil. Dat terwijl het er al 2,5 uur in zat.... Vandaag gaat de hele zooi erin en laat ik het langer intrekken en doe ik er koffie doorheen. :)